ATIK ELEKTRİKLİ VE
ELEKTRONİK EŞYALARIN
KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
Bu Yönetmelik, 22 Mayıs 2012 tarih ve 28300 sayılı Resmî
Gazete’de yayınlanmıştır.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak, Tanımlar ve Genel İlkeler
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; elektrikli
ve elektronik eşyaların üretiminden nihai bertarafına
kadar çevre ve insan sağlığının korunması amacıyla elektrikli ve elektronik
eşyalarda bazı zararlı maddelerin kullanımının sınırlandırılması, bu
sınırlandırmalardan muaf tutulacak uygulamaların belirlenmesi, elektrikli ve
elektronik eşyaların ithalatının kontrol altına alınması, elektrikli ve
elektronik atıkların oluşumunun ve bertaraf edilecek atık miktarının
azaltılması için yeniden kullanım, geri dönüşüm, geri kazanım yöntem ve
hedeflerine ilişkin
hukuki ve teknik esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Ek-1/A’da yer alan kategorilere
dâhil olan elektrikli ve elektronik eşyaları kapsar. Ek-1/A’da tanımlanan kategorilere giren ürünlerin listesi, Ek-1/B’de verilmiştir.
(2) Bu
Yönetmelik, Ek-1/A’da yeralan kategorilere dâhil olup bu Yönetmeliğin kapsamında
olmayan bir ekipmanın parçasını oluşturacak şekilde monte edilmiş elektrikli ve
elektronik eşyaları kapsamaz.
(3) 30/5/2009 tarihinden önce piyasaya sunulmuş olan ürünler için
üretilen tamir ve yeniden kullanım amaçlı yedek parçalarda, 5 inci maddenin
birinci fıkrasının (a) bendi uygulanmaz.
(4)
Standart dışı veya hatalı olarak üretilen ve üreticisi tarafından ürün olarak
değerlendirilemeyen eşyalar, 15 ve 16 ncı maddede belirtilen
hedefler hariç, bu Yönetmelik hükümlerine tabidir.
(5)
Sağlık ve güvenlikle ilgili kanuni yükümlülükler ve atık yönetimi mevzuatı
hükümleri saklıdır.
(6)
Özel olarak askeri amaç taşımayan ürünler hariç, ülke güvenliğinin korunmasına
yönelik ekipman, silah, mühimmat ve savaş gereçlerinde
bulunan elektrikli ve elektronik eşyalar bu Yönetmeliğin kapsamı dışındadır.
Malzemelerin askeri amaç taşıyıp taşımadığı, Millî Savunma Bakanlığı ve
Genelkurmay Başkanlığınca müştereken tespit edilir.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik;
a) 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 8, 11 ve 12 nci maddeleri ile 29/6/2011 tarihli ve 644 sayılı Çevre ve
Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 2 ve 8 inci maddelerine ve 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı
Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanuna
dayanılarak,
b)
Avrupa Birliğinin 2002/95/EC sayılı Elektrikli ve Elektronik Eşyalarda Bazı
Zararlı Maddelerin Kullanımının Sınırlandırılmasına İlişkin Direktifi ile
2002/96/EC sayılı Atık Elektrikli ve Elektronik Eşya Direktifine paralel
olarak,
hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Aktarma merkezi: Üreticilerin veya çevre izin ve lisansına sahip AEEE işleme
tesislerinin atık elektrikli ve elektronik eşyaların toplanması amacıyla
kurdukları merkezleri,
b)
Atık elektrikli ve elektronik eşya (AEEE): 5/7/2008 tarihli ve 26927 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmelikte
yer alan atık tanımına uygun ve Ek-1/A’da tanımlanan kategorilerde yer alan ürünlerin kullanım
ömrü dolduğu andaki bütün bileşenlerini, unsurlarını ve ihtiva ettiği sarf
malzemelerini,
c)
Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
ç)
Bertaraf: Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin Ek-II A’sında yer alan işlemlerden herhangi birini,
d)
Çevre lisansı: 29/4/2009 tarihli ve 27214 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar
Hakkında Yönetmelikte düzenlenen lisansı,
e)
Dağıtıcı: Elektronik iletişim yoluyla yapılan satışlar da dâhil olmak üzere,
