ORMAN KANUNUNUN 16 NCI MADDESİNİN UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
Bu Yönetmelik, 18 Nisan 2014 tarih ve 28976
sayılı Resmî Gazete’de yayınlanmıştır.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin
amacı, 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı
Orman Kanununun 16 ncı
maddesine göre
verilecek izinlere, rehabilite işlemlerine
ve izinlerden tahsil edilecek bedellere ait iş ve
işlemleri
düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik,
6831 sayılı
Kanunun 16 ncı
maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanım ve Kısaltmalar
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelikte
geçen;
a) Ağaçlandırma
bedeli: İzin
verilen alan üzerinden
bir defaya mahsus alınan
bedeli,
b)
Altyapı
tesisi: Madencilik faaliyetleri için
zorunlu yol, su, röle
istasyonu, haberleşme,
enerji nakil hattı,
trafo, bant konveyör,
havai hat, asansör,
havalandırma
bacası,
galeri girişi, şantiye
alanı,
yemekhane, atölye,
maden stok alanı,
pasa döküm
alanı,
verimli toprak depolama alanı, atık
barajı, patlayıcı
madde ve müştemilatı
deposu ve kantar tesislerini,
c)
Arama döneminde
üretim
ve satış
izin belgesi: Arama ruhsatı döneminde
teknolojik araştırma,
geliştirme,
pilot çalışmalar
ve pazar araştırmaları
yapmak üzere
görünür
rezervin 1/10’una
kadar üretim
ve satışı için
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca
verilen belgeyi,
ç)
Aramada İşletme
izni: Arama ruhsatı döneminde
teknolojik araştırma,
geliştirme,
pilot çalışmalar
ve pazar araştırmaları
yapmak üzere
görünür
rezervin 1/10’una
kadar üretim
ve satışı için
Bakanlıkça
verilen izni,
d)
Arama ruhsatı:
Belirli bir alanda maden arama faaliyetlerinde bulunulabilmesi için
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca
verilen belgeyi,
e)
Arazi izin bedeli: Verilen izinlerden orman idaresince alınacak
kullanım
bedelini,
f)
Bakan: Orman ve Su İşleri
Bakanını,
g)
Bakanlık:
Orman ve Su İşleri
Bakanlığını,
ğ)
Basamak/kademe: Yüksek
eğimli
alanlarda yüzey
güvenliği ve
ulaşım
kolaylığını sağlamak
amacıyla
kazı yapılarak
oluşturulan
düzenli
yatay ve düşey yüzeyleri,
h)
Bedel Artış
Katsayısı
(BAK): Her yıl
bir önceki
yıla
ilişkin
olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı
Vergi Usul Kanunu uyarınca
belirlenen yeniden değerleme
oranını,
ı) Bölge
müdürlüğü:
Genel Müdürlüğe bağlı
orman bölge
müdürlüklerini,
i) Çevresel
etki değerlendirmesi
(ÇED)
belgesi: 3/10/2013 tarihli ve 28784 sayılı
Resmî
Gazete ’de
yayımlanan
Çevresel
Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliğine
göre
verilecek “Çevresel
Etki Değerlendirmesi
Olumlu”
kararı
veya “Çevresel
Etki Değerlendirmesi
Gerekli Değildir”
kararını
veya Çevresel
Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliği
kapsamı dışında
olduğuna
dair belgeyi,
j)
Ek Devlet hakkı:
Madencilik faaliyeti yapılan
yerin Devlet ormanına
rastlaması
halinde 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı
Maden Kanununun 14 üncü
maddesi gereğince
alınan
Devlet hakkının %
30 fazlasını,
k)
Endemik ve korunması
gereken nadir ekosistem alanı:
Bulunduğu bölgenin
ekolojik özellikleri
nedeniyle yalnızca Ülkemizde
belirli bir bölgede
doğal
olarak yayılış gösteren
türlerin
bulunduğu
alanlar ile uzun süre
araştırma
amaçlı
izlenen ve koordinatları
Bakanlıkça
veya Genel Müdürlükçe
belirlenen orman alanlarını,
l)
Gen koruma alanı:
Bir türün
genetik çeşitliliğinin
veya gen kaynaklarının doğal
ortamında
veya doğal
ortamı dışında
korumak ve çoğaltmak
amacıyla
koordinatları
Bakanlıkça
veya Genel Müdürlükçe
belirlenen ve bu amaçla yönetilen
alanları,
m)
Genel bütçe
kapsamındaki
kamu idareleri: 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı
Kamu Malî Yönetimi
ve Kontrol Kanununun ekli (I) sayılı
cetvelinde yer alan idareleri,
n)
Genel Müdürlük:
Orman Genel Müdürlüğünü,
o)
Hafriyat toprağı: İnşaat öncesi
arazinin hazırlanması
amacıyla
yapılan
kazı ve
benzeri faaliyetler esnasında
oluşan
toprağı,
ö)
Hammadde üretim
izin belgesi: 3213 sayılı
Kanunun 14 üncü
maddesi gereğince
genel bütçe
kapsamındaki
kamu idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarının
yapı ve
inşaat
hammaddesi ihtiyaçlarının
karşılanması
amacıyla
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca
verilen belgeyi,
p)
Heyet: Bölge
müdürlüğünce;
bölge
müdür
yardımcısı, şube
müdürü, mühendis
veya ilgili orman işletme
müdür
yardımcısı başkanlığında,
ilgili orman işletme
müdür
yardımcısı,
ilgili orman işletme
şefi
varsa kadastro ve mülkiyet
şefi
ve/veya teknik elemandan oluşturulan
en az üç kişilik
komisyonu,
r) İnşaat
ve yıkıntı atıkları:
Konut, bina, köprü,
yol gibi alt ve üst
yapıların yapımı, yıkımı,
yenileme ve tadilatı
esnasında
ortaya çıkan;
tehlikeli atık ve
kimyasal madde içermeyen
atığı,
s) İşletme
izin belgesi: Madenlerin işletmeye
alınabilmesi
için
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca
verilen belgeyi,
ş) İşletme
ruhsatı:
Maden sahalarında
işletme
faaliyetlerinin yürütülebilmesi
için
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca
verilen belgeyi,
t) İzin:
Bu yönetmelik
hükümlerine
göre
orman alanları içinde
Bakanlıkça
amacı doğrultusunda
kullanılmak
üzere
verilen ön
izni, kesin izni ve muvafakatı,
u)
Kademeli kapatma planı:
Pasa döküm ve
atık
barajı
gibi döküm
alanlarında
orman ekosisteminin tesisi amacıyla
ağaçlandırma
ve silvikültür
tekniklerine uygun, iznin başlangıcından
sona ermesine kadar geçen sürede,
izin alanının
kapatılmasını takiben
öngörülen
nihai haline uygun olarak kapatılmasını ve
tabiata kazandırılmasını gösterir
planı,
ü)
Kamu kurum ve kuruluşları: Bu
Yönetmelikte
genel bütçe
kapsamındaki
kamu idareleri tanımı dışında
yer alan kamu idarelerini,
v)
Kesin izin: Bu Yönetmelik
hükümlerine
göre
Bakanlıkça
amacı doğrultusunda
kullanılmak
üzere
verilen izni,
y)
Maden arama izni: Maden araması yapılabilmesi
için
ruhsata dayalı
olarak Bakanlıkça
verilen izni,
z)
Maden işletme
izni: Maden üretimi
yapılması için işletme
ruhsatına
dayalı
olarak Bakanlıkça
verilen izni,
aa)
Muhafaza ormanı:
6831 sayılı
Kanunu 23 ve 24 üncü
maddeleri kapsamına
alınan
yerleri,
bb)
Orman içi
dinlenme yeri: 6831 sayılı
Kanunun 25 inci maddesine göre
ayrılan
ve yönetilen
koordinatları
belirli alanları,
cc) Orman
idaresi: Orman Genel Müdürlüğü
merkez ve taşra
teşkilatını,
çç)
Ormancılık bürosu:
29/06/2006 tarihli ve 5531 sayılı
Orman Mühendisliği,
Orman Endüstri
Mühendisliği ve
Ağaç İşleri
Endüstri
Mühendisliği
Hakkında
Kanuna göre
kurulan büro
ve şirketi,
dd) Ön
izin: Kesin izinde istenen belgelerin hazırlanması için,
sahada herhangi bir çalışma
yapılmaması şartıyla
verilen izni,
ee) Prospeksiyon: Maden arama faaliyetlerine mesnet teşkil
edecek ön
bilgilerin toplanması işini,
ff)
Rehabilitasyon projesi: Madencilik faaliyetleri yapılan
sahanın
bozulacak doğal
yapısının
yeniden düzenlenmesi,
doğal
dengesinin kurulması, alanın
yeniden insanların ya
da diğer
canlıların güvenle
