ENERJİ İLE İLGİLİ ÜRÜNLERİN ÇEVREYE DUYARLI
TASARIMINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; enerji ile ilgili ürünlerin piyasaya arz edilebilmesi veya
hizmete sunulabilmesi için, bu ürünlerin tasarımında uyulması zorunlu olan
şartların çerçevesini belirlemek suretiyle enerji verimliliğini, çevre koruma
düzeyini ve enerji arz güvenliğini artırarak sürdürülebilir kalkınmaya katkıda
bulunmaktır.
Kapsam
Madde 2 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamına giren ürünler, yetkili kuruluşlarca yayımlanan uygulama
tebliğleri ile belirlenir.
(2)
İnsan ve eşya taşıma maksadıyla piyasaya arz edilen veya hizmete sunulan
araçlar, bu Yönetmeliğin kapsamı dışındadır.
(3)
Ulusal güvenliği ve ülke savunmasını ilgilendiren durumlarda bu Yönetmelik
hükümleri uygulanmaz.
Dayanak
Madde 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı Ürünlere
İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanunun 14 üncü
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında;
1) Atık:
Atık yönetimi genel esaslarına ilişkin yönetmelikte tanımlanan atığı,
2)
Bileşen ve alt aksam: Ürünlere monte edilmesi amaçlanan ve nihaî kullanıcılar
için piyasaya arz edilmiş veya hizmete sunulmuş olmayan münferit parçalar ya da
çevresel performansı bağımsız olarak değerlendirilemeyen parçaları,
3)
Çevresel boyut: Ürünün ömür döngüsü boyunca çevre ile etkileşim hâlinde
bulunabilen unsur veya fonksiyonlarını,
4)
Çevresel etki: Ürünün ömür döngüsü boyunca çevrede tamamen ya da kısmen neden
olduğu her türlü değişimi,
5)
Çevresel performans: İmalatçının ürünün çevresel boyutlarına ilişkin
yönetiminin ürünün teknik dosyasında da gösterilen sonuçlarını,
6)
Çevresel performansın artırılması: Ürünün çevresel performansının, tüm çevresel
boyutlar açısından eşzamanlı olmasa da, ürünün ardışık nesilleri boyunca
artırılması sürecini,
7)
Çevreye duyarlı jenerik tasarım gereği: Belirli
çevresel boyutlar için belirlenmiş sınır değerler olmaksızın ürünün tamamı için
ekolojik profile dayanan her türlü çevreye duyarlı tasarım gereğini,
8)
Çevreye duyarlı özel tasarım gereği: Ürünün belirli bir çıktı performansı
birimi cinsinden hesaplanan ve kullanımı sırasındaki enerji tüketimi gibi
belirli bir çevre boyutu ile ilgili nicel hâle getirilmiş ve ölçülebilen
çevreye duyarlı tasarım gereğini,
9)
Çevreye duyarlı tasarım: Ürünün ömür döngüsü boyunca çevresel performansını
artırmak amacıyla, çevresel boyutları ürün tasarımına dâhil etmeyi,
10)
Çevreye duyarlı tasarım gereği: Ürünün çevresel performansını artırmak amacıyla
ürünle ya da ürünün tasarımı ile ilgili her türlü gereği ya da ürünün çevresel
boyutları ile ilgili bilgi temin etmek için ihtiyaç duyulan her türlü gereği,
11)
Ekolojik profil: Uygulama tebliğlerine göre, ömür
döngüsü boyunca ürünle ilişkilendirilen, ürünün çevresel etkisi bakımından
önemli olan ve ölçülebilir fiziksel niceliklerle ifade edilen malzemeler,
emisyonlar ve atıklar gibi girdi ve çıktıların tanımlamasını,
12)
Enerji geri kazanımı: Yanıcı atıkların diğer atıklarla ya da diğer atıklar
olmadan bir ısı geri kazanımı ile enerji üretimi amacıyla kullanılmasını,
13) Enerji ile ilgili ürün: Bu Yönetmelikte “ürün” olarak
adlandırılan ve nihaî kullanıcılar için bağımsız parçalar olarak piyasaya arz
edilmiş veya hizmete sunulmuş olan, bu Yönetmelik kapsamındaki ürüne monte
edilmesi tasarlanan ve çevresel performansı bağımsız olarak değerlendirilebilen
parçalar da dâhil olmak üzere, piyasaya arz edilen veya hizmete sunulan ve
kullanım sırasında enerji tüketimi üzerinde etkisi bulunan ürünü,
14) Geri
dönüşüm: Asıl amaç ya da enerji geri kazanımı haricindeki diğer amaçlar için
atık maddelerin bir üretim sürecinde yeniden işleme tâbi tutulmasını,
15) Geri
kazanım: Herhangi bir büyüklükteki ekonomik işletmede, sonuç itibarıyla belirli
bir işlevi gerçekleştirmek üzere kullanılabilecek başka malzemelerin yerini
alarak faydalı bir amaca hizmet eden ya da o işlevi gerçekleştirmek üzere
hazırlanan atığın elde edildiği işlemi,
16)
Hizmete sunma: Ürünün nihaî tüketici tarafından amacına uygun olarak ilk kez
kullanılmasını,
17) İç
düzenleme: Bu Yönetmelik kapsamına giren ürünlerin tasarımı veya üretimi ile
iştigal eden kuruluşların bu Yönetmelik ve ilgili uygulama tebliğlerinin
hükümlerini yerine getirmek için kuruluş bünyesinde yaptıkları düzenlemeleri,
18) İmalatçı: Bu Yönetmelik kapsamına giren ürünleri imal eden ve
bu ürünlerin, kendi adı veya ticarî markası altında piyasaya arzı ya da hizmete
sunulması bakımından veya kendi kullanımı açısından bu Yönetmeliğe uygun
