BİYOGÜVENLİK KURULU VE KOMİTELERİN ÇALIŞMA USUL
VE ESASLARINA DAİR YÖNETMELİK
Bu Yönetmelik, 13 Ağustos 2010 tarih ve 27671
sayılı Resmî Gazete’de yayınlanmıştır.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
Madde 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Biyogüvenlik
Kurulu, uzmanlar listesi ve Komitelerin oluşumu, çalışmaları ile görev ve
yetkilerine dair usul ve esasları belirlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, Biyogüvenlik
Kurulu, uzmanlar listesi ve Komitelerin oluşumu, çalışma usul ve esasları ile
görev ve yetkilerine dair hükümleri kapsar.
Dayanak
Madde 2 – (1) Bu Yönetmelik, 18/3/2010
tarihli ve 5977 sayılı Biyogüvenlik Kanununa
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Tarım ve Köyişleri
Bakanını,
b) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri
Bakanlığını,
c) Biyogüvenlik: İnsan, hayvan ve
bitki sağlığı ile çevre ve biyolojik çeşitliliği korumak için GDO ve ürünleri
ile ilgili faaliyetlerin güvenli bir şekilde yapılmasını,
ç) Biyogüvenlik bilgi değişim
mekanizması: GDO ve ürünleri ile ilgili bilimsel, teknik ve uygulamaya ilişkin
bilgi ve belgelerin ulusal ve uluslararası seviyede alışverişinin
kolaylaştırılması ile kamuoyunun bilgilendirilmesi ve karar sürecine katılımı
amacıyla oluşturulacak bilgi alışverişi sistemini,
d) Biyolojik çeşitlilik: Ekosistem de dâhil olmak üzere, türler
arası ve tür içi farklılıkları,
e) Canlı organizma: Mikroorganizma, steril
organizma, virüs, virion ve viroidler
de dâhil olmak üzere genetik materyali çoğaltabilen ya da aktarabilen herhangi
bir biyolojik varlığı,
f) Değerlendirme: GDO ve ürünleri ile ilgili her bir başvuru
için karar oluşturmada dikkate alınmak üzere, bilimsel esaslara göre Komiteler
tarafından yapılacak risk değerlendirmesi ve sosyo-ekonomik
değerlendirme ile ihtiyaç hâlinde etik değerlendirme ve Kurulca istenecek diğer
değerlendirmeleri,
g) Etik değerlendirme: Başvuru hakkında karar
verilmeden önce değerlendirilmek üzere, GDO ve ürünlerinin çevreye serbest
bırakılması ve kullanılması sürecinde tüketiciler, kullanıcılar ve çiftçilerin
etik değerleri ile olabilecek etkileşimleri belirlemek üzere yapılan
çalışmaları,
ğ) GDO ve ürünleri: GDO, GDM, kısmen veya tamamen GDO’lardan elde edilen, GDO içeren veya GDO’lardan
oluşan ürünleri,
h) Genetik yapısı değiştirilmiş mikroorganizma (GDM): Genetik
yapısı doğal rekombinasyonlar dışında kalan yol veya
süreçlerle değiştirilmiş olan mikroorganizmaları,
ı) Genetik yapısı değiştirilmiş organizma (GDO): Modern biyoteknolojik yöntemler kullanılmak suretiyle gen
aktarılarak elde edilmiş, insan dışındaki bitki, hayvan ve mikroorganizma dâhil
canlı organizmayı,
i) İlgililer: GDO ve ürünleri ile ilgili olarak araştırma,
geliştirme, işleme, piyasaya sürme, izleme, kullanma, ithalat, ihracat, nakil,
taşıma, saklama, paketleme, etiketleme, depolama gibi faaliyetlerde
bulunanları,
j) İthalat: Yurt dışında üretilmiş malların bedelli veya
bedelsiz alınarak serbest dolaşıma giriş rejimi prosedürlerine
tabi tutulmasını,
k) Kapalı alanda kullanım: İnsan, hayvan ve bitki sağlığı ile
çevre ve biyolojik çeşitlilik üzerinde genetiği değiştirilmiş organizmalardan
