ÇEVRE DENETİMİ YÖNETMELİĞİ
Bu Yönetmelik, 21Kasım 2008 tarih ve 27061 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanmıştır.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1 - (1) Bu Yönetmeliğin
amacı, çevrenin korunması için tesis veya faaliyetin çalışmaya başlamasından
sona erdirilmesine kadar olan süreçte çevre denetiminin usul ve esaslarını;
denetim yapacak personelin, çevre yönetim birimi/çevre görevlisinin, çevre
hizmeti konusunda yetkilendirilmiş firmaların nitelikleri ile yükümlülüklerini
düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2 -
(1) Bu Yönetmelik;
a)
Çevre denetimiyle ilgili iş ve işlemleri, çevre denetim görevlisi
niteliklerini, faaliyet veya tesis sahiplerinin yükümlülükleri ile denetimle
ilgili birimlerin görev ve yetkilerini,
b) (16.08.2011 / 28027 ile yürürlükten kaldırılmıştır).
c) (16.08.2011 / 28027 ile yürürlükten kaldırılmıştır).
ç)
Çevre gönüllüsünün nitelik ve görevlerini
kapsar.
(2)
Bu Yönetmelik, askeri işyerleri, askeri bölgelerin ve tatbikatların, 9/7/1982
tarihli ve 2690 sayılı Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Kanunu uyarınca Atom
Enerjisi Kurumunun yetki alanına giren kurum, kuruluş ve işletmelerin denetimi
ile 11/1/1974 tarihli ve 14765 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İşçi Sağlığı
ve İş Güvenliği Tüzüğü kapsamına giren konuların denetiminde uygulanmaz.
(3)
Atom Enerjisi Kurumunun yetki alanına giren kurum, kuruluş ve işletmelerin
denetiminde ve İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğü kapsamına giren konularda
Bakanlık ve ilgili kuruluş arasında bir protokol yapılması durumunda bu
maddenin ikinci fıkrasında belirtilen konularda bu Yönetmelik hükümleri
uyarınca ilgili kuruluşla ortak denetim yapılabilir.
Dayanak
Madde 3 - (Değişiklik: 16.082011 / 28027) (1) Bu Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 12 ve 15 inci maddeleri ile Ek 2 nci ve Ek 3 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 - (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Bakan: Çevre ve Orman Bakanını,
b)
Bakanlık: Çevre ve Orman Bakanlığını,
c)
Birleşik denetim: Tesis veya faaliyetlerin, çalışmalarının Çevre Kanunu ve bu
Kanuna dayanılarak yürürlüğe giren hava, su, toprak, atık, kimyasallar, deniz
ve gürültüye ilişkin tüm yönetmeliklere uygunluğunun bir arada ele alındığı
denetimleri,
ç)
Çevre baş denetim görevlisi: Çevreyle ilgili denetimleri yapabilecek,
yönetebilecek özelliklere sahip olup 35 inci maddede yer alan eğitim programını
tamamlayarak eğitim belgesi alanlardan 80 ve üzeri puana sahip bakanlıkça
görevlendirilen kişiyi,
d)
Çevre denetim görevlisi: Çevre ile ilgili denetim yapabilecek ve 35 inci
maddede yer alan eğitim programını tamamlayarak eğitim belgesi alanlardan 70 ve
üzeri puana sahip bakanlıkça görevlendirilen kişiyi,
e)
Çevre denetim görevlisi adayı: Bakanlık merkez veya taşra teşkilatında
çalışmakta olup 35 inci maddede yer alan eğitim programına katılan kişiyi,
f)
Çevre denetimi: Tesis veya faaliyetlerin çalışmasının Çevre Kanunu ve bu Kanuna
dayanılarak yürürlüğe giren yönetmeliklere uygunluğunu kontrol etmek için, bu
mevzuatın yetkili kıldığı kurum ve kuruluşlarla işbirliği ve koordinasyon
sağlanarak, faaliyetlere ilişkin bilgilerin tarafsız bir şekilde toplanmasını,
değerlendirilmesini, rapor haline getirilmesini ve idari yaptırım kararı ile
yetkilendirilmiş makama bildirilmesini,
g)
Çevre gönüllüsü: Bakanlıkça, uygun niteliklere sahip kişiler arasından seçilen