olmalarından sorumlu olan ve bu tanıma uyan bir imalatçının ya da ithalatçının
bulunmadığı hâllerde bu ürünü piyasaya arz eden ya da hizmete sunan gerçek veya
tüzel kişiyi,
19)
İthalatçı: Ürünü ticarî amaçla yurt dışından Türkiye pazarına getiren
Türkiye’de yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi,
20)
Malzeme veya madde: Ürünün ömür döngüsü boyunca kullanılan malzemeyi veya
maddeyi,
21) Ömür
döngüsü: Ürünün ham madde aşamasından bertarafına
kadar birbirini izleyen ve birbirine bağlı olan evrelerini,
22)
Piyasaya arz: Ürünlerin dağıtım ya da kullanım amacıyla, satış tekniğinden
bağımsız olarak bedelli veya bedelsiz olarak piyasada ilk defa yer alması için
yapılan faaliyeti,
23)
Tehlikeli atık: Tehlikeli atıkların kontrolüne ilişkin yönetmelikte tehlikeli
atık olarak tanımlanan atıkları,
24)
Uygulama tebliğleri: Bu Yönetmeliğe dayanılarak yetkili kuruluşlar tarafından
yayımlanan ve bu Yönetmelikte tanımlanan ürünler veya onların çevresel
boyutlarıyla ilgili çevreye duyarlı tasarım şartlarını düzenleyen mevzuatı,
25) Ürün
tasarımı: Ürünün karşılaması gereken yasal, teknik ve işlevsel şartlar,
güvenlik ve piyasaya ilişkin şartlar ile diğer şartları, ürünle ilgili teknik
özellik hâline getiren bir dizi işlemi,
26)
Yeniden kullanma: Toplama noktasına, dağıtıcıya, geri dönüşümcüye ya da
imalatçıya geri dönen ürünün devamlı kullanımı ile ürünün yenilenmesini
müteakip yeniden kullanımı da dâhil olmak üzere, ilk kullanım döneminin sonuna
gelmiş ürünün ya da aksamlarının tasarlandıkları amaç için yeniden kullanılması
işlemini,
27)
Yetkili kuruluş: Ürünlere ilişkin mevzuat hazırlamaya ve yürütmeye yetkili
bulunan ve bu kapsamda ilgili ürün için bu Yönetmeliğin öngördüğü uygulama
tebliğlerini hazırlayarak uygulayan kamu kurum ve kuruluşunu,
28)
Yetkili temsilci: İmalatçının bu Yönetmelik ile ilgili yükümlülük ve işlemleri
kendi adına tamamen veya kısmen yerine getirmek üzere yazılı olarak
yetkilendirdiği Türkiye’de yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Piyasaya Arz veya
Hizmete Sunma, İthalatçının
Sorumlulukları,
İşaretleme
ve Uygunluk Beyanı
Piyasaya arz veya hizmete sunma
Madde 5 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamındaki ürünlerin piyasaya arz edilebilmesi veya hizmete
sunulabilmesi için, ilgili uygulama tebliğlerinde yer alan şartları
karşıladıklarına dair “CE” işaretini taşımaları zorunludur.
(2)
Ürünün piyasa gözetimi ve denetimi, yetkili kuruluşça gerçekleştirilir.
(3)
Yetkili kuruluş, ürünlerin uygunluğu konusunda tüketicilerin ve diğer ilgili
tarafların görüş ve önerilerini kendisine kolaylıkla iletebilmelerini teminen gerekli tedbirleri alır.
İthalatçının sorumlulukları
Madde 6 – (1)
İmalatçının Türkiye’de yerleşik olmadığı ve Türkiye’de yerleşik bir yetkili
temsilcisinin bulunmadığı durumlarda, ithalatçı;
a) Piyasaya
arz edilen veya hizmete sunulan ürünün bu Yönetmeliğe ve uygulama tebliğlerine
uygun olmasını sağlamakla,
b)
Avrupa Topluluğu (AT) uygunluk beyanını ve teknik dosyayı hazır bulundurmakla,
yükümlüdür.
İşaretleme ve uygunluk beyanı
Madde 7 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki ürün piyasaya arz
edilmeden veya hizmete sunulmadan önce üzerine, “CE” Uygunluk İşaretinin Ürüne
İliştirilmesine ve Kullanılmasına Dair Yönetmeliğe göre “CE” işareti
iliştirilir ve imalatçının ya da yetkili temsilcisinin ürünün ilgili uygulama
tebliğlerinin hükümlerine uygun olduğunu temin ve beyan ettiğine dair AT
uygunluk beyanı hazırlanır.
(2) “CE”
işareti ek (III)’te yer alan esaslara uygun olarak
kullanılır.
(3) AT
uygunluk beyanında ek (VI)’da belirtilen hususlar yer alır ve ilgili uygulama
tebliğlerine atıf yapılır.
(4)
Ürünlere “CE” işaretinin anlamı ya da şekli konusunda kullanıcıyı
yanıltabilecek işaretlerin iliştirilmesi yasaktır.
(5) Ürünün nihaî kullanıcıya ulaştığı
aşamada, ek (I)’in ikinci bölümü kapsamındaki bilgilerin Türkçe olması
zorunludur. Söz konusu bilgiler, Türkçenin yanı sıra, Avrupa Birliği
kurumlarının resmî dillerinde de verilebilir. Bu hüküm uygulanırken harmonize semboller, tanınmış kodlar veya diğer araçların
olup olmadığı, ürünün hangi kullanıcı türü için düşünüldüğü ve verilecek
bilgilerin yapısı göz önünde bulundurulur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Serbest Dolaşım ve Korunma Tedbirleri
Serbest dolaşım
Madde 8 – (1) İlgili
uygulama tebliğlerinin hükümlerine uygun olduğuna dair “CE” işareti taşıyan
ürünlerin, ek (I)’in birinci bölümünde yer alan çevreye duyarlı tasarım parametrelerine
ilişkin şartları karşıladığı kabul edilir ve piyasaya arzı veya hizmete
sunulması yasaklanamaz, kısıtlanamaz ve engellenemez.