yararlanabileceği hâle
getirilmesini sağlayacak
biçimde
rehabilite amacıyla
hazırlanacak
projeyi,
gg) Rehabilite: İznin
başlangıcından
sona ermesine kadar geçen sürede,
izin alanının; çevre
emniyetinin sağlanarak,
rehabilitasyon projesine uygun olarak ıslah
edilmesini, orman ekosisteminin tesisi amacıyla
ağaçlandırma
ve silvikültür
teknikleri kullanılarak
çevreye
uyumlu hale getirilmesi işlemini,
ğğ)
Ruhsat: Arama ruhsatı, işletme
ruhsatı
veya sertifikayı,
hh)
Satış
bilgi formu: Maden ruhsat sahibince Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına
verilen yıllık üretim
miktarı,
satış
tutarı,
toplam gelir ve tahakkuk eden ek Devlet hakkı
gibi mali durumu gösteren
belgeyi,
ıı)
Sertifika: 3213 sayılı
Kanunun 2 nci maddesinde yer alan V. Grup madenlerin
aranması ve
işletilmesi
için
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca
verilen belgeyi,
ii) Stabilite: Bir malzeme kütlesinin
veya yapının önemli
bir deformasyona, harekete, erozyona, heyelana dayanabilmesi şartlarını,
bulunduğu
durumu koruyabilme yeteneği,
jj)
Teknik rapor: Madencilik faaliyetlerinde ve toprak dolgu izinlerinde izin
veriliş
amacına
ve rehabilitasyon projesine/toprak dolgu projesine
uygun çalışıldığını,
cari yıl
bedellerinin ödendiğini
kontrol etmek amacıyla
her yıl düzenlenecek
raporu,
kk)
Teminat: Tedavüldeki
Türk
parasını,
bankalar veya katılım
bankaları
tarafından
verilen süresiz
teminat mektuplarını,
Hazine Müsteşarlığınca
ihraç
edilen Devlet İç Borçlanma
Senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen
belgeleri,
ll)
Tesis: Her türlü kırma,
eleme, öğütme,
kesme ve sayalama tesisleri ile işleme
tesisleri kapsamında,
sallantılı
masa, jig, konsantratör,
flotasyon, liç, kalsinasyon, bioksidasyon gibi cevher hazırlama
ve zenginleştirme
tesisleri, karıştırma,
depolama, atık
kazanma ve atık
bertaraf tesisleri ile asfalt ve beton karıştırma ünitelerini,
mm)
Tohum meşceresi:
Orman ağacı ve
ağaççığı türlerinde
tohum, bitki üretim
materyali üretmek
amacıyla
koordinatları
Bakanlıkça ve
Genel Müdürlükçe
belirlenen ve bu amaçla yönetilen
alanları,
nn)
Toprak dolgu bedeli: Dolgu hacmi üzerinden
hesaplanan bedeli,
oo)
Toprak dolgu projesi: Ormanlık
alanda madencilik faaliyetlerinin sona ermesi neticesinde idareye teslim edilen
veya terk edilen doğal
yapısı
bozulmuş
maden sahalarının
orman yetiştirilmek
üzere
doldurularak ağaçlandırmaya
hazır
hale getirilmesi için
dolgu öncesi
ve dolgu sonrası
nihai kodları gösterir,
çevresindeki
topografik yapı ile
uyumlu dolgu sonrası rehabilite işlemini
de içeren
projeyi,
öö) ÜFE:
Türkiye
İstatistik
Kurumu tarafından
bir önceki
yılın
aynı ayına göre açıklanan
yıllık üretici
fiyat endeksini,
ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Maden Arama, İşletme, Tesis ve Altyapı Tesis İzin İşlemleri
Müracaat
MADDE 4 – (1)
Ruhsat sahibi, madenin adının
belirtildiği
talep yazısına;
a)
Ruhsatını,
b)
1/25000 ölçekli
haritasını
veya krokisini,
c) Meşcere haritasını,
ç)
1/1000 veya uygun ölçekli
vaziyet planını,
d)
Koordinat listesini,
e)
Orman kadastro haritasını,
f) ÇED
belgesini,
g)
Hammadde üretim,
maden işletme,
pasa döküm
alanı, atık
barajı, liç, atık
kazanma ve atık
bertaraf tesis izin taleplerinde rehabilitasyon
projesini veya kademeli kapatma planını,
ğ)
Tesis ve altyapı
tesis izin taleplerinde
avan projesini,
dört takım
ekleyerek kesin izin için
veya (a), (b), (c), (ç),
(d) ve (e) bentlerinde belirtilen belgeleri ekleyerek ön
izin için bölge
müdürlüğüne müracaatta
bulunurlar.
(2)
Kazı
gerektirmeyen arama taleplerinde müracaat
yazısına
sadece ruhsat ve ruhsat alanını gösteren
1/25000 ölçekli
harita eklenir.
(3)
Muhafaza ormanlarındaki
ruhsat görüş
taleplerinde; talep yazılarına
1/25000 ölçekli
haritasını
veya krokisini, meşcere
haritasını,
1/1000 veya uygun ölçekli
vaziyet planını,
koordinat listesini, orman kadastro haritası ile
Maden İşleri
Genel Müdürlüğüne
ruhsat müracaatında
bulunduğuna
ve hak sağladığına
dair belgesi ile birlikte müracaat
eder.
(4) İzin
verilen alanın diğer
kanunlar uyarınca
izin, görüş,
muvafakat alınması
gereken yerlerden olması
halinde izin sahibince gerekli izin, muvafakat ve görüşler
alınarak
çalışma
yapılır.
Bu kapsamdaki izin, muvafakat ve görüşler
talep sahibinden istenebilir.
İnceleme ve değerlendirme
MADDE 5 – (1)
Bölge
müdürlüğü yapılan
müracaatı öncelikle
evrak üzerinde
inceler, eksiklikler varsa, on işgünü içinde
müracaat
sahibine bildirir. Eksiklikler tamamlanıncaya
kadar talep değerlendirmeye
alınmaz.
Evrakın
tam olması
halinde heyet tarafından
arazi üzerinde
gerekli incelemeler yapılarak,
talebin Devlet ormanlarına
isabet eden kısımları için ön
izin veya kesin izin raporu düzenlenir.
(2) (Değişiklik: 19.04.2015 - 29331) Ancak
kazı
gerektirmeyen maden arama izinlerinde belgelerin tam olması
halinde bölge
müdürlüğü müracaat
yazısının
bir örneği üzerine
kayıt
tarihini ve sayısını
belirterek talep sahibine iade eder. Maden ruhsat sahibi ruhsat süresince
bu belge ile ruhsat alanında prospeksiyon, jeolojik harita yapımı,
numune alımı,
jeofizik araştırma
gibi kazı
gerektirmeyen maden arama faaliyetinde bulunabilir. Aramanın el
karotu ile karot alma şeklinde
yapılmak
istenmesi halinde idarece teminat alınmak
suretiyle belirlenen sürede
ve alanda el karotu ile arama yapılmasına
izin verilebilir.
(3)
Değerlendirme
Komisyonunun görev
alanındaki;
muhafaza ormanları,
gen koruma alanları,
tohum meşcereleri,
orman içi
dinlenme yerleri ile endemik ve korunması
gereken nadir ekosistem alanlarına
isabet eden maden işletme,
tesis ve altyapı
tesisi izin müracaatları ile
muhafaza ormanlarındaki
ruhsat talepleri bölge
müdürlüğünce
müracaat
evrakı ve
düzenlenen
tutanak ile birlikte Genel Müdürlüğe gönderilir.
Talebin
bir kısmının Değerlendirme
Komisyonunca değerlendirilmesi
gerektiği
durumlarda talep bir bütün
olarak ele alınır.
Ön izin ve ön izin süre uzatımı
MADDE 6 – (1)
Uygun görülen
taleplere yirmi dört
aya kadar ön
izin verilebilir. Ön
izin sahibinin, ön
izin süresi
son günü
mesai bitimine kadar bölge
müdürlüğüne süre
uzatımı
talebinde bulunması,
mevcut taahhüt
senedi hükümlerini
kabul ettiğine
dair ek taahhüt
senedi vermesi halinde ön
izin süresinin
bitim tarihinden itibaren on iki ay süreyle
ön
izin ve sorumlulukları
devam eder. Ön
izin süresi
toplam otuz altı ayı geçemez.
(2) Ön
izin süresi
içinde
saha teslimi yapılmaz
ve madencilik faaliyetine müsaade
edilmez.
(3) Ön
izin; izin süresi
son günü
mesai bitimine kadar süre
uzatımı
talebiyle bölge
müdürlüğüne müracaat
edilmemesi, izin sahibinin vazgeçmesi
veya istenen belgelerin süresi
içinde
tamamlanarak orman idaresine verilmemesi halinde resen iptal edilmiş sayılır.
(4)
Süre
uzatmaları dahil, ön
izin süresi
içinde
herhangi bir sebeple kesin izne dönüşmemiş ön
izinler için
herhangi bir hak iddia edilemez.
(5) Ön
izin süresi
içinde
mevzuatta kesin izin verilmesini engelleyen değişiklik
olması
halinde ön
izin iptal edilir.
