YÜZEYSEL SULAR VE YERALTI SULARININ
İZLENMESİNE
DAİR YÖNETMELİK
Bu Yönetmelik, 11 Şubat 2014 tarih ve 28910 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanmıştır.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Esaslar
Amaç
MADDE
1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, ülke genelindeki bütün yüzeysel sular ve yeraltı sularının
miktar, kalite ve hidromorfolojik unsurlar bakımından mevcut durumunun ortaya
konulması, suların ekosistem bütünlüğünü esas alan bir yaklaşımla izlenmesi,
izlemede standardizasyonun ve izleme yapan kurum ve kuruluşlar arasında
koordinasyonun sağlanmasına yönelik usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE
2 – (1) Bu
Yönetmelik, jeotermal kaynaklar ve deniz suları hariç, kullanım maksadına
bakılmaksızın su kaynaklarının denize döküldüğü noktalardaki kıyı suları dahil,
diğer kıyı suları hariç kıta içi yüzeysel, yeraltı, geçiş ve doğal mineralli
suların izlenmesine ilişkin hususları kapsar.
(2) Bu
Yönetmelikte bulunmayan ancak kurumların kendi görev ve yetkileri kapsamında
yapmaları gereken gözlem ve ölçümler, bu Yönetmeliğe tabi değildir.
Dayanak
MADDE
3 – (1) Bu
Yönetmelik, 29/6/2011 tarihli ve 645 sayılı Orman ve Su İşleri Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 9 uncu maddesi, 18/12/1953 tarihli ve 6200 sayılı Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci
maddesinin (u) bendi ve 29/6/2011 tarihli ve 644 sayılı Çevre ve Şehircilik
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 9 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (f) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen,
a) Akım
gözlem istasyonu (AGİ): Akarsu en kesitindeki su seviye değişimi gözlemlerinin
ve debi ölçümlerinin yapılmasını mümkün kılan, hidrometrik aletlerle donatılmış
ve yardımcı cihazlarla desteklenmiş tesisi,
b) Akifer:
Yeterli miktarda yeraltı suyu akışına ya da içerdiği yeraltı suyunun
kullanılmasına izin veren gözeneklilik ve geçirgenliğe sahip litolojik
birimleri,
c)
Araştırmacı izleme: Çevresel hedeflere ulaşamama sebebinin ve kazara, kasten,
doğal afet veya diğer sebeplerle oluşan kirliliğin boyutunun ve etkisinin
belirlenmesi maksadıyla yapılan izlemeyi,
ç) Arka
plan seviyesi: Bir maddenin, insan faaliyetleri sebebiyle bozulmamış veya ihmal
edilebilir ölçüde bozulmuş su kütlesindeki konsantrasyonu veya gösterge
değerini,
d)
Bakanlık: Orman ve Su İşleri Bakanlığı’nı,
e) Belirli
kirletici: Su kütlesine, kalitesini olumsuz yönde etkileyebilecek miktarda
deşarj edilen ve yüzeysel su kütlesinin iyi ekolojik duruma ulaşması için
çevresel kalite standardı belirlenmiş olan madde veya madde gruplarını,
f)
Biyolojik izleme: Su kütlesinin genel durumunun belirlenmesi maksadıyla suda
yaşayan canlıların periyodik olarak örneklemesini ve analizini,
g) Büyük
ölçüde değiştirilmiş su kütlesi: İnsan faaliyetlerinin yol açtığı fiziksel
değişikliklerin bir sonucu olarak özellik bakımından önemli ölçüde değişmiş
yüzeysel su kütlesini,
ğ) Çevresel
akış: Su kullanımının ve düzenlenen akımların olduğu nehir, sulak alan veya
kıyı bölgelerdeki ekosistemin korunması ve ekosistemin insan ve diğer canlılara
sunduğu hizmetlerin sürekliliği için gerekli asgari su debisini,
h) Çevresel
hedef: Bir su kütlesindeki sucul canlıların en yüksek mertebede korunması için
kimyasal, fiziko-kimyasal, ekolojik, hidromorfolojik ve miktar açısından su
kütlesinin ulaşabileceği en iyi su durumunu,
ı) Çevresel
kalite standardı: Belli bir kirleticinin ya da kirletici gruplarının suda, dip
çökeltisinde veya biyotada insan sağlığı ve çevreyi korumak için aşmaması gereken
konsantrasyonlarını,
i) Çok iyi
su durumu: Referans şarta eşdeğer veya çok az değişikliğe uğramış su durumunu,
j) Debi:
Bir akarsu kesitinden birim zamanda geçen suyun hacmini,
k) Doğal
mineralli su: Yerkabuğunun farklı derinliklerinde, uygun jeolojik şartlarda
tabii olarak meydana gelen bir veya daha fazla kaynaktan yeryüzüne çıkan veya
çıkartılan, mineral muhtevası ve diğer bileşenleri ile tanımlanan, toplam
mineral muhtevası 1000 mg/L ve daha yüksek olan; tedavi, şifa amaçlarıyla da
kullanılan içmece suyu, şifalı su ve benzeri adlarla anılan soğuk ve sıcak
doğal suları,
l) Doğal su
kütlesi: Değişikliğe uğramamış ya da tabii durumundan çok az değişikliğe
uğramış su kütlesini,
m) DSİ:
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünü,
n) Ekolojik
durum: Yüzeysel sular ile ilişkilendirilen su ekosistemlerinin yapı ve
işleyişini,
o)
Ekosistem: Belli bir alanda bulunan canlılar ile bu canlıların etkileşim
içerisinde bulunduğu fiziksel çevreyi,
ö) En
kesit: Akarsu yatağında akış yönüne dik olan kesiti,
p) Geçiş
suları: Nehir ağızları civarındaki, kıyı sularına yakın olmaları ancak aynı
zamanda tatlı su akıntılarından önemli ölçüde etkilenmeleri neticesinde kısmen
tuzlu olma özelliğine sahip yüzeysel su kütlelerini,
r) Gerçek
zamanlı izleme: Havzalarda belirlenmiş örnekleme noktalarında, otomatik
cihazlar vasıtasıyla sürekli ölçülen parametrelerin değerlerini ve zamanla
değişimini uzaktan izlemeyi mümkün kılan ölçüm sistemini,
s) Genel
amaçlı izleme: Su kütleleri üzerinde tabii şartlardan ve insan faaliyetlerinden
kaynaklanan uzun vadeli değişikliklerin değerlendirilmesi maksadıyla yapılan
izlemeyi,
ş) Hassas
alan: Tabiatın ve biyolojik çeşitliliğin korunmasında önemli fonksiyonlara
haiz, sahip olduğu değerlerin tabii hali ile muhafaza edilmesi vazgeçilmez önem
taşıyan ve tehlikeye maruz kalması muhtemel, ekosistem bütünlüğüne sahip veya
ekosistemler arası doğal bağlantı sağlayan sulak alan, dağ, deniz ve kıyı
ekosistemi, peyzaj koruma alanı, mikro klimatik alanlar, ekosistemler ve
mağaraları,
