MADENCİLİK FAALİYETLERİ İLE BOZULAN ARAZİLERİN
DOĞAYA YENİDEN KAZANDIRILMASI YÖNETMELİĞİ
Bu Yönetmelik, 23 Ocak 2010 tarih ve 27471
sayılı Resmî Gazete’de yayınlanmıştır.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1 - (1) Bu Yönetmeliğin
amacı; madencilik faaliyetleri, malzeme ve toprak temini için arazide yapılan
kazılar, dökümler ve doğaya bırakılan atıklarla bozulan doğal yapının yeniden
kazanılmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
Madde 2 - (1) Bu
Yönetmelik, orman sayılan alanlar, tarım veya mera alanları, 17/7/2008
tarihli ve 26939 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki
Değerlendirmesi Yönetmeliği kapsamı dışında olan madencilik faaliyetleri, su
kaynaklarının korunması ile ilgili mevzuata uyulması şartı ile baraj ve gölet
projelerinde rezervuar altında kalacak alanlar dışındaki madencilik
faaliyetleri, malzeme ve toprak temini için arazide yapılan kazılar, dökümler
ve doğaya bırakılan atıklarla bozulan doğal yapının yeniden kazanılmasına
ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
Madde 3 - (1) Bu Yönetmelik, 9/8/1983
tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun Ek 1 inci maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 - (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Arazinin yeniden düzenlenmesi: Faaliyetler sonucu oluşan
boşlukların zemin stabilizasyonunun sağlanması ve
faaliyet sonrası kullanım için hazırlanmasını,
b) Bakanlık: Çevre ve Orman Bakanlığını,
c) Basamak/kademe: Yüksek eğimli alanlarda yüzey güvenliği ve
ulaşım kolaylığını sağlamak amacıyla kazı yapılarak oluşturulan düzenli yatay
ve düşey yüzeyleri,
ç) Çevresel etki değerlendirmesi (ÇED): Gerçekleştirilmesi
planlanan projelerin çevreye olabilecek olumlu ya da olumsuz etkilerinin
belirlenmesinde, olumsuz yöndeki etkilerin önlenmesi ya da çevreye zarar
vermeyecek ölçüde en aza indirilmesi için alınacak önlemlerin, seçilen yer ile
teknoloji alternatiflerinin belirlenerek değerlendirilmesinde ve projelerin
uygulanmasının izlenmesi ve kontrolünde sürdürülecek çalışmaları,
d) Doğaya yeniden kazandırma: Maden arama ve işletme
faaliyetleri esnasında veya sonucunda topoğrafyası
değişen alanların, çevre emniyetinin sağlanarak ve projesine uygun olarak ıslah
edilmesini, ilgili mevzuatta yer alan çevre ile uyumlu hâle getirmeyi ve rehabilitasyonu,
e) Doğaya yeniden kazandırma planı: Doğaya yeniden kazandırma
işleminin tümünü içeren çalışmaları,
f) Döküm: Kazı sonucu araziden çıkan her türlü katı atık
malzemenin projesine uygun olarak araziye bırakılmasını,
g) Duraylılık: Bir malzeme kütlesinin
veya bir yapının maruz kaldığı gerilmenin kalkmasıyla, dönüşümsüz önemli bir
deformasyona veya harekete maruz kalmaksızın, uygulanan gerilmeye uzun süre
dayanabilmesi koşulunu,
ğ) Erozyon: Yerkabuğu malzemelerinin su, rüzgâr veya mekanik
faktörlerin etkisiyle bir yerden başka yere taşınmasını,
h) Faaliyet alanı: Faaliyete bağlı olarak kazı, döküm veya
depolama amacı ile kullanılması izne bağlanmış ve üzerinde doğaya yeniden
kazandırma çalışması yapılacak alanı,
ı) Havza madenciliği: Entegre bir tesisin ekonomik ömrü
süresince ham madde ihtiyacını karşılayabilecek veya sektörel
bazda önemli üretim yapılabilecek kapasitede rezerve sahip, bir ya da birden
çok rezerv alanından oluşan, rezerv kaybının minimum, üretim verimliliğinin
maksimum olabildiği ve uzun yıllara sari projelerin
uygulanabildiği madencilik alanlarındaki madenciliği,
i) İlgili il çevre ve orman müdürlüğü: İşletmenin bulunduğu
ildeki il çevre ve orman müdürlüğünü,
j) İşletme: Madencilik, kazı, döküm ve düzenleme çalışmalarının
yapıldığı iş yerini,
k) İşletmeci: İşletme çalışmalarını mal sahibi ya da yüklenici
olarak yürüten, ruhsat ya da izin veren idari mercie karşı sorumlu olan ve
yapılacak düzenleme çalışmalarını yapmakla yükümlü gerçek ya da tüzel kişiyi,
l) İzleme: İşletme faaliyetleri ile bozulan arazilerin doğaya
yeniden kazandırılması sırasında, atık barajlarının, atık harmanlarının, su,
toprak ve hava kalitesinin, arazideki erozyon, sedimantasyon ve duraylılığın ve bitkilerin gelişiminin niteliksel ve
