BAZI AKARYAKIT TÜRLERİNDEKİ KÜKÜRT
ORANININ
AZALTILMASINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
Bu Yönetmelik, 6 Ekim 2009 tarih ve 27368 sayılı Resmî
Gazete’de yayınlanmıştır.
Amaç
Madde 1 - (1) Bu Yönetmeliğin amacı, insan ve çevreyi zararlı
etkilerden korumak için bazı akaryakıt türlerinin yakılması sonucunda oluşan
kükürt dioksit emisyonlarının azaltılmasına ilişkin
usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
Madde 2 - (1) Bu Yönetmelik; Türkiye Cumhuriyeti topraklarında,
deniz yetki alanlarında ya da belirlenen kirlilik kontrol alanlarında, bazı
akaryakıt türlerinin kükürt içeriğinin sınırlandırılması veya kükürt dioksit emisyonlarının azaltılması ile bazı akaryakıt türlerinin
denetimini, numune alınmasını ve raporlanmasını kapsar.
(2) Bu
Yönetmelikte belirtilen bazı petrol esaslı akaryakıt türlerinin kükürt
miktarındaki sınırlamalar;
a) Araştırma ve
deney amacıyla kullanılacak olan yakıtlar için,
b) Son
yakılmadan önce işlenmesi amaçlanan yakıtlar için,
c) Rafineri
endüstrisinde işlenen yakıtlar için,
ç) Savaş
gemileri ile askeri amaçlı diğer gemiler tarafından kullanılan yakıtlar için,
d) Bir geminin
emniyetini temin etmeye veya denizde can kurtarmaya yönelik özel amaçlarla bir
gemide herhangi bir yakıt türünün kullanılması gerektiğinde,
e) Gemide veya
geminin teçhizatındaki bir hasar nedeniyle, hasarın oluşmasını müteakip
hasardan kaynaklanan fazla emisyonu engellemek veya
azaltmak amacıyla ve en kısa sürede hasarı gidermek üzere makul tedbirlerin
alındığı durumlarda kullanılması gereken tüm yakıtlarda,
f) 8 inci
maddeye uygun olarak onaylanmış emisyon azatlım
teknolojilerini bulunduran gemilerde kullanılan yakıtlar için,
uygulanmaz.
(3) İkinci
fıkranın (e) bendi gemi donatanının veya kaptanın kasten veya tedbirsizlik
sonucu hasara sebebiyet verdiği hallerde uygulanmaz.
Tanımlar
Madde 3 - (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) ASTM yöntemi: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından ilgili
mevzuatı uyarınca belirlenen tanımı,
b) Denizcilik
yakıtları: Enerji Piyasası Düzenleme
Kurumu tarafından ilgili mevzuatı uyarınca belirlenen tanımı,
c) Düzenli
sefer: Yayımlanmış bir tarifeye göre
veya belirlenmiş bir program dahilinde düzenli veya
sık aralıklı olarak, aynı iki veya daha fazla liman arasında karşılıklı olarak
yapılan bir dizi yolcu gemisi deniz trafiğini veya molasız olarak aynı limandan
aynı limana yapılan bir dizi deniz seferini,
ç) Emisyon azaltım teknolojisi:
Egzoz gazı temizleme sistemini veya doğruluğu kanıtlanabilen ve uygulanabilen
diğer teknolojik yöntemleri,
d) Fuel oil: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından ilgili
mevzuatı uyarınca belirlenen tanımı,
e) İç su aracı: İç sularda yük ve yolcu taşımak için kullanılan her
türlü tekne ile balıkçı tekneleri,
f) İç su: Tabii ve suni göller, baraj gölleri, dalyan ve
nehirleri,
g) MARPOL: 1978 tarihli Protokol ile değişik 1973 tarihli
Denizlerin Gemiler Tarafından Kirletilmesinin Önlenmesine Dair Uluslararası
Sözleşmeyi,
ğ) MARPOL Ek-VI: 1997 tarihli Protokolle MARPOL Sözleşmesine eklenen