kaynaklanabilecek olumsuz etkilerin biyolojik, kimyasal ve fiziksel engellerle
tamamen önlenerek kontrol edilen laboratuvar ve
tesislerdeki işlemlerini,
l) Kanun: 18/3/2010 tarihli ve 5977
sayılı Biyogüvenlik Kanunu,
m) Karar: GDO veya ürünlerine ilişkin yapılan bir başvuru
hakkında bilimsel esaslara göre yapılan risk değerlendirmesi ve sosyo-ekonomik değerlendirme sonuçlarına göre Kurul
tarafından verilen kararı,
n) Komite: Bilimsel değerlendirmeleri yapmak üzere Kurul
tarafından oluşturulan komiteleri,
o) Kullanım: GDO ve ürünlerinin gıda, yem, işleme ve diğer
amaçlarla piyasaya sürülmesi, pazarlanması ve tüketimi dâhil tüm işlemleri,
ö) Kurul: Biyogüvenlik Kurulunu,
p) Modern biyoteknoloji: Geleneksel
ıslah ve seleksiyonda kullanılan teknikler dışında, doğal fizyolojik üreme
engelini aşarak, rekombinant deoksiribonükleik
asidin (rDNA) ve nükleik asidin
hücrelere ya da organallere doğrudan aktarılmasını sağlayan in vitro nükleik asit
tekniklerinin ya da taksonomik olarak
sınıflandırılmış familyanın dışında, farklı tür ve sınıflar arasında hücre
füzyonu tekniklerinin uygulanmasını,
r) Protokol: 17/6/2003 tarihli ve 4898
sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan ve 17/7/2003 tarihli ve 2003/5937
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla onaylanan Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesinin Biyogüvenlik Kartagena
Protokolünü,
s) Risk değerlendirme: GDO ve ürünlerinin, genetik
değişiklikten dolayı, insan, hayvan ve bitki sağlığı, biyolojik çeşitlilik ve
çevre üzerinde sebep olabileceği risklerin ve risk kaynağının test, analiz,
deneme gibi bilimsel yöntemlerle tanımlanması, niteliklerinin belirlenmesi,
değerlendirilmesi ve risk unsurlarının belirlenmesini kapsayan dört aşamalı
süreci,
ş) Risk yönetimi: GDO ve ürünlerinin, risk değerlendirmesi ve
yasal faktörler göz önünde tutularak ilgili taraflarla istişare ile izin
verilen amaç ve kurallar dâhilinde kullanılmasını ve muamelesini sağlamak
amacıyla alınan önlemleri, uygun olabilecek kontrol önlemlerine ilişkin
alternatiflerin değerlendirilmesi, tercih edilmesi ve uygulanması
sürecini,
t) Sosyo-ekonomik değerlendirme:
Başvuru hakkında karar verilmeden önce değerlendirilmek üzere, GDO ve
ürünlerinin çevreye serbest bırakılması,
kullanılması sürecinde biyolojik çeşitlilik ve kullanıcıları ile
çiftçiler üzerindeki etkilerinden kaynaklanacak sosyo-ekonomik
bedelleri belirlemek üzere bilimsel esaslara dayanarak yapılan tüm
çalışmaları,
u) TAGEM: Tarımsal Araştırmalar Genel Müdürlüğünü,
ü) TÜBİTAK: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumunu,
v) Uzmanlar listesi: İçinden Komitelerin seçileceği ve Kanun
kapsamındaki konularla ilgili bilimsel yeterliliğe sahip kişilerden oluşan
listeyi
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler, Kurul, Uzmanlar Listesi
ve Komiteler
Genel hükümler
Madde 4 – (1) GDO ve ürünlerinin gıda, yem ve işleme amacıyla
piyasaya sürülmesi ile GDO ve ürünlerinin deneysel amaçlı serbest bırakılmasına
ve GDM’lerin kapalı alanda kullanımına ilişkin
başvuruların değerlendirilmesi ve bu Yönetmelikte belirtilen diğer görevlerin
yürütülmesi için;
a) Biyogüvenlik Kurulu,
b) Uzmanlar listesi,
c) Komiteler
oluşturulur.