ve Çevre Kanunu ve bu Kanuna göre yürürlüğe konulan düzenlemelere aykırı
faaliyetleri Bakanlığa iletmekle görevli ve yetkili kişiyi,
ğ)
Çevre görevlisi: Faaliyetleri sonucu çevre kirliliğine neden olan ve/veya neden
olabilecek ve Çevre Kanununa göre yürürlüğe konulan düzenlemeler uyarınca
denetime tâbi kurum, kuruluş veya işletmelerin faaliyetlerinin mevzuata uygunluğunu,
alınan tedbirlerin etkili olarak uygulanıp uygulanmadığını değerlendiren, tesis
içi yıllık iç tetkik programları düzenleyen tesiste veya çevre yönetim hizmeti
veren firmada çalışan görevliyi,
h)
Çevre yönetim birimi: Faaliyetleri sonucu çevre kirliliğine neden olan ve/veya
neden olabilecek ve Çevre Kanununa göre yürürlüğe konulan düzenlemeler uyarınca
denetime tâbi kurum, kuruluş veya işletmelerin faaliyetlerinin mevzuata
uygunluğunu, alınan tedbirlerin etkili olarak uygulanıp uygulanmadığını değerlendiren,
tesis içi yıllık iç tetkik programları düzenleyen birimi,
ı)
Denetim planı: Denetim otoritesinin önceliklerini ve hedeflerini belirleyen
stratejik ve halka açık dokümanı,
i)
Denetim programı: Denetim planı çerçevesinde gerçekleştirilecek operasyonel
faaliyetleri içeren içsel dokümanı,
j)
İç tetkik: Tesis veya faaliyetlerin, Çevre Kanunu ve bu Kanuna dayanılarak
yürürlüğe giren yönetmeliklere uygunluğunun, alınan tedbirlerin etkili olarak
uygulanıp uygulanmadığının çevre yönetim birimi, çevre görevlisi veya
yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmaları aracılığı ile değerlendirilmesini
ve rapor haline getirilmesini,
k)
İzleme: Havaya, suya, toprağa verilen kirletici unsur taşıyan her türlü proses
çıktısının ölçüm ve analizlerinin yapılmasını/yaptırılmasını,
l)
Kanun: 2872 sayılı Çevre Kanununu,
m)
Ortam bazlı denetim: Tesis veya faaliyetlerin Çevre Kanunu ve bu Kanuna
dayanılarak yürürlüğe giren hava, su, toprak ortamları ile atıklara,
kimyasallara ve gürültüye ilişkin mevzuattan birinin uygunluğunun ele alındığı
denetimleri,
n) (Değişik: R.G. 22.10.2009 / 27384) Belge: Çevre görevlisi eğitimi
sonrasındaki sınavda başarılı olanlara verilecek belgeyi,
o)
Uygunsuzluk: Çevre mevzuatında belirtilen yükümlülüklerin yerine
getirilmemesini
ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Denetime Tabi Tesis veya Faaliyetler ve Yükümlülükleri
Denetime Tabi Tesisler
veya Faaliyetler
Madde 5 - (1) (Değişik: R.G. 16.08.2011 / 28027) Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde kalan serbest ve münhasır ekonomik bölgeler dâhil egemenlik ve yargılama sahaları içerisindeki tüm kara ve deniz alanlarında 2872 sayılı Çevre Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri kapsamındaki her türlü kirlilik kaynağı ve ihlaller denetime tabidir.
Denetime Tabi Tesislerin veya Faaliyetlerin Yükümlülükleri
Madde 6 - (1) Denetime tabi tesis veya
faaliyetler;
a) (16.08.2011 / 28027 ile yürürlükten kaldırılmıştır).
b)
İlgili mevzuat kapsamında gerekli ölçüm ve analizleri, Bakanlığa ya da
Bakanlıkça yetkilendirilmiş özel veya kamu kurum ve kuruluşların
laboratuvarlarına yaptırmakla,
c)
Denetim sırasında çevre denetim görevlisinin tesis veya faaliyetlerin
alanlarına girmesini, güvenliğini ve denetim için gerekli görülen personel ve
her türlü ekipmanı sağlamakla,
ç)
Çevre denetim görevlisinin gerekli gördüğü hallerde ve/veya itiraz durumunda
ölçüm ve analizlerin giderlerini karşılamakla,
d)
Denetim sırasında çevre mevzuatı kapsamında istenilen bilgi ve belgeleri
öngörülen sürede ve eksiksiz olarak sağlamakla,
e) (16.08.2011 / 28027 ile yürürlükten kaldırılmıştır).