(2)
İlgili uygulama tebliğlerinin ek (I)’in birinci bölümündeki parametrelere
ilişkin çevreye duyarlı tasarım şartları öngörmediği durumlarda, bu
parametrelere ilişkin çevreye duyarlı tasarım şartlarına dayanarak “CE” işareti
iliştirilen ürünlerin piyasaya arzı veya hizmete sunulması yasaklanamaz,
kısıtlanamaz ve engellenemez.
(3)
İlgili uygulama tebliğlerinin hükümlerine uygun olmayan ürünlerin, bu hükümlere
uygunluğu sağlanıncaya kadar piyasaya arz edilemeyeceğini veya hizmete
sunulamayacağını açık bir şekilde gösteren bir işaret taşımaları kaydıyla, ticarî
fuarlar ve sergilerde tanıtımı yapılabilir.
Korunma tedbirleri
Madde 9 – (1) Yetkili
kuruluş, “CE” işareti taşınmasına ve amacına uygun olarak kullanılmasına
rağmen, ürünün ilgili uygulama tebliğlerinin hükümlerine uygun olmadığını
tespit ettiği durumlarda, imalatçı ya da yetkili temsilcisi aykırılığı
gidermekle ve yetkili kuruluş tarafından belirlenen şartlarda ve sürede ihlali
sona erdirmekle yükümlüdür.
(2)
Ürünün bu Yönetmeliğe veya ilgili uygulama tebliğlerine uygun olmadığına dair
yeterli bulgu bulunması durumunda, yetkili kuruluş bulguların önemine göre ve
ürünün uygun olduğu tespit edilene kadar, ürünün piyasaya arzının yasaklanması
da dâhil olmak üzere gerekli her türlü tedbiri alır.
(3)
Uygunsuzluğun devam ettiği durumlarda yetkili kuruluş, gerekçesini kararında
belirtmek kaydıyla, ürünün piyasaya arzını veya hizmete sunulmasını kısıtlayan
ya da yasaklayan bir karar alır veya ürünün piyasadan geri çekilmesini temin
eder.
(4)
Karar, karara ilişkin başvurulabilecek yargı yolları ve zamanaşımı süreleri
belirtilerek ilgili kişilere bildirilir.
(5)
Yetkili kuruluş bu madde kapsamında yasaklama veya piyasadan geri çekme kararı
aldığında, bu kararı gerekçeleriyle birlikte ve özellikle uygunsuzluğun;
a)
Uygulama tebliğlerinin şartlarının karşılanamaması,
b)
Uyumlaştırılmış standartların yanlış uygulanması,
c)
Uyumlaştırılmış standartlardaki eksiklikler,
nedeniyle ortaya çıkıp çıkmadığını Dış Ticaret Müsteşarlığı
aracılığıyla Avrupa Birliği Komisyonuna bildirir.
(6) Yetkili kuruluşların bu maddeye
dayanarak aldığı kararlar kamuoyuna duyurulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uygunluk Değerlendirmesi, Uygunluk Varsayımı
ve
Uyumlaştırılmış
Ulusal Standartlar
Uygunluk değerlendirmesi
Madde 10 – (1) Ürün
piyasaya arz edilmeden veya hizmete sunulmadan önce, imalatçı ya da yetkili
temsilcisi, ürünün ilgili uygulama tebliğlerinin hükümlerine uygun olup
olmadığına ilişkin olarak uygunluk değerlendirmesinin yapılmasını sağlar.
(2)
Uygunluk değerlendirme işlemleri, uygulama tebliğlerinde belirtilir ve
imalatçıya ek (IV)’te belirtilen iç tasarım kontrolü
ile ek (V)’te belirtilen yönetim sistemi arasında
seçim hakkı tanınır. Usulüne uygun gerekçelendirilmesi ve riskle orantılı
olması kaydıyla, uygunluk değerlendirme işlemleri “CE” Uygunluk İşaretinin
Ürüne İliştirilmesine ve Kullanılmasına Dair Yönetmelikte belirtilen ilgili modüller arasından seçilir.
(3)
Uygunsuzluğa ilişkin güçlü belirtiler varsa, yetkili kuruluş, mümkün olan en
kısa zamanda ürüne ilişkin doğrulanmış değerlendirmeyi yayınlar. Söz konusu
değerlendirme, düzeltici faaliyetin zamanında gerçekleştirilmesine imkân vermek
üzere, yetkili kuruluşça belirlenen yetkin bir kuruluşun desteğiyle yürütülür.
(4)
Ürün, Avrupa Topluluğu eko-yönetim ve denetim sistemine kayıtlı bir kuruluş
tarafından tasarlanmış ve tasarım işlevi bu kayıt kapsamında yer alıyorsa, bu
kuruluşun yönetim sisteminin, ek (V)’te belirtilen
şartlara uygun olduğu kabul edilir.
(5)
Ürün, ürün tasarlama fonksiyonunu içeren uyumlaştırılmış ulusal standartlara
göre uygulanan yönetim sistemine sahip kuruluş tarafından tasarlanmışsa, bu
yönetim sisteminin ek (V)’te belirtilen şartları
karşıladığı varsayılır.
(6) Ürün
piyasaya arz edildikten veya hizmete sunulduktan sonra, imalatçı ya da yetkili
temsilcisi yapılan uygunluk değerlendirmesine ve hazırlanan uygunluk
beyanlarına ilişkin ilgili dokümanları yetkili kuruluşun incelemesi amacıyla
son ürünün üretilmesinden itibaren on yıl süreyle saklar. Yetkili kuruluş talep
ettiği takdirde, ilgili dokümanlar on gün içinde yetkili kuruluşa sunulur.
(7) 7 nci maddede belirtilen uygunluk değerlendirmesine ve AT
uygunluk beyanına ilişkin belgeler Türkçenin yanı sıra yetkili kuruluşlar
tarafından uygun görülen Avrupa Birliği kurumlarının resmî dillerinden birinde
yazılı olarak düzenlenir.