niceliksel olarak izlenmesi, periyodik aralıklarla denetlenmesi ve yapılan
işlerin tutanaklarla belirlenmesini,
m) Kapatma: İşletme sahasının, doğaya yeniden kazandırma
çalışması aşamalarının tamamlanarak sürekli olarak terk edilmesini,
n) Kazı: Projelerin gerçekleştirilmesi sırasında arazide
yapılan ve doğal malzemenin yer değiştirilmesi ile sonuçlanan çalışmaların
tümünü,
o) Madencilik faaliyetleri: Maden ocağı kazı faaliyetleri,
patlatma, kırma, yarma, sondaj, kuru veya sulu eleme ve öğütme gibi fiziksel
işlemler veya bu işlemlere ilaveten kimyasal işlemler kullanılarak yapılan
cevher hazırlama ve zenginleştirme uygulamaları sonrasında, toprak ve kayalar
içindeki ekonomik değeri olan malzemeleri elde etmek amacıyla yapılan
çalışmaları,
ö) Ocak: Belirli bir projeye göre yer üstü veya yeraltı maden
üretiminin yapıldığı yeri,
p) Rezervuar: Suyun bir sedde yapısı
arkasında biriktirilmesi ile oluşturulan su hacmini,
r) Tasman: Madencilik faaliyetleri sebebiyle yeraltında oluşan
boşluklardan dolayı, üst formasyonların oturması
sonucu yeryüzünde meydana gelen çöküntüleri,
s) Üst toprak: Yüzeydeki veya yüzeye yakın olan verimli toprak
tabakasını
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Doğaya yeniden
kazandırma yükümlülüğü
Madde 5 - (1) İşletmeci
tarafından çalışmalara başlanmadan önce, bozulacak doğal yapının yeniden
düzenlenmesi, doğal dengenin kurulması, alanın yeniden insanların ya da diğer
canlıların güvenle yararlanabileceği hâle getirilmesini sağlayacak biçimde
doğaya yeniden kazandırma çalışması, söz konusu madencilik faaliyetine ilişkin
ÇED sürecinde bir bütün olarak değerlendirilir ve sonuçlandırılır.
(2) Bir faaliyet sırasında doğaya yeniden kazandırma çalışması
yapılacak alanın kullanım öncesi dönemde çoraklık ve verimsizlik gibi olumsuz
nitelikler taşıyor olması, alanda doğaya yeniden kazandırma çalışması
yapılmaması için gerekçe olarak gösterilemez.
(3) Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği kapsamındaki
madencilik faaliyetlerinde doğaya yeniden kazandırma çalışması ile ilgili
olarak;
a) Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinin EK-1 listesinde yer alan faaliyetler için kullanılacak
format oluşturulurken bu Yönetmeliğin EK-1’inde yer alan formattaki bilgiler
dikkate alınır,
b) Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinin EK-2 listesinde yer alan faaliyetler için yapılacak etki
değerlendirmesi çalışmalarında bu Yönetmeliğin EK-2’sinde yer alan formattaki
bilgiler rapora eklenir.
(4) Havza madenciliği şeklinde yapılan madencilik
faaliyetlerinde, örtü ve dekapaj malzemesi uygun bir
şekilde depolanır ve doğaya yeniden kazandırma çalışması havzanın bütünlüğü
dikkate alınarak rezervin bittiği alanlardan başlanmak üzere bölüm bölüm gerçekleştirilir.
(5) Doğaya yeniden kazandırma çalışmaları madencilik, kazı veya
döküm çalışmaları ile eş zamanlı başlatılır, faaliyet süresince devam eder ve
faaliyet alanının faaliyet sonrası kullanıma uygun hâle getirilmesini müteakip
son bulur.
(6) Ruhsat süresi sonunda temdit yapıldığı takdirde uygulama
takvimi temdit tarihine göre yeniden düzenlenerek altı ay içerisinde ilgili il
çevre ve orman müdürlüğüne sunulur.
(7) Faaliyet alanının tümü,
işletme faaliyetinin tamamlanmasından sonraki iki yıl içinde işletmeci
tarafından faaliyet sonrası kullanıma uygun hâle getirilir.
(8) İşletmeci tarafından doğaya yeniden kazandırma
çalışmalarının tamamen bitirildiği iki yıla ilaveten üç yıllık izleme süresi
sonunda veya madenin cinsine göre Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği
kapsamında verilen izleme süreleri esas alınarak, doğaya yeniden kazandırma
çalışması kapsamında taahhüt edilen hususların sağlanıp sağlanamadığı mücavir
alan sınırları içinde ilgili belediyenin, mücavir alan sınırları dışında ise ilgili il özel idaresinin
görüşü alınarak ilgili il çevre ve orman müdürlüğünce tespit edilir. Ancak
işletmecinin belediye ya da il özel idaresi olması hâlinde görüş alınmaz. Söz
konusu hususların sağlandığı tespit edilirse işletmecinin faaliyet alanı ile
ilgili sorumluluğu son bulur.
Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği kapsamında olmayıp arama
ruhsatı olan sahalarda
yapılacak arama faaliyetleri
Madde 6 - (1) Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği
kapsamında olmayıp arama ruhsatı olan sahalarda yapılacak arama faaliyetlerinde
doğaya yeniden kazandırma çalışmasının yapılması gerekmez. Ancak arama süresi
bitiminde arama ruhsatı sahibinin işletmeye geçmemesi durumunda, yapacağı arama
faaliyetleri sonucu topoğrafyası bozulan sahanın, bu
Yönetmelik hükümlerine göre eski durumuna uygun hâle getirileceğine dair yazılı
taahhüdü ilgili il çevre ve orman müdürlüğüne vermek ve sahayı altı ay
içerisinde taahhüde uygun olarak düzenlenmekle yükümlüdür.
Doğaya yeniden
kazandırma çalışmalarına ilişkin esaslar
Madde 7 - (1) Madencilik faaliyetleri esnasında ve sonucunda
bozulan alanların doğaya yeniden kazandırılması amacıyla yapılacak çalışmalar
için aşağıdaki esaslar uygulanır.
a) Doğaya yeniden kazandırma çalışmaları için hazırlanan veya
bu amaçla seçilen projenin uygulanması sonucunda ortaya çıkacak yapının veya
oluşan yeni alanın kullanımında, yerel koşullara ve çevre koşullarına uyum
sağlanır ve tüm canlılar için güvenli bir ortam oluşturulur.
b) Madencilik faaliyetleri esnasında ve sonucunda ortaya çıkan
atıkların depolandığı alanlarda; gerekli düzenleme yapılarak duraylılık sağlanır. Bu depolama alanlarında doğaya yeniden
kazandırma çalışmaları, doğal ya da gerekli tıraşlama veya dolgu ile
şekillendirilmiş ortam ve malzeme üzerinde yapılır.
c) Şev açıları, kademe/basamak boyutları uzun süreli duraylılık dikkate alınarak hesaplanır. Bu hesaplamada topoğrafik şartlar ve yamacın kendini tutabilme özelliği ve
işletme tekniği dikkate alınır. Zorunlu olmadıkça bütün şev yüzeyleri, dayanma
duvarı ile tutulmaksızın doğal hâli ile duraylı
olacak şekilde düzenlenir.
ç) Mücavir alan sınırları içerisinde veya dışında yerleşim yeri
olarak kullanabilecek veya günübirlik kullanıma açılması planlanan alanlarda
yamaç ve şev duraylılığının açılandırma ile yapılması
durumunda, şev açısı otuz dereceden büyük olamaz. Mücavir alan sınırları
içerisinde veya dışında yerleşim yeri olarak kullanabilecek veya günü birlik
kullanıma açılması planlanan alanlarda yamaç ve şev duraylılığının
basamaklandırma ile yapılması durumunda, basamak yüksekliği en fazla üç metre,
basamak genişliği ise en az beş metre olacak şekilde düzenlenir. Zeminin kendi
kendini tutabilme kabiliyeti olan sahalarda mücavir alan sınırları içinde veya
dışında yamaç ve şev duraylılığı sağlamaya yönelik
ilave işlemin yapılmasına gerek olmayan sahalarda güvenlikle ilgili önlemler
alınarak saha terk edilir.
d) Kesme, kamalama, çivileme yöntemiyle işletilen madenlerde
şev ve yamaç duraylılığını sağlamak için ilave bir
işlem yapılmaz, basamak ve şev açıları mevcut hâliyle bırakılır.
e) Stoklama amacı ile kullanılan alanlarda sürekli ya da geçici
olarak bulundurulan pasa veya cevherlerin tozlanmaları, su ve hava akımlarına
bağlı olarak dağılmaları nedeniyle çevreyi etkilememeleri için işletmeci
tarafından alınacak önlemler belirtilir.