ticari olarak kullanıcıya elektrikli veya elektronik eşya ulaştıran gerçek veya
tüzel kişileri,
f)
Elektrikli ve elektronik eşya (EEE): Ek-1/A’da yer alan kategorilere dâhil olan ve alternatif akımla
1000 Volt’u, doğru akımla da 1500 Volt’u geçmeyecek şekildeki kullanımlar
maksadıyla tasarlanmış olan, uygun bir biçimde çalışması için elektrik akımına
veya elektromanyetik alana bağımlı olan eşyaları ve bu akım ve alanların
üretimi, transferi ve ölçümüne yarayan eşyaları,
g)
Evsel AEEE: Evlerden gelen ve özellikleri ile miktarı açısından evlerden
gelenlerle benzerlik gösteren ticari, kurumsal, endüstriyel ve diğer
kaynaklardan gelen AEEE’yi,
ğ)
Finansman anlaşması: Mülkiyet devrine imkân sağlayıp sağlamadığına
bakılmaksızın, herhangi bir ürünle ilgili olarak gerçekleştirilen tüm kredi,
kira, kiralama ve vadeli satış anlaşması veya düzenlemesini,
h)
Geçici depolama alanı: İşleme tesislerinde, atık elektrikli ve elektronik eşyaların
ve parçalarının bu Yönetmelikteki teknik koşullara göre bekletildiği alanları,
ı)
Geri dönüşüm: Yakarak enerji kazanma hariç, atık malzemelerini asıl veya başka
bir kullanım amacıyla üretim sürecine tabi tutmayı,
i)
Geri kazanım: Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin Ek-II B’sinde yer alan işlemlerden herhangi birisini,
j)
Getirme merkezi: Evsel AEEE’lerin toplanması için
belediyeler tarafından kurulan atık toplama merkezlerini,
k)
Homojen malzeme: Sökme, kesme, ezme, aşındırma gibi mekanik işlemlerle farklı
malzemelere ve parçalara ayrılamayan malzemeyi,
l)
İşleme: AEEE’lerin arındırılması, sökümü, parçalanması, geri kazanımı veya bertarafa hazırlanması amacıyla bir tesise teslim
edilmesinden sonra yapılan her türlü faaliyet ile AEEE’lerin
geri kazanımı veya bertarafı için gerçekleştirilecek
diğer işlemleri,
m)
İşleme tesisi: İşleme tanımı kapsamında yeralan
arındırma, söküm, parçalama, parçalama sonrası oluşan atıkların geri kazanımı
faaliyetlerinden asgari üç faaliyeti gerçekleştiren ve 21 inci maddeye göre
çevre izin ve lisansı alınmış tesisleri,
n)
Önleme: AEEE’lerin ve bunların ihtiva ettiği malzeme
ile maddelerin miktarlarının ve çevreye verdikleri zararın azaltılmasına
yönelik alınan tedbirleri,
o)
Sahipsiz atık: EEE’nin atık olduğu anda üreticisi
piyasada bulunmayan veya tespit edilemeyen AEEE’yi,
ö)
Tarihsel atık: Bu Yönetmeliğin yürürlüğe giriş tarihinden önce piyasaya sürülen
ürünlerden kaynaklanan AEEE’yi,
p)
Tehlikeli madde veya müstahzar: 26/12/2008 tarihli ve
27092 Mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Maddelerin ve
Müstahzarların Sınıflandırılması, Ambalajlanması ve Etiketlenmesi Hakkında
Yönetmelikte tehlikeli olarak tanımlanan madde veya karışımları,
r)
Üretici: 6/3/2011 tarihli ve 27866 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik kapsamındaki
mesafeli sözleşmeler ile yapılan satışlar da dâhil olmak üzere, satış yöntemine
bağlı olmaksızın;
1)
Kendi markasıyla elektrikli ve elektronik eşya üreten ve satan,
2)
Kendi markasıyla başka tedarikçiler tarafından üretilen elektrikli ve
elektronik eşyaları satan,
3)
Ticari amaçlarla elektrikli ve elektronik eşya ithal eden
gerçek ve tüzel
kişileri,
s)
Yeniden kullanım: AEEE’lerin veya parçalarının,
belediyelere, dağıtıcılara, işleme tesislerine, toplama noktalarına veya
üreticilere teslim edilenler de dâhil olmak üzere, tasarlandıkları asıl amaç
için tekrar kullanıldıkları her türlü uygulamayı,
ş)
Yetkilendirilmiş kuruluş: Bu Yönetmelikten kaynaklanan yükümlülüklerin yerine
getirilmesi amacıyla Bakanlıkça belirlenen esaslar dâhilinde oluşturulan ve kâr
amacı gütmeyen ortak uyum organizasyonunu,
ifade eder.