“Gemilerden Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Önlenmesine Dair Kurallar”a
ilişkin bölümü,
h) Mevcut tesis: Bu Yönetmeliğin yayımlanmasından önce kurulmuş veya
Çevresel Etki Değerlendirmesi mevzuatına göre kurulması uygun bulunan
tesisleri,
ı) Orta damıtık
ürün: Enerji Piyasası Düzenleme
Kurumu tarafından ilgili mevzuatı uyarınca belirlenen tanımı,
i) Rıhtımdaki
gemiler: Herhangi bir liman sınırları
içerisinde yükleme, boşaltma veya konaklama faaliyetlerinin yapıldığı sürelerde
veya yük operasyonları yapılmaksızın geçen zamanlarda güvenli bir şekilde bağlı
veya demirli olan gemileri,
j) Savaş gemisi: Silahlı kuvvetlere ait, geminin milliyeti konusunda
ayırt edici dış işaretlere sahip, adı uygun bir hizmet listesi veya eşiti bir
bölgede kayıtlı, ülkenin hükümeti tarafından atanmış yetkili askeri personelce
idare edilen ve düzenli ordu disiplini altında gemi adamı ile donatılmış
gemileri,
k) SOx emisyon kontrol alanları: Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) tarafından
“MARPOL Sözleşmesi Ek-VI”da tanımlanan deniz
alanlarını,
l) Yakma tesisi: Isı üretimi için kullanılan yakıt oksijenle
yükseltgenme reaksiyonuna girdiği cihaz (sistemi),
m) Yeni tesis: Bu Yönetmeliğin yayımlanmasından sonra kurulacak olan
tesisleri,
n) Yolcu gemisi: Gemi kaptanı, gemi adamı, geminin işi gereği gemide
bulunan veya çalışan diğer kişiler ile bir yaşından küçük çocuklar hariç onikiden fazla yolcu taşıyan gemileri,
ifade eder.
Fuel Oil Türlerinin Azami Kükürt
İçeriği
Madde 4 - (1) Ülke sınırları içerisinde 1/1/2012
tarihinden itibaren kükürt içeriği kütlece % 1’i geçen fuel
oil türleri kullanılamaz.
(2) Aşağıda
yer alan yakma tesisleri bu maddenin birinci fıkrası kapsamı dışında olup emisyonları uygun şekilde izlenir.
a) Akaryakıt
türlerinin kullanıldığı ısı gücü 50 MW veya daha fazla olan yeni yakma
tesislerinde; kükürt içeriği kütlece % 1’i geçen fuel
oil türlerinin kullanılması durumunda, baca gazında %
3 hacimsel oksijen miktarına göre aşağıdaki kükürt dioksit emisyonu
sınır değerleri aşılamaz;
1) Isıl gücü 50
MW ve daha büyük olan, 100 MW’tan küçük olan
tesislerde; 850 mg/Nm3,
2) Isıl gücü 100
MW ve daha büyük olan, 300 MW’tan küçük olan
tesislerde; 400-200 mg/Nm3 (lineer azalma),
3) Isıl gücü 300
MW ve daha büyük olan tesislerde; 200 mg/Nm3,
b) Akaryakıt
türlerinin kullanıldığı ısıl gücü 50 MW veya fazla olan mevcut yakma
tesislerinde; kükürt içeriği kütlece % 1’i geçen fuel
oil türlerinin kullanılması durumunda baca gazında %
3 hacimsel oksijen miktarına göre aşağıdaki kükürt dioksit emisyonu
sınır değerleri aşılamaz;
1) Isıl gücü 50
MW ve daha büyük olan 300 MW’tan küçük olan
tesislerde 1700 mg/Nm3,
2) Isıl gücü 300
MW ve daha büyük olan 500 MW’tan küçük olan
tesislerde 1700-400 mg/Nm3 (lineer azalma),
3) Isıl gücü 500
MW ve daha büyük olan tesislerde 400 mg/Nm3.
c) Bu fıkranın
(a) ve (b) bentleri kapsamında yer almayan diğer yakma tesislerinde baca
gazında % 3 hacimsel oksijen esas alınarak SO2 emisyonu için
1/1/2012 tarihi itibarıyla 1700 mg/Nm3 sınır değeri
aşılamaz.