f) Doğaya yeniden kazandırma çalışmaları
yapılan alanlarda yaptırılacak jeolojik etütler kapsamında topoğrafik
eğim, yamaç yönelimleri, yüzeysel doğal drenaj ağı, obruklar, çığ yatakları
gibi jeomorfolojik öğeler, hidrolojik ve hidrojeolojik özellikler belirlenir ve
bu veriler doğrultusunda faaliyet alanı çevresi yüzeyden akan veya yağışlar sonrasında
akması olası su akışı açısından güvenli hâle getirilir. Yörenin en yoğun
yağış koşullarında su yolları, çevre doğal drenaj
sistemi yeterli olacak şekilde planlanır ve alan çevresindeki su toplama ve
akma kanalları, özellikle insanların sürekli bulunacağı ortamın, doğal yüzeyin
alt kotlarında kalacak şekilde projelendirildiği düzenlemelerde, çukur alanın
su baskınına uğraması olasılığına karşı yeterli önlemler alınır. Proje alanına
en yakın meteoroloji istasyonundan alınan meteorolojik veriler kullanılır. En
yoğun yağış akışı, yöre için elde edilebilen maksimum yağış üzerinden
hesaplanır. Özellikle çukur yapıda olduğu için doğal drenaj olanağı bulunmayan
alanlarda insanlar tarafından kullanılması öngörülen tesislerde yeterli su
toplama kanalı, havuz ve su tahliye sistemi kurularak atılan suyun ulaşacağı
ana su gideri ile bağlantısının sürekli açık olması sağlanır.
g) Faaliyet sonrası arazi kullanımı kapsamında, süs ya da yüzme
havuzu, gölet, balık çiftliği gibi tesislerin planlanması durumunda ilgili mevzuat
esas alınır. Özellikle kil ve killi malzemenin bulunduğu alanlarda göl yapımını
öngören projelerde arazi oturma veya kaymalarına neden olmayacak gerekli teknik
önlemler alınır. Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün projelerinin bulunduğu
yerlerde mezkur Genel Müdürlüğün görüşü alınır.
ğ) Faaliyeti sona ermiş ve doğaya yeniden kazandırma
çalışmaları yapılmamış maden alanlarının yeniden işletilmesi hâlinde, yapılacak
olan doğaya yeniden kazandırma çalışmaları eski sahanın etkilenen kısımlarını
da kapsar.
h) Yüzeyden alt kotlara doğru daralarak gelişen çukur
şeklindeki kazı alanlarının yeniden düzenlenmesi ve yapısal duraylılığının
sağlanmasında, oluşan çukurun şev duraylılığı kesin
olarak sağlanmadıkça doğaya yeniden kazandırma çalışmaları ile ilgili diğer
işlemlerden hiçbiri yapılamaz. Kayaçların türüne ve çukur derinliğine bağlı
olarak ortaya çıkabilen taban yükselmesi veya yüzey oynamalarının saptanması
durumunda, duraylılık kesin olarak sağlanıncaya kadar
düzenli taban dolgusu yapılması veya hareketliliği önleyici başka bir önlem
alınması zorunludur. Bu tür arazilerin düzenlenmesinde şev açıları ile kademe
ve basamak boyutlandırmaları uygulanır değerlere göre yeniden ve yerinde
belirlenir.
ı) Yığınların üst tabakaları suyun yerçekimi ile drenajına
imkân verecek eğime sahip ve aynı zamanda su erozyonuna karşı korunmayı
sağlayıcı şekilde biçimlendirilir.
i) Tarımsal amaçlı kullanılacak alanlarda Tarım ve Köyişleri Bakanlığının görüşü doğrultusunda gerekli
düzenlemeler yapılır.
j) Maden stok sahalarında yangına, kundaklamaya veya
kendiliğinden yanmaya karşı tedbir alınır.
k) Doğaya yeniden kazandırma çalışmaları sırasında insan ve
yaban hayatına zarar gelebilecek alanlarda sahanın tel örgü, duvar gibi uygun
bir malzeme ile çevrilmesi ve ikaz levhalarının asılması zorunludur.
l) Doğaya yeniden kazandırma çalışmaları yapılan alanlarda,
faaliyet ile ilgili kim tarafından hangi yıllarda ne işletildiği ve kim
tarafından doğaya yeniden kazandırma çalışması yapıldığını gösteren tabela
asılır.
Doğaya yeniden
kazandırma çalışmasının sonuçlandırılması
Madde 8 - (1) Doğaya
yeniden kazandırma çalışması işletmeci tarafından faaliyet alanında tüm işletme
faaliyetleri tamamlandıktan sonraki iki yıl içinde son işlemler uygulanarak
bitirilir.
(2) Çalışmaya uygun olarak doğaya yeniden kazandırma çalışması
yapılan alan, iki yıla ilaveten üç yıl veya madenin cinsine göre Çevresel Etki
Değerlendirmesi Yönetmeliği kapsamında verilen izleme süresince amacına uygun
olarak izlenir ve bu süreç sonunda işletmeci tarafından terk edilir. Doğaya
yeniden kazandırma çalışmalarının sonuçlandırıldığı ve alanın faaliyet sonrası
için öngörülen amaca uygun hâle getirildiği, ilgili il çevre ve orman
müdürlüğünün değerlendirmesi sonucunda kesinlik kazanır.