Uygunluk varsayımı
Madde 11 – (1) “CE”
işaretini taşıyan ürünlerin, ilgili uygulama tebliğlerinin hükümlerine uygun
olduğu varsayılır.
(2)
Uyumlaştırılmış ulusal standartların uygulandığı ürünlerin, bu standartların
ilgili olduğu uygulama tebliğlerinin hükümlerini karşıladığı varsayılır.
(3)
Avrupa Birliği mevzuatına göre eko-etiket ile ödüllendirilmiş ürünlerin söz
konusu eko-etiketin şartlarını karşılaması hâlinde, ilgili uygulama
tebliğlerinin çevreye duyarlı tasarım şartlarını karşıladığı varsayılır.
Uyumlaştırılmış ulusal standartlar
Madde 12 – (1) Yetkili
kuruluş, mümkün olduğunca, uyumlaştırılmış ulusal standartları hazırlama ve
izleme sürecinde ulusal seviyede ilgili taraflara danışılmasını temin etmek
üzere gerekli önlemleri alır.
(2) Yetkili kuruluş, uyumlaştırılmış
ulusal standartların, uygulama tebliğlerinin hükümlerini tam olarak
karşılamadığını tespit ederse sebeplerini belirterek konuyu Dış Ticaret
Müsteşarlığı aracılığıyla Avrupa Birliği Komisyonuna bildirir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Bileşen ve Alt Aksama İlişkin
Şartlar
ve Uygulama Tebliğleri
Bileşen ve alt aksama ilişkin şartlar
Madde 13 – (1) Uygulama
tebliğleri; bileşen ve alt aksamı piyasaya arz eden veya hizmete sunan imalatçı
ya da yetkili temsilcisinin, uygulama tebliğlerine tâbi bir ürünün
imalatçısına, malzemenin bileşimi ve bileşen ya da alt aksamının enerji,
malzeme veya kaynak tüketimi hakkındaki bilgileri vermesini öngörebilir.
Uygulama tebliğleri
Madde 14 – (1) Uygulama
tebliğleri, ek (I) veya ek (II)’de öngörüldüğü şekilde çevreye duyarlı tasarım
şartlarını düzenler, çevre üzerinde önemli etkisi olan çevresel boyutlar için
çevreye duyarlı özel tasarım şartlarını belirler. Uygulama tebliğleri, ek
(I)’in birinci bölümünde belirtilen çevreye duyarlı tasarım parametrelerinden
bazıları için çevreye duyarlı tasarım şartlarına ihtiyaç bulunmadığını
öngörebilir.
(2)
Çevreye duyarlı tasarım şartları, yetkili kuruluşlar tarafından, ürünün
uygulama tebliğlerinin şartlarına uygun olup olmadığı doğrulanabilecek şekilde
belirlenir. Uygulama tebliğleri, doğrulamanın ürünün üzerinde ya da teknik
dokümanlar bazında gerçekleştirileceğini belirtir.
(3)
Uygulama tebliğlerinin asgarî olarak ek (VII)’de yer alan hususları içermesi
zorunludur.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Koordinasyon ve işbirliği
Madde 15 – (1) Yetkili
kuruluşlar, Avrupa Birliğine üye ülkelerdeki sorumlu kuruluşlarla işbirliği
yapar ve Dış Ticaret Müsteşarlığı aracılığıyla Avrupa Birliği Komisyonuna bilgi
verir.
Küçük ve orta ölçekli işletmeler
Madde 16 – (1) Yetkili
kuruluş, küçük ve orta ölçekli işletmeler ile daha küçük ekonomik işletmelerin,
ürünün tasarım aşamasından başlamak üzere, çevreye duyarlı bir yaklaşım
benimsemelerine ve mevzuata uyum sağlamalarına yönelik gerekli tedbirleri alır.
Gerektiğinde, yetkili kuruluşlarca yayımlanacak uygulama tebliğlerinde,
etkilenen sektörde faaliyet gösteren küçük ve orta ölçekli işletmelerin özel
durumlarını kapsayan açıklayıcı bilgilere yer verilir.
Tüketiciyi bilgilendirme
Madde 17 – (1)
İmalatçılar, ilgili uygulama tebliğleri doğrultusunda, uygun gördükleri biçimde
tüketiciye;
a)
Ürünün sürdürülebilir kullanımını sağlamak için dikkat edilecek hususlar,
b)
Uygulama tebliğleri tarafından öngörülmesi hâlinde ürünün ekolojik
profili ve çevreye duyarlı tasarımının yararları,
hakkında gerekli bilgileri sunar.
Gizlilik
Madde 18 – (1) 13 üncü
maddede ve ek (I)’in ikinci bölümünde belirtilen bilgi sağlama ile ilgili
şartlar yerine getirilirken, orantılılık ilkesi ve ticarî sır ile ilgili kanunî
sınırlamalar dikkate alınır.
İç düzenleme
Madde 19 – (1) Gönüllü
anlaşmaların ve diğer iç düzenlemelerin hazırlanmasında ve uygulanmasında ek
(VIII)’de yer alan asgarî kriterler dikkate alınır.
Aykırı davranışlarda uygulanacak hükümler
Madde 20 – (1) Bu
Yönetmeliğin ve uygulama tebliğlerinin hükümlerinin ihlali hâlinde, 4703 sayılı
Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanunun 12
nci maddesi hükümleri uygulanır.
Yürürlük
Madde 21 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 22 – (1) Bu Yönetmelik
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Ek I
ÇEVREYE
DUYARLI JENERİK TASARIM ŞARTLARINI BELİRLEME
YÖNTEMİ
Çevreye duyarlı jenerik
tasarım şartları, sınır değer belirtmeden ürünün önemli çevresel boyutlarına
odaklanarak çevresel performansını artırmayı amaçlar. Bu yöntem, inceleme
altındaki ürün grupları için sınır değerleri belirlemenin uygun olmadığı
durumlarda uygulanır.