ç) Kullandığı
yakıt veya yakıt kombinasyonundan bağımsız olmak
üzere, yakma ünitelerinin SO2 emisyonu % 3 hacimsel oksijen esas
alınarak rafinerilerde 1700 mg/Nm3 sınır değeri geçilemez. Ancak,
(a) bendi kapsamında olan veya bu Yönetmeliğin yayım tarihinden itibaren (b)
bendi kapsamında yer alan yakma ünitelerinde bu hüküm uygulanmaz.
3) Isıl gücü
1000 kW (1MW)’ın altında
olan yakma tesisleri için aşağıdaki hükümler uygulanır;
a) Emisyon
izniyle ilgili mevzuat kapsamında emisyon iznine tabi
olmayan ancak kükürt içeriği kütlece % 1’i geçen fuel
oil türlerini sanayi işletmelerinde bulunan yakma
tesislerinde kullanan işletmeler, 1/1/2012 tarihinden itibaren ilgili mevzuat
kapsamında emisyon iznine tabidir.
b) Çevre ve
Orman Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulan Isınmadan Kaynaklanan Hava
Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği kapsamında, ısınma amacı ile kullanılan ve
ısıl gücü 1000 kW altında olan yakma tesisleri Tip
Emisyon Belgesi almakla yükümlüdür.
Orta Damıtık
Üründeki Azami Kükürt Miktarı
Madde 5 - (1) Kükürt içeriği kütlece % 0.1’i
geçen orta damıtık ürün kullanılamaz.
SOx Emisyon Kontrol Alanlarında ve Düzenli Sefer Yapan
Yolcu Gemilerinde Kullanılan Denizcilik Yakıtlarındaki Azami Kükürt İçeriği
Madde 6 - (1) Türkiye Cumhuriyeti deniz yetki alanları ve
kirlilik kontrol alanları içerisinde yer alan SOx
Emisyon Kontrol Alanlarında kükürt içeriği kütlece % 1,5’i geçen denizcilik
yakıtlarının kullanılmaması için gerekli tüm tedbirler alınır. Bu hüküm,
seferine Türkiye Cumhuriyeti deniz yetki alanları dışında başlamış gemileri de
içerecek şekilde bayrağına bakılmaksızın her gemiye uygulanır.
(2) Uluslararası
Denizcilik Örgütü tarafından “MARPOL Sözleşmesi Ek-VI”da
tanımlanan SOx Emisyon Kontrol Alanlarında seyreden
tüm Türk bayraklı gemiler kükürt içeriği kütlece % 1,5’i geçen denizcilik
yakıtı kullanamaz.
(3) Düzenli
sefer yapan tüm yolcu gemileri, ülkemiz deniz yetki alanları ve belirlenen
kirlilik kontrol alanlarında seyrederken kükürt içeriği kütlece % 1,5’i geçen
denizcilik yakıtını kullanamaz. Bu hüküm, seferine Türkiye Cumhuriyeti deniz
yetki alanları dışında başlamış gemileri de içerecek şekilde, bayrağına
bakılmaksızın her gemiye uygulanır.
(4) Ülkemiz
limanlarına bir giriş şartı olarak bayrağına bakılmaksızın tüm gemiler yakıt
değişim operasyonlarını da içeren gemi jurnal kayıtlarını düzenli ve doğru
olarak tutmak zorundadır.
(5) Birinci
fıkra hükümleri;
a) Türk bayraklı
gemilere,
b) Türkiye
Cumhuriyeti’nin SOx Emisyon Kontrol Alanlarına sınır
olduğu durumlarda bayrağına bakılmaksızın Türkiye Cumhuriyeti limanlarında
bulunan her gemiye,
uygulanır.
Uluslararası deniz hukuku uyarınca diğer gemilere yönelik olarak ilave
yaptırımlar uygulanabilir.
