ÇEVRESEL ETKÝ DEÐERLENDÝRMESÝ YÖNETMELÝÐÝ

Bu Yönetmelik, 25 Kasým 2014  tarih ve 29186  sayýlý Resmî Gazete’de yayýnlanmýþtýr.

 

 

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanýmlar ve Kýsaltmalar

 

Amaç

Madde 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý, Çevresel Etki Deðerlendirmesi (ÇED) sürecinde uyulacak idari ve teknik usul ve esaslarý düzenlemektir.

 

Kapsam

Madde 2 (1) Bu Yönetmelik;

a) Çevresel Etki Deðerlendirmesi Baþvuru Dosyasý, Çevresel Etki Deðerlendirmesi Raporu ile Proje Tanýtým Dosyasýnýn hangi tür projeler için isteneceði ve içereceði konularý,

b) Çevresel Etki Deðerlendirmesi sürecinde uyulacak idari ve teknik usul ve esaslarý,

c) Çevresel Etki Deðerlendirmesi kapsamýna giren projelerin inþaat, iþletme ve iþletme sonrasý izlenmesi ve denetlenmesini,

ç) Çevresel Etki Deðerlendirmesi sisteminin, çevre yönetiminde etkin ve yaygýn biçimde uygulanabilmesi ve kurumsal yapýsýnýn güçlendirilmesi için gerekli eðitim çalýþmalarýný,

kapsar.

 

Dayanak

Madde 3 (1) Bu Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayýlý Çevre Kanununun 10 uncu maddesine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

 

Tanýmlar ve kýsaltmalar

Madde 4 (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Bakanlýk: Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýný,

b) Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlar: Çevresel Etki Deðerlendirmesi Baþvuru Dosyasý, Çevresel Etki Deðerlendirmesi Raporu, Proje Tanýtým Dosyasý hazýrlamak ve sunmak, “ÇED Olumlu kararý alan projelerin inþaat dönemine iliþkin izleme ve kontrol çalýþmalarýna yardýmcý olacak raporlamalarý yapmak için gerekli þartlarý taþýyan kurum/kuruluþlarý,

c) Çevresel etki deðerlendirmesi (ÇED): Gerçekleþtirilmesi planlanan projelerin çevreye olabilecek olumlu ve olumsuz etkilerinin belirlenmesinde, olumsuz yöndeki etkilerin önlenmesi ya da çevreye zarar vermeyecek ölçüde en aza indirilmesi için alýnacak önlemlerin, seçilen yer ile teknoloji alternatiflerinin belirlenerek deðerlendirilmesinde ve projelerin uygulanmasýnýn izlenmesi ve kontrolünde sürdürülecek çalýþmalarý,

ç) Çevresel etki deðerlendirmesi baþvuru dosyasý: Ek-3te yer alan Genel Format esas alýnarak hazýrlanan dosyayý,

d) Çevresel etki deðerlendirmesi genel formatý: Gerçekleþtirilmesi planlanan, ek-1 listesinde yer alan projelerin özelliklerini, yerini, olasý etkilerini ve öngörülen önlemleri içeren, projeyi genel boyutlarý ile tanýtan ÇED Baþvuru Dosyasý hazýrlanmasý sýrasýnda esas alýnacak ek-3teki Genel Formatý,

e) Çevresel etki deðerlendirmesi raporu: Ek-1 listesinde yer alan veya Bakanlýkça "Çevresel Etki Deðerlendirmesi Gereklidir" kararý verilen bir proje için belirlenen Özel Formata göre hazýrlanacak raporu,

f) Çevresel etki deðerlendirmesi raporu özel formatý: Çevresel Etki Deðerlendirmesi Raporunun hazýrlanmasýnda esas alýnmak üzere; Komisyon tarafýndan projenin önemli çevresel boyutlarý ile Halkýn Katýlýmý Toplantýsýndaki görüþ ve öneriler göz önüne alýnmak suretiyle ek-3teki Çevresel Etki Deðerlendirmesi Genel Formatýnda belirtilen ana baþlýklar altýnda ele alýnmasý gereken konularý tanýmlayan formatý,

