NÜKLEER MADDE SAYIM VE KONTROL YÖNETMELİĞİ
Bu Yönetmelik, 30 Mayıs 2012 tarih ve 28308 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanmıştır.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
Madde
1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye
Cumhuriyeti sınırları içinde barışçıl nükleer faaliyetlerde kullanılan nükleer
maddeler ile nükleer amaç için özel olarak tasarımlanmış veya hazırlanmış ekipman ve malzemelerin envanterinin tespiti ve takibi ile
nükleer silah veya diğer nükleer patlayıcı aygıtlara dönüştürülmesini veya
yetkisiz olarak kullanılmasını önlemek ve bu yöndeki girişimlerin zamanında
saptanmasını sağlamak üzere uyulacak usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
Madde
2 – (1) Bu Yönetmelik hükümleri,
tesisler, tesis dışı yerler, nükleer maddeler, nükleer amaç için özel olarak
tasarımlanmış veya hazırlanmış ekipman ve malzemeler
ile nükleer yakıt çevrimine yönelik araştırma ve geliştirme faaliyetleri,
nükleer yakıt çevrimine yönelik planları, kaynak madde çıkarma ve işleme
faaliyetleri yapan, nükleer madde bulunduran, kullanan, depolayan, işleyen,
üreten, devreden, ithal veya ihraç eden, nükleer amaç için özel olarak
tasarımlanmış veya hazırlanmış ekipman ve malzemeler ile ilgili faaliyet
yürüten gerçek veya tüzel kişileri kapsar. Türkiye’den transit geçirilen
yabancı ülkelere ait nükleer maddeler ve nükleer amaç için özel olarak
tasarımlanmış veya hazırlanmış ekipman ve malzemeler
kapsam dışındadır.
Dayanak
Madde
3 – (1) Bu Yönetmelik,
a) 9/7/1982
tarihli ve 2690 sayılı Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Kanununun 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendine ve 8 inci maddesinin (a) bendine,
b) 28/11/1979
tarihli ve 16823 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Nükleer Silahların
Yayılmasının Önlenmesi Antlaşmasına,
c) 20/10/1981
tarihli ve 8/3527 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla onaylanan Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı Arasında Nükleer
Silahların Yayılmasının Önlenmesi Antlaşmasına İlişkin Olarak Güvenlik Denetimi
Uygulamasına Dair Anlaşmaya,
ç) 12/7/2001
tarihli ve 2001/2643 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla onaylanan Nükleer
Silahların Yayılmasının Önlenmesi Antlaşmasına İlişkin Olarak Güvenlik
Denetiminin Uygulanmasına Dair Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Uluslararası
Atom Enerjisi Ajansı Arasındaki Anlaşmaya Ek Protokole
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
Madde
4 – (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında,
a) Cevher: Doğrudan doğruya veya bazı
işlemler sonucu saflaştırılarak kaynak madde elde edilebilecek bir veya birkaç
mineralden oluşmuş kayacı,
b) Defter envanteri: Madde denkleştirme
alanındaki iki fiziksel envanter alımı arasında
yapılan tüm envanter değişikliklerinin cebirsel toplamını,
c) Ek Erişim: Herhangi bir yere, beyan
edilmemiş nükleer madde ya da faaliyet olup olmadığının doğrulanması amacıyla
UAEA denetçilerinin erişimini,
ç) Ek Protokol: 2001/2643 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararıyla onaylanan Nükleer Silahların Yayılmasının Önlenmesi
Antlaşmasına İlişkin Olarak Güvenlik Denetiminin Uygulanmasına Dair Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı Arasındaki Anlaşmaya
Ek Protokolü,
d) Etkin kilogram: Nükleer maddelerin
sayım ve kontrol sisteminde kullanılan ve
1) Plutonyum
için kilogram cinsinden ağırlık;
2) Uranyum-235
veya uranyum-233 bakımından %1 veya daha fazla zenginleştirilmiş uranyum için
kilogram cinsinden ağırlığının zenginliğinin karesi ile çarpımından elde
edilecek değer;
3) Uranyum-235
veya uranyum-233 bakımından %0,5’ten daha fazla %1’den daha az
zenginleştirilmiş uranyum için kilogram cinsinden ağırlığının 0,0001 ile çarpımından
elde edilecek değer;
4) Toryum veya %0,5 ya da daha düşük
zenginlikli tüketilmiş uranyum için kilogram cinsinden ağırlığının 0,00005 ile
çarpımından elde edilecek değer,
olarak belirlenen özel birimi,
e) Fiziksel envanter:
Bir madde denkleştirme alanı içerisindeki tüm nükleer maddelerin tanımlı bir
prosedüre göre ölçülen veya hesaplanan yığın miktarlarının toplamını,