f)
Çevre yönetimi hizmeti konusunda yetkilendirilmiş çevre danışmanlık
firmalarından çevre danışmanlığı hizmet satın alımı sözleşmesi yapılması
durumunda en geç bir ay içerisinde ilgili valiliğe bildirmekle,
g)
Çevre yönetimi hizmeti konusunda yetkilendirilmiş çevre danışmanlık
firmalarıyla yapılmış olan çevre danışmanlığı hizmet satın alım sözleşmelerinin
iptal edilmesi durumunda en geç bir ay içerisinde ilgili valiliğe bildirmekle,
ğ)
Çevre yönetimi hizmeti konusunda yetkilendirilmiş çevre danışmanlık
firmalarıyla yapılmış olan çevre danışmanlığı hizmet alım sözleşmelerinin iptal
edildiği tarihten itibaren en geç iki ay içerisinde diğer bir yetkilendirilmiş
firma ile yeni bir anlaşma yapmakla veya çevre yönetim birimi kurmak ya da
çevre görevlisi istihdam etmekle,
yükümlüdür.
Tesis veya Faaliyetlerin Kendini İzlemesi ve İç Tetkik
Madde 7 - (1) Tesis veya faaliyetlerin
kendini izlemesi ve iç tetkikin gerçekleştirilmesi çevre yönetim birimi veya
çevre görevlisi tarafından yapılır. Çevre yönetim birimi kurmayan ya da çevre
görevlisi istihdam etmeyen tesis veya faaliyetler bu amaçla Bakanlık tarafından
yetkilendirilmiş firmalardan hizmet satın alır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çevre Yönetim Birimi ve Çevre Görevlisinin Nitelikleri ve Görevleri
Tesis veya Faaliyetlerde, Tesis veya
Faaliyetlerin Çevre Yönetim Birimlerinde veya Yetkilendirilmiş Çevre
Danışmanlık
Firmalarında Çalışacak Çevre
Görevlisinde Aranacak Nitelikler
Madde 8 - (12.11.2010 / 27757 R.G. ile
yürürlükten kaldırılmıştır)
Çevre Yönetim Birimi ya da Tesis veya Faaliyette Çalışan Çevre Görevlisinin
Görevleri
Madde 9 - (12.11.2010 / 27757 R.G. ile
yürürlükten kaldırılmıştır)
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çevre Yönetim Birimi Kurma veya Çevre Görevlisi Çalıştırma Kriterleri
Tesis veya Faaliyetlerin
Çevre Yönetim Birimi Kurma veya Çevre Görevlisi Çalıştırma
Kriterleri
Madde 10 - (12.11.2010 / 27757 R.G. ile yürürlükten
kaldırılmıştır)
Belediyelerin ve Mahalli İdare Birliklerinin Çevre Yönetim Birimi Kurma ve Çevre
Görevlisi Çalıştırma Kriterleri
Madde 11 – (12.11.2010 / 27757 R.G. ile
yürürlükten kaldırılmıştır)
Sağlık Kuruluşları ve Hastanelerde Çevre Yönetim Birimi Kurma ve Çevre
Görevlisi Çalıştırma Kriterleri
Madde 12 - (12.11.2010
/ 27757 R.G. ile yürürlükten kaldırılmıştır)
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çevre Yönetim Hizmeti Verecek Yetkilendirilmiş Çevre Danışmanlık
Firmalarının Yükümlülükleri ve Yeterlik Belgesi
Çevre Yönetim Hizmeti
Verecek Yetkilendirilmiş Çevre Danışmanlık Firmalarının Nitelikleri
Madde 13 - (12.11.2010 / 27757 R.G. ile yürürlükten
kaldırılmıştır)
Çevre Yönetim Hizmeti Verecek Yetkilendirilmiş Çevre Danışmanlık
Firmalarının Yükümlülükleri
Madde 14 – (12.11.2010 / 27757 R.G. ile
yürürlükten kaldırılmıştır)
Çevre Danışmanlık Firmaları İçin Yeterlik Belgesi Yükümlülüğü
Madde 15 – (12.11.2010
/ 27757 R.G. ile yürürlükten kaldırılmıştır)
Eğitim
Madde 16 – (12.11.2010 / 27757 R.G. ile yürürlükten
kaldırılmıştır)
ALTINCI BÖLÜM
Çevre Gönüllüsünün Nitelikleri ve Görevleri
Çevre Gönüllüsünde
Aranacak Nitelikler
Madde 17 - (1) Çevre gönüllüsünün:
a)
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olması,
b)
Kamu hizmetlerinden yasaklı olmaması,
c)
En az dört yıllık yükseköğretim kurumlarından mezun olması,
ç)
Kurum, kuruluş ve işletmelerde en az beş yıl süreyle çevre konularında çalışmış
olması,
d)
Bakanlık tarafından düzenlenecek çevre mevzuatı eğitimine katılmış olması,
e)
Bakanlık tarafından açılacak sınavda başarılı olması
gerekmektedir.