t) Hassas
su alanı: Ötrofik olduğu belirlenen veya gerekli tedbirler alınmazsa yakın
gelecekte ötrofik hale gelebilecek su kaynakları, kıyı ve geçiş suları ile
tedbir alınmaması halinde yüksek nitrat konsantrasyonları ihtiva edebilecek
içme suyu temini amaçlı sular ve diğer sebeplerle daha ileri arıtma gerektiren
suları,
u) Havza:
Nehir havzalarında suyun su ayrım çizgisinden denize aktığı noktaya, kapalı
havzalarda ise suyun toplandığı nihai noktaya, göre suyun toplanma alanını,
ü)
Hidrolojik izleme: Suyun seviyesinin, hızının, debisinin, buharlaşma, terleme
ve sızma miktarlarının, su sarfiyatının, su sıcaklığının ve benzeri hidrolojik
parametrelerin belirli aralıklarla sistematik bir şekilde ölçülmesini,
v)
Hidromorfolojik izleme: Su kütlelerine yapılan müdahalelerin ekolojik durum
üzerine yaptığı etkilerinin belirlenmesi maksadıyla; suyun miktarında ve akışında, su yatağında,
kıyı şeridinde, su taban yapısında ve su içi ile kıyı habitatlarında meydana
gelen değişimleri izlemek için yapılan ölçümleri,
y) İyi
ekolojik durum: Bir su kütlesinde izlenen biyolojik ve destekleyici kalite
unsurlarının, referans şartlara sahip olma veya tabii durumdan az oranda sapma
göstermesi durumunu,
z) İyi
ekolojik potansiyel (İEP): Büyük ölçüde değiştirilmiş veya yapay su kütlesi
için ulaşılabilecek iyi su kalitesi ile mevcut su kalitesi arasındaki farkı,
aa) İyi
kimyasal durum: Öncelikli maddeler ve diğer tehlikeli maddeler bakımından iyi
kalite sınıfında olması halini,
bb) İyi su
durumu: Yüzeysel sular için yüzeysel su kaynağının hem ekolojik durumunun hem
de kimyasal durumunun iyi kalite sınıfında olması halini, yeraltı suları için
ise yeraltı suyu kütlesinin miktar ve kimyasal açıdan değerlendirilmesi
sonucunda miktar açısından yeterli ve kimyasal açıdan iyi olduğu durumu,
cc) İzleme
programı: İzleme noktaları, izlenecek parametreler, izleme tipi (operasyonel,
genel amaçlı, araştırmacı), izleme yapan kurumlar ve izleme sıklıkların yer
aldığı programı,
çç) Kar
yoğunluğu: Belli bir hacimdeki karın erimesi sonucu meydana gelen su hacminin
kar hacmine oranını,
dd) Karışım
bölgesi: Yüzeysel alıcı su ortamına yapılan deşarjlarda, deşarj noktasından
başlayarak 30/11/2012 tarihli ve 28483 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Yüzeysel Su Kalitesi Yönetimi Yönetmeliğinin Ek-8’inde tanımlanan bölgeyi,
ee) Kıyı
suları: Kıyı çizgisinden itibaren deniz tarafına doğru bir deniz mili mesafeye
kadar uzanan suları,
ff) Koruma
bölgesi: Yüzeysel Su Kalitesi Yönetimi Yönetmeliği EK-3’de verilen ve korumaya
ihtiyaç duyulan su kaynakları ile suya bağlı özel tür ve habitat alanlarını,
gg) Nehir
havzası: Kaynaklar, dereler, nehirler ve göller aracılığıyla toplanarak gelen
yüzeysel su akışlarının bir göle veya nehir ağzı, haliç ya da delta
aracılığıyla kıyı suyu sınırından denize aktığı noktaya göre suyun toplanma
alanını,
ğğ)
Maksimum ekolojik potansiyel (MEP): Ekolojik açıdan referans noktadaki değer
ile izlenen türün yüzdesinin çarpımı yoluyla bulunan değeri,
hh) Miktar
durumu: Doğrudan veya dolaylı çekimler sebebiyle etkilenen bir yeraltı suyu
kütlesinin miktar açısından etkilenme derecesini,
ıı)
Operasyonel izleme: Kirleticiler açısından risk altında bulunan su
kütlelerinde, kirletici girişinin olduğu yerlerde yapılan izlemeyi,
ii)
Öncelikli maddeler: Bu Yönetmeliğin Ek-1’inde tanımlanan maddeleri,
jj)
Ötrofikasyon: Suların besi maddelerince özellikle azot ve/veya fosfor
bileşiklerince; alg ve daha yüksek yapılı bitkilerin üremesini hızlandıracak,
böylece sudaki canlıların dengesini bozacak ve su kalitesinde istenmeyen
bozulmalara yol açacak şekilde zenginleşmesini,
kk)
Referans noktası: Yüzeysel sularda, baskıların olmadığı veya etkilerinin
ekosistemin işleyişini etkilemediği, bozulmanın olmadığı ve doğala yakın
özellikteki noktaları,
ll)
Referans şart: Her bir su kütlesi tipolojisi için tahrip edilmemiş durumu ve
ekolojik kalite oranı ölçeğinde çok iyi veya tabii durumdan çok az sapma
gösteren su durumunu,
mm) Su
ayrım çizgisi: Bir havzayı diğer havzalardan ayıran hidrolojik sınırı,
nn) Su
Bilgi Sistemi: Su ile ilgili faaliyet gösteren ve CBS’yi bir araç olarak
kullanan bir çok kurumdan suya ait tablosal ve konumsal (mekânsal - x, y, z)
verilerin, WMS (Web Mapping Service) ile WFS (Web Feature Service)
teknolojileri kullanılarak ulaşılması, her türlü sorgulama ve analiz yapması,
güncellemesi, verinin mükerrer üretilmesini engellemesi, metaveri barındıran,
paylaşıma açık, yetki verilen kurum/kişi/üniversite faydalanabilir, değiştirme
ve sadece erişim yetkilendirmesi yapılabilir bir sistemi,
oo) SYGM:
Su Yönetimi Genel Müdürlüğünü,
öö) Taşkın:
Bir akarsuyun, çeşitli sebeplerle yatağından taşarak çevresindeki arazilere,
yerleşim yerlerine, altyapı tesislerine ve canlılara zarar vermek suretiyle
etki bölgesinde normal sosyoekonomik hayatı kesintiye uğratacak ölçüde bir akış
büyüklüğü oluşturması olayını,
pp)
Tipoloji: Su kütlelerinin kendi içerisinde, 17/10/2012 tarihli ve 28444 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Su Havzalarının Korunması ve Yönetim Planlarının
Hazırlanması Hakkında Yönetmeliğin Ek-1’inde verilen kriterlere göre
tanımlaması ve sınıflandırılmasını,
rr) Ulusal
İzleme Ağı: Ülke genelindeki tüm yüzeysel ve yeraltı suları izleme noktalarının
yer aldığı ağı,
ss) Yapay
su kütlesi: Daha önce doğal olarak mevcut olmayan ve insan faaliyeti sonucu
ortaya çıkan yüzeysel su kütlesini,
şş) Yeraltı
suyu kütlesi: Akifer veya akiferler içindeki belirgin miktardaki yeraltı
suyunu,
tt)
Yüzeysel su kütlesi: Yeraltı suları haricindeki bütün iç sular, geçiş suları ve
kıyı sularını,
ifade eder.