f) Gönderici alıcı farkı: Her bir yığın
için gönderici madde denkleştirme alanında beyan edilen ile alıcı madde
denkleştirme alanında ölçülen nükleer madde miktarları arasındaki farkı,
g) Güvence Denetimi Anlaşması (GDA):
8/3527 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla onaylanan Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti
ile Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı arasında Nükleer Silahların Yayılmasının
Önlenmesi Antlaşmasına ilişkin olarak Güvenlik Denetimi Uygulamasına Dair
Anlaşmayı,
ğ) Kaynak madde: Doğada var olan
izotopların karışımını içeren uranyum, uranyum-235
izotopu içeriği doğal düzeyin altına düşmüş tüketilmiş uranyum, toryum,
bunlardan herhangi birinin metal, alaşım, kimyasal bileşik veya konsantre
edilmiş şekli ve Kurumun belirleyeceği oranda yukarıdakilerden birini veya daha
fazlasını içeren diğer maddeleri,
h) Kaynak verisi: Nükleer maddeyi
tanımlayan ve yığın verileri sağlayan, ölçümler veya kalibrasyon
sırasında kayda alınan veya ampirik ilişkiler türetmekte kullanılan verileri,
ı) Kilit Ölçüm Noktası (KÖN): Nükleer
madde akışı veya envanterinin belirlenebilmesi için
nükleer maddenin ölçülebilecek şekilde bulunduğu yeri,
i) Kurum: Türkiye Atom Enerjisi
Kurumunu,
j) Madde Denkleştirme Alanı (MDA): İçine
veya dışına transfer edilen nükleer madde miktarının belirlenebildiği ve
içindeki nükleer maddenin fiziksel envanterinin
alınabildiği Kurumun onayladığı alanı,
k) Nükleer amaç için özel olarak tasarımlanmış
veya hazırlanmış ekipman ve malzemeler: Ek Protokol
Ek-II’de ve 13/9/2007 tarihli ve 26642 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Nükleer ve Nükleer Çift Kullanımlı Eşyaların İhracatında
İzne Esas Olacak Belgenin Verilmesine İlişkin Yönetmelik kapsamına giren eşya
kalemlerinden Nükleer Transfer Uyarı Listesi’nde yer alan eşya kalemlerini,
l) Nükleer emniyet: Nükleer madde ve
nükleer tesisleri hedef alan hırsızlık, sabotaj, yetkisiz erişim ve diğer kötü
niyetli girişimleri engellemek, tespit etmek ve gerektiğinde karşılık vermek
üzere gerekli fiziksel koruma önlemlerinin alınmasını ve etkinliğinin
sürdürülmesini,
m) Nükleer güvence: Güvence Denetimi
Anlaşması ve Ek Protokol ile Türkiye Cumhuriyetinin taraf olduğu diğer ilgili
ikili veya çok taraflı uluslararası anlaşmalar ile üyeliklerinden
kaynaklananlar da dahil olmak üzere nükleer silahların
yayılmasının önlenmesine yönelik yükümlülüklerin yerine getirildiğinin teyit
edilmesini,
n) Nükleer madde: Kaynak maddeler ve
özel bölünebilir maddeleri,
o) Nükleer madde sayım ve kontrol
personeli: Tesis veya tesis dışı yer sorumlusu tarafından nükleer maddelerin
sayım ve kontrolünden sorumlu olmak üzere görevlendirilen ve Kuruma bildirilen
kişiyi,
ö) Nükleer yakıt çevrimi: Nükleer
maddenin dönüştürülmesi, zenginleştirilmesi, nükleer yakıt imalatı, reaktörler,
nükleer fisyon açısından kritik olabilen tesisler,
nükleer yakıtların yeniden işlenmesi, plutonyum,
yüksek zenginliğe sahip uranyum ya da uranyum-233
içeren atıkların işlenmesi ile ilgili faaliyetleri,
p) Özel bölünebilir madde: Plutonyum-239,
uranyum-233, uranyum-235 veya uranyum-233 izotopları bakımından
zenginleştirilmiş uranyum veya bunlardan birini veya birden fazlasını içeren
herhangi bir madde ile Kurumun belirleyeceği diğer bölünebilir maddeleri,
r) Saha: Sınırları Kurum tarafından
belirlenen, kapatılmış olanlar da dahil bütün tesis veya tesis dışı yerler ve
bunların hizmet binaları ile nükleer amaç için özel olarak tasarımlanmış veya
hazırlanmış ekipman ve malzemeler ile ilgili olan tüm
binaları içeren yeri,
s) Sayılamayan nükleer madde miktarı:
Fiziksel envanter ve defter envanteri arasındaki
farkı,
ş) Tasarım Bilgisi Sualnamesi
(TBS): Tesis veya tesis dışı yerlerin tasarım bilgilerinin ayrıntılı olarak yer
alacağı UAEA formatına uygun dokümanı,
t) Tesis: Nükleer reaktörler, nükleer fisyon açısından kritik olabilen tesisler, nükleer yakıt
çevrimi kapsamında dönüştürme, zenginleştirme, imalat, yeniden işleme ve ilgili
depolama tesisleri ile bir etkin kilogramdan daha fazla nükleer madde
bulunduran yerleri,
u) Tesis dışı yer: Bir etkin kilogram
veya daha az miktarda nükleer maddenin bulundurulduğu, kullanıldığı,