(2)
Bu maddenin birinci fıkrasına ek olarak, Çevre ve Orman Bakanlığında Müsteşar
ve Müsteşar Yardımcısı olarak görev yapmış olan kişiler çevre mevzuatı eğitimi
ve sınav koşulu aranmaksızın Bakanlığa başvurdukları takdirde çevre gönüllüsü
olurlar.
(3)
Çevre ve Orman Bakanlığının Teftiş Kurulu Başkanlığı, Hukuk Müşavirliği, Çevre
Yönetimi Genel Müdürlüğü, Çevresel Etki Değerlendirmesi ve Planlama Genel
Müdürlüğü, Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğünde ve Özel Çevre Koruma
Kurumu Başkanlığında, kamu kurum ve kuruluşların çevre birimi bünyesinde en az
beş yıl süre ile çalışmış ve üniversitelerin dört yıllık fakülte ve yüksek
okullarından mezun olan personel çevre mevzuatı eğitimi ve sınav koşulu
aranmaksızın Bakanlığa başvurdukları takdirde çevre gönüllüsü olurlar.
(4)
Çevre Mühendisliği bölümlerinden doktor ve üzeri akademik unvan almış kişiler
de Bakanlığa başvurdukları takdirde çevre mevzuatı eğitimi ve sınav koşulu
aranmaksızın çevre gönüllüsü olurlar.
Çevre Gönüllüsünün Görevleri
Madde 18 - (1) Çevre gönüllüsü, Kanuna ve
ilgili mevzuata aykırı faaliyetleri Bakanlığın merkez veya taşra teşkilatına
iletmekle yükümlüdür.
(2)
Görevini kötüye kullandığı tespit edilen çevre gönüllülerinin bu görevleri sona
erdirilir; bu kişiler yeniden çevre gönüllüsü olarak başvuruda bulunamazlar.
Çevre gönüllüsünün bildirimde bulunma yetkisi
Madde 19 – (1) Çevre gönüllülerinin tesis
veya faaliyetlere giderek denetleme yapma yetkisi olmayıp bildirim yapma
yetkisi bulunmaktadır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çevre Denetiminin Usul ve Esasları
Yetkili Birimler
Madde 20 - (1)
Bakanlığın tesis veya faaliyetleri denetlemekle yetkili birimleri, Çevre
Yönetimi Genel Müdürlüğü, Çevresel Etki Değerlendirmesi ve Planlama Genel
Müdürlüğü, İl Çevre ve Orman Müdürlükleridir.
(2)
3/3/2005 tarihli ve 5312 sayılı Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı
Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini
Esaslarına Dair Kanuna dayanılarak hazırlanmış olan ve 21/10/2006 tarihli ve
26326 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer
Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini
Esaslarına Dair Kanunun Uygulama Yönetmeliğinin 23 üncü maddesinin üçüncü
fıkrasında belirtilen hususlarda Bakanlık denetim yapmaya yetkilidir.
(3)
Çevre Kanunu ve bu Kanun uyarınca yürürlüğe konulan yönetmeliklerin yetkili
kıldığı kurum ve kuruluşların denetim yetkileri saklıdır.
(4)
Kanun uyarınca yetki devri yapılacak kurum ve kuruluşlarda aranacak nitelikler
tebliğ ile belirlenir.
Denetim Planı
Madde 21 - (1) Ülkenin
çevre politikası ve stratejisi çerçevesinde Bakanlığın çevre denetimi
konusundaki önceliklerini, genel amaç ve hedeflerini belirlemek üzere Bakanlık
Denetim Birimi tarafından Denetim Planı hazırlanır. Bu plan veya planlar
ulusal, bölgesel ve yerel ölçekte oluşturulabilir. Denetim planı hazırlanırken, önceki denetim
faaliyetlerinden elde edilen verilerlerden yararlanılır.