Kesin İzin
MADDE 7 – (1)
Bakanlıkça
uygun görülenlere
ruhsat süresi
dikkate alınarak
izin verilir. Ormanlık
alandan verilen izin, müracaat
sahibine tebliğ
edilir. Tebligat tarihinden itibaren üç ay
içerisinde
izin sahibinden teminat, bedeller ve onaylı
taahhüt
senedi istenir. Tebligat tarihinden itibaren üç ay
içerisinde
bedellerin ödenmemesi,
teminatın
veya onaylı
taahhüt
senedinin verilmemesi halinde ise saha teslimi yapılmaz,
her hangi bir bildirime gerek kalmaksızın
izin iptal edilir. İptal
işlemi
ilgiliye bildirilir. Aynı
yerle ilgili yeniden izin talep edilmesi yeni izin talebi olarak değerlendirilir.
(2)
Maden işletme
izinlerinde, izin sahibi; izne konu alanı
kapsayan işletme
izin belgesini orman idaresine vermeden saha teslimi yapılmaz.
(3)
Madencilik faaliyetine başlanılmadan
önce
maden işletme
izin alanları ile
maden stok alanı,
pasa döküm
alanı,
verimli toprak depolama alanı, atık
barajı ve
kantar tesis izinlerinde izin sahasının sınırları
izin sahibince kafes tel çit
ile ihata edilir, yapılan
ihata izin süresi
ve rehabilite izleme sürecinde
de izin sahibince muhafaza edilir. Aksi halde madencilik
faaliyetine müsaade
edilmez.
(4) İzin
verilmemesi halinde durum ilgiliye tebliğ
edilir.
(5)
Ruhsat alanında
maden arama, maden işletme
veya hammadde üretimi
için
ormanlık
alanlarda Bakanlıkça
veya ormanlık
alan dışında
ilgili kurumlarca izin verilmiş
ise, bu ruhsata dayalı
olarak madencilik faaliyetleri için
gerekli ve orman alanı içinde
yapılması
zorunlu tesislere ve altyapı
tesislerine ruhsat alanı içinde,
talep edilen altyapı
tesislerinin ruhsat alanı içinde
yapılması için
uygun alan bulunulmadığının
heyet tarafından
tespit edilmesi halinde ruhsat alanı
bitişiğinde
izin verilebilir.
(6)
Genel bütçe
kapsamındaki
kamu idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarınca
yol, köprü,
baraj, gölet,
liman gibi projelerin inşasında
kullanılacak
yapı ve
inşaat
hammaddelerinin üretimi
için
hammadde üretim
izin belgesine dayanarak orman alanları içinde
bu amaçla
yapılacak
işletme
faaliyetleri, tesis ve altyapı
tesislerine bu Yönetmelik
hükümlerine
göre
izin verilir.
(7) İzin
başlangıç
tarihi; izin olurunda izin başlangıç
tarihi belirtilmemiş ise
izin olurunun verildiği
tarihtir. İzin
süresinin
tamamen veya kısmen
uzatıldığı
izinlerde izin başlangıç
tarihi ilk iznin verildiği
tarihtir. Farklı
tarihlerde verilen izinlerin birlikte uzatılması
halinde izin başlangıç
tarihi yeni izin olur tarihidir.
Alınacak bedeller ve ek Devlet hakkı
MADDE 8 – (1)
Maden arama, işletme,
tesis ve altyapı
tesis ön
izinlerinde ön
izin bedeli, kesin izinlerde ise;
a) Ağaçlandırma
bedeli,
b)
Arazi izin bedeli,
alınır.
(2)
Ancak aynı
ruhsat alanı içinde
maden işletme,
aramada işletme
amacıyla
bu Yönetmeliğin
yayım
tarihinden önce
veya sonra iptal edilmiş
olanlar da dahil Bakanlıkça
verilmiş
izin alanlarının
toplamının beş
hektara kadar olan kısmı için
arazi izin bedeli alınmaz,
ek devlet hakkı alınır.
Hammadde üretim
amacıyla
hammadde üretim
izin belgesine dayanılarak
verilen izinlerde ise ek devlet hakkı alınmaz.
(3)
Kazı gerektirmeyen
maden arama izninden bedel alınmaz.
(4)
Genel bütçe
kapsamındaki
kamu idareleri, 25/6/2010 tarihli ve 6001 sayılı
Karayolları
Genel Müdürlüğünün Teşkilat
ve Görevleri
Hakkında
Kanunun 28 inci maddesinin ikinci fıkrası
gereği
Karayolları
Genel Müdürlüğünün,
18/12/1953 tarihli ve 6200 sayılı
Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğünün Teşkilat
ve Görevleri
Hakkında
Kanunun Ek 5 inci maddesinin ikinci fıkrası
gereği
Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğünün
hammadde üretim
izin belgesi veya ruhsat ile yapacağı
madencilik faaliyetleri için
verilen izinlerinden, bedel ve teminat alınmaz.
Bu idarelerin merkez ve taşra
birimleri adına düzenlenmiş
hammadde üretim
izin belgesi veya ruhsata dayalı
olarak verilen izinler Bakanlıkları
veya Genel Müdürlükleri
adına
verilmiş sayılır.
(5)
Belediyeler, il özel
idareleri ve genel bütçe
kapsamı dışındaki
tüm
kamu kurum ve kuruluşlarının, yol, köprü,
baraj, gölet,
liman gibi projelerin inşasında
kullanılacak
yapı ve
inşaat
hammaddelerinin üretimi
için
onaylı
hammadde üretim
izin belgesine veya ruhsata dayanarak, madencilik faaliyetleri için
verilecek tüm
izinlerden bu maddenin birinci ve ikinci fıkralarında
yer alan bedeller alınır. Bu
maddenin dördüncü fıkrasında
yer alan kamu kurum ve kuruluşlarından
ise herhangi bir bedel alınmaz.
Devir işlemleri
MADDE 9 – (1)
Ruhsatın
devir edilmesi halinde, bu ruhsata dayalı
olarak Bakanlıkça
verilmiş
izinler devir alanın
orman idaresine her bir izin için
onaylı
taahhüt
senedi vermesi, teminatı güncellemesi,
rehabilitasyon projesini uygulayacağını
taahhüt
etmesi halinde izin devir alan adına
Bakanlıkça
devredilebilir. Aksi halde devir edenin orman idaresine karşı
sorumlulukları
aynen devam eder.
Kesin izin süre uzatımı
MADDE 10 – (1)
İzin
sahibinin yenilenmiş
ruhsat, revize edilmiş rehabilitasyon projesi ve bu Yönetmelik
hükümlerine
göre
istenen evrak ile birlikte izin süresi
son günü
mesai bitimine kadar bölge
müdürlüğüne müracaatı
halinde mevcut iznin bitim tarihinden itibaren bu Yönetmelik
hükümlerine
göre süre
uzatımı yapılabilir.
Süre uzatımının
Bakanlıkça
uygun bulunması
halinde teminat ve arazi izin bedeli güncellenir,
onaylı
taahhüt
senedi alınır.
(2) İzin
süresi
ile birlikte ruhsat süresinin
de sona ermesi ve izin sahibinin ilgili kanun hükümlerine
göre
yenilenmiş
ruhsatı
alamaması halinde;
izin sahibinin, izin süresi
son günü
mesai bitimine kadar Maden İşleri
Genel Müdürlüğünden
alınmış
ruhsat hukukunun yürürlükte
olduğuna
veya işletme
ruhsatına
geçişle
ilgili işlemlerin
devam ettiğine
dair belge ile birlikte bölge
müdürlüğüne müracaat
etmesi, bir yıllık
arazi izin bedelini ödemesi
ve mevcut taahhüt
senedi hükümlerini
kabul ettiğine
dair onaylı ek
taahhüt
senedi vermesi halinde bir yıl süreyle
izin aynı şartlarla
devam eder.
(3)
Bu maddenin ikinci fıkrasında
tanınan
süre içinde
yenilenmiş
ruhsat, revize edilmiş rehabilitasyon projesi ve bu yönetmelik
hükümlerine
göre
istenen evrak ve bir yıllık
arazi izin bedelini ödediğine
dair belge ile birlikte süre
uzatımı için müracaat
edilmesi halinde izin bir yıl
daha devam eder, ancak bu fıkradaki
süre içinde
sahada çalışmaya
müsaade
edilmez.