depolandığı, üretildiği veya işlendiği ancak tesis olmayan yerleri,
ü) Tesis veya tesis dışı yer sorumlusu:
Tesisler için yetkilendirilen kişiyi, tesis dışı yerler için ise işleten
kişiyi,
v) UAEA: Uluslararası Atom Enerjisi
Ajansını,
y) Yetki: Bir faaliyeti yerine getirmek
üzere Kurum tarafından verilen lisans, izin veya onayı,
z) Yetkilendirilen kişi: Nükleer
güvence, nükleer emniyet veya nükleer güvenlik ile ilgili olarak Kurumdan yetki
alınmasını gerektiren herhangi bir faaliyeti yerine getirmek üzere Kurum
tarafından yetkilendirilmiş gerçek veya tüzel kişiyi,
aa) Yetkilendirme: Nükleer güvence, nükleer emniyet veya
nükleer güvenlik ile ilgili faaliyetlerini Kurumun düzenlemelerine uygun
şekilde yürütmesi için gerçek veya tüzel kişilere belirli prosedürler
uyarınca Kurum tarafından yetki verilmesi işlemini,
bb) Yığın: Bir KÖN’de sayım
amacıyla oluşturulan ve fiziksel form, kimyasal bileşim, ışınlanma durumu ile
muhafaza kapları bakımından tek bir küme olarak tanımlanabilen nükleer madde
grubunu,
cc) Yığın verisi: Yığını oluşturan her bir elementin
toplam ağırlığı ve elementin plutonyum ya da uranyum
olması durumunda izotop bileşimini,
çç) Yüksek zenginlikli uranyum: Uranyum-235
izotopunca %20 veya daha fazla zenginleştirilmiş uranyumu,
dd) Zenginleştirilmiş uranyum: Uranyum-235
izotopu miktarı doğadaki miktardan daha fazla olan uranyumu
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Bildirimler
Tesis
veya tesis dışı yerlerin bulunduğu sahalar
Madde
5 – (1) Tesis veya tesis dışı yer
sorumlusu, sahada bulunan binaların kullanım amacına ilişkin bilgiyi ve saha
haritasını Kuruma sunmakla yükümlüdür.
(2) Her takvim yılını kapsayan bildirim
takip eden yılın ocak ayı içerisinde yapılır.
Yakıt
çevrimi ile ilgili araştırma ve geliştirme faaliyetleri
Madde
6 – (1) Nükleer yakıt çevrimine
yönelik araştırma ve geliştirme faaliyeti yapan kişi ya da kuruluşlar, bu
faaliyetlerde nükleer madde kullanılmasa dahi, faaliyetlere ilişkin bilgiyi
Kuruma sunmakla yükümlüdür.
(2) Her takvim yılını kapsayan bildirim
takip eden yılın ocak ayı içerisinde yapılır.
Nükleer
amaç için özel olarak tasarımlanmış veya hazırlanmış ekipman
ve malzemeler ile ilgili faaliyetler
Madde
7 – (1) Nükleer amaç için özel olarak
tasarımlanmış veya hazırlanmış ekipman ve malzemeler
ile ilgili faaliyet yürüten gerçek veya tüzel kişiler bu faaliyetlere ilişkin
bilgiyi Kuruma sunmakla yükümlüdür.
(2) Her takvim yılını kapsayan bildirim
takip eden yılın ocak ayı içerisinde yapılır.
Uranyum
ve toryum maden çıkarma ve işleme faaliyetleri
Madde
8 – (1) Uranyum ve toryum maden
çıkarma veya işleme faaliyeti yapan gerçek veya tüzel kişiler bu faaliyetlere
ilişkin yer, işletme durumu, yıllık üretim kapasitesi, üretim miktarı, cevherlerin
uranyum ve toryum içerikleri, varsa sevkiyat
tarihleri ve alıcıya ilişkin bilgiyi Kuruma sunmakla yükümlüdür.
(2) Her takvim yılını kapsayan bildirim
takip eden yılın ocak ayı içerisinde yapılır.
Kaynak
maddeler
Madde 9 – (1)
Nükleer yakıt üretimi veya zenginleştirme yapmak için gerekli olan saflık ve
bileşime sahip olmayan ancak miktarı bir ton veya üzeri olan uranyum ve toryum
kaynak maddelerini bulunduran, ithal veya ihraç eden gerçek veya tüzel kişiler
bu maddelere ilişkin yer, miktar, kimyasal bileşim ile var olan ya da öngörülen
kullanım bilgisini Kuruma sunmakla yükümlüdür.
(2) Her takvim yılını kapsayan bildirim
takip eden yılın ocak ayı içerisinde yapılır.
Muafiyet
kapsamına alınmış nükleer maddeler
Madde
10 – (1) 24 üncü maddeye göre muafiyet
kapsamına alınmış nükleer maddeleri bulunduran gerçek veya tüzel kişiler bu
maddeler ile ilgili bilgiyi Kuruma sunmakla yükümlüdür.
(2) Her takvim yılını kapsayan bildirim
takip eden yılın ocak ayı içerisinde yapılır.
Atık
depolama ve işleme
Madde
11 – (1) İçinde plutonyum,
yüksek zenginlikli uranyum ya da uranyum-233 bulunan
atıkları işleyen ya da depolayan gerçek veya tüzel kişiler atıklarda bulunan
nükleer madde miktarı ve bileşimi ile depolama ve işlemeye yönelik faaliyet
bilgisini Kuruma sunmakla yükümlüdür.
(2) Her takvim yılını kapsayan bildirim
takip eden yılın ocak ayı içerisinde yapılır.