Esaslar
MADDE
5 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Yüzeysel
sular ve yeraltı sularının mevcut miktar ve kalitesini, miktar ve kalitedeki
doğal kaynaklı uzun dönemli değişimler ile insani faaliyetlerden kaynaklanan
değişimleri, kazalardan kaynaklanan kirliliğin boyutlarını ve etkilerini,
çevresel hedefin karşılanamaması halinde sebeplerini, referans şartları ve
tedbirler programlarının etkinliğini belirlemek maksadıyla izleme yapılması,
b) Koruma
bölgelerine münhasır izleme faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi,
c)
Havzalardaki baskı ve etkiler ile mevcut su kalitesi göz önünde bulundurularak
operasyonel, genel amaçlı ve gerekli olan durumlarda araştırmacı izlemeyi de
içerecek şekilde izleme programlarının oluşturularak Ulusal İzleme Ağının
kurulması,
ç) Su
kalitesi ve miktarı izlemesi yapan her kurum ve kuruluşun kendi görev ve
yetkileri çerçevesinde bu Yönetmelik esaslarına göre izleme yapması,
d) Su
kalite ve miktarının izlenmesi sonucunda elde edilen verilerin Su Bilgi
Sistemine aktarılması ve ilgili resmi kurum ve kuruluşlarla bedelsiz
paylaşılması,
e)
Sınıraşan sular konusunda veri paylaşımının Bakanlık inisiyatifinde olması,
f) İzlemede
standardizasyonun sağlanması,
g) İzleme
noktalarının belirlenmesinde su kütlelerinin, tipolojilerinin, referans
şartların, baskı ve etkilerin dikkate alınması,
ğ) İzleme
noktalarının ve izlenecek parametrelerin belirlenmesinde mükerrerliğin
önlenmesi,
esastır.
İKİNCİ BÖLÜM
Su Kütlelerinin, Tipolojilerinin, Referans
Şartların, Baskı-Etkilerin ve
İzleme Noktalarının Belirlenmesi
Su
kütlelerinin belirlenmesi
MADDE
6 – (1) Nehir
havzası sınırları içindeki bütün akarsu, göl, kıyı ve geçiş suları; doğal su
kütlesi, yapay su kütlesi ve büyük ölçüde değiştirilmiş su kütlesi olarak
belirlenir.
(2)
Yüzeysel su kütleleri Bakanlık tarafından belirlenir ve haritalandırılır.
(3) Yeraltı
suyu kütleleri, 7/4/2012 tarihli ve 28257 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmeliğin
6 ncı maddesi hükümleri çerçevesinde belirlenir.
Tipolojilerin
belirlenmesi
MADDE
7 – (1)
Yüzeysel su kütleleri için tipolojiler, Su Havzalarının Korunması ve Yönetim
Planlarının Hazırlanması Hakkında Yönetmeliğin Ek-1’inde yer alan kriterler
dikkate alınarak, Bakanlık tarafından belirlenir.
Referans
şartların belirlenmesi
MADDE
8 – (1) Her
bir yüzeysel su kütlesi tipolojisi için o tipe özgü referans şartlar, maksimum
ekolojik potansiyel ve referans noktalar, su kütlelerinin kalite
sınıflandırması çalışmalarında kullanılmak üzere, Bakanlıkça belirlenir.
Referans noktalar harita üzerinde gösterilir.
(2)
Referans şartlar doğal su kütlelerinin özellikleri esas alınarak belirlenir.
(3) Yapay
ve büyük ölçüde değiştirilmiş su kütleleri için ise referans şartlar yerine
maksimum ekolojik potansiyel belirlenir.
(4)
Referans şartlar, referans noktaların var olduğu durumlarda izleme sonuçlarına
dayalı olarak; referans noktaların var olmadığı durumlarda ise tarihi
veriler, modelleme sonuçları, uzman
görüşü veya bu yöntemler birlikte kullanılarak belirlenir.
Baskı
ve etkilerin belirlenmesi
MADDE
9 – (1)
Yüzeysel sularda insani faaliyetlerden kaynaklanan baskı ve etkilerin analizi
ile risk analizi, ilgili kurum ve kuruluşlarla koordinasyon sağlanarak,
Yüzeysel Su Kalitesi Yönetimi Yönetmeliği hükümlerine göre Bakanlıkça yapılır
veya yaptırılır.
(2) Yeraltı
sularında insani faaliyetlerden kaynaklanan baskı ve etkilerin analizi, Yeraltı
Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmeliğin 6 ncı
maddesi hükümleri çerçevesince yapılır veya yaptırılır.
İzleme
noktalarının belirlenmesinde genel esaslar
MADDE
10 – (1) Genel
amaçlı ve operasyonel izleme noktaları, Bakanlığın koordinasyonunda ilgili
kurum ve kuruluşların katılımıyla belirlenir.
(2) Genel
amaçlı ve operasyonel izleme noktaları belirlenirken;
a) Su
kütlesini temsil etmesi,
b) Alıcı
ortama yapılan deşarjların su kütlesinde tam karışımının sağlandığı bölgede
olması,
c) Her
şartta ulaşılabilir olması,
ç) Akım
gözlem istasyonları ile birlikte veya yakınında olması,
gerekir.
(3) İzleme
noktalarının gösterildiği 1/25.000 ölçekli haritalar Bakanlıkça, Coğrafi Bilgi
Sistemleri (CBS) formatında metrik sisteme göre “UTM 6 derece” olarak,
hazırlanır veya hazırlattırılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ulusal İzleme Ağı ve İzleme Programları
Ulusal
izleme ağı
MADDE
11 – (1) Ulusal
İzleme Ağı, bütün yüzeysel ve yeraltı sularını içerecek şekilde ve Bakanlığın
koordinasyonunda, izleme faaliyeti yürüten bütün ilgili kurum ve kuruluşların
katılımı ile oluşturulacak çalışma grupları tarafından belirlenir ve kurulur.
(2) İzleme
çalışmaları yürüten ilgili kurum ve kuruluşlar, oluşturulan İzleme Ağı
çerçevesinde görev ve yetkileri kapsamında izleme yapar.
İzleme
programları
MADDE
12 – (1) İzleme
programları Bakanlığın koordinasyonunda ilgili kurum ve kuruluşlarla birlikte
hazırlanır, ihtiyaçlar ve talepler doğrultusunda Bakanlıkça değiştirilebilir.