İptal işlemleri
MADDE 11 – (1)
Bu Yönetmelik
hükümlerine
göre
ruhsat veya hammadde üretim
izin belgesine dayalı
olarak verilen maden arama, işletme,
tesis ve altyapı
tesis izinleri;
a)
Hak sahibinin vazgeçmesi,
b)
Ruhsatın
iptali,
c) ÇED
belgesinin iptal edilmesi,
ç)
Mevcut taahhüt
senedi hükümlerini
kabul ettiğine
dair onaylı ek
taahhüt
senedi, bir yıllık
arazi izin bedelini ödediğine
dair evrak ve yenilenmiş
ruhsat ya da ruhsat hukukunun yürürlükte
olduğuna
veya işletme
ruhsatına
geçişle
ilgili işlemlerin
devam ettiğine
dair belge ile birlikte izin süresi
son günü
mesai bitimine kadar ilgili bölge
müdürlüğüne
iznin yenilenmesi talebinde bulunulmaması,
d)
Bu Yönetmeliğin
10 uncu maddesinin ikinci fıkrasında
tanınan
süre içinde
yenilenmiş
ruhsat, revize edilmiş rehabilitasyon projesi ve bu yönetmelik
hükümlerine
göre
istenen evrak ile birlikte süre
uzatımı için müracaat
edilmemesi,
e)
Bu Yönetmeliğin
10 uncu maddesinin üçüncü fıkrasında
tanınan süre içinde verilen
iznin yenilenmemesi veya bu süre içinde
sahada çalışma
yapıldığının
tespit edilmesi,
f)
Orman idaresine ödenmesi
gereken arazi izin bedelinin veya ek Devlet hakkının
idarelerden kaynaklanan nedenler hariç
olmak üzere
ödeme
tarihinden itibaren bir yıl içerisinde
ödenmemesi,
g)
Orman idaresine ödenmesi
gereken arazi izin bedelinin veya ek Devlet hakkının ödeme
tarihinden itibaren bir yıl içerisinde
ödenmemesinin
izin süresince
üç kez
tekerrür
etmesi,
ğ)
Verilen izinlerin amacı dışında
kullanılması,
halinde
Bakanlıkça
iptal edilir.
(2)
Ancak bu Yönetmeliğin
yayımından
önce
bedel borcu bulunanlara bir defaya mahsus olmak üzere
iki yıl süre
tanınabilir.
(3)
Taahhüt
senedi hükümlerine
uyulmaması
veya rehabilitasyon projesine uygun çalışılmadığının
orman idaresince tespiti halinde eksikliklerin altı ay
içerisinde
giderilmesi için
ruhsat sahibi yazılı
olarak uyarılır.
Bu süre
sonunda eksiklikler giderilmediği,
taahhüt
senedine ve rehabilitasyon projesine uygunluk sağlanmadığı
takdirde verilmiş
olan izin iptal edilir.
(4) İznin
iptal edilmesi halinde durum ilgiliye tebliğ
edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Toprak Dolgu İzin İşlemleri
Toprak dolgu müracaatı ve ön izni
MADDE 12 – (1)
Madencilik faaliyetleri sonrasında
idareye teslim edilen veya terk edilen doğal
yapısı
bozulmuş
orman alanlarında,
orman yetiştirilmek
üzere
hafriyat toprağı, inşaat
ve yıkıntı atıkları ile
doldurularak ağaçlandırılmaya
hazır
hale getirilmesi amacıyla
büyükşehir
mücavir
alanlarında
büyükşehir
belediyelerine, diğer
yerlerde ise il ve ilçe
belediyelerine bedeli karşılığında
Bakanlıkça
uygun görülenlere
izin verilir.
(2)
Büyükşehirlerde
büyükşehir
belediyeleri, diğer
yerlerde ise il veya ilçe
belediyeleri talep yazılarına,
toprak dolgu alanını gösteren
1/25000 ölçekli
haritasını ve
koordinat listesini ekleyerek bölge
müdürlüğüne müracaat
eder.
(3)
Müracaat
değerlendirilir
ve heyet tarafından
ön
izin raporu düzenlenir.
(4)
Kesin izin verilmeden önce;
ilgili kanunlar uyarınca
alınması
gereken görüş,
belge ve muvafakatların
alınması,
proje ve haritaların düzenlenmesi
için
Bakanlıkça
uygun görülenlere
yirmi dört
aya kadar ön
izin verilebilir. Talep halinde on iki ay ek süre
verilebilir.
(5) Ön
izin verildiği
ilgili belediyeye bildirilerek, onaylı ön
izin taahhüt
senedi alınır,
ancak yer teslimi yapılmaz,
hiçbir
faaliyete müsaade
edilmez.
(6) Ön
izin, talep sahibinin vazgeçmesi
veya kesin izin için
istenen belgelerin süresi
içinde
tamamlanmaması
halinde iptal edilerek ilgiliye tebliğ
edilir.
Toprak dolgu kesin izni
MADDE 13 – (1)
Talep sahibi belediye, talep yazısına;
a)
1/25000 ölçekli
haritasını,
b) Meşcere haritasını,
c)
1/1000 veya uygun ölçekli
vaziyet planını,
ç)
Koordinat listesini,
d)
Orman kadastro haritasını,
e) ÇED
belgesini,
f)
Dolgu öncesi
ve dolgu sonrası
nihai kodları gösterir
çevresindeki
topoğrafik
yapı ile
uyumlu ve orman idaresinin uygun göreceği
toprak dolgu projesini,
dört takım
ekleyerek bölge
müdürlüğüne
kesin izin için müracaat
eder.
(2)
Bölge
müdürlüğü yapılan
müracaatı öncelikle
evrak üzerinde
inceler, eksiklikler varsa on işgünü içerisinde
müracaat
sahibine bildirir. Eksiklikler tamamlanıncaya
kadar talep değerlendirmeye
alınmaz.
Evrakın
tam olması
halinde heyet tarafından
arazi üzerinde
gerekli incelemeler yapılarak,
talep edilen sahanın
Devlet ormanlarına
isabet eden kısımları için
bedelli kesin izin raporu düzenlenir.
(3)
Bakanlıkça
uygun görülenlere
beş yıla
kadar kesin izin verilir.
(4)
Verilen izinlerin, bedellerinin ödenmesi
ve onaylı
taahhüt
senetlerinin orman idaresine teslim edilmesi halinde saha teslimi yapılır.
(5) İzin
sahibi kendisine yapılan
tebligat tarihinden itibaren üç ay
içerisinde
bedelleri ödemek,
onaylı
taahhüt
senedini orman idaresine teslim etmek zorundadır.
Aksi halde verilen izin resen iptal edilir. İptal
işlemi
ilgiliye bildirilir.
(6)
Ayrıca,
zorunluluk halinde yol, şantiye,
kantar, inşaat
ve yıkıntı atıklarının
geri kazanılmasına yönelik
seyyar tesislere, faaliyet gerçekleştirilen
alanlarda çevre
sağlığı açısından
gerekli tekerlek yıkama
tesislerine ve enerji nakil hattına
da toprak dolgu izin süresi
kadar bedelli izin verilebilir.
(7)
Toprak dolgu işleminin
izin süresinde
tamamlanamaması
halinde, verilen izin bir defaya mahsus kesin izin süresi
kadar izin bitim tarihinden itibaren uzatılabilir.
(8) İzin
sahibi her yıl
Eylül ayının
sonuna kadar toprak dolgu işlemlerinin
safahatı
hakkında halihazır durumunu gösterir
haritası ile
birlikte bölge
müdürlüğüne
teknik rapor verir.
(9) İzin
alanı ile
ilgili her türlü
sorumluluk izin sahibine aittir.
(10)
İzin
sahibi kendisine verilen toprak dolgu alanını başkasına
devredemez. Ancak, kendi sorumluluğu
devam etmek şartıyla
başkasına işlettirebilir.
(11)
Kesin izin verilen alanın
koordinatları
orman idaresince Maden İşleri
Genel Müdürlüğüne
bildirilir, ayrıca görüş alınmaz.
Alınacak bedeller
MADDE 14 – (1)
Toprak dolgu kesin izinlerinden;
a)
Toprak dolgu izin bedeli,
b)
Toprak dolgu bedeli,
alınır.
(2)
Toprak dolgu kesin izinlerinde 5 yıllık
izin süresi
için;
izin alanının
metrekaresi cari yıl ağaçlandırma
birim metrekare bedeli, bu Yönetmeliğin
ekinde yer alan izin türü
katsayısı Ek-1, ekolojik denge katsayısı
Ek-2 ve il katsayısının
Ek-3 çarpımlarının
sonucu çıkan
bedelin yarısı
toprak dolgu izin bedeli olarak izin başlangıcında
bir defaya mahsus defaten izin sahibi tarafından
ödenir.
(3)
Toprak dolgu yapılacak
alanlarda, cari yıl ağaçlandırma
hektar bedelinin onbine bölünmesi
sonucu bulunacak değerin
yüzde
yetmişinin
dolgu hacmi ile çarpımı
sonucu bulunacak bedel toprak dolgu bedeli olarak izin başlangıcında
bir defaya mahsus defaten izin sahibi tarafından
ödenir.
(4)
Toprak dolgu kesin izinlerinden ağaçlandırma
bedeli alınmaz.
Ancak orman idaresinin onaylayacağı
proje kapsamında
izin sahibince izin alanı ağaçlandırılır, ağaçlandırılan
bu sahanın 5
yıl süreyle
bakımı
izin sahibince yapılır.
Toprak Dolgu İzinlerinde Uyulacak Hususlar
MADDE 15 – (1)
Toprak dolgu yapılacak
alanlara asbest, boya, florasan ve benzeri tehlikeli
inşaat
ve yıkıntı atıkları ile
asfalt atıkları, sıvıların ve
sıvı atıkların,
arıtma çamurlarının,
parlayıcı ve
patlayıcı
maddelerin, tıbbi
atıkların, hayvan
kadavra ve gübrelerinin,
radyoaktif madde ve atıkların,
tehlikeli ve zararlı atıkların,
evsel katı atıkların dökülmesi
yasaktır.