(2) Kurul ve Komiteler görevlerini yaparken bağımsızdır. Hiçbir
organ, makam, merci ve kişi Kurula ve Komiteye emir ve talimat veremez.
(3) Kurul, yapılan her bir başvuru için ayrı bir komite
oluşturur ve bu komiteler her bir değerlendirmeyi ayrı yapar.
(4) Kurul ve Komitelerin sekretarya hizmetlerini TAGEM yürütür.
(5) Kanun kapsamındaki
duyurular, kamuoyunun GDO ve ürünleri ile ilgili bilgilendirilmesi ve karar
alma sürecine katılımı biyogüvenlik bilgi değişim
mekanizması aracılığıyla yapılır.
(6) Biyogüvenlik bilgi değişim
mekanizması TAGEM tarafından yürütülür.
(7) Kurulun ve Komitelerin çalışmaları süresince ihtiyaç
duyacakları bilgi ve belge talepleri Bakanlık aracılığıyla karşılanır.
(8) Başvuruda verilen bilgilerin yeterli görülmemesi durumunda
Kurul, başvuru sahibinden yeniden deney, test, analiz ve araştırma yapılmasını
talep edebilir. Kurulun değerlendirme için talep ettiği çalışmaların masrafları
başvuru sahibi tarafından karşılanmak kaydı ile uluslararası akredite
kuruluşlara, Bakanlıkça belirlenmiş üniversitelere veya TAGEM aracılığıyla
Bakanlık veya diğer Bakanlıklara bağlı araştırma enstitülerine yaptırılır ve
sonuçları Kurula bildirilir.
(9) Kanun kapsamında yapılacak başvurular, değerlendirme ve
karar süreçlerindeki iş ve işlemler ile talep edilecek bilgi, belge ve
raporların ücretleri Kurulun önerisi ile Bakanlık tarafından belirlenerek her
yılın Ocak ayında ilan edilir.
(10) Başvuru sahipleri risk değerlendirme ve sosyo-ekonomik değerlendirme ile ilgili masrafları
Bakanlıkça belirlenecek hesaba yatırır.
(11) Başvuru sahibince gizli tutulması istenen bilgiler TAGEM
tarafından Kurula bildirilir. Kurul kamu sağlığının korunması amacıyla
açıklanması gereken bilgiler dışında, gizli tutulması isteğiyle kendisine gelen
bilgileri üçüncü taraflara ifşa edemez.
(12) Kurul üyeleri ve uzmanlar listesinde yer alanlar her yıl
bağımsız ve tarafsızlıklarını beyan eden genel bir taahhütnameyi Bakanlığa
verir.
(13)
Kurul ve Komite üyelerinin Kanun ve Kanuna dayanarak çıkartılan yönetmeliklerle
belirlenen hükümlere aykırı davranışları ile ilgili işlemler Bakanlık tarafından
yürütülür.
Kurulun oluşturulması
Madde 5 – (1) Kurul Bakanlıkça dört, Çevre ve Orman Bakanlığınca
iki, Sağlık Bakanlığınca bir, Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca bir ve Dış Ticaret
Müsteşarlığınca bir üye olmak üzere Kanun kapsamına giren konularda en az beş
yıllık tecrübeye sahip olanlardan ilgili Bakanlar tarafından belirlenen toplam
dokuz üyeden oluşur.
(2) Bakanlıkça seçilecek üyelerden biri üniversitelerden,
diğeri de meslek örgütleri tarafından gösterilen adaylar arasından seçilir.
(3)
Kurul Başkanı Bakan tarafından belirlenir.