(2) Ulusal
İzleme Ağı ve izleme programları genel amaçlı ve operasyonel izleme noktalarını
kapsar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yüzeysel Suların İzlenmesi ile İlgili
Esaslar
Yüzeysel
suların izlenmesi
MADDE
13 – (1)
Yüzeysel suların mevcut durumunun sınıflandırılması, tabii şartlardan ve insani
faaliyetlerden kaynaklanan uzun vadeli değişimlerin değerlendirilmesi, iyi su
durumuna ulaşılıp ulaşılamadığının tespiti ve hidrolojik hesaplamaların
yapılabilmesi amaçlarıyla, su miktarı ve kalitesinin izlenmesi esastır.
(2)
Yüzeysel sularda izlenecek parametreler ve ölçüm sıklığı ilgili kurum ve
kuruluşlarla birlikte Bakanlıkça belirlenir.
(3)
Yüzeysel sularda ölçülmesi gereken fiziko-kimyasal ve kimyasal parametreler
Ek-1’de verilmektedir.
Yüzeysel
suların genel amaçlı izlenmesi
MADDE
14 – (1) Genel
amaçlı izleme, yüzeysel sularda tabii şartlardan ve insani faaliyetlerden
kaynaklanan uzun dönemli su kalitesi ve miktarındaki değişimlerin
değerlendirilmesi için yapılır.
(2) Genel
amaçlı izleme kapsamında, her bir izleme noktasında;
a)
Ek-1’deki bütün biyolojik, hidromorfolojik ve genel fiziko-kimyasal kalite
elementleri,
b) Havzaya
deşarj edilen öncelikli maddeler,
c) Havzaya
önemli miktarlarda deşarj edilen diğer kirletici maddeler,
izlenir.
(3) Genel
amaçlı izleme mevsimsel olarak yapılır.
(4) Nehir
havza bölgesindeki bütün yüzeysel suların mevcut durumlarının ortaya konulması
ve değerlendirmesinin yapılabilmesi için, genel amaçlı izleme programlarına en
az tipoloji sayısı kadar su kütlesinin dâhil edilmesi gerekir.
(5) Genel
amaçlı izleme programları, operasyonel ve araştırmacı izleme programlarından
alınan bilgiye bağlı olarak ilgili kurum ve kuruluşların görüşü alınarak
Bakanlık tarafından değiştirilebilir.
(6) Nehir
havzasındaki mevcut referans şartlardaki su kütleleri genel amaçlı izleme
kapsamında izlenir.
Yüzeysel
suların operasyonel izlenmesi
MADDE
15 – (1)
Operasyonel izleme, risk altındaki su kütlelerinin mevcut durumunun
belirlenmesi ve tedbirler programının hazırlanarak sonuçlarının
değerlendirilmesi için yapılır.
(2)
Operasyonel izlemede, mevcut baskılar dikkate alınarak belirlenmiş olan
kirleticilerin izlenmesi esastır.
(3)
Operasyonel izleme kapsamında, her bir izleme noktasında;
a) Baskıya
karşı hassas olan biyolojik ve hidromorfolojik kalite elementleri,
b) Havzaya
deşarj edilen bütün öncelikli maddeler,
c) Havzaya
önemli miktarda deşarj edilen diğer bütün kirletici maddeler,
izlenir.
(4)
Operasyonel izleme mevsimsel olarak yapılır. Ancak su kütlesi üzerindeki
baskının boyutuna göre izleme sıklıkları artırılabilir.
(5) Risk
analizi veya genel amaçlı izleme sonuçlarına göre risk altında olduğu
belirlenmiş su kütleleri ve öncelikli maddelerin deşarj edildiği su kütleleri,
operasyonel izleme kapsamında izlenir.
(6)
Operasyonel izleme noktalarının belirlenmesinde aşağıdaki hususlar dikkate
alınır:
a) Noktasal
ve yayılı kirlilik kaynaklar ile hidromorfolojik baskıların etkisindeki su
kütlelerinde, baskının boyutu ve etkisi ile tedbirler programı sonuçlarının
değerlendirilebilmesini sağlayacak yeterli sayıda izleme noktası belirlenir.
b)
Operasyonel izleme noktası sayısı, risk altında olduğu belirlenmiş su kütlesi
sayısından az olamaz.
c)
Operasyonel izleme programına dâhil edilmiş bir su kütlesinde tek bir noktasal
baskı varsa, izleme noktası, deşarjın alıcı ortamda tam karışımının sağlandığı
noktaya göre belirlenir. Eğer birden çok baskı varsa, baskıya göre birden fazla
operasyonel izleme noktası belirlenir ya da tüm baskıların kümülatif etkisinin
temsil edildiği tek operasyonel izleme noktası belirlenir.
Yüzeysel
suların araştırma maksadıyla izlenmesi
MADDE
16 – (1)
Araştırmacı izleme;
a)
Değerlerin aşılmasının sebebinin bilinmemesi,
b) Genel
amaçlı izlemenin, çevresel hedeflere ulaşılamayabileceğini göstermesi ve
operasyonel izlemenin henüz gerçekleştirilmemiş olması hallerinde çevresel
hedeflere ulaşılamamasının sebeplerinin belirlenmesi,
c) Kazara,
kasten veya doğal afetler sonucu oluşan kirliliğin boyutunun ve etkisinin
belirlenmesi ve değerlendirilmesi,
maksadıyla
yapılır.
(2) Su
ortamını etkileyebilecek herhangi bir kaza durumunda, ilgili kurum ve kuruluşlarca
derhal Bakanlığa bilgi verilir.
(3)
Araştırmacı izleme, su kütlesinin tamamında veya belirli bir kısmında risk
oluşturması muhtemel parametrelerin izlenmesi yoluyla yapılır.
(4)
Araştırmacı izleme, alarm veya erken uyarı sistemlerini içerebilir.
(5) İzleme
sonuçları tedbirler programının oluşturulmasında kullanılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yeraltı Sularının İzlenmesi ile İlgili
Esaslar
Yeraltı
sularının izlenmesi
MADDE
17 – (1)
Yeraltı sularının miktar ve kalitesinin mevcut durumunun belirlenmesi ile tabii
şartlardan ve insani faaliyetlerden kaynaklanan uzun vadeli değişimlerin
değerlendirilmesi maksadıyla, izleme yapılması esastır.
(2) Yeraltı
sularında izlenecek parametreler ve ölçüm sıklığı, Yeraltı Sularının Kirlenmeye
ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmeliğin Ek-5’inde yer alan hükümler
çerçevesinde belirlenir.
Yeraltı
suyu izleme ağı
MADDE
18 – (1)
Yeraltı suyu kütlelerinin kimyasal durum ve miktar durumlarının
değerlendirilmesi ile insani faaliyetler sonucu oluşan kirleticilerdeki artma
eğilimini tespit etmek maksadıyla, Yeraltı Suyu İzleme Ağı kurulur.
(2) Yeraltı
Suyu İzleme Ağı, ilgili kurum ve kuruluşların görüşü alınarak DSİ tarafından
oluşturulur ve Bakanlıkça Ulusal İzleme Ağına dâhil edilir.