BİRİNCİ BÖLÜM
Ürünler İçin Çevreye Duyarlı Tasarım Parametreleri
(1) Ürün
tasarımı ile ilgili önemli çevresel boyutlar ürünün ömür döngüsünde yer alan
aşağıdaki evreler ile tanımlanır.
a) Ham
madde seçimi ve kullanımı.
b)
İmalat.
c)
Ambalajlama, taşıma ve dağıtım.
ç)
Kurulum ve bakım.
d)
Kullanım.
e) Ömür
sonu. (Kullanım ömrü tamamlanmış ürünün nihaî bertarafa
kadar olan durumunu ifade eder.)
(2)
İlgili olduğunda her bir evre için aşağıdaki çevresel boyutlar değerlendirilir.
a)
Malzemelerin, enerjinin ve temiz su gibi diğer kaynakların tahmini tüketimi.
b) Havaya,
suya ve toprağa yapılan tahmini emisyon.
c)
Gürültü, titreşim, radyasyon, elektromanyetik alanlar gibi fiziksel etkenler
nedeniyle oluşacağı tahmin edilen kirlilik.
ç)
Oluşması beklenen atık miktarı.
d)
İlgili mevzuat hükümlerini de dikkate alarak yeniden kullanım, geri dönüşüm ve
malzemenin veya enerjinin geri kazanım olanakları.
(3)
Aşağıdaki parametreler, özellikle ikinci fıkrada belirtilen çevresel boyutları
geliştirme potansiyelini değerlendirmek amacıyla, uygun olduğu şekilde ve
gerektiğinde başka parametrelerle tamamlanacak şekilde kullanılır.
a)
Ürünün ağırlığı ve hacmi.
b) Geri
dönüşüm faaliyetleri sonucu ortaya çıkan malzemelerin kullanımı.
c)
Ürünün ömür döngüsü süresince tükettiği enerji, su ve diğer kaynaklar.
ç)
İlgili mevzuata göre, sağlığa veya çevreye tehlikeli olarak sınıflandırılmış
maddelerin kullanımı.
d)
Ürünün uygun kullanımı ve bakımı için gerekli olan sarf malzemelerinin miktarı
ve içeriği.
e)
Yeniden kullanım ve geri dönüşüm kolaylığı. (Kullanılan
malzeme ve parça sayısı, standart parça kullanımı, söküm için gerekli zaman,
söküm için gerekli araçların karmaşıklığı, yeniden kullanım ve geri dönüşüme
uygun parça ve malzemelerin tanımlanması için parça ve malzeme kodlama
standartlarının kullanımı, ISO standartlarına uygun olarak plastik parçaların
işaretlenmesi de dâhil olmak üzere, kolaylıkla geri dönüşümü yapılabilecek
malzemelerin kullanımı, değerli ve diğer geri dönüşümlü parça ve malzemelere
kolay erişim, tehlikeli madde içeren parça ve malzemelere kolay erişim ile ifade
edilir.)
f)
Kullanılmış parça takılması.
g)
Parçaların ve cihazın bütününün yeniden kullanımına ve geri dönüşümüne zarar
verecek teknik çözümlerden kaçınma.
ğ)
Garanti edilen asgarî ömür, yedek parça temini için taahhüt edilen asgarî süre,
modülerlik, geliştirilebilirlik, onarılabilirlik ile ifade edilen kullanım
ömrünün uzatılması.
h)
Üretilen atık ve tehlikeli atık miktarı.
ı)
Karayolu dışında kullanılan hareketli makinalara
takılan içten yanmalı motorlardan çıkan gaz ve parçacık halindeki kirletici
emisyonlara karşı alınacak tedbirlerle ilgili tip onayı yönetmeliğine halel
getirmeksizin havaya yapılan emisyon. (sera gazları,
asit oluşumuna neden olan maddeler, uçucu organik bileşikler, ozon tabakasını
incelten maddeler, kalıcı organik kirleticiler, ağır metaller, ince partiküller ve askıda partiküler
maddeler)
i) Suya
yapılan emisyon. (ağır metaller, oksijen dengesine
ters yönde etki eden maddeler, kalıcı organik kirleticiler)
j) Toprağa yapılan emisyon.
(ürünün kullanım ömrü süresince tehlikeli maddelerin toprağa sızması, dökülmesi
ve atık olarak bertarafından sonra çözünerek ayrışma
potansiyeli)
İKİNCİ BÖLÜM
Bilgi Sağlama ile İlgili Şartlar
(1)
İmalatçı tarafından sağlanması öngörülebilecek bilgiler aşağıdaki hususları
içerir:
a)
Tasarımcı tarafından imalat sürecine ilişkin verilen bilgiler.
b)
Tüketiciye ürünün önemli çevresel özellikleri ve performansı ile ilgili
karşılaştırma imkânı sağlayacak şekilde ürün piyasaya arz edilirken ürün
beraberinde verilen bilgiler.
c) Ürünün çevre üzerindeki etkisini en aza indirmek ve en uygun
ömür beklentisini gerçekleştirmek amacıyla, tüketicilerin ürünün nasıl monte
edileceği, kullanılacağı ve bakımının yapılacağına ilişkin bilginin yanı sıra
ömür süresinin sonunda ürünün nasıl geri döndürülebileceği ve uygun olduğunda
yedek parçalarının piyasada bulunabilme süresi ile ürünün geliştirilmesine
yönelik ilave ürünlerin mevcudiyetine ilişkin bilgiler.
ç) Demontaj, geri dönüşüm veya ömür süresi sonunda bertarafına ilişkin işlem tesisleri ile ilgili bilgiler.
(2)
Bilgilere mümkünse ürünün üzerinde yer verilir.