(4)
Kurul Başkanı ve üyelerinin görev süreleri, göreve başladıkları tarihten
itibaren 3 yıldır ve en fazla iki dönem için görevlendirilebilir. Görevi biten
üye, yeni üye başlayıncaya kadar görevine devam eder. Boşalan Kurul Başkanlığı ve üyeliklerine en
geç bir ay içerisinde ilgili Bakanlar tarafından yeni görevlendirme yapılır.
(5) Kurul üyesi olacakların,
a)
En az lisans düzeyinde yükseköğrenim görmüş olmaları,
b) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun
48 inci maddesinin (A) bendinin (1), (4), (5), (6) ve (7) numaralı alt
bentlerinde belirtilen şartları taşımaları,
c)
Kanun kapsamına giren konularda en az beş yıllık tecrübeye sahip olması
zorunludur.
(6) Kurulun oluşturulması ile ilgili işlemler Bakanlık
tarafından yürütülür.
Kurulun çalışma esasları
Madde 6 – (1) Kurul Başkanın daveti üzerine gündemli olarak
toplanır.
(2)
Kurul Başkanı, yokluğunda yerine vekalet edecek üyeyi,
Kurulun ilk toplantısında belirler ve bu durum tutanağa geçirilir. Kurul
Başkanı ve vekalet edecek üyenin bulunmadığı
durumlarda ise Kurul Başkanı üyelerden birini toplantıdan önce yazılı olarak
görevlendirir.
(3) Kurul toplantıları ile ilgili kayıtların tutulması,
muhafazası, tutanakların tutulması ve kayıtların takip edilmesi için üyelerden
birisi raportör olarak, birisi de raportörün
yokluğunda bu görevi yürütmek üzere 3 yıllık süre için seçilir.
a) Her bir toplantının gündemi Kurul üyelerinin görüşü
alınarak, Kurul Başkanı tarafından hazırlanır ve toplantıdan en az bir hafta
önce TAGEM aracılığıyla Kurul üyelerine bildirilir.
b) Gündemin bildirilmesinden sonra gündemde değişiklik
yapılamaz. Ancak, Kurul toplantısının açılışında, Kurul üyelerinin en az
beşinin yazılı başvurusu ile gündeme yeni madde ilave edilebilir.
c) Toplantı yer ve tarihi Kurul Başkanı tarafından belirlenir
ve gündemle birlikte üyelere bildirilir.
ç) Gündemde yer alan maddelerin görüşülmesi tamamlanmadığı
sürece toplantı sona ermiş sayılmaz.
d) Toplantıya sekiz saatten çok ara verilmesi durumunda, bu
durum tutanakla tespit edilir, toplantının hangi tarihte tekrar başlayacağı
belirlenir. Tutanak Kurul Başkanı ve raportör
tarafından imza altına alınır.
e) Kurula ait her türlü evrak Kurulun sekretarya görevini
yürütecek olan TAGEM tarafından muhafaza edilir.
(4) Kurul en az yedi üyenin hazır bulunması ile toplanır.
Kurul, üyelerden en az beşinin aynı yöndeki oyuyla karar alır. Kurul kararı
tutanakla tespit edilir ve imza altına alınır.
(5) Geçerli mazereti olmaksızın bir takvim yılında toplam üç
toplantıya katılmayan üye, bu durumun Kurul kararı ile tespit edilmesi
koşuluyla, üyelikten çekilmiş sayılır.
(6) Toplantıya katılmasına rağmen karşı oy kullanmadığı hâlde
Kurul kararlarını süresi içinde imzalamayan veya karşı oy kullandığı hâlde,
karşı oy gerekçesini süresi içinde yazmayan Kurul üyeleri, yazılı olarak ikaz
edilir. Bu durumun bir takvim yılı içinde toplam üç defa tekrar etmesi hâlinde,
ikaz edilen üye çekilmiş sayılır. Bu durumun, üyenin katılmadığı üçüncü
toplantıda Kurul tarafından tespit edilip karara bağlanarak Bakanlığa
bildirilmesi zorunludur.
(7) Kurul üyeleri, eşleri, evlatlıkları ve üçüncü derece dâhil
kan ve kayın hısımlarıyla ilgili konularda müzakere ve oylamaya katılamaz.