Genel ilkeler
MADDE 5 – (1) Elektrikli ve elektronik
eşyalar ile atık elektrikli ve elektronik eşyaların yönetimine ilişkin ilkeler
şunlardır:
a)
30/5/2009 tarihinden sonra ithal veya imal yoluyla piyasaya sürülen Ek-1/A’da verilen 1, 2, 3, 4, 5,
6, 7 ve 10 nolu sınıflara dâhil olan elektrikli ve
elektronik eşyalar ile elektrik ampulleri ve evsel amaçlı kullanılan aydınlatma
gereçlerinde, Ek-2’de yer alan istisnalar hariç, kurşun (Pb),
cıva (Hg), artı altı değerlikli krom (Cr6+), polibromürlü bifeniller (PBB) ve polibromürlü difenil eterler
(PBDE) ile kadmiyumun (Cd) bulunması yasaktır.
b)
Yeni tasarım ürünlerde, teknik açıdan uygun olması durumunda geri
dönüştürülebilen malzeme kullanımı teşvik edilir.
c) AEEE’lerin bir bütün olarak yeniden kullanımına öncelik
verilir.
ç)
Toplanan AEEE’lerin işlenmesi sağlanarak 16 ncı maddedeki geri kazanım ve geri dönüşüm oranları
sağlanır.
d) AEEE’lerin ve parçalarının teknik olarak işlenerek geri
dönüşüm ve geri kazanım imkânının bulunmaması durumunda bertarafına
müsaade edilir.
e) AEEE’lerin geri dönüşümü, geri kazanımı ve bertarafı çevre lisanslı tesislerde yapılır.
f) AEEE’lerin işlenmesi sonucu ortaya çıkan atıkların
azaltılması veya imhası amacıyla çevre mevzuatına aykırı olarak yakılması ve
alıcı ortama verilmesi yasaktır.
g) AEEE’lerin yönetiminden kaynaklanan çevresel zararların
giderilmesi ile ilgili tazminat ve diğer maliyetler, “kirleten öder” ilkesine
göre AEEE’lerin yönetimi için sorumlu olan gerçek
veya tüzel kişilere aittir.
ğ)
EEE üretimi yapılan tesiste oluşan veya garanti kapsamında yetkili servislerden
iade alınan AEEE’lerin işlenmesi amacıyla üretim
yerinde kurulan üniteler için çevre lisansı şartı aranmaz. Bu ünitelerde işleme
faaliyeti bu Yönetmelikte belirtilen kriterlere uygun
olarak gerçekleştirilir. EEE üretimi yapılan tesislerde oluşan AEEE’lerin geçici depolanması 13 üncü maddenin birinci
fıkrasına göre yapılır. Üretim yerlerinde kurulacak olan işleme üniteleri ile
geçici depolama alanları için ilgili çevre ve şehircilik il müdürlüğünden
uygunluk yazısı alınması zorunludur.
(2)
Bu Yönetmeliğin uygulanmasında; 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (r) bendinin
(2) numaralı alt bendinde tanımlanan üretici tarafından piyasaya sürülen
ürünler üzerinde, aynı bendin (1) numaralı alt bendinde tanımlanan üreticinin
de markasının bulunması durumunda, ürünlerin üreticisi olarak (1) numaralı alt
bentte yer alan kişi veya kuruluşlar sorumludur.
(3) Herhangi
bir finansman anlaşması dâhilinde finans sağlayan kişi veya kuruluşlar, 4 üncü
maddenin birinci fıkrasının (r) bendinde belirtilen üretici tanımı koşullarını
sağlamadıkları sürece üretici olarak değerlendirilmezler.