(2)
Her çevre denetimi planı en azından:
a)
Kapsadığı coğrafi alanı tanımlar,
b)
Belli bir süreyi kapsar,
c)
Gerektiğinde değiştirilebilir,
ç)
Kapsanan sahaların ve kontrol edilecek tesislerin türünü tanımlar,
d)
Çevresel riskleri dikkate alarak rutin çevre denetimleri için bir program
belirlenir, bu programlar, farklı tür tesisler veya belirlenmiş tesisler için
saha ziyaretlerinin sıklığını içerir,
e)
Şikayet, kaza, uygunsuzluk ve izin verme amacı gibi durumlarda yapılan, rutin
olmayan denetimlerin usulünü de içerir.
Yıllık Denetim Programı
Madde 22 - (1) Birleşik denetimler için
yıllık denetim programı, Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü ve il çevre ve orman
müdürlüklerinin işbirliği ile bir önceki yılın Aralık ayında hazırlanır ve
Bakan tarafından onaylanarak yürürlüğe girer.
(2)
Bu programla, yıl içinde Bakanlığın merkez ve taşra teşkilatınca birleşik
denetim gerçekleştirilecek tesis veya faaliyetler belirlenir.
(3)
Ortam bazlı denetimler konusunda Bakanlık ve Bakanlığın yetki verdiği kurum ve
kuruluşlar, denetimleri kendilerinin belirlediği programlar çerçevesinde
gerçekleştirir.
(4)
Kaza, ihbar, şikâyet gibi durumlarda veya Bakanlıkça gerek görüldüğü hallerde
denetim programına bağlı olmaksızın birleşik ve/veya ortam bazlı denetim
yapılır.
Bildirim
Madde 23 - (1) Yıllık denetim programına
alınan tesis veya faaliyetlere, denetimlerin haberli yapılacak olması durumunda
en az bir hafta önce yıllık denetim programına alındıkları bildirilir.
(2)
Kaza, ihbar, şikâyet gibi durumlarda, ortam bazlı denetimlerde veya Bakanlığın
program dışı denetime gerek gördüğü hallerde denetimin haberli yapılması zorunlu
değildir.
Görevlendirme Onayı
Madde 24 - (1) Bakanlık çevre denetim
görevlilerini, bağlı bulundukları denetimle yetkili birimin en üst amiri
görevlendirir.
(2)
Bakanlıkça, belirli bir denetim görevinin yapılması için en az iki çevre
denetim görevlisi görevlendirilir.
(3)
Birleşik denetimlerde, denetim ekibinde bir çevre baş denetim görevlisi
bulunması zorunludur. Denetim ekibinde bulunan çevre denetim görevlilerinin
puanı çevre baş denetim görevlisi olmaya yetmediği durumda denetim ekibi kendi içinde
bir çevre denetim görevlisini, çevre baş denetim görevlisi olarak belirler.
(4)
Gerekli durumlarda denetim ekibine çevre denetim görevlisi adayları da dâhil
edilebilir. Denetim ekibinde yer alan çevre denetim görevlisi adayları gözlemci
konumundadır.
Çevre Baş Denetim Görevlilerinin Görev ve Sorumlulukları
Madde 25 - (1) Çevre baş denetim
görevlisinin görev ve sorumlulukları şunlardır;
a)
Denetim öncesinde denetlenecek tesis veya faaliyet ile ilgili denetim ekibi
içinde koordinasyonu ve işbölümünü sağlamak,
b)
Denetlenecek tesis veya faaliyetin prosesi, ürünleri, hizmetleri, daha önce
yapılan denetim varsa bulguları toplamak, toplatmak ve değerlendirmek,
c)
Denetim esnasında ve sonrasında denetim ekibiyle gerekli koordinasyonu sağlamak
ve belgeleri istemek,
ç)
Denetimin bitiminde, yerinde denetim tutanağının düzenlenmesini sağlamak,
d)
Denetim sonunda her çevre denetim görevlisinden kendi göreviyle ilgili denetim
sonuçlarını toplamak ve denetim raporunu hazırlamak,
e)
Denetimin sonucuna göre İdari Yaptırım Karar Tutanağını hazırlamak ve
onaylanmak üzere ilgili makama sunmak,
f)
Denetim raporunu, 32 nci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen yerlere
göndermek,
g)
Gerektiğinde mahalli mülki amirinden kolluk kuvveti görevlendirilmesini talep
etmek,
h)
Denetimini gerçekleştireceği kamu, özel sektör kurumları veya tüzel kişilik ile
kişisel ilişkisi bulunmamak.