(8) Kurul Başkanı, Kurulun çalışmaları hakkında hazırlayacağı
raporlarla 6 ayda bir TAGEM aracılığıyla Bakanlığa bilgi verir.
(9) Kurulun çalışmaları ile ilgili olarak çıkartılacak
yönetmelik, tebliğ, talimat ve genelgeler ile bunlarda yapılacak değişikliklerle
ilgili önerileri TAGEM aracılığıyla Bakanlığa bildirilir.
(10) Kurul ile ilgili her türlü açıklama Kurul Başkanı veya
Kurul Başkanı tarafından yazılı olarak görevlendirilecek bir üye tarafından
yapılır.
(11) Kurul, Komite Başkanını toplantılarda oy hakkı olmadan
bulunmak üzere davet edebilir.
Kurulun görev ve
yetkileri
Madde 7 – (1) Kurulun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Üniversitelerde ve TÜBİTAK’ta görevli öğretim üyeleri veya uzmanlar ile
Kurul tarafından belirlenen alanlarda çalışanlardan, biyogüvenlik
bilgi değişim mekanizması aracılığıyla müracaat edenler arasından yapılacak
değerlendirme ile uzmanlar listesini oluşturmak ve görev tanımlarını yapmak,
b) Her bir başvuru için,
uzmanlar listesindeki kişilerden, değerlendirmeler için komiteleri
oluşturmak, üyelerini seçmek ve görev tanımlarını yapmak,
c) Komitelerin belirlenen süreler içinde görevini tamamlamasını
sağlamak,
ç) Değerlendirmeler için uyulacak esasları uzmanlar listesi
üyeleri ve Komitelerden görüş alarak belirlemek,
d) Alınan başvurunun kabul edilmesi halinde yapılacak
işlemleri, işlemlerin başlangıç tarihini ve başvuru ile ilgili diğer
değerlendirmelerini, ek bilgi veya belge talebi nedeniyle geçen süre hariç,
doksan gün içerisinde
Bakanlığa bildirmek,
e) Değerlendirme raporlarını ve Komite kararlarını dikkate
alarak Kurul kararlarını oluşturmak,
f) İzleme raporlarına dayanarak kararın kısmen veya tamamen
iptali ile yasaklama, toplatma, imha ve benzeri yaptırımlara ilişkin kararları
Bakanlığa sunmak,
g) Komitelerin görüşlerini de alarak, eşik değerin belirlenmesi
için Bakanlığa görüş bildirmek,
ğ) GDO ve ürünleri ile bunlara ilişkin her türlü faaliyet
sürecinde meydana gelebilecek kaza durumunda, çevre, biyolojik çeşitlilik,
tarımsal üretim ve insan sağlığı üzerinde olabilecek zararların önlenmesine
yönelik acil eylem planlarının hazırlanmasına esas teşkil edecek raporları
Komitelere hazırlatmak ve Bakanlığa öneride bulunmak,
h) GDO ve ürünleri konusunda yetkilendirilecek özel sektör
araştırma kuruluşları ile genetik yapısı değiştirilmiş mikroorganizmaların
kapalı alanda kullanımı konusunda faaliyet yürütecek ilgililerin uymaları
gereken şartlarla ilgili olarak Bakanlığa öneride bulunmak.
(2) Kurul adına kamuoyuna açıklama yapmaya Kurul Başkanı veya
Kurul Başkanınca görevlendirilen üye yetkilidir.
Kurul kararları
Madde 8 – (1) Kurul, her bir başvuru için ayrı karar alır.
Kurulun aldığı bir karar başka bir başvuru için emsal teşkil etmez.