İKİNCİ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Bakanlığın görev ve yetkileri
MADDE 6 – (1) Bakanlık;
a) Ek-1/A’da verilen 1, 2, 3, 4, 5,
6, 7 ve 10 nolu sınıflara dâhil olan elektrikli ve
elektronik eşyalar ile elektrik ampulleri ve evsel amaçlı kullanılan aydınlatma
gereçlerinin üreticileri tarafından verilen Ek-3’te yer alan Uygunluk Beyan
Formunu yıllık olarak toplamakla, gerekli kayıt sistemini oluşturmakla ve firma
kod numarası vermekle,
b)
Denetim ve izleme yapmak veya yaptırmakla,
c) 5
inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendine aykırılık durumunda,
1)
Ürünün piyasaya arzının yasaklanmasını,
2)
Piyasaya arz edilmiş ürünlerin piyasadan toplatılmasını,
3)
2872 sayılı Çevre Kanununda öngörülen idari cezaların tatbik edilmesini
sağlamakla,
ç) 21
inci maddeye göre çevre izin ve lisansı vermekle,
d)
Üreticiler tarafından hazırlanan yönetim planlarını değerlendirmek ve
üreticilerin beyanları esas alınarak bir kayıt ve denetim sistemi oluşturmakla,
e)
Belediyelerin hazırladıkları AEEE yönetim planlarının uygunluğunu
değerlendirmekle,
f)
Dağıtıcıların, belediyelerin ve üreticilerin oluşturdukları toplama ve geri
dönüşüm faaliyetlerini değerlendirmek ve bu Yönetmelik hükümlerine aykırılık
tespit edilmesi halinde gerekli idari işlemleri uygulamakla,
görevli ve
yetkilidir.
(2)
Bakanlık gerekli gördüğü durumlarda bu maddede belirtilen yetkilerinin
bazılarını, sınırlarını belirlemek kaydıyla çevre ve şehircilik il
müdürlüklerine devredebilir.
Çevre ve şehircilik il müdürlüklerinin görev ve yetkileri
MADDE 7 – (1) Çevre ve şehircilik il
müdürlükleri;
a)
Lisans verilen atık elektrikli ve elektronik eşya işleme tesislerinin
faaliyetlerini izlemek, denetlemek, ilgili mevzuata aykırılık halinde gerekli
yaptırımın uygulanmasını sağlamakla,
b)
AEEE taşıma araçlarına taşıma lisansı vermekle ve faaliyetlerini denetlemekle,
gerekli durumlarda lisansı iptal etmekle ve/veya yenilemekle,
c)
EEE üreticilerinin sahasında 5 inci maddenin birinci fıkrasının (ğ) bendine
göre oluşturulacak üniteler için uygunluk yazısı vermekle,
görevli ve
yetkilidir.
Belediyelerin görev ve sorumlulukları
MADDE 8 – (1) Belediyeler;
a)
Evsel AEEE’lerin, 15 inci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen toplama hedeflerine göre etkin bir biçimde diğer atıklardan ayrı
toplanmasını sağlamak amacıyla AEEE yönetim planını hazırlamakla ve (c) bendinde
belirtilen AEEE toplama başlangıç yılından en az altı ay önce Bakanlığa
göndermekle,
b)
Yönetim planı çerçevesinde toplama programı hakkında konutları bilgilendirmek,
bu program çerçevesinde toplama işlemini yapmak veya yaptırmakla,
c)
Aşağıdaki tabloya uygun olarak getirme merkezlerini kurarak AEEE’lerin
toplanmasını sağlamakla ve kurulan getirme merkezlerine ilişkin olarak halkı
bilgilendirmekle,
Belediye Nüfusu |
Getirme Merkezi Oluşturma ve AEEE Toplama Başlangıç Yılları |
400.000’den fazla |
1/5/2013 |
200.000-400.000
arası |
1/1/2014 |
100.000-200.000
arası |
1/1/2015 |
50.000-100.000
arası |
1/1/2016 |
10.000-50.000
arası |
1/1/2017 |
10.000’den az |
1/1/2018 |
ç)
Getirme merkezlerinde 15 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen gruplamaya
göre AEEE’lerin uygun konteynerlerde
biriktirilmesini sağlamakla,
d)
Toplama esnasında kullanılan araçlar üzerinde “Atık Elektrikli ve Elektronik
Eşya Toplama Aracı” ibaresinin bulunmasını sağlamakla,
e)
Gerektiğinde evsel AEEE’lerin toplanması için il özel
idareleri ile ortak çalışmalar yapmakla,
f)
Toplanan evsel AEEE’leri 9 uncu maddenin birinci
fıkrasının (ğ) bendi kapsamında Koordinasyon Merkezince belirlenen lisanslı
işleme tesislerine göndermekle ve Koordinasyon Merkezine belgelemekle,
yükümlüdür.