Nükleer
madde ithalatı veya ihracatı
Madde
12 – (1) Tesis veya tesis dışı yer
sorumlusu, nükleer maddenin ithal veya ihraç edilmesi söz konusu olduğunda, madde
alınmadan veya gönderilmeden en az otuz gün önce aşağıdaki bilgileri içerecek
şekilde Kuruma bildirimde bulunmakla yükümlüdür;
a) Nükleer maddenin miktarı,
b) Fiziksel formu, kimyasal bileşimi,
zenginliği veya izotopik bileşimi,
c) Kullanım amacı,
ç) Taşıma paketi sayısı,
d) Taşıma kaplarının tanımları ve
fotoğrafları,
e) Gönderici ve alıcı ülkenin adı,
f) Taşıma şekli, taşıyıcı firma bilgisi,
g) Gönderme tarihi ile yaklaşık varış
tarihi,
ğ) Nükleer maddenin Türkiye gümrük
bölgesine giriş yapacağı sınır kapısı,
h) Fiziksel korunma gereklerinin yerine
getirilme şekli,
ı) Nükleer maddenin gönderme için
paketleneceği veya gelen nükleer madde paketinin açılacağı, tanımlanacağı ve
miktar ve bileşiminin doğrulanacağı yer ve tarihler,
i) Nükleer maddenin ithalatı veya
ihracatında ülkeye göre farklılık arz edebilecek nitelikte olup Kurum
tarafından istenebilecek ek bilgi ve belgeler.
İleriye
dönük planlanan faaliyetler
Madde
13 – (1) Kuruluşlar gelecek on yıl
için öngördükleri nükleer yakıt çevrimi ile ilgili planlanan faaliyetlerini
Kuruma sunmakla yükümlüdür.
(2) Her takvim yılını kapsayan bildirim
takip eden yılın ocak ayı içerisinde yapılır.
Diğer
bildirimler
Madde
14 – (1) Kurum, ulusal nükleer madde
sayım ve kontrol sisteminin etkinliğini artırmak için, gerekli gördüğünde,
gerçek veya tüzel kişilerden bildirim talep edebilir. Bu bildirimler her talep
için Kurum tarafından belirlenecek süre içerisinde yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sayım ve Kontrolün Başlaması ve
Yükümlülükler
Sayım
ve kontrolün başlaması
Madde
15 – (1) Yakıt imali veya
zenginleştirmeye uygun bileşim ve saflıkta nükleer maddelerin ülkemizde
üretilmesi veya ithalinin gerçekleşmesi durumunda söz konusu maddeler için
nükleer madde sayım ve kontrolü başlatılır.
Nükleer
madde sayım ve kontrol sisteminin kurulması
Madde
16 – (1) Tesis veya tesis dışı yer
sorumlusu bu Yönetmelik hükümlerini yerine getirmek üzere bir nükleer madde
sayım ve kontrol sistemi kurmakla yükümlüdür.
Tesisler
için tasarım bilgisi sualnamesi
Madde
17 – (1) Yetkilendirilen kişi tesise
ait nükleer madde sayım ve kontrol sistemini de içeren TBS’yi
hazırlayarak Kurumun onayına sunmakla yükümlüdür.
(2) Yeni kurulacak tesisler için TBS,
tesis inşaatı başlamadan en az ikiyüzon gün önce,
öngörülen tasarıma göre hazırlanır ve Kurum onayına sunulur. TBS, nükleer
maddenin tesise ilk girişinden en az ikiyüzon gün
önce tesisin inşa edildiği plana göre güncellenir.
(3) TBS bilgilerinde değişiklik olması
durumunda TBS güncellenerek değişikliği takip eden otuz gün içerisinde Kuruma
sunulur.
Tesis
dışı yerler için tasarım bilgisi sualnamesi
Madde
18 – (1) Tesis dışı yerleri işleten
kişi ya da kuruluşlar tesis dışı yere ait nükleer madde sayım ve kontrol
sistemini de içeren TBS’yi hazırlayarak Kurumun
onayına sunmakla yükümlüdür.
(2) Yeni kurulacak tesis dışı yerler
için TBS, nükleer maddenin tesis dışı yere ilk girişinden en az onbeş gün önce hazırlanır ve Kurum onayına sunulur.
(3) TBS bilgilerinde değişiklik olması
durumunda TBS güncellenerek değişikliği takip eden otuz gün içerisinde Kuruma
sunulur.
Tesis
veya tesis dışı yer sorumlusunun yükümlülükleri
Madde
19 – (1) Tesis veya tesis dışı yer
sorumlusu nükleer maddelerin sayım ve kontrolü ile ilgili faaliyetleri
yürütmekle ve Kuruma yapılacak bildirimleri yerine getirmekle yükümlüdür.