Çevre Denetim Görevlisinin Görev ve Sorumlulukları
Madde 26 -
(1) (Değişik: R.G. 22.10.2009 / 27384) Çevre denetim görevlisinin görev ve sorumlulukları
şunlardır;
a)
Denetim öncesinde çevre baş denetim görevlisinin koordinasyon çalışmalarına
destek olmak,
b)
Denetlenecek tesis veya faaliyetin prosesini incelemek, daha önce yapılan
denetim varsa bulguları toplamak, değerlendirmek ve sonucunu çevre baş denetim
görevlisine sunmak,
c)
Denetim esnasında yapılan işbölümü kapsamında kendisine verilen görevi
tarafsız, etkin ve verimli bir şekilde planlayıp gerçekleştirmek,
ç)
Denetim sırasında etkin görüşme, gözlem ve kayıtlar da dahil olmak üzere
dokümanların gözden geçirilmesi yoluyla bilgi toplamak,
d)
Denetim sonunda kendi göreviyle ilgili denetim bulgularını çevre baş denetim
görevlisine sunmak ve denetim tutanağının düzenlenmesinde çevre baş denetim
görevlisine yardımcı olmak,
e)
Denetim raporunda yer alacak görüşlerini denetim tarihinden sonra on iş günü
içinde çevre baş denetim görevlisine vermek,
f)
Denetimini gerçekleştireceği kamu, özel sektör kurumları veya tüzel kişilik ile
kişisel ilişkisi bulunmamak.
Tanıtım Kartı
Madde 27 - (Değişik: R.G. 22.10.2009 /
27384) (1) 35 inci
maddede yer alan koşulları sağlayan Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı
personeli için şekli ve içeriği Bakanlıkça belirlenecek tanıtım kartı
düzenlenir. Çevre denetim görevlileri yaptıkları denetimler sırasında bu
tanıtım kartlarını ve görevlendirme onaylarını tesis veya faaliyet sahibine ya
da tesis veya faaliyet sorumlusuna göstermek zorundadır. Denetim görevinden
herhangi bir nedenle süresiz ayrılanlar, tanıtım kartlarını, Bakanlığa gönderilmek üzere il çevre ve orman
müdürlüklerine, Bakanlık merkezinde de Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğüne teslim
eder.
Ölçüm ve Analizler
Madde 28 - (1) Bakanlık çevre denetim
görevlilerince, ölçüm ve analiz gerektiren hususlara uyulup uyulmadığı; firma
tarafından Bakanlığa veya Bakanlıkça yetki verilmiş özel veya kamu kurum ve
kuruluş laboratuarlarına yaptırılacak ölçüm ve analiz sonuçlarına göre
değerlendirilir.
Denetim Tutanağı
Madde 29 - (1) Denetim ekibi, denetimin
bitiminde, 3/4/2007 tarihli ve 26482 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre
Kanununa Göre Verilecek İdarî Para Cezalarında İhlalin Tespiti ve Ceza
Verilmesi ile Tahsili Hakkında Yönetmelikte özellikleri verilen ve Ek-3’te yer
alan çevre denetim tutanağını üç nüsha olarak düzenler.
(2)
Düzenlenen bu nüshalardan biri denetimin gerçekleştirildiği tesis veya faaliyet
sahibine verilir.
İdari Yaptırım Kararı
Madde 30 - (1) Yapılan
denetim sırasında, Kanunda belirtilen gerekliliklere uyulmadığının veya
yükümlülüklerin yerine getirilmediğinin saptanması durumunda Kanunun 20 nci
maddesinde belirtilen cezalar uygulanır.