Yeraltı
sularının genel amaçlı izlenmesi
MADDE
19 – (1)
Yeraltı sularında genel amaçlı izleme, iyi kimyasal duruma ulaşılması
bakımından risk değerlendirilmesinin yapılabilmesi, yeraltı suyu kütlelerinin
kalite ve miktar durumlarının belirlenmesi, tabii şartlar ve insani
faaliyetlerden kaynaklanan uzun dönemli değişimlerin değerlendirilmesi ile
ilgili bilgi sağlamak maksadıyla yapılır.
(2) Genel
amaçlı izleme kapsamında, yeraltı suyu kütlelerinde izlenecek parametreler ve
izleme sıklıkları, yeraltı suyu izleme programlarında belirtilir. İyi yeraltı
suyu durumuna ulaşamama riski tespit edilen yeraltı suyu kütlelerinde, ana
parametrelere ilave parametreler eklenebilir.
(3) Yeraltı
sularında izlenmesi gereken asgari parametreler Ek-2’de verilmektedir.
(4) Her bir
su kütlesi için genel amaçlı izleme sıklığı, su kütlesinin durumundaki
değişiklikleri ortaya koyabilecek şekilde belirlenir.
Yeraltı
sularının operasyonel izlenmesi
MADDE
20 – (1)
Yeraltı sularında operasyonel izleme, risk altında olduğu belirlenen bütün
yeraltı su kütlelerinin kimyasal durumlarının belirlenmesi, insani
faaliyetlerden kaynaklanan uzun dönemli kirlilik artış eğiliminin tespiti ve
tedbirler programının etkinliğinin değerlendirilmesi amaçlarıyla yapılır.
(2)
İzlenecek parametreler, yeraltı su kütlesinin durumu ile baskı ve etkilerin
varlığına göre Bakanlıkça belirlenir.
(3)
Operasyonel izleme, genel amaçlı izleme programları arasındaki dönemde, YAS
kütlesi üzerindeki baskıların etkilerini tespit etmek için yılda en az bir kez
olmak üzere DSİ tarafından, SYGM’nin görüşünü alarak belirlenen yeterli
sıklıkta uygulanır.
Yeraltı
sularının miktar bakımından izlenmesi
MADDE
21 – (1)
Yeraltı sularının miktar bakımından izlenmesi, yeraltı su kütlelerinin
miktarını tespit etmek ve yeraltı su kütlelerinin kimyasal durum
değerlendirmelerine yardımcı olmak, amaçlarıyla yapılır.
(2) İzleme
sıklığı, kısa ve uzun dönemli seviye değişiklikleri dikkate alınarak seçilir.
(3) Yeraltı
su seviyesindeki değişimler bakımından risk altında olduğu belirlenen yeraltı
suyu kütlelerinde, yağışlı ve kurak dönemleri kapsayacak şekilde yılda iki
kereden az olmamak kaydıyla, yeterli sıklıkta ölçüm yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Koruma Bölgelerinin
ve Hassas Alanların İzlenmesi ile İlgili Esaslar
Koruma
bölgelerinin ve hassas alanların izlenmesi
MADDE
22 – (1) Koruma
bölgeleri;
a) İçme ve
kullanma suyu kaynakları,
b) Habitat
ve tür koruma alanlarını (yaban hayatı koruma ve geliştirme sahaları, Ramsar
Alanları, uluslararası öneme sahip sulak alanlar, Özel Çevre Koruma Bölgeleri,
Sit Alanları dâhilindeki su kütleleri ve hassas alanlar, Milli Parklar, Tabiat
Parkları, Tabiatı Koruma Alanları, Tabiat Anıtları dahilindeki su kütleleri),
c) Suda
yaşayan ekonomik açıdan önemli türlerin korunması için tahsis edilen alanları
(balık ve kabuklu su canlıları),
ç) Yüzme
suyu olarak tahsis edilen alanlar dahil rekreasyon amaçlı kullanılan su
kütlelerini,
d)
18/2/2004 tarihli ve 25637 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Kaynaklı
Nitrat Kirliliğine Karşı Suların Korunması Yönetmeliği ile 8/1/2006 tarihli ve
26047 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliği
kapsamında nütrientler açısından hassas olarak belirlenmiş su alanlarını,
kapsar.
(2) İçme
suyu elde edilen yüzeysel su ve yeraltı su kütleleri, büyükşehir belediye
sınırları içerisinde büyükşehir belediyelerine bağlı su ve kanalizasyon idaresi
genel müdürlükleri, büyükşehir belediye sınırları dışında kalan yerlerde ise
DSİ tarafından izlenir ve izleme neticelerini Bakanlığa bildirir.
(3) İçme
suyu elde edilen ve elde edilmesi planlanan alanlarda izleme, Ek-3’teki nüfus aralıklarına göre belirlenen
izleme sıklıklarına göre yapılır.
(4) İçme
suyu elde edilen ve elde edilmesi planlanan alanlarda, 29/6/2012 tarihli ve
28338 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İçme Suyu Elde Edilen veya Elde
Edilmesi Planlanan Yüzeysel Suların Kalitesine Dair Yönetmeliğin Ek-1’indeki
listede yer alan parametreler ile bütün öncelikli maddeler ve havzaya deşarj
edilen diğer kirletici maddeler izlenir.
(5) İçme
suyu temini maksadıyla kullanılan ve/veya kullanımı planlanan YAS kütlelerinin
kalite durumu 17/2/2005 tarihli ve 25730 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmeliğin eklerinde yer alan parametre
listesi ve standartları dikkate alınarak bu Yönetmelikte belirtilen esaslara
göre değerlendirilir.
(6) Diğer
koruma alanlarında izleme, ilgili mevzuat çerçevesinde izleme yapan kurum ve
kuruluşlarca, mevzuatta yer alan parametreler dikkate alınarak yapılır.
(7) Risk
altında olan bütün koruma alanlarında operasyonel izleme yapılır ve belirlenen
çevresel hedeflere ulaşılıncaya kadar izlemeye devam edilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Biyolojik İzleme, Hidrolojik ve
Hidromorfolojik İzleme ve Gerçek
Zamanlı İzleme ile İlgili Esaslar
Biyolojik
izleme
MADDE
23 – (1) Su
kütlelerinde biyolojik izleme, tabii şartlar ve insani faaliyetlerden
kaynaklanan çevresel değişikliklerin suda yaşayan canlılar üzerindeki
etkilerinin değerlendirilmesi için yapılır.
(2)
Biyolojik izleme kapsamında bentik makroomurgasız, balık, makrofit,
fitoplankton ve fitobentoz biyolojik kalite unsurları izlenir.
(3)
Biyolojik izleme kapsamında, izlenecek bütün biyolojik kalite unsurlarının
çeşitliliği, bolluğu, hassas tür varlığı ve balıklar için ayrıca yaş dağılımı,
analiz edilir.