(3)
Bilgi sağlama ile ilgili şartlar yerine getirilirken ilgili mevzuatta
belirtilen yükümlülükler de dikkate alınır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İmalatçının
Sorumlulukları
(1)
Uygulama tebliğlerinde belirtilen çevresel boyutların ürün tasarımı boyunca
önemli ölçüde etkilenebileceği göz önüne alınarak; ürünlerin imalatçıları ürün
modeline ilişkin ömür süresi boyunca normal kullanım koşulları ve amaçları
hakkında gerçekçi varsayımlara dayanan bir değerlendirme yapmak zorundadır.
Diğer çevresel boyutlar gönüllülük esasına dayanılarak incelenebilir. Bu
değerlendirmeye dayanarak, imalatçılar ürünün ekolojik
profilini oluşturur. Ekolojik profil, çevresel olarak
ilişkili ürün özelliklerine ve ürünün ömür döngüsü boyunca ölçülebilir fiziksel
miktarla ifade edilen girdi ve çıktılarına dayanır.
(2)
İmalatçılar bu değerlendirmeyi alternatif tasarım çözümleri ve ürünün eşiklere
göre elde edilen çevresel performansını değerlendirmek için kullanır.
(3)
Uygulama tebliğlerinde karşılaştırmalı değerlendirmeler tanımlanır.
(4)
Belirli bir tasarım çözümünün seçimi, çeşitli çevresel boyutlar arasında ve
çevresel boyutlar ile güvenlik ve sağlık, işlevsellik, kalite ve performans
için teknik koşullar ve ilgili mevzuata uygun olarak imalat maliyetleri ve
pazarlanabilirlik de dâhil olmak üzere ekonomik boyutlar gibi ilgili diğer
hususlar arasında makul bir denge sağlar.
Ek II
ÇEVREYE
DUYARLI ÖZEL TASARIM ŞARTLARI BELİRLEME YÖNTEMİ
Çevreye duyarlı özel tasarım şartları,
ürünün seçilen çevresel boyutunu geliştirmeyi amaçlar. Bunlar bir kaynağın
uygun olduğu şekilde ürünün ömür döngüsünün çeşitli evrelerinde kullanımının
kısıtlanması gibi, belirli bir kaynağın daha az tüketilmesini sağlayacak
koşullar şeklinde olabilir. (Örneğin; kullanım evresinde su tüketiminin
sınırlanması ya da ürüne dâhil edilen belirli bir malzemenin miktarının
kısıtlanması ya da geri dönüşümü yapılmış bir malzemenin asgarî miktarına
ilişkin koşullar.)
Ek III
CE İŞARETİ
“CE” işareti en az
Ek IV
İÇ TASARIM KONTROLÜ
İmalatçı
ya da yetkili temsilcisinin ürünün ilgili uygulama tebliğlerinin hükümlerini
karşıladığını temin ve beyan ettiği uygunluk beyanı hazırlanırken aşağıdaki
hususlar dikkate alınır.
(1)
Uygunluk beyanı bir ya da daha fazla ürün için hazırlanabilir ve imalatçı
tarafından muhafaza edilir.
(2)
İmalatçı, ürünün ilgili uygulama tebliğlerinin hükümlerine uygun olduğunun
değerlendirilebilmesini sağlayacak teknik dosyayı hazırlar.
(3) Bu
dosyada özellikle aşağıdaki bilgi ve belgeler yer alır.
a)
Ürünün genel açıklaması ve kullanım amacı.
b)
İmalatçı tarafından gerçekleştirilen ilgili çevresel değerlendirme
çalışmalarının sonuçları veya imalatçı tarafından ürün tasarım çözümlerini
değerlendirmek, belgelemek ve kararlaştırmak amacıyla kullanılan çevresel
değerlendirme literatürüne veya örnek çalışmalarına
atıflar.
c)
Uygulama tebliğlerinde belirtiliyorsa ekolojik profil.
ç)
Ürünün tasarım şartnamesinin ürünün çevresel tasarım boyutları ile ilgili
unsurları.
d) Bu
Yönetmeliğin 12 nci maddesinde belirtilen ve tamamen
ya da kısmen uygulanan standartların listesi ve bu standartlar uygulanmadığı ya
da ilgili uygulama tebliğlerinin hükümlerini tam olarak karşılamadığı
durumlarda, söz konusu hükümleri karşılayacak çözümlerin açıklaması.
e) Ek
(I)’in ikinci bölümünde belirtilen şartlara uygun olarak ürünün çevreye duyarlı
tasarım boyutları ile ilgili bilgilerin sureti.
f)
Ölçümlerin ilgili uygulama tebliğlerinde belirtilen çevreye duyarlı tasarım
şartları ile karşılaştırmalı uygunluklarının ayrıntıları da dâhil olmak üzere,
uygulanan çevreye duyarlı tasarım şartlarına ilişkin ölçümlerin sonuçları.
(4)
İmalatçı, ürünün yukarıda belirtilen tasarım özelliklerine ve uygulanacak ölçüm
şartlarına uygun üretilmesini sağlayacak gerekli tüm tedbirleri alır.
Ek V
UYGUNLUK DEĞERLENDİRMESİNE İLİŞKİN YÖNETİM SİSTEMİ
(1) İmalatçı,
aşağıda belirtilen çevresel unsurları uyguladığı takdirde, ürünün uygunluk
değerlendirmesi için yönetim sistemi kullanılabilir.
(2)
Yönetim sisteminin çevresel unsurları
Yönetim
sisteminin unsurlarını ve imalatçının ürünün ilgili uygulama tebliğlerinin
hükümlerine uygun olduğunu gösterebileceği işlemler aşağıda sıralanmıştır.
a)
Ürünün çevresel performans politikası:
İmalatçı,
ürünün ilgili uygulama tebliğlerinin hükümlerine uygun olduğunu gösterir.
İmalatçı aynı zamanda, ürünün toplam çevresel performansını artırmak
maksadıyla, ürünün çevresel performansının hedef ve göstergelerini belirleyen
ve gözden geçiren bir çerçeve oluşturur.