(3) İşletmeci tarafından doğaya yeniden
kazandırma çalışmaları, uygulama takviminde öngörülen süreden önce yeni bir
işletmeciye devri olmaksızın mücbir sebepler dışında herhangi bir şekilde
sürekli olarak durdurulursa, durma nedenine bağlı olmaksızın doğaya yeniden
kazandırma çalışması; işin önemi ve ivedilik durumuna göre masrafları işletmeci
tarafından karşılanmak üzere mevcut arazi kullanım durumu kapsamında ilgili
mevzuata göre ilgili kuruluşlarca yerine getirilir.
(4) Sorumlu kişilerin çevresel zararı durdurmak, gidermek ve
azaltmak için gerekli önlemleri almaması veya bu önlemlerin yetkili makamlarca
doğrudan alınması nedeniyle kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılan veya yapılması
gereken harcamalar, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre, sorumlu
olanlardan tahsil edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İzleme, Denetim,
Yaptırım ve Raporlama
İzleme ve denetim
Madde 9 - (1) Doğaya yeniden kazandırma çalışması yapılan
alanlar Bakanlık tarafından izlemeye ve denetime tabi tutulur.
(2) İşletmeci, doğaya yeniden kazandırma çalışmalarına ilişkin
hazırlamış olduğu uygulama takvimine göre yapılan çalışmaları yıllık izleme
raporları şeklinde ilgili il çevre ve orman müdürlüğüne Ocak ayı sonuna kadar
sunar.
(3) İzleme ve denetim faaliyetleri süresince numune alma ve
analiz giderleri işletmeci tarafından karşılanır.
(4) Doğaya yeniden kazandırma çalışması yapılacak alanın; orman
sayılan alan olması hâlinde Orman Genel Müdürlüğü, tarım veya mera alanı olması
halinde Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, bu alanların
dışındaki sahalarda ilgili il çevre ve orman müdürlüğü söz konusu sahaların
izleme ve denetiminden sorumludur.
Yaptırım
Madde 10 - (1) Bu Yönetmeliğe aykırı davrananlar hakkında Çevre
Kanununda öngörülen idari yaptırımlar uygulanır.
Raporlama
Madde 11 - (1) İl çevre ve orman müdürlüğü, her yıl Mart ayı
sonuna kadar Ek-3’teki formu doldurarak Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ruhsat Süreci ve Haber
Verme Yükümlülüğü
Ruhsatın devredilmesi ve
yeniden ruhsat alma
Madde 12 - (1) Ruhsatın devredilmesi durumunda söz konusu alanın
doğaya yeniden kazandırılması sorumluluğu yeni ruhsat sahibi için de aynen
geçerlidir. Aynı ruhsat ile farklı işletmecilerin çalışması durumunda,
sahaların doğaya yeniden kazandırılması sorumluluğu ruhsat sahibine aittir.
(2) Ruhsatın herhangi bir nedenle iptal edilmesi, alanın doğaya
yeniden kazandırılması sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. İptal edilen ruhsatın
sahibi iptal öncesi işletilen alanın doğaya yeniden kazandırma çalışmalarını
ruhsat iptal kararının tebliğinden sonraki altı ay içerisinde bitirmekle
yükümlüdür.
(3) Ruhsat hukukunun sona ererek madencilik
faaliyeti bitiminde uygulanacak iki yıllık doğaya yeniden kazandırma çalışması,
üç yıllık veya madenin cinsine göre Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği
kapsamında verilen izleme sürecinde, alanın Maden İşleri Genel Müdürlüğünce
yeniden ruhsatlandırılması durumunda bulunduğu aşamaya bakılmaksızın doğaya
yeniden kazandırma çalışması veya izleme çalışması kesilerek yeni işletmeci
madencilik faaliyetine başlar.
Haber verme
yükümlülüğü
Madde 13 - (1) İşletmeciler, doğaya yeniden kazandırma
çalışmaları içerisinde yer alan taahhütlerini yerine getirememeleri veya
faaliyetlerini süreli veya süresiz olarak durdurmaları hâlinde bu tarihten
itibaren en geç beş iş günü içerisinde ilgili il çevre ve orman müdürlüğüne
haber vermekle yükümlüdürler.
(2) İşletmeci faaliyet esnasında ortaya çıkan şartlar nedeniyle
doğaya yeniden kazandırma çalışmasında bir değişiklik yapması gerektiğinde bu
değişikliği ilgili il çevre ve orman müdürlüğüne en geç beş iş günü içerisinde
bildirmekle yükümlüdür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan
yönetmelik
Madde 14 - (1) 14/12/2007 tarihli ve
26730 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Madencilik Faaliyetleri ile Bozulan
Arazilerin Doğaya Yeniden Kazandırılması Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Doğaya yeniden
kazandırma planını sunmamış işletmelerin yükümlülükleri
Geçici Madde
1 - (1) 14/12/2007
tarihli ve 26730 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Madencilik Faaliyetleri ile
Bozulan Arazilerin Doğaya Yeniden Kazandırılması Yönetmeliğine göre doğaya
yeniden kazandırma planı hazırlama yükümlülüğünü yerine getirmeyenlere Çevre
Kanununda öngörülen idari yaptırımlar uygulanır ve işletmeci bu Yönetmelik
hükümlerine tabi olur.