(4)
Biyolojik izleme kapsamında izlenmesi gereken parametreler Ek-1’de
verilmektedir.
(5) Genel
amaçlı izleme noktalarında bütün biyolojik kalite unsurları izlenir.
(6)
Operasyonel izleme noktalarında, mevcut baskıya karşı en hassas olduğu
belirlenen biyolojik kalite unsuru izlenir.
(7) Suyun
biyolojik kalitesi, Ek-4’te yer alan su kütlesinin baskı türüne göre izlenmesi
gereken biyolojik kalite elementlerine göre izlenir.
(8) Her bir
biyolojik kalite elementi için biyolojik izleme sonuçlarının değerlendirilmesinde
kullanılacak ulusal biyolojik indeksler, Bakanlıkça belirlenir veya
belirlenmesi temin edilir.
(9)
Biyolojik izlemeyi Bakanlık yapar veya yaptırır.
(10)
Biyolojik izleme ile ilgili esaslar Tebliğ ile düzenlenir.
Hidrolojik
ve hidromorfolojik izleme
MADDE
24 – (1) Tabii
şartlardan ve insani faaliyetlerden kaynaklanan su kirliliği ile ilgili
problemlere çözüm getirilmesi, su bütçesi hesaplarının yapılması, su
yapılarının projelendirilmesi, taşkın ve kurak dönem su yönetimi
politikalarının geliştirilmesi, iklim değişikliğinin su kaynaklarına etkisinin
belirlenmesi, su yapılarının mansabındaki ekolojik canlılığın sürdürülebilmesi
için çevresel akış miktarının tespiti ve sürekli olarak gözlenmesi, su ile
alakalı diğer bütün faaliyetlerin yönetilmesi maksadıyla su kütlelerinde
hidrolojik ve hidromorfolojik izleme yapılması esastır.
(2)
Hidrolojik izleme kapsamında akarsularda debi ve seviye ölçümleri, göllerde
seviye ölçümleri, yüzeysel su yataklarında sediment miktar ölçümleri,
arazilerde kar yüksekliği ve kar yoğunluğu ölçümleri yapılır.
(3)
Hidrolojik ve hidromorfolojik izleme ile alakalı usul ve esaslar, Bakanlık
tarafından çıkarılacak bir Tebliğ ile belirlenir.
(4) Su
kütlelerindeki hidrolojik izleme DSİ Genel Müdürlüğü tarafından,
hidromorfolojik izleme ise Bakanlık ve DSİ Genel Müdürlüğü tarafından yapılır.
(5)
Hidromorfolojik izleme sonuçlarının değerlendirilmesi için kullanılacak
hidromorfolojik indeksler, Bakanlıkça oluşturulur.
(6) İzleme
sonucu elde edilecek veriler, izlemeyi yapan kurum tarafından Su Bilgi
Sistemine aktarılır.
Gerçek
zamanlı izleme
MADDE
25 – (1)
Havzalarda kirlilik yükünün ani ve uzun dönemli değişikliklerinin izlenmesi
maksadıyla gerçek zamanlı izleme sistemleri kurulur.
(2) Gerçek
zamanlı izleme noktaları, ilgili kurum ve kuruluşların görüşü alınarak
Bakanlıkça tespit edilir.
(3) Gerçek
zamanlı izleme verileri, Bakanlık bünyesindeki Merkezi İzleme Odasından takip
edilir.
(4) Bu
Yönetmelik kapsamına giren sular ile alakalı olarak Ülke genelinde kurulmuş ve
kurulacak olan bütün gerçek zamanlı izleme sistemleri, Bakanlık Merkezi İzleme
Sistemine dâhil edilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Örnekleme, Ölçüm Metotları, Ölçüm
Sonuçlarının Değerlendirilmesi,
Raporlama ve Standardizasyon ile İlgili
Esaslar
Örnekleme
MADDE
26 – (1)
Numunelerin alınması, taşınması, korunması, saklanması ve kabulü TS EN ISO 5667
Standartları ve ilgili mevzuata göre yapılır.
(2)
Biyolojik ve mikrobiyolojik örneklemeler Ek-5’te yer alan TS EN ISO
Standartlarına göre gerçekleştirilir.
Ölçüm
metotları
MADDE
27 – (1) Ek-1’de
verilen fiziko-kimyasal ve kimyasal parametrelerin analizi ulusal ve
uluslararası kabul görmüş standart metotlar kullanılarak yapılır.
(2) Su
örneklerinin öncelikli maddeler ve belirli kirleticiler hariç olmak üzere
fiziko-kimyasal, kimyasal ve mikrobiyolojik parametrelerin analizleri kamu
laboratuvarları ile akredite olmuş özel laboratuvarlarda yapılır. Öncelikli
maddeler, belirli kirleticiler ve biyolojik kalite elementlerinin analizlerinde
akreditasyon şartı aranmayabilir.
(3)
Biyolojik ve mikrobiyolojik ölçümler Ek-5’te yer alan TS EN ISO Standartlarına
göre gerçekleştirilir.
Ölçüm
sonuçlarının değerlendirilmesi ve raporlama
MADDE
28 – (1) İzleme
sonucunda elde edilen verilerin doğruluğu izleme yapan kurum ve kuruluşlar
tarafından değerlendirilir.
(2) İlgili
kurum ve kuruluşlar tarafından değerlendirilen veriler Su Bilgi Sistemine
girilir.
(3) Su
kütlelerinin mevcut durumu hakkındaki raporlama, gerekli duyulması halinde, Su
Bilgi Sistemindeki veriler dikkate alınarak ilgili kurum ve kuruluşlarca yapılır.
(4) İlgili
kurum ve kuruluşlar tarafından izlenen ve değerlendirilen su ve atıksu verileri
paylaşılır.
Standardizasyon
MADDE
29 – (1)
İzlemede standardizasyonun sağlanması maksadıyla kalıcı ve sürdürülebilir bir
ulusal laboratuvar ağı oluşturulur.
(2)
Laboratuvarların standardizasyona uygunluğu Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca
denetlenir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Uyum
süreci
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1)
Ek-1’de yer alan parametreler için uyum süresi bu Yönetmelik yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren beş yıldır.
(2) Su
kalitesi izleme çalışmaları yürüten ilgili kamu kurum ve kuruluşları, bu beş
yıl içerisinde izleme alt yapısını oluşturarak, yüzeysel ve yeraltı su
kütlelerinde izleme çalışmalarına başlar.
(3)
Biyolojik ve hidromorfolojik indeksler bu Yönetmeliğin yayımından itibaren
sekiz yıl içerisinde belirlenir.
(4) Ulusal
İzleme Ağının oluşturulması bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden sonra en geç
beş yıl içerisinde gerçekleştirilir ve uygulanır.
Yürürlük
MADDE
30 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
31 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Orman ve Su İşleri Bakanı yürütür.