(2)
Büyükşehir belediyeleri, AEEE’lerin il genelinde
etkin toplanması amacıyla belediyelerce yürütülen çalışmaları koordine etmekle,
bilgilendirme ve eğitim faaliyetlerine katılmakla yükümlüdür.
Elektrikli ve elektronik eşya üreticilerinin yükümlülükleri
MADDE 9 – (1) Elektrikli ve elektronik
eşya üreticileri;
a)
Teknik ve ekonomik imkânlar esas olmak üzere, uluslararası gelişmelere bağlı
olarak, elektrikli ve elektronik eşyaların üretim, ürün temini, ürün
geliştirme, AR-GE ve tasarım faaliyetlerinde bu Yönetmelik kapsamındaki zararlı
maddelerin kullanımından kaçınmak veya yerlerine daha güvenli alternatif
maddeleri kullanmak için gerekli çalışmaları yapmakla,
b)
Piyasaya sürdükleri elektrikli ve elektronik eşyalarda 5 inci maddenin birinci
fıkrasının (a) bendine uymakla ve bu teknik kriterlerin
sağlandığını gösteren bilgi ve belgeleri, ürünün piyasaya sunulmasından
itibaren on yıl süreyle muhafaza etmekle,
c)
İthal edilecek elektrikli ve elektronik eşyalar için 23 üncü maddeye uymakla,
ç)
Ürün bilgisi açıklamalarında “AEEE Yönetmeliğine Uygundur” ibaresine yer
vermekle,
d)
Her yıl Şubat ayı sonuna kadar Ek-3’te yer alan Uygunluk Beyan Formunu
doldurarak Bakanlığa sunmakla,
e) Bu
Yönetmelikte belirtilen geri dönüşüm ve geri kazanım oranlarının sağlanması ve
atıkların azaltılması amacıyla, elektrikli ve elektronik eşyaların tasarımı ve
üretimi sırasında, ürünlerin kolayca parçalanmasını, ayrıştırılmasını, yeniden
kullanımını, geri dönüşümünü ve geri kazanımını kolaylaştıracak malzeme ve
parçaları kullanmakla, çevrenin korunması ve/veya emniyet gereklilikleri
açısından önemli bir avantaj teşkil etmediği sürece yeniden kullanımı
engelleyecek EEE tasarımlarından veya üretim proseslerinden
kaçınmakla,
f)
Kendileri veya organizasyonunda yeraldığı
yetkilendirilmiş kuruluş tarafından, bu Yönetmelikten kaynaklanan
yükümlülüklerin yerine getirilmesine ilişkin AEEE yönetim planını hazırlamak ve
Bakanlık onayına sunmakla,
g)
Evsel AEEE’lere dair 15 inci maddedeki toplama
hedeflerinin gerçekleştirilmesini sağlamakla,
ğ)
Belediyeler ve dağıtıcılar tarafından toplanan evsel AEEE’lerin;
getirme merkezlerinden veya dağıtıcılardan başlamak üzere nakliye maliyetlerini
karşılamakla, 14 üncü maddede belirtilen teknik özellikleri sağlayan tesislerde
işlenmesini sağlamakla, işleme imkânının bulunmaması durumunda bertarafı için bir sistem kurmak ve maliyetleri
karşılamakla,
h)
Evsel olmayan AEEE’lerin toplanması, işlenmesi ve
bertaraf edilmesi amacıyla bir sistem kurmakla,
ı)