(2)
Toprak dolgu yapılacak
alanlara birinci fıkrada
yasaklanan maddelerin dökülmesinin
tespit edilmesi halinde, dolgu işlemi
durdurularak izin iptal edilir, atıklar
izin sahibine taşıttırılır.
Aksi halde orman idaresince taşınır
veya taşıttırılır,
yapılan
masraf yüzde
elli fazlasıyla
izin sahibinden tahsil edilir.
(3)
Toprak dolgu alanının
nihai üst
kotlarından
aşağı doğru
dikey derinliği en
az iki metrelik kısmı
verimli toprak ile doldurur.
(4)
Toprak dolgu işlemi
sonrası
nihai kodları gösterir
çevresindeki
topografik yapı ile
uyumlu projesindeki kodlarının üzerinde
dolgu yapıldığının
tespiti halinde dolgu işlemi
durdurularak, fazla dökülen
miktar izin sahibine taşıttırılır.
Aksi halde orman idaresince taşınır
veya taşıttırılır,
izin iptal edilir, yapılan
masraf yüzde
elli fazlasıyla
izin sahibinden tahsil edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Değerlendirme Komisyonu
Değerlendirme komisyonu
MADDE 16 – (1)
Değerlendirme
Komisyonu, Bakanlık Müsteşarı
ve/veya Müsteşar
Yardımcısı başkanlığında,
Orman Genel Müdürü
ve/veya Orman Genel Müdür
Yardımcısı ile
Bakanın
uygun göreceği üyelerden
oluşur.
Komisyon en az beş kişiden
teşekkül
eder.
(2) Sekreterya görevini
İzin
ve İrtifak
Dairesi Başkanlığı yürütür.
Kararlar oy çokluğuyla
alınır.
(3) Değerlendirme
Komisyonunun görevleri;
a)
Muhafaza ormanları,
gen koruma alanları,
tohum meşcereleri,
orman içi
dinlenme yerleri ile endemik ve korunması
gereken nadir ekosistem alanlarına
isabet eden maden işletme,
tesis ve altyapı
tesisi izin müracaatlarını,
b)
Muhafaza ormanlarındaki
ruhsat taleplerini,
c)
Verilecek izinlerle ilgili mevzuatta açık hüküm
bulunmayan hususları,
değerlendirmektir.
(4)
Değerlendirme
Komisyonunca uygun bulunan müracaatlar
Bakan onayına
sunulur, onayı
takiben bölge
müdürlüğü
tarafından
izin raporu düzenlenerek
izin verilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Rehabilite, Rehabilitasyon Projesi, Takip ve Kontrol
Rehabilite
MADDE 17 – (1)
İzin
sahibi, madencilik faaliyeti yapacağı
sahayı, rehabilitasyon projesine uygun olarak rehabilite
etmek zorundadır.
(2) Rehabilite yapılacak
alanın
kullanım öncesi
dönemde
çoraklık ve
verimsizlik gibi olumsuz nitelikler taşıyor
olması,
alanda rehabilite yapılmaması için
gerekçe
olarak gösterilemez.
(3) Rehabilite, madencilik faaliyetlerinin başlamasıyla
birlikte başlar,
madencilik faaliyetleri sırasında
devam eder, iznin bittiği
tarihte rehabilitenin de bitirilmesi esastır.
Bu tarihte rehabilitenin bitirilemediğinin
heyetçe
tespit edilmesi ve izin sahibinin talebi halinde bölge
müdürlüğünce
bir yıl ek
süre
verilir. Rehabilite için
verilen bu ek sürede
madencilik faaliyetine izin verilmez. Bu sürede
bedellerin alınmasına
devam edilir. Aksi halde bu işlem
orman idaresince yapılır
veya yaptırılır.
Yapılan
masraflar çevre
ile uyum teminatından
alınır.
Bu bedelin yetersiz kalması
halinde eksik kalan tutar izin sahibinden rızaen, ödememesi
durumunda yasal yollarla tahsil edilir.
(4) İzni
iptal edilen tesis ve altyapı
tesisleri bildirime gerek kalmaksızın
bir yıl içerisinde
izin sahibi tarafından
sökülerek
ormanlık
alanın dışına çıkartılır.
Taşınmayan
tesis veya altyapı
tesisleri izin sahibinin talebi veya orman idaresinin ihtiyaç
duyması
halinde eksiksiz ve bedelsiz olarak orman idaresinin sabit kıymetlerine
alınabilir.
Aksi takdirde bu tesis ve altyapı
tesisleri ormanlık
alanın dışına
taşınarak,
yapılan
masrafları
izin sahibinden rızaen, ödememesi
durumunda yasal yollarla tahsil edilir. Ancak pasa döküm
alanı, atık
barajı
gibi taşınması mümkün
olmayan tesis veya altyapı
tesisleri için
bu hüküm
uygulanmayarak rehabilitasyon projesine göre
izin sahibince rehabilite edilir.
(5)
Kazı
gerektiren maden arama veya rehabilitasyon projesi
istenmeyen tesis ve altyapı
tesis izinlerinde madencilik faaliyetleri ile bozulan alan izin sahibince izin öncesi
topoğrafik
yapı ile
uyumlu hale getirilir. Aksi halde orman idaresince bu işlemler
yapılır
veya yaptırılır.
Yapılan
masraflar izin sahibinden rızaen,
ödememesi
durumunda yasal yollarla tahsil edilir.
Ayrıca rehabilitasyon projesi istenmez.
(6) İzin
sahibi, rehabilite çalışmalarını mücbir
sebepler dışında
herhangi bir şekilde
sürekli
olarak durdurursa, durma nedenine bağlı
olmaksızın rehabilite çalışması; işin önemi
ve ivedilik durumuna göre
masrafları
izin sahibi tarafından
karşılanarak
orman idaresince tamamlanır.
(7) İznin
devredilmesi durumunda söz
konusu alanın rehabilite sorumluluğu
yeni izin sahibi için
de aynen geçerlidir.
(8) İznin
herhangi bir nedenle iptal edilmesi, rehabilite
sorumluluğunu
ortadan kaldırmaz.
İzin
sahibi iptal öncesi
işletilen
alanın rehabilite çalışmalarını
izin iptal kararının
tebliğinden
sonraki bir yıl içerisinde
bitirmekle yükümlüdür. Rehabilite için
verilen sürede
madencilik faaliyetine izin verilmez. Bu süre için
taahhüt
senedi ve bedel alınır.
Aksi halde bu işlem
orman idaresince yapılır
veya yaptırılır.
Yapılan
masraflar izin sahibinden tahsil edilir.
Rehabilitasyon projesi
MADDE 18 – (1)
Rehabilitasyon projeleri; madencilik faaliyeti sonucunda oluşabilecek
topoğrafik
yapının
madenin işletme
projesine göre
belirlenmesi sonrasında,
rehabilite ile oluşturulabilecek
yeni topoğrafyanın belirlenmesi, toprak ıslahı ve
orman kurma esasları
dikkate alınarak
ormancılık bürosu
tarafından
Bakanlıkça
izin verilen alanlar için düzenlenir.
(2) İzin
sahibi rehabilitasyon projesine uygun çalışmak
zorundadır.
Madencilik faaliyeti esnasında
ortaya çıkan şartlar
nedeniyle rehabilite çalışmasında
bir değişiklik
yapması
gerektiğinde,
bu değişikliği de
içeren
revize rehabilitasyon projesini en geç üç ay
içerisinde
bölge
müdürlüğüne
vermekle yükümlüdür.
(3)
Süre
uzatımlarında
ve ilave izinlerde rehabilitasyon projesinin revizyonu
istenir.
(4)
Rehabilitasyon projelerinde; izin öncesi,
izin alanındaki
toprağın
depolanacağı
alanlar gösterilir.
Rehabilitasyon amaçlı
olarak bu alanlara depolanan toprak kullanılır. İzin
alanına dışarıdan
toprak veya malzeme getirilemez. Ruhsat sahası içindeki
izinlerde depolanan toprak, aynı
ruhsattaki diğer
izin sahalarının rehabilitesinde kullanılabilir.
(5)
Rehabilitasyon projeleri ruhsat sahasındaki
birbirine bitişik
alanlar için
tek olarak düzenlenir.
Ruhsat sahasındaki
birbirine bitişik
olmayan sahalar için
ayrı rehabilitasyon projeleri düzenlenir.
Farklı
ruhsat sahalarında
kalan ve birbirine bitişik
olarak izin verilen alanlarda ortak rehabilitasyon
projesi düzenlenebilir.
Aynı
ruhsat alanında
eş
zamanlı
talep edilen izinlerde tek bir rehabilitasyon projesi
tanzim edilebilir.
(6)
Rehabilitasyon projesinde çevre
şartları
dikkate alınarak
tüm
canlılara
güvenli
bir ortam oluşturulur.
(7)
Madencilik faaliyetleri esnasında
veya sonucunda ortaya çıkan
atıkların
depolandığı
alanlarda pasa ve cevherin tozuması, su
ve hava akımlarına
bağlı
olarak dağılmaları
nedeniyle ormanları
etkilememesi için
alınacak
önlemler
belirtilir.