(2) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce faaliyette olup,
doğaya yeniden kazandırma planını sunmamış işletmeciler;
a) Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği EK-1
listesinde kalan faaliyetler için bu Yönetmelik ekindeki EK-1’de,
b) Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği EK-2
listesinde kalan faaliyetler için bu Yönetmelik ekindeki EK-2’de,
c) Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği EK-2’ye tabi olup
“ÇED Gereklidir” kararı verilmiş olan faaliyetler bu Yönetmelik ekindeki
EK-1’de
yer alan doğaya yeniden kazandırma
formatına göre hazırlanacak raporu bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden
itibaren altı ay içerisinde ilgili il çevre ve orman müdürlüğüne sunmakla
yükümlüdür.
(3) Hâlen faaliyette olup, 7/2/1993 tarihinden önce
faaliyetlerine başlamış ve Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği geçici
3’üncü maddesi kapsamında kalan faaliyetler ile Çevresel Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliği EK-1 ve EK-2 listesinde yer almayan ve
Madencilik Faaliyetleri ile Bozulan Arazilerin Doğaya Yeniden Kazandırılması
Yönetmeliği gereği doğaya yeniden kazandırma planı hazırlamamış işletmeler
Maden İşleri Genel Müdürlüğü tarafından talep edilen ve uygun bulunan doğaya
yeniden kazandırma formatının onaylı bir örneğini ilgili il çevre ve orman
müdürlüğüne bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden itibaren bir yıl içerisinde
sunmakla yükümlüdür.
Doğaya yeniden
kazandırma formatı hazırlanması
Geçici Madde
2 - (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce faaliyette olup, doğaya
yeniden kazandırma planını sunmamış işletmelere ait doğaya yeniden kazandırma
formatı, çevresel etki değerlendirmesi raporu veya proje tanıtım dosyası
hazırlamaya yetkili kurum ve kuruluşlar tarafından hazırlanır.
Önceki planlara dair
uygulama
Geçici Madde
3 - (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girmesinden önce hazırlanan planların incelenmesi, onaylanması ve
izlenmesi Madencilik Faaliyetleri ile Bozulan Arazilerin Doğaya Yeniden
Kazandırılması Yönetmeliğine göre yapılır.
Yürürlük
Madde 15 - (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 16 - (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Orman Bakanı
yürütür.
EK-1
DOĞAYA YENİDEN KAZANDIRMA FORMATI
(1) Ruhsat
bilgileri
a) İli
b) İlçesi
c) Beldesi
ç) Köyü
d) Ruhsat Numarası
e) Ruhsat Grubu
f) Madenin Cinsi
g) Ruhsat Sahibi
ğ) Ruhsat Bitiş Tarihi
(2)
Faaliyetten etkilenecek alanın belirlenmesi ve bu alan içindeki mevcut çevresel
özelliklerin açıklanması
a) Ruhsat, işletme alanı
veya işletme izin alanı koordinatları.
b) İşletme alanı veya işletme izin alanın mevcut arazi
kullanımı ile altyapı durumu.
c) Ruhsat alanının 1/25000 ölçekli topoğrafik
haritası ve faaliyet alanı sınırlarını ve çevresini gösteren 1/5000 ölçekli
harita (çevre arazi kullanımlarını da içerecektir).
ç) İşletme alanı veya işletme izin alanının ve doğaya yeniden
kazandırılacak alanların, faaliyet sonrası kullanımını gösterir;
1)
2) 5-
3) 10 ha’dan büyük alanlar için
1/25000 ölçekli topoğrafik haritalar.
d)
Faaliyet alanının jeolojik durumu.
e)
Hidrolojik ve hidrojeolojik özellikler.
f)
İşletme sahasının örtü tabakası durumu.
g)
İşletme sahasının toprak durumu.
ğ)
İşletme sahasının flora, fauna ve lokal endemik
türler.
1) Türler, endemik türlerin listesi, yaban hayatı türlerinin
listesi ve biyotoplar, ulusal ve uluslararası mevzuatla koruma
altına alınan türlerin listesi,
2) Nadir ve nesli tehlikeye düşmüş türlerin listesi ve bunların
yaşama ortamları, bunlar için belirlenen koruma kararları,
3) Av hayvanları ve bunların popülasyonu
ile yaşama ortamları.
h) Meteorolojik özellikler.