(2) Kurulun karar alma süresi,
her bir başvuru için 7 nci maddenin birinci
fıkrasının (d) bendine göre aldığı kararın Bakanlık tarafından başvuru sahibine
bildirilmesinden sonra başlar ve iki yüz yetmiş günü geçemez. Bu sürenin hesaplanmasında ek bilgi ve belge
istenmesi ve temini için geçen süre, Bakanlığa bildirim ve kararın Resmî
Gazete’de yayımlanması süreci hesaba katılmaz. Başvuru sahibinden yeniden
deney, test, analiz ve araştırma yapılması istenildiğinde bunların yaptırılması
ve sonuçlarının alınması, bilimsel yayınlar ve yapılmış araştırmaların
sonuçları, Kurul tarafından belirlenecek diğer bilgiler ek bilgi kapsamında
değerlendirilir.
(3) Kurul kararını, her bir başvuru için hazırlanan
değerlendirme raporlarını ve Komite kararları ile kamuoyundan gelecek görüşleri
de dikkate alarak oluşturur.
(4) Kurul, Komitenin kararına uymak zorunda değildir. Kurul,
Komite kararına uymaması durumunda bu durumu gerekçeli olarak açıklar.
(5) Kurul, kararın olumlu olması hâlinde en son toplantı
tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde gerekçeleri, varsa karşı oy
gerekçeleri ve imzaları ile birlikte tekemmül ettirir ve Bakanlığa bildirir.
Bakanlık en geç on beş gün içinde kararı yayımlanmak üzere Resmî Gazeteye
gönderir.
(6) Kurul, kararın olumsuz olması durumunda, başvuru sahibine
yazılı olarak bildirilmek üzere, otuz gün içerisinde gerekçeleri ile birlikte
Bakanlığa iletir. Bakanlık olumsuz kararı en geç on beş gün içinde başvuru
sahibine bildirir.
(7) Başvuru sahibi, olumsuz kararın değiştirilmesi için altmış
gün içinde yeni bilgi ve belgeler sunarak itiraz edebilir.
(8) Kurul, olumsuz kararın değiştirilmesi için yapılan
başvurularla ilgili kararı, Komitelere danışarak, altmış gün içinde verir ve
sonuçlarını başvuru sahibine bildirilmek üzere Bakanlığa iletir.
(9) Kurul, kararda belirtilen koşulların ihlali veya GDO ve
ürünleriyle ilgili olarak herhangi bir riskin ortaya çıkabileceği yönünde yeni
bilimsel bilgilerin ortaya çıkması durumunda, kararı iptal edebilir.
Uzmanlar listesi
Madde 9 – (1) Uzmanlar listesine seçilen üyelerin görevleri 4
üncü maddenin onikinci fıkrasında belirtilen
hususlara uydukları sürece devam eder.
(2) Uzmanlar listesinde yer alan bir üye, görevlendirildiği
Komitenin görevi sona ermeden mücbir sebepler haricinde ayrılamaz veya görevine
son verilemez.
(3) Bu Yönetmelikle belirlenen kurallara aykırı hareket
edenlerin görev süreleri Kurul tarafından sona erdirilir ve görev süresi sona
erdirilen uzmanlar bir daha uzmanlar listesine alınmaz.
(4) Kurul, uzmanlar listesine seçilen üyeleri, Kanun
kapsamındaki uygulamaların yerine getirilmesi için uzmanlık konularını dikkate
alarak Komite çalışmaları dışındaki faaliyetlerde de görevlendirebilir.
(5) Kurul tarafından görevlendirildiği hâlde, görevi mazeretsiz
olarak iki defa kabul etmeyen veya süresi içinde yerine getirmeyen üyenin
görevine son verilir ve tekrar uzmanlar listesine alınmaz.
Komitelerin
oluşturulması, çalışma usul ve esasları, görev ve yetkileri
Madde 10 – (1) Her bir başvuruyu bilimsel olarak değerlendirmek
üzere Kurul tarafından uzmanlar listesinden seçilecek on bir kişilik komiteler
oluşturulur. Komitelere görevlendirilen üyelere, görevlendirildikleri ve
görevlerinin başlama ve bitiş süreleri yazı ile bildirilir.
(2) Komitenin görev süresi Kurulca verilen görevin tamamlanması
ile sona erer.