Belediyelerin yetki alanı dışında evsel AEEE’lerin
toplanması için il özel idareleri ile yapılacak ortak çalışmaları
desteklemekle,
i)
Belediyelerle birlikte veya münferit olarak eğitim ve bilinçlendirme
kampanyaları düzenlemekle ve bu etkinliklerde kullanılacak yazılı görsel
dokümanları sağlamakla,
j) Bu
Yönetmelikten kaynaklanan yükümlülüklerini münferit veya mevcut bir
yetkilendirilmiş kuruluşa dâhil olarak yerine getirmek ve 17 nci maddeye göre teminat vermekle,
k)
Topladıkları tüm AEEE’leri 22 nci
maddeye göre oluşturulan Koordinasyon Merkezine bildirmekle,
l) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe giriş tarihinden
sonra piyasaya sürülen EEE’leri TS-EN’nin 50419 sayılı Türk Standardına uygun olarak EK-6’da
yer alan sembolle işaretlemekle,
m)
Piyasaya sürecekleri EEE’ler için esasları Bakanlıkça
belirlenen kayıt sistemine başvurmak ve Bakanlıktan kod numarası almakla,
yükümlüdür.
EEE dağıtıcılarının yükümlülükleri
MADDE 10 – (1) Elektrikli ve elektronik
eşya dağıtıcıları;
a) Yeni bir ürün sattıklarında, tüketici tarafından talep
edilmesi halinde eş tipte ve aynı işlevi gören eski eşyayı markası, modeli,
üreticisi ve muhtevasına bakılmaksızın almakla, yeni ürünün alıcının adresine
teslim edildiği durumlarda, dağıtıcıya veya onun adına teslimatı yapan kuruluşa
iade edilen evsel AEEE’yi aynı yerden almak ve bunun
için herhangi bir nakliye ücreti veya başka bir ilave ücret talep etmemekle,
b)
Evsel AEEE’lerin muhafazasının sağlanması amacıyla
mekân büyüklüğüne uygun olarak toplama kutusu veya konteyner
bulundurmak veya satış yerinin kapalı bir bölümünü bu amaçla kullanmakla,
c)
Tüketicilerden toplanan evsel AEEE’leri Koordinasyon
Merkezini bilgilendirerek, 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (ğ) bendi
kapsamında bu Yönetmelikte belirtilen toplama sistemlerine veya çevre lisanslı
işleme tesislerine göndermekle,
ç)
Satış yerinde, tüketicilerin kolaylıkla görebileceği yerlerde evsel AEEE’lerin toplanması, geri dönüşümü, diğer evsel AEEE
toplama noktaları ve EK-6’da yer alan sembol ve bu sembolün anlamına ilişkin
bilgileri bulundurmakla,
yükümlüdür.
Tüketicilerin yükümlülükleri
MADDE 11 – (1) Elektrikli ve elektronik
eşya tüketicileri;
a) AEEE’leri üreticilerin ve belediyelerin belirledikleri
esaslara göre diğer evsel atıklardan ayrı olarak biriktirmekle,
b) AEEE’lerini dağıtıcıların, belediyelerin, üreticilerin veya
işleme tesislerinin oluşturdukları toplama yerlerine götürmekle veya
götürülmesini sağlamakla ve kayıt dışı toplama yapanlara vermemekle,
yükümlüdür.