(2) Tesis veya tesis dışı yer
sorumlusunun yükümlülükleri:
a) 20 nci
maddede sayılan vasıflara sahip nükleer madde sayım ve kontrol personeli tayin
etmek,
b) Nükleer madde akışını ve stoklarını
belirlemek amacıyla MDA kurmak ve KÖN’ler tanımlamak,
c) İşletme ve sayım kayıtları tutmak ve
rapor hazırlama prosedürlerini belirlemek,
ç) Hazırlanan prosedürlere göre fiziksel
envanter alınmasını sağlamak,
d) Nükleer maddenin fiziksel olarak
korunduğunun ve yerinde durduğunun tespiti için insan veya cihazlar tarafından
gözetleme tedbirleri ile nükleer maddenin bulunduğu kap veya odalara uygulanan,
bozulmadan veya kırılmadan nükleer maddeye erişimin mümkün olamayacağı
mühürleme tedbirlerini almak,
e) Nükleer madde sayım ve kontrol
sistemine yönelik örnek alma usullerini belirlemek,
f) Nükleer madde sayım ve kontrol
personeli tarafından hazırlanan bildirim, kayıt ve raporların zamanında ve
eksiksiz olarak hazırlandığını kontrol etmek,
g) Nükleer madde sayım sistemine ait
kayıtları tesis veya tesis dışı yerlerin fiili ve hukuki faaliyetleri sona
erinceye kadar saklamaktır.
Nükleer
madde sayım ve kontrol personelinin nitelikleri
Madde
20 – (1) Nükleer madde sayım ve
kontrol personeli aşağıdaki koşulları sağlamak zorundadır;
a) Tesis veya tesis dışı yer
sorumlusunun belirleyeceği sıklık ve yöntemlerle belgelenmiş, zihinsel
uyanıklık, duygusal denge, sesli, yazılı ve görsel uyarıları algılayacak ve
kendini ifade edebilecek iletişim becerileri ile hareket yeteneği kapsamında
yeterli kapasiteye sahip olmak,
b) Temel bilimler veya mühendislik
dalından mezun olmak,
c) Kurum veya UAEA tarafından verilecek
nükleer madde sayım kontrol eğitimi sertifikasına sahip olmak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Nükleer Madde Devir İzni
Nükleer
madde devir izni
Madde
21 – (1) Tesis veya tesis dışı yer
sorumlusu başka bir tesis veya tesis dışı yere nükleer madde devri yapmak için
Kurumdan izin almakla yükümlüdür.
(2) Nükleer maddeyi devredecek olan
tesis veya tesis dışı yer sorumlusu, nükleer madde devir izni için aşağıda yer
alan bilgi ve belgeler ile Kuruma yazılı olarak başvurmakla yükümlüdür;
a) Nükleer maddenin miktarı,
b) Fiziksel formu, kimyasal bileşimi,
zenginliği veya izotopik bileşimi,
c) Kullanım amacı,
ç) Devralacak tesis veya tesis dışı yerin
adı ve gönderme tarihi ile devralıcının devri kabul ettiğine ilişkin
taahhütname,
d) Taşıma şekli, taşıyıcı firma bilgisi,
e) Taşıma paketi sayısı,
f) Fiziksel korunma gereklerinin yerine
getirilme şekli,
g) Nükleer madde devir izni için, tesis
veya tesis dışı yer sorumlusundan duruma göre farklılık arz eden Kurum
tarafından istenebilecek ek bilgi ve belgeler.
(3) Nükleer madde devir izni için
başvuran tesis veya tesis dışı yer sorumlusuna başvurunun uygun görülmesi
halinde nükleer madde devir izni verilir.
(4) Verilen iznin geçerlilik süresi bir
aydır. Verilen süre içerisinde nükleer madde devrinin gerçekleşmediği
durumlarda verilen iznin geçerliliği sona erer. İzin süresi sona eren nükleer
madde devri için işlem yapılmak istenirse, tekrar başvuruda bulunulması
gerekir.
(5) Nükleer madde devreden tesis veya
tesis dışı yer sorumlusu devredeceği madde ile ilgili bilgileri ve devir
takvimini nükleer maddeyi devralacak tesis veya tesis dışı yer sorumlusuna
devrin gerçekleşeceği tarihten en az bir hafta önce iletmekle yükümlüdür.
(6) Nükleer maddeyi devralan ve devreden
tesis veya tesis dışı yer sorumluları 27 nci maddede
yer alan hususu yerine getirmekle yükümlüdür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Kayıtlar, Muafiyet ve Sonlandırma
İşletme
kayıtları
Madde
22 – (1) İşletme kayıtları her bir MDA
için aşağıdaki verileri içerir:
a) Nükleer maddenin bileşim ve
miktarındaki değişikliklerin belirlenmesinde kullanılan işletme verileri,
b) Ölçüm cihazlarının kalibrasyonu
ve örnek alma ve analizlere ilişkin kayıtlar, ölçüm sonuçlarının belirsizlikleri,
c) Fiziksel envanter
alımına hazırlık aşamasında ve envanterin alınması sırasında yapılan
faaliyetleri,
ç) Herhangi bir şekilde envanterde meydana gelebilecek olan kayıp ve kazançların
nedenleri ile miktarından emin olmak için uygulanacak olan prosedürleri.
Sayım
kayıtları
Madde
23 – (1) Sayım kayıtları her bir MDA
için aşağıdaki verileri içerir:
a) Defter envanterini belirlemek için
artma ve azalmaları gösteren envanter değişiklikleri,
b) Envanterde bulunan yığınların
yerleri,
c) Fiziksel envanteri
belirlemek için kullanılan ölçüm sonuçları,
ç) Tespit edilen hataların gerekçeleri
ile birlikte düzeltilmesine ilişkin kayıtları,
d) Gönderici alıcı farkları ile
sayılamayan nükleer madde miktarına ilişkin açıklamalar.