(8) Şev açıları,
kademe-basamak boyutları
uzun süreli
stabilite dikkate alınarak
belirlenir. Zorunlu olmadıkça bütün şev yüzeyleri,
dayanma duvarı ile
tutulmaksızın doğal hâli
ile stabil olacak şekilde
düzenlenir.
(9)
Kesme, kamalama, çivileme
yöntemiyle
işletilen
madenlerde şev
ve yamaç stabilitesini sağlamak
için
ilave bir işlem
yapılmaz,
basamak ve şev açıları
mevcut hâliyle
bırakılır.
(10)
Faaliyet alanına dışarıdan
yüzeysel
akış
veya yağışlarla
oluşacak
su akışının önlenmesi,
faaliyet alanındaki
suların dışarıya güvenli
şekilde
deşarjı için
alınacak
önlemler
belirtilir.
(11)
Yığınların üst
tabakaları
suyun yerçekimi
ile drenajına
imkân
verecek eğime
sahip ve aynı
zamanda su erozyonuna karşı
korunmayı sağlayıcı şekilde
biçimlendirilir.
Bu şekildeki
pasa oluşumlarında rehabilitasyon projesine ek olarak kademeli kapatma planı da
düzenlenir.
(12)
Madencilik faaliyeti için
izin verilen alanlarda yangına,
kundaklamaya veya kendiliğinden
yanmaya ve orman yangınlarına
karşı
izin sahibince gerekli tedbirler alınır.
(13)
Rehabilite çalışmaları yapılan
alanlarda, rehabilite çalışması yapıldığını gösteren
tabela asılır.
(14)
Bakanlığın
gerek gördüğü
izin alanlarında
canlı
veya cansız görüntü
perdesi oluşturulur.
(15)
Görüntü
kirliliği
oluşacak
yerlerde yamaç
meylinin artmaya başladığı alt
noktalarda tampon bölge
bırakacak
şekilde
çalışmaya
izin verilir.
Takip ve kontrol
MADDE 19 – (1)
Rehabilite çalışması yapılan
alanlar bölge
müdürlüğü
tarafından
takip ve kontrol edilir.
(2) İzin
sahibi her yıl
Eylül ayının
sonuna kadar uygulama takvimine göre
madencilik faaliyeti yaptığı
alandaki rehabilite işleminin
safahatı
hakkında
bölge
müdürlüğüne
ormancılık bürosu
ya da bünyelerinde
çalışan
orman mühendisi
ve/veya orman yüksek
mühendisi
tarafından
hazırlanan
teknik raporu verir. Yeni verilen izinlerde iznin verildiği yıl içerisinde,
teknik rapor istenmez.
(3)
Takip ve kontrol faaliyetleri süresince
numune alma ve analiz giderleri izin sahibince karşılanır.
(4)
Madencilik faaliyet alanının tümü
faaliyetin tamamlanmasından
sonraki bir yıl içinde
izin sahibi tarafından
rehabilitasyon projesinde belirtilen faaliyet sonrası
kullanıma
uygun hâle
getirilir.
(5) İzin
sahibi tarafından
rehabilitenin bitirilmesini takiben üç yıllık
takip süresi
sonunda veya madenin cinsine göre rehabilitasyon projesinde verilen takip süreleri
esas alınarak,
rehabilitasyon projesi kapsamında
taahhüt
edilen hususların sağlanıp sağlanamadığı
heyet tarafından
tespit edilir. Söz
konusu hususların sağlandığı
tespit edilirse izin sahibinin madencilik faaliyeti yaptığı
alan ile ilgili sorumluluğu
sona erer.
(6) İzin
sahibi, rehabilitasyon projesinde yer alan taahhütlerini
yerine getirememesi veya faaliyetlerini süreli
veya süresiz
olarak durdurması hâlinde
bu tarihten itibaren en geç üç ay
içerisinde
orman idaresine haber vermekle yükümlüdür.
ALTINCI BÖLÜM
Bedeller ve Teminat
Bedellerin tespiti ve tahsili
MADDE 20 – (1)
Bu Yönetmeliğe göre
verilecek izinlerde alınacak
bedellerden;
a) Ağaçlandırma
bedeli: Genel müdürlükçe,
Asgari Ücret
Tespit Komisyonu tarafından
yılın
ikinci yarısı için
tespit edilen 16 yaşını
doldurmuş işçilerin
bir günlük
normal çalışma
karşılığı
asgari ücretlerinin
294 gün/hektar
katsayısıyla çarpımı
sonucu belirlenen ağaçlandırma
birim hektar bedelinin izin alanı ile
çarpımı
sonucu alınacak
bedeldir.
b)
Arazi izin bedeli: İzin
alanının
metrekaresi, cari yıl ağaçlandırma
birim metrekare bedeli, bu Yönetmeliğin
ekinde yer alan izin türü
katsayısı Ek-1, ekolojik denge katsayısı Ek-2
ve il katsayısının
Ek-3 çarpımlarının
sonucu alınacak
bedeldir.
c) Ön
izin bedeli: İzin
alanının
metrekaresi ile cari yıl ağaçlandırma
birim metrekare bedelinin 30 hektara kadar olan ön
izinlerde 1/10’u,
(2)
Ağaçlandırma
bedeli izin başlangıcında
bir defaya mahsus defaten izin sahibi tarafından
ödenir.
(3)
Arazi izin bedeli izin başlangıç
tarihi esas alınarak
bildirime gerek kalmaksızın
her yıl
defaten izin sahibi tarafından
ödenir.
Müteakip
yıllara
ait arazi izin bedeli BAK oranında
artırılmak
suretiyle tespit edilerek bildirime gerek kalmaksızın
izin başlangıç
tarihinde defaten izin sahibi tarafından
ödenir.
(4)
Ek Devlet hakkı,
her yıl
Haziran ayı son
günü
mesai bitimine kadar izin sahibi tarafından
ödenir.
(5)
Bedel hesaplarında
Devlet ormanına
isabet eden bölümler
esas alınır.
(6)
Sonraki yıl
bedellerinin peşin ödenmesinin
talep edilmesi halinde ödenmesi
talep edilen yıllara
ait bedeller ödemenin
yapıldığı yıl
bedeli üzerinden
defaten izin sahibi tarafından
ödenir.
(7)
Bu Yönetmelik
hükümlerine
göre
alınacak;
tüm
bedeller ve teminat Genel Müdürlüğün özel
bütçe
hesabına
yatırılır.
(8)
Madencilik faaliyetleri için
verilen izinlerden 3/9/2005 tarihli ve 25925 sayılı
Resmî
Gazete’ de
yayımlanan
Ağaçlandırma
ve Erozyon Kontrolü
Hizmetlerine İlişkin
Usul ve Esaslar’ın 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının
(c) bendinde belirtilen gelir ile 13/06/2012 tarihli ve 28322 sayılı
Resmî
Gazete’de
yayımlanan
Orman Köylülerinin
Kalkındırılmalarının
Desteklenmesi Faaliyetlerine İlişkin Yönetmelik’in
5 inci maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendinde belirtilen gelir alınmaz.
(9)
Genel bütçe
kapsamındaki
kamu idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarına
verilen ön
izinlerden bedel alınmaz.
Gecikme zammı
MADDE 21 – (1)
Bu Yönetmelik
hükümlerine
göre
bedelli olarak verilen izinlerde, zamanında ödenmeyen
bedeller için,
izinlerin iptaline ilişkin
hükümler
saklı
kalmak kaydıyla
bildirime gerek kalmaksızın
6183 sayılı
Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü
Hakkında
Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen oranda gecikme zammı
oranında
faiz uygulanır. Kısmen
ödeme
yapılması
halinde yapılan ödeme
öncelikle
faize mahsup edilir.
Teminat
MADDE 22 – (1)
Teminat; bir hektar için
cari yıl ağaçlandırma
bedelinden az olmamak kaydıyla
cari yıl ağaçlandırma
bedelinin onda biri ile izin alanının çarpımı
sonucu bulunur. İzin
başlangıcında
bir defa alınır. Süre
uzatımlarında,
izin devirlerinde güncellenir.
Genel bütçe
kapsamındaki
kamu idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarından
teminat alınmaz.
(2)
Alınan
teminat her ne suretle olursa olsun haczedilemez, üzerine
ihtiyati tedbir konulamaz, tespit ve tahsiline itiraz edilemez.
(3)
Teminat olarak alınan
değerler,
teminat olarak kabul edilen değerler
ile değiştirilebilir.
Teminat ve bedellerin iadesi
MADDE 23 – (1)
Kesin izin; sürenin
dolması,
izin sahibinin vazgeçmesi
veya herhangi bir sebeple sona ermesi halinde; alınan
bedeller iade edilmez. Teminat ise taahhüt
senedinde belirtilen yükümlülüklerin
yerine getirilmesi halinde iade edilir. Aksi halde alınan
teminat idarece irat kaydedilir.
(2)
Kesin izin sahibinin izinden vazgeçtiğini
ve faaliyetini durdurduğunu
orman idaresine yazılı
olarak bildirdiği
durumlarda orman idaresince sahanın
geri teslim alındığı
tarihte tahakkuk eden bedellerin tamamı
tahsil edilir, müteakip
yıllara
ait bedel tahakkuk ettirilmez.