g) Çevresel etki deðerlendirmesi gerekli deðildir kararý: Seçme Eleme Kriterlerine Tabi Projeler hakkýnda yapýlan deðerlendirmeler dikkate alýnarak, projenin çevre üzerindeki muhtemel olumsuz etkilerinin, alýnacak önlemler sonucu ilgili mevzuat ve bilimsel esaslara göre kabul edilebilir düzeylerde olduðunun belirlenmesi üzerine projenin gerçekleþmesinde çevre açýsýndan sakýnca görülmediðini belirten Bakanlýk kararýný,

ð) Çevresel etki deðerlendirmesi gereklidir kararý: Seçme Eleme Kriterlerine Tabi Projelerin çevresel etkilerinin incelenerek, çevresel etkilerinin daha detaylý incelenmesi amacýyla Çevresel Etki Deðerlendirmesi Raporu hazýrlanmasýnýn gerektiðini belirten Bakanlýk kararýný,

h) Çevresel etki deðerlendirmesi olumlu kararý: Çevresel Etki Deðerlendirmesi Raporu hakkýnda Komisyon tarafýndan yapýlan deðerlendirmeler dikkate alýnarak, projenin çevre üzerindeki muhtemel olumsuz etkilerinin, alýnacak önlemler sonucu ilgili mevzuat ve bilimsel esaslara göre kabul edilebilir düzeylerde olduðunun belirlenmesi üzerine projenin gerçekleþmesinde çevre açýsýndan sakýnca görülmediðini belirten Bakanlýk kararýný,

ý) Çevresel etki deðerlendirmesi olumsuz kararý: Çevresel Etki Deðerlendirmesi Raporu hakkýnda Komisyonca yapýlan deðerlendirmeler dikkate alýnarak, projenin çevre üzerindeki muhtemel olumsuz etkileri nedeniyle gerçekleþtirilmesinde çevre açýsýndan sakýnca görüldüðünü belirten Bakanlýk kararýný,

i) Çevresel etki deðerlendirmesi süreci: Gerçekleþtirilmesi planlanan projenin çevresel etki deðerlendirmesinin yapýlmasý için baþvuru ile baþlayan; inþaat, iþletme ve iþletme sonrasý çalýþmalarý kapsayan süreci,

j) Çevrimiçi ÇED süreci yönetim sistemi: ÇED sürecindeki iþ ve iþlemlerin elektronik ortamda gerçekleþtirileceði sistemi,

k) Duyarlý yöreler: Çevresel etkilere karþý biyolojik, fiziksel, ekonomik, sosyal ve kültürel nitelikli özellikleri ile duyarlý olan veya mevcut kirlilik yükü çevre ve halk saðlýðýný bozucu düzeylere ulaþtýðý belirlenen yörelerle, ülkemiz mevzuatý ve taraf olunan uluslararasý sözleþmeler uyarýnca korunmasý gerekli görülen ve ek-5te yer alan alanlarý,

l) Etki: Gerçekleþtirilmesi planlanan bir projenin hazýrlýk, inþaat ve iþletme sýrasýnda ya da iþletme sonrasýnda, çevre unsurlarýnda doðrudan ya da dolaylý olarak, kýsa veya uzun dönemde, geçici ya da kalýcý, olumlu ya da olumsuz yönde ortaya çýkmasý olasý deðiþiklikleri,

m) Etki alaný: Gerçekleþtirilmesi planlanan bir projenin iþletme öncesi, iþletilmesi ve iþletme sonrasýnda etkilediði alaný,

n) Halk: Türkiye Cumhuriyeti vatandaþlarý, Türkiyede ikamet eden yabancýlar ile ulusal mevzuat çerçevesinde bir veya daha fazla tüzel kiþi veya bu tüzel kiþilerin birlik, organizasyon veya gruplarý,

o) Halkýn katýlýmý toplantýsý: Kapsam ve Özel Format belirlenmesinden önce, halký proje hakkýnda bilgilendirmek, projeye iliþkin görüþ ve önerilerini almak üzere yapýlan toplantýyý,