İç Sularda ve Rıhtımdaki Gemilerde
Kullanılan Denizcilik Yakıtlarındaki Azami Kükürt İçeriği
Madde 7 - (1) Aşağıdaki gemilerin kükürt miktarı kütlece %
0,1’i aşan denizcilik yakıtlarını kullanmaması için gerekli tüm tedbirler
alınır.
a) İç su
araçları.
b) Rıhtımdaki
gemiler. Bu gemiler yapılan her yakıt değişim operasyonunu gemi jurnallerine
kaydedecek olup, gemi mürettebatına gemilerin limana varmasını müteakip mümkün
olan en kısa zamanda ve limandan ayrılmadan önceki en geç sürede yakıt değişim
operasyonlarını tamamlaması için gerekli zaman sağlanacaktır.
(2) Birinci
fıkra aşağıdaki durumlarda uygulanmaz.
a) Gemilerin
yayımlanmış tarifeye göre, iki saatten az süreyle limanda bağlı ya da demirli
bulunması durumunda.
b) 1974 tarihli
Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesinin son haline uyumlu olduğunu
gösteren bir sertifikaya sahip iç su araçlarının denizde bulundukları
durumlarda.
c) Rıhtımdaki
gemilerin makinelerinin çalışmadığı ve karadan elektrik ile beslendiği
durumlarda.
Yeni Emisyon
Azaltıcı Teknolojilerin Kullanımı
Madde 8 - (1) Türk bayrağı taşıyan gemiler için emisyon azaltıcı teknolojilerin kullanımı, aşağıdaki
hususlar dikkate alınarak onaylanır.
a) Uluslararası
Denizcilik Örgütü (IMO) tarafından hazırlanan rehberler.
b) Gerçekleştirilebilir
emisyon azaltımları dahil
olmak üzere çevre üzerindeki etkileri ile kapalı limanlar, liman alanları ve
haliçlerdeki ekosistemler üzerindeki tesirleri.
c) İzleme ve
kontrolün veya doğrulamanın uygulanabilirliği.
Yakıtların Tedarikinde
Değişiklik
Madde 9 - (1) Dünya piyasalarında ham petrol, petrol ürünleri
veya diğer hidrokarbonların tedarikinde ani bir değişiklik sonucu 4üncü ve
5inci maddelerde yer alan azami kükürt miktarı sınırlarının uygulanmasının
zorlaşması halinde altı ayı geçmemek üzere, daha yüksek kükürt içeren
yakıtların kullanımına Bakanlar Kurulu kararıyla izin verilebilir.
Numune Alma
ve Analiz
Madde 10 - (1) Denizcilik yakıtlarının kükürt içeriğinin 6ıncı
maddenin ikinci fıkrası ve 7inci maddenin birinci fıkrası hükümlerine
uygunluğunun sağlanması için gerekli tüm tedbirler alınır.
(2) Numune
alma, analiz ve denetim yöntemleri hakkında aşağıdaki esaslar uygulanır:
a) Gemilerde
yakılacak denizcilik yakıtlarından, gemilere teslim edilmesi sırasında
Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) tarafından yayımlanmış rehberlerdeki
talimatlar tatbik edilerek numune alınır ve kükürt miktarının analizi bu
numunelerle yapılır.
b) Gemilerde
yakılacak denizcilik yakıtlarındaki kükürt miktarının analizi mühürlenmiş
numunelerden ve mümkün olduğunda gemi tanklarından alınan numunelerden yapılır.
c) Gemi
jurnalleri ve ihrakiye teslim tutanakları incelenir.
(3) Denizcilik
yakıtlarına yönelik kütlece kükürt içeriği sınırlamasına uyulup uyulmadığını
belirlemek için denizcilik yakıtlarından numune alınır. Numune alma işlemi
yeterli sıklıkta ve yeterli miktarda numune alınarak ve alınan numunenin yakıtı
temsil edebileceği ve yakıtın gemilerce ilgili deniz alanlarında, limanlarda ve
iç sulardayken kullanıldığının tespit edilebildiği bir yöntemle yapılır.
(4) 6ncı maddenin
ikinci fıkrası ve 7inci maddenin birinci fıkrası hükümlerinin uygulandığı
yakıtlar dışında kalan denizcilik yakıtlarının kükürt içeriğini izlemek için
uygun tedbirler alınır.