(2)
Söz konusu idari yaptırım kararına yol açan uygunsuzluk, 5237 sayılı Türk Ceza
Kanunu ile diğer kanunlara göre suç oluşturuyor ise kovuşturma yapılması için
Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
Süre Verilmesi ve Faaliyetin Durdurulması
Madde 31 - (1) Yapılan
denetim sırasında, Kanunda belirtilen yasaklara uyulmadığının veya
yükümlülüklerin yerine getirilmediğinin saptanması durumunda, idari para cezasının
yanı sıra, yetkili makamca tesis veya faaliyetlere, yasaklara aykırı faaliyetin
düzeltilmesi ve Kanunda belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilmesi için
denetim ekibi tarafından;
a)
Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen
yükümlülüklerin yerine getirilmesi için yürürlükteki mevzuatın hükümleri ve
sınır değerleri değerlendirilerek bir yıla kadar,
b)
Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde belirtilen yükümlülüklerin
yerine getirilmesi için yürürlükteki mevzuatın hükümleri ve sınır değerleri
değerlendirilerek bir yıla kadar,
c)
Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin ikinci alt bendinde
belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilmesi için üç aya kadar,
ç)
Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde belirtilen
yükümlülüklerin yerine getirilmesi için lisans almış tesislere yürürlükteki
mevzuatın hükümleri ve sınır değerleri değerlendirilerek bir yıla kadar,
d)
Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinde belirtilen
yükümlülüğün yerine getirilmesi için bir aya kadar,
e)
Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendinde belirtilen
yükümlülüğün yerine getirilmesi için fabrika, şantiye ve eğlence yerlerine uygulanacak
kontrol tedbirlerine bağlı olarak en fazla bir yıla kadar,
f)
Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinin dokuzuncu alt
bendinde belirtilen yükümlülüğe uymayan işletmeye taşıdığı kirlilik yükü ve
atık su debisine bağlı olarak iki aya kadar,
g)
Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (j) bendinin birinci alt bendinde
belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilmesi için altı aya kadar,
ğ)
Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (m) bendinde belirtilen
yükümlülüğün yerine getirilmesi için altı aya kadar,
h)
Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (n) bendinde belirtilen
yükümlülüğün yerine getirilmesi için işletmelerin taşıdığı kirlilik yükü ve
atık su debisine göre iki aya kadar,
ı)
Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (r) bendinde belirtilen
yükümlülüğün yerine getirilmesi için lisans almış işletmeler hakkında
yürürlükteki mevzuat hükümleri ve sınır değerler değerlendirilerek bir yıla
kadar,
i)
Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (v) bendinde belirtilen
yükümlülüğün yerine getirilmesi için;
1)
Lisans almış geri kazanım/bertaraf tesislerine aksaklıklarını giderecek termin
planı için on iş gününe ve yatırımlarını tamamlamak için ise altı aya kadar,
2)
Tehlikeli atık üreten tesislerde uygunsuzluk tespit edilirse, bu uygunsuzluğu
gidermek üzere bir aya kadar, uygunsuzluğun giderilmesi için yatırım gerekmesi
halinde termin planı verilmesi için on iş gününe ve yatırımın tamamlanması için
de altı aya kadar,
3)
Kaza durumunda tehlikeli atıkların ve tehlikeli kimyasalların döküldüğü yerde
kirliliğin ortadan kaldırılması için bir aya kadar,
süre
verilebilir.
(2)
Bu süreler sonunda yasaklara uymayan veya yükümlülüğünü yerine getirmeyen tesis
veya faaliyetin çalışması, yasağın veya yerine getirilmeyen yükümlülüğün çeşit
ve niteliğine göre kısmen veya tamamen süreli veya süresiz olarak durdurulur.
(3)
Çevre kirliliğinin toplum sağlığı yönünden tehlike yarattığı hallerde tesis
veya faaliyet, süre verilmeksizin kısmen veya tamamen durdurulur ve Sağlık
Bakanlığına bildirilir.
Denetim Raporu
Madde 32 - (1)
Bakanlık denetim ekibi, denetimin tamamlanmasını takip eden kırk iş günü içinde
denetim raporunu hazırlar. Bu raporda;
a)
Denetim sırasında tespit edilen eksiklikler ve uygunsuzluklar,
b)
Cezai müeyyide uygulanmasını gerektiren durumlarda önerilen cezalar ile yasal
dayanakları,
yer
alır.
(2)
Bakanlık denetim ekibi, denetim esnasında tespit ettikleri cezai müeyyide
gerektiren durumları ve uygunsuzluğun giderilmesi için önerdikleri süreleri
Kanunda belirtilen idari ceza vermeye yetkili amirlere bildirirler.
(3)
Denetim raporlarının bir nüshası tesis veya faaliyetlere gönderilir ve diğer
nüshaları Bakanlık ve/veya il müdürlüğünün ilgili birimince gereği yapıldıktan
sonra muhafaza edilir.
Denetim Sonuçlarının Değerlendirilmesi
Madde 33 - (1) Denetim
sonuçları, Bakanlıkça hazırlanan yıllık denetim programlarının sona ermesini
müteakip denetimle yetkili birim amirlerince değerlendirilir. Değerlendirme
sonuçları ile öneriler Bakanlık makamına sunulur; denetim planlarının ve yıllık
denetim programlarının hazırlanmasında dikkate alınır.