ö) Ýlgili halk: Gerçekleþtirilmesi planlanan projeden etkilenen veya etkilenmesi muhtemel olan halký,

p) Ýzleme ve kontrol: Gerçekleþtirilmesi planlanan projeye dair "Çevresel Etki Deðerlendirmesi Gerekli Deðildir" veya "Çevresel Etki Deðerlendirmesi Olumlu" kararý alýndýktan sonra, inþaat, iþletme ve iþletme sonrasý dönemine iliþkin kararýn verilmesine esas teþkil eden þartlar doðrultusunda yürütülmesinin saðlanmasý için yapýlan çalýþmalarýn bütününü,

r) Kapsam ve özel format belirleme: ÇED sürecine tabi projeler için Halkýn Katýlýmý Toplantýsýndan sonra format verme aþamasýna kadar yapýlacak iþ ve iþlemleri,

s) Komisyon: Proje için verilecek Özel Formatýn kapsamýný belirlemek ve hazýrlanan ÇED Raporunu inceleyip deðerlendirmek üzere Bakanlýk tarafýndan kurulan Komisyonu,

þ) Proje: Gerçekleþtirilmesi planlanan yatýrýmý,

t) Proje tanýtým dosyasý: Seçme Eleme Kriterlerine Tabi Projelere, ÇED uygulanmasýnýn gerekli olup olmadýðýnýn belirlenmesi amacýyla hazýrlanan dosyayý,

u) Proje sahibi: Projeyi gerçekleþtirecek gerçek veya tüzel kiþiyi,

ü) Seçme eleme kriterleri: Proje Tanýtým Dosyasýnýn hazýrlanmasýnda esas alýnacak ek-4teki formatý,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Genel Hükümler

 

Yetki

Madde 5 (1) Bu Yönetmeliðe tabi projeler hakkýnda "ÇED Olumlu", "ÇED Olumsuz", "ÇED Gereklidir" veya "ÇED Gerekli Deðildir" kararlarýný verme yetkisi Bakanlýða aittir. Ancak Bakanlýk gerekli gördüðü durumlarda "ÇED Gereklidir" veya "ÇED Gerekli Deðildir" kararýnýn verilmesi konusundaki yetkisini, sýnýrlarýný belirleyerek yetki geniþliði esasýna göre Valiliklere devredebilir.

 

Çevresel etki deðerlendirmesi baþvuru dosyasý, çevresel etki deðerlendirmesi raporu veya proje tanýtým dosyasý hazýrlama yükümlülüðü

Madde 6 (1) Bu Yönetmelik kapsamýndaki bir projeyi gerçekleþtirmeyi planlayan gerçek veya tüzel kiþiler; Çevresel Etki Deðerlendirmesine tabi projeleri için; ÇED Baþvuru Dosyasýný, ÇED Raporunu, Seçme Eleme Kriterleri uygulanacak projeler için ise Proje Tanýtým Dosyasýný, Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlara hazýrlatmak, ilgili makama sunulmasýný saðlamak ve proje kapsamýnda verdikleri taahhütlere uymakla yükümlüdürler.

(2) Kamu kurum/kuruluþlarý, bu Yönetmelik hükümlerinin yerine getirilmesi sürecinde proje sahiplerinin veya Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlarýn isteyeceði konuya iliþkin her türlü bilgi, doküman ve görüþü vermekle yükümlüdürler.

(3) Bu Yönetmeliðe tabi projeler için "Çevresel Etki Deðerlendirmesi Olumlu" kararý veya "Çevresel Etki Deðerlendirmesi Gerekli Deðildir" kararý alýnmadýkça bu projelerle ilgili teþvik, onay, izin, yapý ve kullaným ruhsatý verilemez, proje için yatýrýma baþlanamaz ve ihale edilemez.