ı) Altyapı, sağlık, eğitim, nüfus, geçim gibi sosyo-ekonomik durum.
i) İşletme alanı ve yan kayacının olası asit maden drenajının
belirlenmesi.
j) Mevcut alıcı ortamların kalitelerinin belirlenmesi
(3) Faaliyet
esnasında ve sonrasında yapılacak çalışmalar:
1- Faaliyet
esnasında oluşabilecek etkilere karşı alınacak önlemler
a) Korunması gereken
toprak ile ilgili yapılacak işlemler. (verimli üst toprağın kaybını en aza
indirecek sıyırma tekniği, taşınması, depolanması ve korunması)
b) İşletme faaliyetinin gerçekleştirildiği alanın
çit-engellerle sınırlandırılması ve uyarı-ikaz levhalarının uygun yerlere
yerleştirilmesi.
c) Olası atık barajları ve atıkların depolanması ile ilgili
alınacak güvenlik önlemleri.(*)
ç) Şevler, basamaklar, ocak çukurları, yeraltı ocağı giriş ve
çıkışları, tasmanlar ile ilgili alınacak güvenlik önlemleri.(*)
d) Pasa ve döküm alanları, atık sahaları, depolama alanları
gibi yerlerle ilgili alınacak güvenlik önlemleri.
e) Gerekiyorsa asit maden drenajı - asitli su olasılığının
tespiti ve alıcı ortamlara etkisinin en aza indirilmesi için gerekli önlemlerin
alınması. (*)
f) Gerekli ise atık suyun tehlikeli ve zararlı maddelerden
arıtılması ve nötralizasyon çalışmalarının yapılması.
(*)
g) Atık barajlarının yönetimi (yüklü çözelti, ara çözelti,
aşırı yağış taşkın havuzları ve izleme kuyularının takibi). (*)
ğ) Faaliyetin alıcı ortamlar üzerindeki etkileri ve alınacak
önlemlerin belirlenmesi (hava, su, toprak) ölçümü ve veri tabanının oluşturulması,
sınır değerlerle karşılaştırılması ve raporlanması.
2- Faaliyet
işletme faaliyete kapandıktan sonra olabilecek ve süren etkiler ve bu etkilere
karşı alınacak önlemler:
a) Döküm harmanlarının ve pasa yığınlarının eğimleri ile
madencilik yapılmış alanlardaki emniyetli şev açılarının belirlenmesi, şevlerin
ve basamakların duraylılığının sağlanması. (*)
b) Olası erozyona karşı gerekli önlemlerin alınması.
c)
Örtü, döküm harmanları, pasa, atık sahaları ve depolama alanlarının
düzenlenmesi.
ç) Yeniden düzenlenen alanlara üst toprağın geri serilmesi.
d) Faaliyet alanının, habitat oluşumuna uygun olarak
hazırlanması ve biyolojik iyileştirmenin yapılması.
e) Gerekiyorsa asit maden drenajı - asitli su olasılığının
tespiti ve alıcı ortamlara etkisinin en aza indirilmesi için gerekli önlemlerin
alınması. (*)
f) Atık suyun tehlikeli ve zararlı maddelerden arıtılması ve nötralizasyon çalışmalarının yapılması. (*)
g) Atık barajlarının yönetimi (yüklü çözelti, ara çözelti ve
aşırı yağış taşkın havuzlarının doğaya kazandırılması). (*)
ğ) Katı, sıvı ve gaz atıkların bertarafı
veya geri kazanılması.
h) Altyapı, üst yapı ve müştemilatının faaliyet sonrası
kullanımı.
ı) Faaliyetin alıcı ortamlar üzerindeki etkileri ve alınacak
önlemlerin belirlenmesi (hava, su, toprak) ölçümü ve veri tabanının
oluşturulması, sınır değerlerle karşılaştırılması ve raporlanması.
(4) Doğaya
Yeniden Kazandırma çalışması çerçevesinde yapılacak çalışmalar için uygulama
takviminin hazırlanması.
(Faaliyet esnasında ve sonrasında yapılacak çalışmalar ile ilgili iş ve zaman
planlamasının hazırlanması)
(*) Tel kesme, kamalama
veya çivileme yöntemi ile faaliyette bulunan madencilik faaliyetleri işaretli
maddelerden sorumlu olmayıp, bu maddelerle ilgili çalışma yapılmayacaktır.
EK-2
DOĞAYA YENİDEN
KAZANDIRMA FORMATI
(1) Ruhsat bilgileri
a) İli
b) İlçesi
c) Beldesi
ç) Köyü
d) Ruhsat Numarası
e) Ruhsat Grubu
f) Madenin Cinsi
g) Ruhsat Sahibi
ğ) Ruhsat Bitiş Tarihi
(2) Faaliyet
öncesi mevcut durum
a) Ruhsat, işletme alanı
ve/veya işletme izin alanı koordinatları.
b) İşletme alanı ve/veya işletme izin alanın mevcut arazi
kullanımı ile altyapı durumu.
c) Ruhsat alanının 1/25000 ölçekli topoğrafik
haritası ve faaliyet alanı sınırlarını ve çevresini gösteren 1/5000 ölçekli topoğrafik harita (çevre arazi kullanımlarını da
içerecektir).