(2) Sayım kayıtları her bir yığın için
madde tanımını, yığın verilerini ve kaynak verilerini içerir. Kayıtlar uranyum,
toryum ve plutonyum için ayrı ayrı
tutulur. Her bir envanter değişikliğinde bu
değişikliğin tarihi ile madde transferi söz konusu ise gönderici MDA ile alıcı
MDA bilgileri kayıtlarda belirtilir.
(3) Tüm kayıtlar hem elektronik hem de
yazılı olarak tutulur.
Muafiyet
Madde
24 – (1) Aşağıdaki miktar ve
özelliklere sahip olan nükleer maddeler için muafiyet istenmesi durumunda,
tesis veya tesis dışı yer sorumlusu Kuruma başvurur; talebin Kurum tarafından
uygun bulunması sonrası ilgili maddeler 10 uncu madde dışındaki hükümlerden
muaf tutulur:
a) Cihazlarda sensör
bileşen olarak kullanılan gram mertebesinde ya da daha az miktarlardaki nükleer
maddeler,
b) Plutonyum–238
içeriği kütlece % 80’i aşan plutonyum,
c) Nükleer olmayan amaçlar için
kullanılacak olan nükleer maddeler.
(2) Muafiyet kapsamındaki maddeler
belirtilen amaç dışında kullanılamaz, üzerinde işlem yapılamaz ve sayım
kontrole tabi nükleer maddeler ile bir arada depolanamazlar.
(3) Muafiyet koşullarının sağlanmadığına
yönelik tespitte bulunulması veya işleticinin talebi üzerine Kurum muafiyeti
kaldırabilir.
Nükleer
madde sayım ve kontrolünün sona ermesi
Madde
25 – (1) Yurtdışına ihracı
gerçekleştirilen nükleer maddelerin sayım ve kontrolü sonlandırılır.
(2) Tesis veya tesis dışı yer
sorumlusunun sayım ve kontrole tabi olan nükleer maddelerin herhangi bir
nükleer faaliyette kullanılamayacak şekilde seyreltildiğine veya tekrar nükleer
madde kazanılamayacak bir atık haline geldiğine dair Kuruma başvurması ve Kurum
tarafından uygun görülmesi durumunda bu maddeler için sayım ve kontrol
sonlandırılır.
ALTINCI BÖLÜM
Raporlar
Sayım
raporları
Madde
26 – (1) Tesis veya tesis dışı yer
sorumlusu nükleer madde sayım ve kontrolüne ilişkin sayım raporlarını bu
Yönetmelik hükümlerine göre Kuruma sunmakla yükümlüdür.
(2) Sayım raporları, envanter
değişikliği raporu, fiziksel envanter listesi ile madde denkleştirme
raporlarından oluşur.
(3) Kurum tarafından istenen sayım
raporlarına ilişkin ek bilgiler Kurumun belirlediği süre içerisinde Kuruma
sunulur.
(4) Sayım raporları GDA Tamamlayıcı
Düzenlemelerin 10 uncu bölümüne göre hazırlanır.
(5) Sayım raporlarında kodlamalar
dışında belirtilmesi gereken ek hususlar için açıklayıcı notlar raporlarla
birlikte Kuruma sunulur.
Envanter
değişikliği raporu
Madde
27 – (1) Tesis veya tesis dışı yer
sorumlusu envanterde değişiklik olması durumunda beş iş günü içerisinde envanter değişikliği raporunu Kuruma sunmakla yükümlüdür.
Fiziksel
envanter listesi
Madde
28 – (1) Tesis veya tesis dışı yer
sorumlusu her takvim yılında en az bir defa fiziksel envanter
listesi hazırlamakla ve beş iş günü içinde Kuruma sunmakla yükümlüdür.
Madde
denkleştirme raporu
Madde
29 – (1) Tesis veya tesis dışı yer
sorumlusu her fiziksel envanter alımında madde
denkleştirme raporu hazırlamak ve fiziksel envanter listesi ile birlikte Kuruma
sunmakla yükümlüdür.
(2) Madde denkleştirme raporu;
a) Bir önceki fiziksel envanteri,
b) Önce artışlar sonra azalışlar olmak
üzere envanter değişikliklerini,
c) Defter envanterini,
ç) Gönderici alıcı farklarını,
d) Son defter envanterini,
e) Son fiziksel envanteri,
f) Sayılamayan nükleer madde miktarını
içerir.
Özel
raporlar
Madde
30 – (1) Tesis veya tesis dışı yer
sorumlusu;
a) Normal işlemler dışında nükleer madde
kaybı veya kayıp olan nükleer maddenin bulunması gibi bir olay olduğunda,
durumu en geç yirmi dört saat içerisinde Kuruma bildirmekle ve olayla ilgili
alınan ve alınması düşünülen tedbirleri içeren ayrıntılı bir raporu en geç üç
iş günü içinde Kuruma sunmakla,
b) UAEA veya Kuruma ait özel mühürlerin
veya gözetim cihazlarının herhangi bir nedenle zarara uğraması halinde durumu
en geç yirmi dört saat içerisinde Kuruma bildirmekle,
c) Olağandışı bir durum sırasında
nükleer maddenin daha iyi korunabileceği başka bir yere taşınması halinde,
durumu en geç yirmi dört saat içerisinde Kuruma bildirmekle,
ç) Nükleer maddenin uluslararası
transferinde nükleer maddenin kaybolduğu düşüncesine yol açacak önemli bir
gecikme meydana gelmesi halinde durumu derhal Kuruma bildirmekle
yükümlüdür.