(4) Bu Yönetmelik hükümlerine göre karar tesis edilmeden önce, projenin gerçekleþtirilmesinin mevzuat bakýmýndan uygun olmadýðýnýn tespiti halinde, aþamasýna bakýlmaksýzýn süreç sonlandýrýlýr.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Çevresel Etki Deðerlendirmesi Yöntemi

 

Çevresel etki deðerlendirmesine tabi projeler

Madde 7 (1) Bu Yönetmeliðin;

a) Ek-1 listesinde yer alan projelere,

b) "ÇED Gereklidir" kararý verilen projelere,

c) Kapsam dýþý deðerlendirilen projelere iliþkin kapasite artýrýmý ve/veya geniþletilmesinin planlanmasý halinde, mevcut proje kapasitesi ve kapasite artýþlarý toplamý ile birlikte projenin yeni kapasitesi ek-1 listesinde belirtilen eþik deðer veya üzerinde olan projelere,

ÇED Raporu hazýrlanmasý zorunludur.

 

Çevresel etki deðerlendirmesi sürecinin baþlatýlmasý ve komisyonun kuruluþu

Madde 8 (1) Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlar ek-3te yer alan ÇED Genel Formatý esas alýnarak hazýrlanan ÇED Baþvuru Dosyasýný ve proje sahibi tarafýndan yetkilendirildiðine dair vekâletname ve imza sirkülerini Bakanlýða sunar.

(2) "ÇED Gereklidir" kararý verilen projeler için, bu karar, ÇED Baþvuru Dosyasý ve proje sahibi tarafýndan yetkilendirildiðine dair vekâletname ile imza sirküleri, Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlar tarafýndan Bakanlýða sunulur.

(3) Bakanlýk, baþvuru dosyasýndaki bilgi ve belgeleri uygunluk bakýmýndan inceler. Bu iþlemler beþ (5) iþ günü içinde tamamlanýr. Ek-3te yer alan ÇED Genel Formatýna uygun hazýrlanmadýðý anlaþýlan ÇED Baþvuru Dosyasý tamamlanmak üzere iade edilir. Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlar eksikliklerini tamamlayýp ÇED Baþvuru Dosyasýný yeniden Bakanlýða sunar.

(4) Ýnceleme sonucunda baþvuru dosyasýnýn ek-3te yer alan ÇED Genel Formatýna uygun hazýrlandýðýna karar verilmesi halinde, Bakanlýk tarafýndan baþvuru dosyasýndaki bilgiler dikkate alýnarak, ilgili kamu kurum ve kuruluþ temsilcileri, Bakanlýk yetkilileri, proje sahibi ve Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlardan oluþan bir Komisyon kurulur.

(5) Proje ile ilgili olarak baþvurunun yapýldýðýný, ÇED sürecinin baþladýðýný, ÇED Baþvuru Dosyasýnýn halkýn görüþüne açýldýðýný ve ÇED süreci tamamlanana kadar projeye iliþkin görüþ ve önerilerin Valiliðe veya Bakanlýða verilebileceði Bakanlýk ve Valilik tarafýndan anons, askýda ilan, internet vb. þekilde halka duyurulur.

(6) Bakanlýk, Halkýn Katýlýmý Toplantýsý ve kapsam belirleme için görüþ verme tarihini belirten bir yazýyý ve ek-3te yer alan Genel Format doðrultusunda hazýrlanmýþ ÇED Baþvuru Dosyasýný, Komisyon üyelerine gönderir.

(7) Bakanlýk, gerekli gördüðü hallerde, projenin konusu, türü ve proje için belirlenen yerin özelliklerini de dikkate alarak, üniversiteler, enstitüler, araþtýrma ve uzman kuruluþlarý, meslek odalarý, sendikalar, birlikler, sivil toplum örgütlerinden temsilcileri de Komisyon toplantýlarýna üye olarak çaðýrabilir.

(8) Komisyonda kurum ve kuruluþ temsilcisi olarak görev yapan üyelerin, yeterli mesleki bilgi ve deneyime sahip olmalarý ve temsil ettikleri kurum/kuruluþlarýn görev alanlarýyla sýnýrlý olmak üzere görüþ vermeye yetkili kýlýnmýþ olmalarý esastýr.