EK-1
YÜZEYSEL SULARDA İZLENMESİ GEREKEN KALİTE
ELEMENTLERİ
Akarsular |
Göller |
Kıyı
Suları |
Geçiş
Suları |
GENEL KİMYASAL VE FİZİKO- KİMYASAL PARAMETRELER |
|||
Sıcaklık |
Sıcaklık |
Sıcaklık |
Sıcaklık |
pH |
pH |
pH |
pH |
Elektriksel İletkenlik (µS/cm) |
Elektriksel
İletkenlik (µS/cm) |
Elektriksel İletkenlik (µS/cm) |
Elektriksel İletkenlik (µS/cm) |
Çözünmüş Oksijen (mg/L O2) |
Çözünmüş
Oksijen (mg/L O2) |
Çözünmüş Oksijen (mg/L O2) |
Çözünmüş Oksijen (mg/L O2) |
Renk |
Renk |
Renk |
Renk |
Bulanıklık |
Bulanıklık |
Bulanıklık |
Bulanıklık |
- |
Işık Geçirgenliği-Seki Derinliği |
Işık Geçirgenliği-Seki Derinliği |
Işık Geçirgenliği-Seki Derinliği |
Askıda Katı Madde
(mg/L SS) |
Askıda Katı Madde (mg/L SS) |
Askıda Katı Madde (mg/L SS) |
Askıda Katı Madde (mg/L SS) |
Alkalinite (mg/L CaCO3 ) |
Alkalinite (mg/L CaCO3 ) |
Alkalinite (mg/L CaCO3 ) |
Alkalinite (mg/L CaCO3 ) |
Toplam sertlik (mg/L CaCO3) |
Toplam sertlik (mg/L CaCO3) |
- |
- |
Biyolojik Oksijen İhtiyacı (BOİ) (mg/L O2) |
Biyolojik Oksijen İhtiyacı (BOİ) (mg/L O2) |
Biyolojik Oksijen İhtiyacı (BOİ) (mg/L O2) |
Biyolojik Oksijen İhtiyacı (BOİ) (mg/L O2) |
Kimyasal Oksijen İhtiyacı (KOİ) (mg/L O2) |
Kimyasal Oksijen İhtiyacı (KOİ) (mg/L O2) |
Kimyasal Oksijen İhtiyacı (KOİ) (mg/L O2) |
Kimyasal Oksijen İhtiyacı (KOİ) (mg/L O2) |
Toplam Organik Karbon (TOK) (mg/L) |
Toplam Organik Karbon (TOK) (mg/L) |
Toplam Organik Karbon (TOK) (mg/L) |
Toplam Organik Karbon (TOK) (mg/L) |
Toplam Azot (mg/L
N) |
Toplam Azot (mg/L) |
Toplam Azot (mg/L) |
Toplam Azot (mg/L) |
Toplam Kjehldahl Azotu (mg/L TKN) |
Toplam Kjehldahl Azotu (mg/L TKN) |
Toplam Kjehldahl Azotu (mg/L TKN) |
Toplam Kjehldahl Azotu (mg/L TKN) |
Amonyum Azotu (mg NH4+-N/L) |
Amonyum Azotu (mg NH4+-N/L) |
Amonyum Azotu (mg NH4+-N/L) |
Amonyum Azotu (mg NH4+-N/L) |
Nitrit azotu (mg NO2‾-N/L) |
Nitrit azotu (mg NO2‾-N/L) |
Nitrit azotu (mg NO2‾-N/L) |
Nitrit azotu (mg NO2‾-N/L) |
Nitrat azotu (mg NO3‾-N/L) |
Nitrat azotu (mg NO3‾-N/L) |
Nitrat azotu (mg NO3‾-N/L) |
Nitrat azotu (mg NO3‾-N/L) |
Organik Azot (mg/L) |
Organik Azot (mg/L) |
Organik Azot (mg/L) |
Organik Azot (mg/L) |
Toplam fosfor (mg /L P) |
Toplam fosfor (mg
P/L) |
Toplam fosfor (mg
P/L) |
Toplam fosfor (mg
P/L) |
Orto Fosfat (mg/L o-PO4) |
Orto Fosfat (mg/L o-PO4) |
Orto Fosfat (mg/L o-PO4) |
Orto Fosfat (mg/L o-PO4) |
Sülfat (mg/L SO4) |
Sülfat (mg SO4/L) |
Sülfat (mg SO4/L) |
Sülfat (mg SO4/L) |
Hidrojen Sülfür (mg/L H2S) |
Hidrojen Sülfür (H2S) (mg/L) |
Hidrojen Sülfür (H2S) (mg/L) |
Hidrojen Sülfür (H2S) (mg/L) |
Florür (µg/L F) |
Florür (µg/L F) |
Florür (µg/L F) |
Florür (µg/L F) |
Klorür (mg/L Cl) |
Klorür (mg/L Cl) |
Klorür (mg/L Cl) |
Klorür (mg/L Cl) |
Kalsiyum (mg/L Ca) |
Kalsiyum (mg/L Ca) |
Kalsiyum (mg/L Ca) |
Kalsiyum (mg/L Ca) |
Magnezyum (mg/L Mg) |
Magnezyum (mg/L Mg) |
Magnezyum (mg/L Mg) |
Magnezyum (mg/L Mg) |
Potasyum (mg/L K) |
Potasyum (mg/L K) |
Potasyum (mg/L K) |
Potasyum (mg/L K) |
Sodyum (mg/L Na) |
Sodyum (mg/L Na) |
Sodyum (mg/L Na) |
Sodyum (mg/L Na) |
pV (mg/L O2) |
pV (mg/L O2) |
pV (mg/L O2) |
pV (mg/L O2) |
Çözünebilir Reaktif P (mg/L) |
Çözünebilir Reaktif P (mg/L) |
Çözünebilir Reaktif P (mg/L) |
Çözünebilir Reaktif P (mg/L) |
- |
- |
Çözünmüş İnorganik Azot (mg/L DIN) |
Çözünmüş İnorganik Azot (mg/L DIN) |
- |
- |
Toplam İnorganik Azot (mg/L TIN) |
Toplam İnorganik Azot (mg/L TIN) |
- |
- |
Çözünmüş İnorganik Fosfor (mg/L DIP) |
Çözünmüş İnorganik Fosfor (mg/L DIP) |
- |
- |
Silisyum (mg/L) |
Silisyum (mg/L) |
- |
- |
Tuzluluk |
Tuzluluk |
DİĞER TEHLİKELİ MADDELER |
|||
Yağ-Gres (mg/L) |
Yağ-Gres(mg/L) |
Yağ-Gres (mg/L) |
Yağ-Gres (mg/L) |
Deterjanlar (mg/L) |
Deterjanlar (mg/L) |
Deterjanlar (mg/L) |
Deterjanlar
(mg/L) |
Baryum (µg/L Ba) |
Baryum (µg/L Ba) |
Baryum
(µg/L Ba) |
Baryum
(µg/L Ba) |
Antimon (µg/L Sb) |
Antimon (µg/L Sb) |
Antimon
(µg/L Sb) |
Antimon
(µg/L Sb) |
Selenyum (µg/L Se) |
Selenyum (µg/L Se) |
Selenyum
(µg/L Se) |
Selenyum
(µg/L Se) |