(2) Kurum, ulusal nükleer madde sayım ve
kontrol sisteminin etkinliğini artırmak için tesis veya tesis dışı yer
sorumlusundan ek bilgi içeren özel raporlar talep edebilir. Bu raporlar her
talep için özel olarak Kurum tarafından belirlenen süre içerisinde Kuruma
sunulur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Denetim ve Yaptırımlar
Ulusal
denetimler
Madde
31 – (1) Tesis veya tesis dışı yerler,
bu Yönetmelik kapsamında bildirim yapan yerler ile alınan ihbara ilişkin yerler
Kurum denetimine tabidir.
(2) Tesis veya tesis dışı yer
denetimlerinde aşağıdaki hususlar kontrol edilir;
a) Nükleer madde sayım ve kontrol
sisteminin bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak kurulduğu,
b) Bu Yönetmelikte belirtilen kayıtların
tutulduğu,
c) Nükleer madde miktarları ve
yerlerinin tutulan kayıtlarla ve Kuruma bildirilen raporlarla uyumlu olduğu,
ç) Sayılamayan nükleer maddenin miktarı
ve sayılamama nedenleri,
d) Nükleer maddenin ithalatının veya
ihracatının gerçekleşmesi durumunda maddenin miktar ve bileşiminin doğru
bildirildiği,
e) Nükleer madde devri durumunda
gönderici alıcı farkları ile varsa olağandışı olayların saptandığı ve durumun
Kuruma rapor edildiği,
f) İç denetimlerin uygun şekilde yapılıp
sonuçlarının Kuruma rapor edildiği,
g) Kurum denetçileri tarafından gerekli
görülen diğer hususlar.
(3) Bu Yönetmelik kapsamında Kuruma
sunulan bildirimler ile ilgili olarak gerek görülmesi durumunda denetim
yapılır.
(4) Bildirimi yapılmamış nükleer madde
ihbarı veya bilgisi alındığında Kurum denetim yapabilir.
(5) Denetimler gerekli tüm kayıtlar ve
dokümantasyonun gözden geçirilmesini, değerlendirilmesini, gözetim, izleme,
ölçüm, fiili inceleme ve analiz yapılmasını veya yaptırılmasını ve tesis
yönetimi ve personelle görüşülmesini kapsar.
(6) Kurum yapacağı denetimleri
denetlenenlere önceden bildirmekle yükümlü değildir. Denetimler resmi tatil
günleri de dahil olmak üzere haberli veya habersiz
olarak herhangi bir zamanda yapılabilir. Kurum, ilgili doküman ve personelin
denetim sırasında hazır bulundurulmasını ve denetimin planlandığı şekilde
uygulanabilmesini sağlamak için önceden bildirim yapabilir.
(7) Kurum, denetimler sonucunda nükleer
madde sayım ve kontrol sisteminin yürütülmesinde uygunsuzluklar tespit ederse,
otuz iş günü içerisinde düzeltici faaliyetler talep eder. Tesis veya tesis dışı
yer sorumlusu tarafından gerekli düzeltici faaliyetlerin yerine getirilmemesi
durumunda Kurum bu Yönetmelik hükümlerine dayanarak yaptırım uygular.
(8) Kurum her takvim yılında en az bir
kez olmak üzere tesislere denetim yapar. Ardışık iki denetimin arası 14 ayı
geçmez.
(9) Kurum tarafından gerekli görülen
diğer hallerde de denetim yapılır.
Kurum
denetçilerinin yetkileri
Madde 32 – (1)
Faaliyetleri yerinde denetlemek; çalışanlarla görüşme yapmak; soruşturma
yapmak; idari ve teknik önlemler alınmasını talep etmek; belge ve kayıtları
istemek, incelemek veya inceletmek; örnek almak, aldırmak, usulüne uygun olarak
bertaraf etmek veya ettirmek; herhangi bir cihazı kullanarak ölçüm, muayene ve
test yapmak veya yaptırmak; görsel veya yazılı kayıt tutmak ve yerel mülki
amirden yardım istemek yetkisine sahiptir.
(2) Denetçiler olağanüstü bir durum
tespit ettiklerinde tesis veya tesis dışı yer sorumlusundan acil önlem talep
etme yetkisine sahiptir.
Denetlenenlerin
yükümlülükleri
Madde
33 – (1) Tesis veya tesis dışı yer
sorumlusu Kurum denetçilerinin görevlerini serbestçe, zamanında ve uygun
şekilde yerine getirebilmeleri için gereken tüm kolaylıkları sağlamakla, kayıt
ve belgeleri sunmakla, idari tedbirleri almakla ve Kurum denetçilerinin idari
ve teknik taleplerini yerine getirmekle yükümlüdür.