 

Halkýn katýlýmý toplantýsý

Madde 9 (1) Halký yatýrým hakkýnda bilgilendirmek, projeye iliþkin görüþ ve önerilerini almak üzere; Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlar ve proje sahibinin katýlýmý ile Bakanlýkça belirlenen tarihte, projeden en çok etkilenmesi beklenen ilgili halkýn kolaylýkla ulaþabileceði Valilikçe belirlenen merkezi bir yer ve saatte Halkýn Katýlýmý Toplantýsý düzenlenir.

a) Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlar toplantý tarihini, saatini, yerini ve konusunu belirten bir ilaný; projenin gerçekleþtirileceði yörede yayýnlanan yerel süreli yayýn ile birlikte yaygýn süreli yayýn olarak tanýmlanan bir gazetede toplantý tarihinden en az on (10) takvim günü önce yayýnlatýr.

b) Halkýn Katýlýmý Toplantýsý, Çevre ve Þehircilik Ýl Müdürünün veya görevlendireceði bir yetkilinin baþkanlýðýnda yapýlýr. Toplantýda; halkýn, proje hakkýnda bilgilendirilmesi, görüþ, soru ve önerilerinin alýnmasý saðlanýr. Baþkan, katýlýmcýlardan görüþlerini yazýlý olarak vermelerini isteyebilir. Toplantý tutanaðý, bir sureti Valilikte kalmak üzere Bakanlýða gönderilir.

(2) Valilik, Halkýn Katýlýmý Toplantýsý ile halkýn görüþ ve önerilerini bildirebileceði süreç ile ilgili zamanlama takvimini ve iletiþim bilgilerini halka duyurur. Halkýn görüþ ve önerileri, zamanlama takvimi içerisinde Komisyona sunulur.

(3) Komisyon üyeleri, kapsam belirlemesi öncesinde proje uygulama yerini inceleyebilir, kendilerine iletilen tarihe göre Halkýn Katýlýmý Toplantýsýna katýlabilirler.

(4) Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlar tarafýndan halký bilgilendirmek amacýyla broþür daðýtmak, anket, seminer gibi çalýþmalar Halkýn Katýlýmý Toplantýsýndan önce yapýlabilir veya internet sitesinden yayýnlanabilir.

 

Komisyonun, kapsam ve özel format belirlemesi

Madde 10 (1) Komisyon üyesi kurum/kuruluþlarýn görüþ ve önerileri ile halktan gelen görüþ ve öneriler doðrultusunda Bakanlýkça ÇED Raporu Özel Formatý hazýrlanýr.

(2) Komisyon tarafýndan belirlenen Özel Format, Bakanlýk tarafýndan belirlenen Özel Format Bedelinin bu maddede belirlenen süre içerisinde ödenmesi mukabilinde verilir. Halkýn Katýlýmý Toplantýsý/Toplantýlarýnýn tamamlanmasýndan itibaren Format Bedeli, üç (3) ay içerisinde yatýrýlmaz ise ÇED süreci sonlandýrýlýr.

(3) Format Bedelinin yatýrýlmasýndan sonra, Bakanlýkça yedi (7) iþ günü içerisinde Özel Format verilir.

(4) Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlar Özel Formatýn veriliþ tarihinden itibaren on sekiz (18) ay içinde ÇED Raporunu Bakanlýða sunmakla yükümlüdür. Bu süre içinde ÇED Raporu sunulmaz ise ÇED süreci sonlandýrýlýr.