Arsenik (µg/L As) |
Arsenik (µg/L As) |
Arsenik
(µg/L As) |
Arsenik
(µg/L As) |
Çinko (µg/L Zn) |
Çinko (µg/L Zn) |
Çinko (µg/L
Zn) |
Çinko (µg/L
Zn) |
Bakır (µg/L Cu) |
Bakır (µg/L Cu) |
Bakır (µg/L
Cu) |
Bakır (µg/L
Cu) |
Kalay (µg/L
Sn) |
Kalay (µg/L
Sn) |
Kalay (µg/L
Sn) |
Kalay (µg/L
Sn) |
Kobalt
(µg/L Co) |
Kobalt
(µg/L Co) |
Kobalt
(µg/L Co) |
Kobalt
(µg/L Co) |
Demir (Fe)
(µg/L Fe) |
Demir (Fe)
(µg/L Fe) |
Demir (Fe)
(µg/L Fe) |
Demir (Fe)
(µg/L Fe) |
Mangan (Mn)
(µg/L Mn) |
Mangan (Mn)
(µg/L Mn) |
Mangan (Mn)
(µg/L Mn) |
Mangan (Mn)
(µg/L Mn) |
Toplam Krom
(µg/L Cr) |
Toplam Krom
(µg/L Cr) |
Toplam Krom
(µg/L Cr) |
Toplam Krom
(µg/L Cr) |
Vanadyum
(µg/L V) |
Vanadyum
(µg/L V) |
Vanadyum
(µg/L V) |
Vanadyum
(µg/L V) |
Titanyum(µg/L Ti) |
Titanyum(µg/L Ti) |
Titanyum(µg/L Ti) |
Titanyum(µg/L Ti) |
Alüminyum(µg/L
Al) |
Alüminyum(µg/L Al) |
Alüminyum(µg/L Al) |
Alüminyum(µg/L Al) |
Bor (µg/L
B) |
Bor (µg/L
B) |
Bor (µg/L
B) |
Bor (µg/L
B) |
Krom (µg/L
Cr) |
Krom (µg/L
Cr) |
Krom (µg/L
Cr) |
Krom (µg/L
Cr) |
ÖNCELİKLİ MADDELER (µg/L) |
|||
Alaklor |
Alaklor |
Alaklor |
Alaklor |
Antrasen |
Antrasen |
Antrasen |
Antrasen |
Atrazin |
Atrazin |
Atrazin |
Atrazin |
Benzen |
Benzen |
Benzen |
Benzen |
Bromlu difenileterler Pentabromodiphenylether (türdeş numaralar 28, 47, 99, 100, 153 ve
154) |
Bromlu difenileterler Pentabromodiphenylether (türdeş numaralar 28, 47, 99, 100, 153 ve
154) |
Bromlu difenileterler Pentabromodiphenylether (türdeş numaralar 28, 47, 99, 100, 153 ve
154) |
Bromlu difenileterler Pentabromodiphenylether (türdeş numaralar 28, 47, 99, 100, 153 ve
154) |
Kadmiyum |
Kadmiyum |
Kadmiyum |
Kadmiyum |
C10-13 Kloralkanlar |
C10-13 Kloralkanlar |
C10-13 Kloralkanlar |
C10-13 Kloralkanlar |
Klorfenvinfos |
Klorfenvinfos |
Klorfenvinfos |
Klorfenvinfos |
Klorpirifos-etil |
Klorpirifos-etil |
Klorpirifos-etil |
Klorpirifos-etil |
1,2-Dikloroetan |
1,2-Dikloroetan |
1,2-Dikloroetan |
1,2-Dikloroetan |
Diklorometan |
Diklorometan |
Diklorometan |
Diklorometan |
Di(2-etilheksil)
fitalat (DEHP) |
Di(2-etilheksil)
fitalat (DEHP) |
Di(2-etilheksil)
fitalat (DEHP) |
Di(2-etilheksil)
fitalat (DEHP) |
Diuron |
Diuron |
Diuron |
Diuron |
Endosülfan |
Endosülfan |
Endosülfan |
Endosülfan |
Floranten |
Floranten |
Floranten |
Floranten |
Hekzaklorobenzen |
Hekzaklorobenzen |
Hekzaklorobenzen |
Hekzaklorobenzen |
Hekzaklorobutadin |
Hekzaklorobutadin |
Hekzaklorobutadin |
Hekzaklorobutadin |
Hekzaklorosiklohekzan |
Hekzaklorosiklohekzan |
Hekzaklorosiklohekzan |
Hekzaklorosiklohekzan |
Isoproturon |
Isoproturon |
Isoproturon |
Isoproturon |
Kurşun |
Kurşun |
Kurşun |
Kurşun |
Civa |
Civa |
Civa |
Civa |
Naftalin |
Naftalin |
Naftalin |
Naftalin |
Nikel |
Nikel |
Nikel |
Nikel |
Nonilfenoller |
Nonilfenoller |
Nonilfenoller |
Nonilfenoller |
Oktilfenoller |
Oktilfenoller |
Oktilfenoller |
Oktilfenoller |
Pentaklorobenzen |
Pentaklorobenzen |
Pentaklorobenzen |
Pentaklorobenzen |
Pentaklorofenol |
Pentaklorofenol |
Pentaklorofenol |
Pentaklorofenol |
Benzo(a)piren |
Benzo(a)piren |
Benzo(a)piren |
Benzo(a)piren |
Benzo(b)floranten
|
Benzo(b)floranten
|
Benzo(b)floranten
|
Benzo(b)floranten |
Benzo(k)floranten |
Benzo(k)floranten |
Benzo(k)floranten |
Benzo(k)floranten |
Benzo(g,h,i)perilen |
Benzo(g,h,i)perilen
|
Benzo(g,h,i)perilen
|
Benzo(g,h,i)perilen |
Indeno(1,2,3-cd)
piren |
Indeno(1,2,3-cd)
piren |
Indeno(1,2,3-cd)
piren |
Indeno(1,2,3-cd)
piren |
Simazin |
Simazin |
Simazin |
Simazin |
Tribütiltin |
Tribütiltin |
Tribütiltin |
Tribütiltin |
Triklorobenzenler (1,2,3-trichloro-benzene -
1,2,4-trichloro-benzene - 11,3,5-trichloro-benzene) |
Triklorobenzenler (1,2,3-trichloro-benzene -
1,2,4-trichloro-benzene - 11,3,5-trichloro-benzene) |
Triklorobenzenler (1,2,3-trichloro-benzene -
1,2,4-trichloro-benzene - 11,3,5-trichloro-benzene) |
Triklorobenzenler (1,2,3-trichloro-benzene – 1,2,4-trichloro-benzene
– 1,3,5-trichloro-benzene) |
Triklorometan |
Triklorometan |
Triklorometan |
Triklorometan |