ç) Faaliyet alanının ve doğaya yeniden kazandırılacak
alanların, faaliyet sonrası kullanım çeşitliliği senaryolarını gösterir;
1)
2) 5-
3) 10 ha’dan büyük alanlar için 1/25000 ölçekli topoğrafik haritalar.
d) Faaliyet alanının jeolojik durumu.
e) Hidrolojik ve hidrojeolojik özellikler.
f) Örtü tabakası durumu.
g) Toprak durumu.
ğ) Flora, fauna ve lokal endemik
türlerin belirlenmesi.
1) Türler, endemik türlerin listesi, yaban hayatı türlerinin
listesi ve biyotoplar, ulusal ve uluslararası
mevzuatla koruma altına alınan türlerin listesi,
2) Nadir ve nesli tehlikeye düşmüş türlerin listesi ve bunların
yaşama ortamları, bunlar
için belirlenen koruma kararları,
3) Av hayvanları ve bunların popülasyonu
ile yaşama ortamları.
h) Meteorolojik özellikler.
(3) Faaliyet
esnasında ve sonrasında yapılacak çalışmalar:
1- Faaliyet
esnasında oluşabilecek etkilere karşı alınacak önlemler
a) Korunması gereken toprak ile ilgili yapılacak işlemler.
(verimli üst toprağın kaybını en aza indirecek sıyırma tekniği, taşınması,
depolanması ve korunması)
b) İşletme faaliyet alanının çit - engellerle sınırlandırılması
ve uyarı - ikaz levhalarının uygun yerlere yerleştirilmesi.
c) Şevler, basamaklar, ocak çukurları, yeraltı ocağı giriş ve
çıkışları, tasmanlar ile ilgili alınacak güvenlik önlemleri.(*)
ç) Pasa ve döküm alanları, atık sahaları, depolama alanları ve
benzeri yerlerle ilgili alınacak güvenlik önlemleri.
2- İşletme
faaliyete kapandıktan sonra olabilecek ve süren etkiler ve bu etkilere karşı
alınacak önlemler
a) Oluşturulan
boşlukların ve kazı alanlarının doğaya yeniden kazandırılması. (*)
b) Döküm harmanlarının ve pasa yığınlarının eğimleri ile
madencilik yapılmış alanlardaki emniyetli şev açılarının belirlenmesi, şevlerin
ve basamakların duraylılığının sağlanması. (*)
c) Örtü, döküm harmanları, pasa, atık sahaları ve depolama
alanlarının düzenlenmesi.
ç) Olası erozyona karşı gerekli önlemlerin alınması.
d) Yeniden düzenlenen alanlara depolanan üst toprağın geri
serilmesi.
e) Atıkların ve artıkların bertarafı
ve değerlendirilme. (atıkların bertarafı, artıkların
mümkün ise değerlendirilmesi)
f) Altyapı, üst yapı ve müştemilatının faaliyet sonrası
kullanımı.
(4) Doğaya
Yeniden Kazandırma çalışması çerçevesinde yapılacak çalışmalar için uygulama
takviminin hazırlanması.
(Faaliyet esnasında ve sonrasında yapılacak çalışmalar ile ilgili iş ve zaman
planlamasının hazırlanması)
(*) Tel kesme, kamalama veya çivileme yöntemi ile
faaliyette bulunan madencilik faaliyetleri işaretli maddelerden sorumlu
olmayıp, bu maddelerle ilgili çalışma yapılmayacaktır.
EK-3
RAPORLAMA FORMU
NO |
ADI, ADRESİ |
FAALİYET |
İŞLETME |
* KOORDİNATLAR |
KAPASİTE |
İŞLETME ALANI |
UYGULAMA |
AÇIKLAMA (Doğaya yeniden kazandırma
çalışmasının hangi aşamada olduğu, ne tür işlemlerin yapıldığı gibi bilgiler
girilecektir.) |
||
|
1.NOKTA |
2.NOKTA |
||||||||
1 |
|
|
|
SAĞA (Y) |
|
|
|
|
|
|
YUKARI (X) |
|
|
||||||||
2 |
|
|
|
SAĞA (Y) |
|
|
|
|
|
|
YUKARI (X) |
|
|
||||||||
3 |
|
|
|
SAĞA (Y) |
|
|
|
|
|
|
YUKARI (X) |
|
|
||||||||
4 |
|
|
|
SAĞA (Y) |
|
|
|
|
|
|
YUKARI (X) |
|
|
||||||||
5 |
|
|
|
SAĞA (Y) |
|
|
|
|
|
|
YUKARI (X) |
|
|
Not: Bilgilerin tamamının
ruhsat sahibine ait olması gerekir. * Koordinat sayısı artırılabilir.