Gizliliğe Riayet
Madde 34 - (1) Bakanlık çevre denetim
görevlileri, denetim esnasında öğrendikleri ticari sır mahiyetindeki bilgileri
açıklayamazlar.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çevre Denetim Görevlileri
Çevre Denetim
Görevlilerinde Aranacak Nitelikler
Madde 35 - (Değişiklik: 16.08.2011 / 28027) (1) En az dört yıllık yükseköğretim kurumu mezunu Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı personelinden aşağıda belirtilen eğitim programlarına katılarak eğitim belgesi alanlar bu madde uyarınca yapılacak puanlamaya göre Çevre Denetim Görevlisi olarak görevlendirilirler.
a) Kapsamı Bakanlıkça belirlenen çevre denetimi eğitimi; (60 puan).
b) Çevre mevzuatı kapsamında yapılan her bir çevre denetimi bir puan; (en fazla 25 puan).
c) Çevre bilim ve teknolojisi, çevre işlem ve etkileri, çevre mevzuatı, çevre yönetim sistem ve standartları, çevre denetim işlem usul ve teknikleri ile cihazların teknik yönleri konularından herhangi birini kapsayan iş tecrübesi her bir yıl için bir puan; (en fazla 15 puan).
(2) Çevre Denetim Görevlilerinin en az 70 puan, Çevre Baş Denetim Görevlilerinin ise en az 80 puan almaları zorunludur.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Denetim Bilgilerinin Bildirimi
Madde 36 - (1) Bakanlık merkez birimleri, il
çevre ve orman müdürlükleri ile yetki devri yapılan kurum ve kuruluşlar
tarafından Kanuna göre yapılan tüm çevre denetimlerine dair bilgiler, ceza ile
sonuçlanıp sonuçlanmamasına bakılmaksızın Bakanlıkça belirlenen şekilde
Bakanlığa bildirilir.
İdari Yaptırım Karar Defteri
Madde 37 - (1) Bakanlık merkez teşkilatı
birimleri, il çevre ve orman müdürlükleri ile yetki devri yapılan kurum ve
kuruluşlar, Kanuna göre yaptıkları çevre denetimleri sonucunda ceza
uygulamışlarsa bu cezalar İdari Yaptırım Karar Defterine işlenir.
(2)
İdari Yaptırım Karar Defteri Bakanlık merkez teşkilatında her genel müdürlükte
ve il çevre ve orman müdürlüklerinde bir adet bulunacak şekilde tutulur.
Yürürlükten Kaldırılan Yönetmelik
Madde 38 - (1) 5/1/2002 tarihli ve 24631
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre Denetimi Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Çevre Yönetim Birimi Kurma, Çevre Görevlisi İstihdam Etme veya Çevre
Yönetimi Hizmeti Alma Süresi
Geçici Madde 1 - (Değişik: R.G. 22.10.2009 /
27384) (1) Bu
Yönetmeliğin yürürlük tarihinden itibaren;
a)
Ek-1 listesinde yer alan tesis veya faaliyetler en geç 18 ay içerisinde; Ek-2
listesinde yer alan tesis veya faaliyetler ise en geç 24 ay içerisinde,
b)
Altyapı çalışmalarına başlayan Organize Sanayi Bölgeleri, 11 inci maddede
belirtilen tesislere sahip belediyeler ve mahalli idare birlikleri, 12 nci
maddede belirtilen sağlık kuruluşları veya hastaneler, 24 ay içerisinde,
Çevre
yönetim birimlerini kurar veya çevre görevlisi istihdam eder ya da çevre
yönetimi hizmeti alırlar.
Yürürlük
Madde 39 - (1) Bu Yönetmelik 1/1/2009
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 40 - (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre ve Orman Bakanı yürütür.
EK-1
ÇEVREYE KİRLETİCİ ETKİSİ
YÜKSEK OLAN FAALİYET VEYA TESİSLER
(16.08.2011 / 28027 ile yürürlükten kaldırılmıştır).
EK-2
ÇEVREYE KİRLETİCİ ETKİSİ
OLAN FAALİYET VEYA TESİSLER
(16.08.2011 / 28027 ile yürürlükten kaldırılmıştır).
EK-3 ÇEVRE
DENETİM TUTANAĞI (Tüzel
Kişiler İçin)
ÇEVRE
DENETİM TUTANAĞI (Gerçek
Kişiler İçin)
|