 

Çevresel etki deðerlendirmesi raporunun bakanlýða sunulmasý

Madde 11 (1) Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlar tarafýndan hazýrlanan ÇED Raporu Bakanlýða sunulur. ÇED Raporunun Özel Formatýna uygunluðu ve belirlenen çalýþma grubunda yer almasý gereken meslek uzmanlarýnca hazýrlanýp hazýrlanmadýðý hakkýndaki inceleme Bakanlýk tarafýndan beþ (5) iþ günü içinde sonuçlandýrýlýr. ÇED Raporunun Özel Formatýna uygun olmadýðý ve/veya belirlenen çalýþma grubunca hazýrlanmadýðýnýn anlaþýlmasý halinde, bu hususlarýn yerine getirilmesi için ÇED Raporu iade edilir. Ýade edilen ÇED raporunun üç (3) ay içinde Bakanlýða sunulmamasý veya yapýlan düzeltmenin yeterli görülmediði durumda ÇED süreci sonlandýrýlýr.

(2) Bakanlýkça ÇED Raporu Özel Formatýna uygun hazýrlandýðý tespit edilen ÇED Raporu, inceleme ve deðerlendirme toplantýsýnýn tarihi ve yerini belirten bir yazý ile Komisyon üyelerine gönderilir.

(3) Proje ile ilgili inceleme deðerlendirme sürecinin baþladýðý ve ÇED Raporunun halkýn görüþüne açýldýðý Bakanlýk ve Valilik tarafýndan anons, askýda ilan, internet vb. þekilde halka duyurulur.

(4) ÇED Raporunu incelemek isteyenler, duyuru tarihinden itibaren rapor nihai edilene kadar raporu inceleyerek proje hakkýnda Bakanlýða veya Valiliðe görüþ bildirebilirler. Valiliðe bildirilen görüþler Bakanlýða iletilir. Bu görüþler Komisyon tarafýndan dikkate alýnýr ve Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlar tarafýndan ÇED Raporuna yansýtýlýr.

 

Komisyonun çalýþma usulü ve çevresel etki deðerlendirmesi raporunun incelenmesi

Madde 12 (1) Komisyon ÇED Raporunu, ilk inceleme deðerlendirme toplantýsýndan itibaren on (10) iþ günü içinde inceler ve deðerlendirir.

(2) Komisyon, salt çoðunluk ile toplanýr. Komisyon üyeleri, temsil ettikleri merkezi ve yerel kurum/kuruluþlarý ilgilendiren konulardaki yetki, görev ve sorumluluklarý çerçevesinde görevlendirilirler; kurum/kuruluþlarý adýna görüþ bildirirler. Komisyon baþkaný, üyelerden görüþlerini yazýlý olarak vermelerini isteyebilir. Yazýlý görüþ veren kurum temsilcilerinin sonraki toplantýlara katýlmamaya iliþkin istemleri Komisyon baþkanýnca deðerlendirilir.

(3) Komisyon, Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlardan proje ile ilgili geniþ kapsamlý bilgi vermesini, araç gereç saðlamasýný, konusu itibariyle Bakanlýkça ya da Bakanlýkça yeterlik verilmiþ özel veya kamuya ait kurum/kuruluþlarýn laboratuvarlarýnca analiz, deney ve ölçümler yapmasýný veya yaptýrmasýný isteyebilir.

(4) Su, toprak ve benzeri analizlerde, tartýþmalý durum olmasý halinde þahit numuneye baþvurulabilir. Bu iþlemlerin sonuçlarýný Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlar Bakanlýða sunmakla yükümlüdürler.

(5) Komisyon gerekli görürse, görevlendireceði üyeleri aracýlýðý ile projenin gerçekleþtirilmesi planlanan yerde ve benzer tesislerde inceleme yapabilir.

(6) ÇED Raporunda önemli eksiklik ve yanlýþlarýn görülmesi durumunda Komisyon, bunlarýn giderilmesini Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlardan veya ilgili kurumlardan ister. Bu durumda, inceleme deðerlendirme süreci durdurulur. Eksiklikler tamamlanmadan veya gerekli düzeltmeler yapýlmadan Komisyon çalýþmalarýna devam edilmez.

(7) Bakanlýkça yeterlik verilmiþ kurum/kuruluþlarýn ÇED Raporunda gerekli görülen düzeltmeleri yapýp yeniden Bakanlýða sunmasýndan sonra; Komisyon, Bakanlýkça toplantýya çaðýrýlý