(3)
Ancak;
a) İzin
sahibinin kesin izin başlangıç
tarihinden itibaren bir yıl içinde
vazgeçmesi
nedeniyle iznin iptal edilmesi ve yatırılan
bedellerin ve teminatın
iptal tarihinden itibaren en geç üç ay
içinde
iadesinin talep edilmesi halinde; izin verilen saha içinde
hiçbir
noktada çalışma
yapılmamış
olması ve
izin öncesi
doğal
yapının
bozulmamış olmasının
heyetçe düzenlenecek
raporla tespiti ve bölge
müdürlüğünce
uygun görülmesi
durumunda, arazi izin bedeli dışındaki
bedeller ve teminat faizsiz olarak iade edilir.
b)
Verilen kesin iznin Bakanlığın
ve/veya Genel Müdürlüğün
taraf olduğu
davalarda yargı
kararı
nedeniyle iptal edilmesi ve iptalini müteakip
altı ay
içinde
izin sahibinin talep etmesi halinde; izin verilen sahada çalışma
yapılmadığının,
izin öncesi
doğal
yapının
bozulmadığının
heyetçe düzenlenecek
raporla tespiti halinde, alınan
tüm
bedeller ve teminat faizsiz olarak iade edilir. İzin
verilen sahada çalışma
yapılıp,
izin sahasının kısmen
veya tamamen doğal
yapısının
bozulduğunun
tespiti halinde doğal
yapısı
bozulan alan izin sahibi tarafından
projesine uygun şekilde
rehabilite edilir. Ağaçlandırmaya
uygun hale getirilir, aksi takdirde bu çalışmalar
orman idaresince yapılır,
yapılan
bu çalışma
ile ilgili giderler alınan çalışma
yapılmayan
bölüme
ait arazi izin bedelinden, ağaçlandırma
bedelinden ve teminattan mahsup edilerek geriye kalan miktar faizsiz olarak
iade edilir. İzin öncesi
doğal
yapısı
bozulan alana tekabül
eden ağaçlandırma
bedeli iade edilmez. Alınan
bedellerin idarece yapılan
giderleri karşılamaması
halinde aradaki fark izin sahibinden rızaen, ödememesi
durumunda yasal yollarla tahsil edilir. Toprak dolgu izinlerinde ise, dolgu yapılan
miktara isabet eden toprak dolgu bedeli haricindeki bedel faizsiz olarak iade
edilir.
(4) İzin
sahibinin kesin izinden vazgeçtiğini
ve faaliyetini durdurduğunu
orman idaresine yazılı
olarak bildirdiği
durumlarda sahanın
geri teslim alındığı
tarihten sonrasındaki
yıllara
ait arazi izin bedeli tahakkuk ettirilmez.
(5) İzin
verilen sahanın kısmen
iptal edilmesi halinde alınan
bedeller iade edilmez. Ancak arazi izin bedeli ve teminat yeni duruma göre güncellenir.
(6) Ön
izin bedeli iade edilmez.
(7)
Rehabilitasyon projesine ve kademeli kapatma planına
uygun çalışılmadığının
izin süresindeki
kontrollerde tespiti halinde teminat irat kaydedilir. Projeye uygunluk sağlanarak
izin devam ederse teminat yenilenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Mülkiyet uyuşmazlığı
MADDE 24 – (1)
Mülkiyeti
konusunda uyuşmazlık
bulunması
nedeniyle mahkemeye intikal etmiş
yerlerde dava sonuçlanıncaya
kadar izin verilmez.
(2)
Ancak, ilgili birimlerce izne konu projenin yapılmasına
ilişkin
kamulaştırma
amacıyla
kamu yararı
kararı alınması
halinde; dava sonucunda, ihtilaflı
yerin orman sınırları dışında
kalması
durumunda talep sahibinden, kamulaştırmadan
doğacak
bedellerin ödeneceğine
ve her türlü
sorumluluğun
yerine getirileceğine
dair taahhüt
senedi alınarak
izin verilir.
(3)
Dava neticesinde ihtilaflı
yerin orman sınırları dışında
kalması
halinde verilen izin iptal edilir. Ancak alınan
bedeller iade edilmez, teminat faizsiz olarak iade edilir.
İzni iptal edilen alanların yeniden izne konu edilmesi
MADDE 25 – (1)
Önceden
izin verilmiş
olup da herhangi bir sebeple izni iptal edilen alanlar bu Yönetmelik
hükümlerine
göre
yeniden izne konu edilebilir.
Hizmet giderleri
MADDE 26 – (1)
Hizmet gideri olarak; arazi incelemelerine katılacak
personelin 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı
Harcırah
Kanunu hükümlerine
göre ödenecek
harcırahları ile
zaruri olarak kullanılan
resmî
hizmet vasıtalarının işletme
giderleri, talep sahibince Genel Müdürlük özel
bütçesinin
hizmet ve işletme
gelirleri hesabına
yatırılır.
Bu tutarlar özel
bütçeye
gelir kaydedilir. Hizmet giderleri yatırılmadığı
takdirde arazi incelemesine çıkılmaz.
(2)
Genel bütçe
kapsamındaki
kamu idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarından
hizmet giderleri alınmaz.
İzin rapor eklerinin hazırlanması ve onaylanması
MADDE 27 – (1)
Genel bütçe
kapsamındaki
kamu idareleri ile kamu kurum ve kuruluşları bünyelerinde
görevli
Orman mühendisi
veya Orman yüksek
mühendislerince
düzenlenenler
hariç
olmak üzere
talep alanlarının
1/25000 ölçekli
memleket haritası,
orman kadastro ve meşcere
haritası üzerinde
gösterilmesi
ormancılık bürosu
tarafından
düzenlenerek
imzalanır,
heyetçe
kontrol edilerek onaylanır.
(2)
Rehabilitasyon ve toprak dolgu projeleri ormancılık bürosu
tarafından
düzenlenir,
heyetçe
uygunluğu
kontrol edilen projeler bölge
müdürlüğünce
onaylanır.
(3)
Genel bütçe
kapsamındaki
kamu idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarınca
yapılacak
müracaatlarda
ruhsat ve diğer
evrakın
aslı
veya kurum amirince onaylı
suretlerinin verilmesi istenir.
(4)
Gerçek
ve tüzel
kişilerce
bölge
müdürlüğüne
verilen dört
takım
belge suretlerinin aslına
uygunluğu bölge
müdürlüğü
tarafından
kontrol edilerek onaylanır.
(5)
Taahhüt
senetleri noter tarafından
onaylanır.
Ancak; genel bütçe
kapsamındaki
kamu idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarından
alınacak
taahhüt
senedi kurum yetkilisi tarafından
onaylanır,
noter onayı
aranmaz.
(6)
Orman kadastrosu henüz
yapılmamış
yerlerde orman kadastro haritası
istenmez.
(7) İzin
talebine ait tüm
bilgi ve belgeler dijital ortamda bölge
müdürlüğüne
verilir.
(8)
Teknik rapor ormancılık bürosu
ya da bünyelerinde
çalışan
orman mühendisi
ve/veya orman yüksek
mühendisi
tarafından
hazırlanır ve
orman idaresine verilir. Teknik raporda; izin sahasının ve
rehabilitenin safahatı ve
hâlihazır
durumu gösterilir,
ayrıca
cari yıl
bedelleri ile ek Devlet hakkına
ilişkin
bilgiler yer alır.
Rapor ekine Maden İşleri
Genel Müdürlüğüne
verilen satış
bilgi formunun bir sureti ile ek Devlet hakkının ödendiğine
dair makbuzun eklenmesi zorunludur.
İzin sahalarının kontrolü ve sorumluluk
MADDE 28 – (1)
İzin
sahaları
takvim yılı içinde
en az bir defa dosya ve arazi üzerinde
heyetçe
kontrol edilerek tutanak tanzim edilir. Bölge
müdürlüğü
izin sahalarının
kontrolünü bütçe ödenekleri
ile sınırlı
olmak kaydıyla
serbest yeminli ormancılık bürolarına
da yaptırabilir.
(2)
Takvim yılı içinde
kontrol edilen izinlerin yüzde
ikisi bölge
müdürlüğünce
ayrıca
incelemeye tabi tutulur.
(3)
Ayrıca
izin sahaları
koruma ekiplerince periyodik olarak kontrol edilir.
(4) İzin
sahasında
her türlü hak
ve yükümlülük
izin sahibine aittir. Ancak, bu Yönetmelik
gereği
izin verilen alanlarda izin sahibi ile üçüncü kişi
veya kuruluşlar
arasındaki
sözleşmeye
dayanılarak
yapılan
faaliyetlerden izin sahibi üçüncü kişi
ile birlikte sorumludur.
(5) İznin
dayanağı
olan bilgi ve belgelerden doğacak
her türlü
sorumluluk izin sahibine aittir.
(6)
Ormanlık
alanlarda, izin verilen proje dışında
tesis yapılamaz.