Uygulama
tebliğlerinde belirtiliyorsa, tasarım ve üretim safhası boyunca ürünün toplam
çevresel performansını artırmak ve ekolojik profilini
oluşturmak için imalatçı tarafından alınan tüm tedbirler, sistematik, düzenli
ve yazılı olarak tutulur ve aşağıda belirtilen hususlar hakkında yeterli bilgi
sağlanır.
1)
Ürünün uygunluğunu göstermek için hazırlanması gereken ve gerekli hâllerde
hazır bulundurulması zorunlu belgelerin listesi.
2)
Ürünün çevresel performans hedefleri ve göstergeleri ile örgütsel yapı,
sorumluluklar, yönetimin yetkileri ve bunların uygulama ve devamlılığının
sağlanması yönünden kaynakların dağılımı.
3) Ürün
performansını çevresel performans göstergelerine karşı doğrulama amacıyla
imalattan sonra gerçekleştirilen kontroller ve testler.
4)
Gerekli belgelerin kontrolü ve güncel tutulmasının temini için gerekli
işlemler.
5)
Yönetim sisteminin çevresel unsurlarının uygulanmasını ve etkinliğini doğrulama
yöntemi.
b)
Planlama:
İmalatçı;
1)
Ürünün ekolojik profilini oluşturmak için gerekli
işlemleri,
2)
Ürünün, teknik ve ekonomik şartları dikkate alarak teknolojik seçenekleri göz
önünde bulunduran çevresel performans hedefleri ve göstergeleri,
3) Bu
hedefleri gerçekleştirecek bir programı,
belirler ve bu hususlarda devamlılığı sağlar.
c)
Uygulama ve belgelendirme:
Yönetim
sistemi ile ilgili belgelerde özellikle aşağıdaki hususların yer alması
gerekir.
1)
Ürünün çevresel performansının etkinliğini sağlamak ve gözden geçirme ve
iyileştirme amacıyla yönetim sisteminin işleyişinin raporlanmasını temin etmek
üzere sorumluluklar ve yetkiler belirlenir ve yazılı olarak tutulur.
2) Ürün
tasarlanırken kullanılan süreçler ve sistematik tedbirler ile uygulanan tasarım
kontrol ve doğrulama tekniklerini belirten belgeler hazırlanır.
3)
İmalatçı yönetim sisteminin temel çevresel unsurlarını ve istenen tüm
belgelerin kontrolü için gerekli işlemleri açıklayan bilgileri oluşturur ve
muhafaza eder.
ç)
Ürünlerle ilgili belgelerde özellikle aşağıdaki hususların yer alması gerekir:
1)
Ürünün genel açıklaması ve kullanım amacı.
2)
İmalatçı tarafından gerçekleştirilen ilgili çevresel değerlendirme
çalışmalarının sonuçları veya imalatçı tarafından ürün tasarım çözümlerini
değerlendirme, belgeleme ve kararlaştırmada kullanılan çevresel değerlendirme literatürüne veya örnek çalışmalarına atıflar.
3)
Uygulama tebliğlerinde belirtiliyorsa ekolojik profil.
4)
Ölçümlerin ilgili uygulama tebliğlerinde belirtilen çevreye duyarlı tasarım
şartları ile karşılaştırıldığında uygunluklarının ayrıntıları da dâhil olmak
üzere, uygulanan çevreye duyarlı tasarım şartlarına ilişkin ölçüm sonuçlarının
belgeleri.
5)
İmalatçı tarafından oluşturulan ve uygulanan standartlar ile bu Yönetmeliğin 12
nci maddesinde belirtilen standartlar
uygulanmadığında ya da ürünün ilgili uygulama tebliğlerinin hükümlerini
karşılamadığında uygunluğu sağlayacak araçları belirten özellikler.
6) Ek
(I)’in ikinci bölümünde belirtilen şartlara uygun olarak ürünün çevresel
tasarım boyutları ile ilgili bilgilerin sureti.
d)
Kontrol ve düzeltici faaliyet:
1)
İmalatçı ürünün tasarım özelliklerine ve ilgili uygulama tebliğlerinin
hükümlerine uygun üretilmesini teminen gerekli tüm
tedbirleri almakla yükümlüdür.
2)
İmalatçı uygunsuzluğu incelemek ve düzeltmek için gerekli işlemleri yapar ve
bunların devamlılığını sağlar; düzeltici faaliyetten kaynaklanan belgelenmiş
işlemlerdeki değişiklikleri uygular.
3) İmalatçı,
en az üç yılda bir yönetim sisteminin çevresel unsurlar açısından tam iç
denetimini gerçekleştirir.
Ek VI
AVRUPA TOPLULUĞU (AT) UYGUNLUK BEYANI
(1) AT
uygunluk beyanında aşağıdaki hususlar yer alır:
a)
İmalatçının ya da yetkili temsilcisinin adı ve adresi.
b) Kesin
tanımlama için yeterli model tarifi.
c)
Varsa, uygulanan uyumlaştırılmış standartların referans numaraları.
ç)
Varsa, kullanılan diğer teknik standartlar ve özellikler.
d)
Varsa, ürüne “CE” işaretinin iliştirilmesini öngören diğer mevzuata atıflar.
e)
İmalatçı veya Türkiye’de yerleşik yetkili temsilcisi adına imzaya yetkili
şahsın kimliği ve imzası.
Ek VII
UYGULAMA TEBLİĞLERİNİN İÇERİĞİ
(1)
Kapsama giren ürünün veya ürünlerin tipinin eksiksiz tanımı.
(2)
Kapsama giren ürün veya ürünler için çevreye duyarlı tasarım şartı veya
şartları, uygulama tarihi veya tarihleri, aşamalı veya geçici önlemler ya da
dönemler.
a)
Çevreye duyarlı jenerik tasarım şartının veya
şartlarının uygulanması durumunda, ek (I)’in birinci bölümünün birinci ve
ikinci fıkralarında belirtilen evreler ve boyutlar arasından seçilen ve belirli
çevresel boyutlardaki gelişmeleri değerlendirmede yol gösteren aynı bölümün
üçüncü fıkrasında belirtilen parametreler arasından seçilen örnek parametreler
ile desteklenen ilgili evreler ve boyutlar.
b)
Çevreye duyarlı özel tasarım şartının veya şartlarının uygulanması durumunda,
bu şartların seviyeleri.