(5) Kükürt
içeriğinin belirlenmesi için aşağıdaki yöntemler kullanılır:
a) Fuel oil ve denizcilik yakıtları
için TS EN ISO 8754 (2006) ve TS EN ISO 14596 (2008).
b) Orta damıtık
ürünler için TS 7472 EN 24260 (1997), TS ISO 8754 (2006) ve TS EN ISO 14596
(2008).
(6) İhtilaflarda
PrEN ISO 14596 yöntemi kullanılır. Orta damıtık
ürünlerdeki kükürt içeriğinin doğrulanmasına yönelik istatistiki
yorumlar TS EN ISO 4259 (2006) standardına uygun olarak yapılır.
(7) Bu
Yönetmelikte tanımlanan denizcilik yakıtlarının kullanımına yönelik denetim ve
numune alma çalışmaları Denizcilik Müsteşarlığı tarafından yapılır. Alınan
numunelerin analizi Denizcilik Müsteşarlığı tarafından uygun bulunan kurum,
kuruluş ve laboratuvarlarca yapılır.
Raporlama ve Gözden
Geçirme
Madde
11 - (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
sıvı yakıtların kullanıldığı yakma tesislerinin bulunduğu sanayi tesislerinin
sahipleri veya işleticileri tarafından, bir önceki yılın faaliyetleri ile
ilgili bilgilerin istendiği ve her yıl 30 Nisan tarihine kadar verilmesi
zorunlu olan Yıllık İşletme Cetveli formundaki yakıt türüne göre, yıllık yakıt
tüketim miktarının yer aldığı enerji bilgileri aşağıdaki usullerden biri
kullanılarak bildirilir.
a) Sanayi ve
Ticaret Bakanlığının internet adresinden Yıllık İşletme Cetveli işlemlerini
kullanmak suretiyle elektronik ortamda,
b) Sanayi ve
Ticaret İl Müdürlüklerinden veya (a) bendindeki adresten temin edilecek yazılı
form şeklindeki Yıllık İşletme Cetveli doldurularak, üretim yerinin bulunduğu
Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğüne verilerek.
(2) Bu Yönetmelik
kapsamında emisyon iznine tabi olan tesislerden
kaynaklanan emisyonun, Yönetmelikte belirtilen sınır değerlere, hüküm ve
esaslara uygunluğu emisyon izin belgesi ile belgelenir, bu Yönetmelik
kapsamında ayrıca numune alınması gerekmez. İl Çevre ve Orman Müdürlükleri bu
Yönetmelik kapsamındaki akaryakıt türlerinin kullanıldığı yakma tesislerinin emisyon izin durumlarına ilişkin bilgileri her yıl 30 Nisan
tarihine kadar Çevre ve Orman Bakanlığına bildirir.
(3) Birinci
fıkra kapsamında Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından toplanan akaryakıt
tüketim bilgileri, Çevre ve Orman Bakanlığına bildirir. Kullanılan yakıt
miktarına göre hesaplanan ortalama kükürt miktarı Çevre ve Orman Bakanlığı
tarafından raporlanır.
Yaptırım
Madde 12 - (1) Bu Yönetmelik hükümlerinin ihlali halinde 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun ilgili
hükümleri uygulanır.
Yakma Tesislerine İlişkin Geçici Hükümler
Geçici Madde
1 - (1) Yakıt olarak akaryakıt
türlerinin kullanıldığı yakma tesisleri hakkında 1/1/2012
tarihine kadar Çevre ve Orman Bakanlığınca yürürlüğe konulan Sanayi Kaynaklı
Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Uygulaması Ertelenen Hükümler
Geçici Madde
2 - (1) Bu Yönetmeliğin 6ıncı
maddesinin üçüncü fıkrası, 7nci maddesinin birinci fıkrası ve 10uncu maddesinin
üçüncü fıkrası hükümleri Türkiye Cumhuriyeti’nin Avrupa Birliği’ne üyelik
tarihinden sonra uygulanır.
Yürürlük
Madde 13 - (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 14 - Bu Yönetmelik hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.