İzinli
saha içinde
yapılacak
ilave tesisler için
bu Yönetmelik
hükümlerine
göre
izin alınması
mecburidir. İzinsiz
yapılan
tesislere 6831 sayılı
Kanun hükümlerine
göre
orman idaresince el konulur.
(7)
Verilen izinler amacı dışında
kullanılamaz.
Verilen izinlerde orman yangınlarına
karşı her
türlü
tedbir izin sahibince alınır.
(8) İzinsiz
yapılan
madencilik faaliyetleri ile izin verilen alanlardaki sınırı aşanlar
için düzenlenen
suç
tutanağı ayrıca
Maden İşleri
Genel Müdürlüğüne Bölge
müdürlüğünce
bildirilir.
Kısıtlamalar
MADDE 29 – (1)
Muhafaza ormanları,
gen koruma alanları,
tohum meşcereleri
ile orman içi
dinlenme yerlerinde Maden Kanununun 2 nci
maddesindeki I(a), I(b) ve II(a) grup madenler ile kaba inşaat,
baraj, gölet,
liman, yol gibi yapılarda
dolgu amaçlı
kullanılan
her türlü yapı
hammaddesi üretimi
için
yapılacak
madencilik faaliyetlerine izin verilmez. Ancak
muhafaza ormanlarında
gen koruma alanları,
tohum meşcereleri
ile orman içi
dinlenme yerlerinde; bu gruplardaki madenlere Bakanlıkça bu
Yönetmeliğin
yayımından
önce
verilen izinlerin süre
uzatım
talepleri Değerlendirme
Komisyonu tarafından
incelenerek izne konu edilebilir.
(2) İzin
verilen alanın
bir bölümünün
zorunluluk halinde bu yönetmelik
hükümleri
gereğince
yol, su, enerji nakil hattı
gibi altyapı
tesisleri ile 6831 sayılı
Kanunun 17 nci maddesinde yer alan tesislerin yapılması
amacıyla
verilecek izin alanı ile
kesişmesi
halinde, daha önce
verilen iznin sahibinin muvafakatı
aranır.
Muvafakat verilmemesi halinde mevcut izin faaliyetinin engellenmemesi için
talep sahibi tarafından
gerekli tedbirler alınarak
orman idaresince resen izin verilebilir. Muvafakat vermeyen izin sahibi hiçbir
hak talebinde bulunamaz.
(3) İzin
alanında
aşım
yapıldığının
tespit edilmesi halinde, tanzim edilen suç
tutanağı
adli mercilere intikal ettirilir, aşım
yapılan
alanda çalışmalara
müsaade
edilmez. İzin
sahibince üç ay
içinde
aşım
yapılan
alanda; orman idaresince tespit edilecek zararın
karşılanması,
adli mercilerden suç
delillerinin toplandığına
dair yazı
getirilmesi ve aşım
yapılan
alan için
izin müracaatında
bulunulması
halinde aşım
yapılan
sahada izin talebi değerlendirmeye
alınır.
Uygun görülenlere
orman idaresince izin verilebilir. İzin
verilen bu saha için
teminat on katı
olarak alınır.
Bu şartların
yerine getirilmesine rağmen,
aşım
yapılan
sahanın
izin verilemeyecek yerlerden olması
veya izin talebinin uygun görülmemesi
halinde aşım
yapılan
saha rehabilite edilerek masrafları yüzde
elli fazlasıyla
izin sahibinden rızaen, ödememesi
durumunda yasal yollarla alınır.
Aksi halde aşım
yapılan
sahada yargılama
sonucuna kadar izin verilmez.
(4)
Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğünün yürüttüğü
projeye bağlı
yapacağı
aramalarda ruhsat aranmaz.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Geçici Hükümler
Mevcut izinlerin devamı
GEÇİCİ MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girmesinden önce
verilen izinlerin süre
uzatımında
ve devirlerinde, ayrıca devam
eden izinlerde izin lehtarının
talebi halinde bu Yönetmelik
hükümleri
uygulanır ve
buna uygun yeni taahhüt
senedi alınır.
(2)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girmesinden önce
ruhsata dayanılarak
izin verilmiş ve
bu Yönetmeliğin
tesis ve altyapı
tesis tanımları içerisinde
bulunmayan madencilik yapılarına,
ruhsat süresi
sonuna kadar izin verilebilir.
(3)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girmesinden önce
verilmiş
izinlerde ise arazi izin bedellerinin arttırılması için
uygulanan “Deflatör”
veya “ÜFE” artış
oranı
yerine, “BAK” artış
oranı
uygulanır,
bildirime gerek kalmaksızın
izin başlangıç
tarihinde defaten tahsil edilir. Ancak bu fıkradaki
artış
oranı 1/1/2015 tarihinden itibaren tahakkuk edecek bedellerin artırılması için
uygulanır.
(4)
Bu yönetmeliğin yürürlüğe
girmesinden önce
verilmiş
izinlerden bu Yönetmeliğe göre
izin verilemeyecek olanların süreleri
yenilenmiş
ruhsat süresi
dikkate alınarak
uzatılabilir.
Önceden yapılan müracaatların değerlendirilmesi
GEÇİCİ MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmeliğin
yayımı
tarihinden önce
yapılan
ancak değerlendirilmemiş
olan talepler ile iznin iptal edildiği
yerlerde, bu Yönetmelik
hükümleri
uygulanır.
Geçmiş yıllarda çalışılan maden alanları
GEÇİCİ MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmeliğin
yayımı
tarihinden önce
terk edilmiş ve
hâlihazırda
faal olmayan maden arama, işletme,
tesis ve altyapı
tesis izin alanları
orman idaresince resen geri teslim alınarak
izin iptalleri yapılır.
Rehabilitasyon projesi olmayan izinler
GEÇİCİ MADDE 4 – (1)
Bu Yönetmeliğin
yayımından
önce
izin verilmiş
ancak rehabilitasyon projesi olmayan maden işletme,
hammadde üretim,
maden tesis ve altyapı
tesis izinleri için
altı ay
içerisinde
rehabilitasyon projesi düzenlemek
zorundadır, düzenlenmemesi
durumunda verilen izin iptal edilir.
Tesis ve altyapı tesis tanımları içinde yer almayan madencilik yapıları
GEÇİCİ MADDE 5 – (1)
Bu Yönetmeliğin
yayımından
önce
ruhsata dayanılarak
madencilik faaliyetleri için
kurulmuş,
ancak kadastro çalışmaları
veya mahkeme kararı ile
daha sonra orman sayılan
alan olduğu
anlaşılan
kurulu madencilik yapılarına
bu Yönetmeliğe göre
ruhsat süresi
sonuna kadar izin verilebilir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 30 – (1)
30/09/2010 tarihli ve 27715 sayılı
Resmî
Gazete’de
yayımlanan
Orman Kanununun 16 ncı
Maddesinin Uygulama Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 31 – (1)
Bu Yönetmelik
yayımı
tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 32 – (1)
Bu Yönetmelik
hükümlerini
Orman ve Su İşleri
Bakanı yürütür.
Ek-1
İzin Türü |
Katsayısı |
Sondaj usulü maden arama
izinleri |
0,3 |
Maden arama, işletme ve
hammadde üretim izinleri |
0,7 |
Maden tesis ve altyapı
tesis izinleri |
1 |
Toprak dolgu izinleri |
1,5 |
Ek-2
Orman Amenajman Planlarına Göre Orman Durumu |
Ekolojik Denge Katsayısı |
Ağaçsız alanlar |
1 |
% 10 dan daha az kapalı ormanlar ve
kapalılığına bakılmaksızın Mak rumuzlu alanlar |
1,1 |
%11-40 kapalı ormanlar |
1,4 |
%41-70 kapalı ormanlar |
1,7 |
%71 ve üstü kapalı ormanlar ve ağaçlandırma sahaları |
2 |
Ek-3
İl Adı |
Katsayısı |
İstanbul |
3 |
İzmir,
Kocaeli |
2,8 |
Adana,
Ankara, Antalya, Aydın, Balıkesir, Bursa, Çanakkale, Mersin, Muğla, Osmaniye,
Sakarya, Samsun, Yalova, |
2,4 |
Bartın,
Bilecik, Bolu, Düzce, Edirne, Gaziantep, Giresun, Karabük, Kayseri,
Kırıkkale, Kırklareli, Konya, Kütahya, Ordu, Rize, Zonguldak, Denizli,
Eskişehir, Hatay, Manisa, Tekirdağ, Trabzon |
2 |
Adıyaman,
Artvin, Afyonkarahisar, Amasya, Burdur, Çankırı,
Çorum, Diyarbakır, Elazığ, Erzincan, Erzurum, Isparta, Kahramanmaraş,
Kastamonu, Kırşehir, Kilis, Malatya,
Nevşehir, Niğde, Sinop, Sivas, Şanlıurfa, Tokat, Uşak, Yozgat |
1,6 |
Aksaray,
Bayburt, Gümüşhane, Karaman, Ağrı, Ardahan, Batman, Bingöl, Bitlis, Hakkâri,
Iğdır, Kars, Mardin, Muş, Siirt, Şırnak, Tunceli, Van |
1,2 |