(3)
Hakkında hiçbir çevreye duyarlı tasarım şartı öngörülmeyen, ek (I)’in birinci
bölümünde belirtilen çevreye duyarlı tasarım parametreleri.
(4)
Ürünün çevresel performansı ile doğrudan ilişkisi olduğu durumlarda ürünlerin
montajına ilişkin şartlar.
(5)
Kullanılacak ölçü standartları veya ölçme yöntemleri. (Mevcut olduğunda, ilgili
uyumlaştırılmış ulusal standartlar kullanılır.)
(6) “CE”
Uygunluk İşaretinin Ürüne İliştirilmesine ve Kullanılmasına Dair Yönetmelikte
belirtilen uygunluk değerlendirmesinin detayları.
a)
Uygulanan modülün ya da modüllerin Modül (A)’dan
farklı olması durumunda, o işlemin seçilmesine yol açan faktörler.
b)
İlgili olduğunda, üçüncü tarafların onaylama veya belgelendirme kriterleri. (Aynı ürün için diğer “CE” koşullarında farklı
modüller belirtilmişse, ilgili koşul için uygulama tebliğlerinde belirtilen modül geçerlidir.)
(7)
Özellikle teknik dosyanın ürünün uygulama tebliğlerine uygunluğunun kontrolünü
kolaylaştırmak için gerekli olan unsurlarına ilişkin olmak üzere imalatçı
tarafından sağlanacak bilgiye ilişkin şartlar.
(8)
Uygulama tebliğlerinin kabul edildiği tarihte mevzuata uygun olan ürünün
piyasaya arzına veya hizmete sunulmasına izin verilen geçiş döneminin süresi.
(9)
Teknolojik gelişmelerin hızını da dikkate alarak, uygulama tebliğlerinin
değerlendirilmesi ve olası revizyonu için öngörülen
tarih.
Ek VIII
İÇ DÜZENLEME GİRİŞİMLERİ
(1) İç
düzenleme girişimleri Türkiye’nin taraf olduğu tüm uluslararası sözleşmelere
uygun olmalıdır.
(2) Buna
ek olarak aşağıda sayılan hususlarla sınırlı olmayan liste, bu Yönetmelik
kapsamında iç düzenleme girişimlerinin uygulama tebliğlerine bir alternatif
olarak kabul edilip edilemeyeceğinin değerlendirilmesinde kullanılabilir.
a)
Katılıma açık olma: İç düzenlemeler hem hazırlık hem de uygulama safhasında
tarafların katılımına açık olmalıdır.
b) Katma
değer: İç düzenlemeler, kapsam dâhilindeki ürünün artan toplam çevresel
performansı bakımından katma değer artışı sağlamalıdır.
c)
Temsil düzeyi: İç düzenlemelerin hazırlık ve uygulama safhasına katılan
ekonomik işletme ve sivil toplum örgütleri, mümkün olduğunca, ilgili ekonomik
sektörün büyük çoğunluğunu temsil etmelidir. Rekabet kurallarına uyulmasına
önem verilmelidir.
ç)
Niceliksel ve aşamalı hedefler: Taraflarca belirlenen hedefler net ve anlaşılır
olmalıdır. İç düzenleme girişimleri uzun bir zaman dilimini kapsıyorsa, ara
hedefler dâhil edilmelidir. Amaçlara ve ara hedeflere uyumluluğun açık ve
güvenilir göstergeler kullanarak maddî olarak karşılanabilir ve güvenilebilir
şekilde izlenebilmesi mümkün olmalıdır. Araştırma bilgileri ile bilimsel ve
teknolojik alt yapı verileri bu göstergelerin geliştirilmesine yardımcı
olmalıdır.
d) Sivil toplumun katılımı: İç düzenleme
girişimleri, ara ve nihaî izleme raporları, şeffaflığı temin amacıyla, internet
ve bilginin yayılmasını sağlayan diğer elektronik araçlarla kamuoyuna
açıklanmalıdır. İlgililerin ve sivil toplum örgütlerinin görüşü alınmalıdır.
e)
İzleme ve raporlama: İç düzenleme girişimlerinin ilgili sektörün ve bağımsız
denetçilerin görevlerinin açıkça belirlendiği, iyi
tasarlanmış bir izleme sistemi olmalıdır. İzleme ve raporlama planı detaylı,
şeffaf ve objektif olmalıdır.
f) İç
düzenleme girişimi yönetmenin maliyet etkinliği: İç düzenleme girişimi
yönetmenin maliyeti, özellikle izleme faaliyeti bakımından, amaçlar ve diğer
mevcut politika araçları ile karşılaştırıldığında orantısız idarî yüke yol
açmamalıdır.
g) Sürdürülebilirlik: İç düzenleme girişimi
bütünsel yaklaşım da dâhil olmak üzere bu Yönetmeliğin politika hedeflerine
cevap vermeli ve sürdürülebilir kalkınmanın ekonomik ve sosyal boyutları ile
uyumlu olmalıdır. Sağlık, yaşam kalitesi ve ekonomik çıkarlar bakımından
tüketicinin korunması da sisteme dâhil edilmelidir.
ğ) Teşvik uyumluluğu: Piyasa baskısı,
vergiler ve ulusal mevzuat gibi diğer etken ve teşviklerin iç düzenleme
girişiminde yer alan katılımcılara çelişen belirtiler göstermesi hâlinde, iç
düzenleme girişimleri muhtemelen beklenen sonuçları vermez. Bu bağlamda
politikanın tutarlılığı gereklidir ve girişimin etkinliği değerlendirilirken
dikkate alınmalıdır.