(3) Komite ilk toplantısında bir başkan ve iki raportör seçer. Başkanın yokluğunda yerine vekalet etmek üzere bir üyeyi tayin eder.
(4) Komitenin her bir toplantısının gündemi bir önceki
toplantıda belirlenir. Gündemde yapılacak değişiklikler ya da ilaveler Başkan
tarafından en az bir hafta önce Komite üyelerine bildirilir. Gündemin
bildirilmesinden sonra gündemde değişiklik ancak Komite toplantısının
başlangıcında üyelerden en az altısının aynı yöndeki oyuyla yapılabilir. Gündemde yer alan maddelerin görüşülmesi
tamamlanmadığı sürece toplantı sona ermiş sayılmaz.
(5) Komite en az dokuz üyenin hazır bulunması ile toplanır.
Komite, üyelerden en az altısının aynı yöndeki oyuyla karar alır. Komite kararı
tutanakla tespit edilir ve imza altına alınır.
(6) Davet edildiği hâlde, bir başvuru ile ilgili en fazla iki
toplantıya mazeretsiz katılmayan üyenin komite üyeliği düşer. Kurul tarafından
en geç bir ay içerisinde yeni bir üye belirlenir.
(7) Toplantıya katılmasına rağmen karşı oy kullanmadığı hâlde
Komite kararlarını imzalamayan veya karşı oy kullandığı hâlde, karşı oy
gerekçesini 15 gün içinde yazmayan Komite üyeleri, yazılı olarak ikaz edilir.
Bu durumun, iki defa üst üste veya Komitenin görev süresi içinde toplam üç defa
tekrar etmesi hâlinde, ikaz edilen üye çekilmiş sayılır. Bu durum, Komite
başkanı ve raportörler tarafından tespit edilip Kurula
en geç 15 gün içinde bildirilir. Boşalan üyeliğe en geç bir ay içerisinde bir
üye görevlendirilir.
(8) Komitelerin görev ve yetkileri şunlardır:
a) Kanun kapsamında yapılan başvurularda bilimsel değerlendirmeler
için sağlanan bilgilerin yeterliliğini belirlemek.
b) İhtiyaç duyulması hâlinde başvuru ile ilgili ilave olarak
istenebilecek test, deney, deneme, analiz gibi işlemleri belirleyerek çalışmanın
yaptırılmasını, sonuçlarının bildirilmesini ve gerekli hâllerde ek bilgi
gönderilmesini Kuruldan talep etmek ve bunların bilimsel değerlendirmesini
yapmak.
c) Kurul tarafından belirlenen esaslar doğrultusunda, her
başvuru için ayrı olmak üzere bilimsel değerlendirmeleri yapmak, raporlarını
hazırlamak ve Komite kararı ile birlikte Kurula bildirmek.
ç) Kurul tarafından iletilen bilimsel değerlendirmeye ilişkin
kamuoyu görüşlerini değerlendirmek ve sonuçlarını Kurula bildirmek.
d) Karar sonrasında ortaya çıkan veya elde edilen her türlü
yeni veri ve bilgiyi değerlendirerek bilimsel görüş oluşturmak.
e) İhtiyaç duyduğu bilgi ve belgelerin temini ile araştırma,
deneme, kontrol ve denetlemelerin yapılarak veya yaptırılarak sonuçlarının
bildirilmesini Kuruldan talep etmek.
f) Kurul tarafından gizli tutulması istenen bilgilerin
korunması için gerekli tedbirleri almak.
g) Kurul tarafından verilecek diğer görevleri yerine getirmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
Masrafların belirlenmesi
Geçici Madde
1 – (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
risk değerlendirmesi ve sosyo-ekonomik değerlendirme
ile ilgili masraflar Kurulun ilk toplantısında, yalnızca 2010 yılı için geçerli
olmak üzere belirlenerek Bakanlık tarafından duyurulur.
Yürürlük
Madde 11 – (1) Bu Yönetmelik 26/9/2010
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 12 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Köyişleri Bakanı yürütür.