(2) Tesis veya tesis dışı yer sorumlusu
tarafından Kurum denetçilerine dozimetre sağlanır,
denetim sırasında maruz kaldıkları radyasyon dozu kayıt altında alınır ve en
geç bir ay içerisinde Kuruma yazılı olarak bildirilir.
İç
denetim
Madde
34 – (1) Tesis veya tesis dışı yer
sorumlusu, uygulanan nükleer madde sayım ve kontrol sisteminin etkinliğini ve
personelin görevlerini uygun şekilde yerine getirip getirmediğini kontrol etmek
amacıyla altı ayda bir iç denetim gerçekleştirmek ve denetim raporlarını kayıt
altına almakla yükümlüdür.
(2) Tesis veya tesis
dışı yer sorumlusu, iç denetim sırasında nükleer madde sayım ve kontrol
sisteminde ve yürütülmesinde uygunsuzluk veya yetersizlik tespit edilirse
mümkün olan en kısa zamanda düzeltici önlemler almakla; iç denetim raporları ve
varsa belirlenen uygunsuzluklara veya eksikliklere karşı yapılan düzeltici
faaliyetler ile alınan önlemlere ilişkin hazırlanan raporları iç denetimi takip
eden otuz iş günü içerisinde Kuruma sunmakla yükümlüdür.
Yaptırımlar
Madde 35 – (1)
Kurum denetçileri tarafından yapılan denetimlerde nükleer madde sayım ve
kontrol sistemi ve yürütülmesinde uygunsuzluk veya yetersizlik tespit edilmesi
durumunda Kurumun talep ettiği düzeltici faaliyetler belirlenen süre içerisinde
gerçekleştirilmez ise Kurum yetkilendirilen kişinin yetki belgesini geçici ya
da sürekli olarak iptal edebilir ve nükleer maddenin uygun şekilde muhafaza
edilmesine yönelik önlemler alabilir veya aldırabilir, gerekli gördüğünde yasal
işlem başlatabilir.
(2) Kuruma bildirim yapmadan nükleer
madde üreten, ithal veya ihraç eden, ülke içinde bir yerden diğer bir yere
taşıyan, devreden, bulunduran, satan, satın alan veya işleyen kişiler hakkında
yasal işlem başlatılır.
Yaptırımın
derecesi
Madde
36 – (1) Kurum, bu Yönetmelik
hükümlerinin ihlali çerçevesinde karar vereceği yaptırımlarda ihlalin önemini, aciliyetini ve ciddiyetini dikkate alır.
UAEA
denetimleri
Madde
37 – (1) UAEA GDA ve Ek Protokol
uyarınca Türkiye’de bulunan tesis ya da tesis dışı yerlere planlı veya özel
denetimler yapar. Denetim, görev ve yetkileri GDA ve Ek Protokolde yer alan
esaslara uygun olarak belirlenen denetçiler tarafından yapılır. Denetimlerde
UAEA denetçilerine Kurum denetçileri eşlik eder.
(2) Kurum, UAEA denetimleri ile ilgili
bilgi aldıktan sonra denetim tarihini, denetlenecek yerleri ve denetçilerin
isimlerini tesis ya da tesis dışı yere bildirir.
(3) UAEA, Ek Protokol hükümleri uyarınca
tesis ya da tesis dışı yer kapsamı dışında bulunan yerlere de Ek Erişim
uygulayabilir. Ek Erişimlerde Kurum denetçileri UAEA denetçilerine eşlik eder.
(4) UAEA denetçilerinin denetim yerinden
örnek alması durumunda Kurum denetçileri de aynı yerlerden örnek alır ve analiz
edilmesini sağlar; gerek görülmesi durumunda sorgulama yapar.
(5) Tesis veya tesis dışı yer sorumlusu
tarafından UAEA denetçilerine dozimetre sağlanır ve
denetim sırasında maruz kaldıkları radyasyon dozu kayıt altında alınır ve en
geç bir ay içerisinde Kuruma yazılı olarak bildirilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Özel Hükümler
Bilgi
ve verilerin aktarılması
Madde
38 – (1) Kurum bu Yönetmeliğe
dayanarak elde ettiği bütün bilgi ve verileri GDA ve Ek Protokol uyarınca UAEA’ya aktarabilir.
Verilerin
gizliliği ve saklama süresi
Madde
39 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
göre tutulan kayıtlar ve yapılan bildirimler “gizli” gizlilik derecesine
sahiptir ve tesis veya tesis dışı yer sorumlusu, bu kayıtları ve bildirimleri
tesis veya tesis dışı yerin fiili ve hukuki faaliyetleri sona erinceye kadar
muhafaza emekle yükümlüdür.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
Madde
40 – (1) 10/9/1997
tarihli ve 23106 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Nükleer Maddelerin Sayım ve Kontrolu Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
dönemi
Geçici
Madde 1 – (1) Bu Yönetmelik kapsamına
giren faaliyetlere halen devam etmekte olan tesis veya tesis dışı yerleri
işleten gerçek veya tüzel kişiler, bu Yönetmelik yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren en geç altı ay içerisinde bu Yönetmelik hükümlerinde belirtilen
bildirim ve raporları Kuruma sunmakla yükümlüdür.
Yürürlük
Madde
41 – (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde
42 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Kurum Başkanı yürütür.