AEEE işleme tesislerinin yükümlülükleri
MADDE 12 – (1) İşleme tesisleri;
a) AEEE’lerin bu Yönetmelikte belirtilen oranlarda geri
dönüşüm ve geri kazanımının sağlanması için uygun yöntem ve teknolojileri
kullanmakla,
b)
Faaliyetleri için Bakanlıktan çevre izin ve lisansı almakla,
c)
Aktarma merkezleri aracılığıyla AEEE’lerin
toplanmasını sağlamakla,
ç)
Tesise kabul edilen, işlenen ve bertaraf ettirilen atık miktarları ile geri
kazanım ve/veya geri dönüşüm miktarlarına ilişkin olarak kayıt tutmak, bu
kayıtları beş yıl süreyle muhafaza etmek ve bunlara ilişkin hazırlanacak aylık
faaliyet raporlarını Bakanlığa ve Koordinasyon Merkezine göndermekle,
d)
Ulusal sağlık ve emniyet standartlarına uyarak, ihtiva ettiği kirleticilerden
dolayı çalışanlar için risk arz eden AEEE’leri kabul
etmemekle,
e)
İşleme tesislerinde gerçekleştirilen AEEE işleme verimini artırmak amacıyla
çalışan personelin tercihen en az teknik lise mezunu olmasını sağlamakla,
yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İşleme Tesisleri ile Tesis İçi Geçici Depolama
Yerleri
ve
Aktarma Merkezlerinin Teknik Özellikleri
İşleme tesislerinde bulunan geçici depolama yerleri ile aktarma
merkezleri
MADDE 13 – (1) Atık elektrikli ve
elektronik eşyaların geçici depolaması 15 inci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen altı grupta yapılır. Bu maksatla geçici depolama yerlerinde döküm
alanları ve sınıflandırılan atıkların depolandığı yerlerin kapalı, zeminin
geçirimsiz olması ve bu yerlerde;
a)
Kantar ve kayıt sistemi,
b)
Radyoaktif ölçüm cihazı,
c)
Sızıntı sularının toplanması için yeterli toplama kanalları,
ç)
Yağ tutucu ve emici malzeme,
d)
Yangın söndürme ve paratoner sistemi,
bulundurulması
zorunludur.
(2)
Aktarma merkezleri AEEE’lerin toplanması amacıyla,
birinci fıkrada yer alan teknik kriterleri sağlayacak
şekilde çevre izin ve lisansına sahip işleme tesisleri veya üreticiler
tarafından kurulur ve işletilir. Aktarma merkezleri aracılığıyla toplanan
atıklar, 22 nci madde uyarınca oluşturulan
Koordinasyon Merkezine bildirilir.
(3)
Aktarma merkezlerinin teknik kriterlere uygunluğu
çevre ve şehircilik il müdürlükleri tarafından düzenlenecek uygunluk yazısıyla
belgelenir. İşleme tesisleri tarafından oluşturulan aktarma merkezlerine
düzenlenecek uygunluk yazısının süresi işleme tesisinin çevre izin ve lisansına
ait süreyi aşamaz.
İşleme tesisleri teknik özellikleri
MADDE 14 – (1) İşleme tesisleri için 13
üncü maddede belirtilen geçici depolama şartlarına ek olarak aşağıdaki teknik
şartlar sağlanır. Ayrıca toplama kategorisi bazında Ek-4’te yer alan asgari
teknik şartların sağlanması zorunludur. Bununla birlikte Ek-4
listesinde belirtilen teknik şartların yerine Bakanlığın uygun görüşü alınarak
alternatif teknolojiler kullanılabilir. Tesiste;
a)
Tesise konteynerler içerisinde getirilmeyen dökme
malzemelerin muhafaza edilmesi için kapalı alanlar,
b)
Kantar,
c)
Geçirimsiz zemin,
ç)
Sızıntı sularının toplanması için yeterli toplama kanalları,
d)
Gerekli durumlarda yağ tutucu ve emici malzeme,
e)
Sökülen parçalar için kapalı depolama alanı veya konteyner,
f)
Radyoaktif madde ölçüm cihazı,
g)
Kırıcılar için toz tutma sistemi,
ğ)
Yangın söndürme ve paratoner sistemi,
bulunması
mecburidir.
(2)
Arındırılması gereken AEEE’ler için tesiste söküm,
parçalama, geri kazanım öncesi atıkların içerisindeki tehlikeli maddeler ve
sıvıların uzaklaştırılması sağlanır. Söküm işlemleri asgari yarı mekanik,
parçalama işlemleri ise uygun teknolojiler kullanılarak yapılır.
(3)
İşleme tesislerinde atık elektrikli ve elektronik eşyalarda bazı zararlı
maddeleri içeren parça ve malzemelerin çevre ve insan sağlığına olumsuz
etkilerinin azaltılması amacıyla aşağıda belirtilen parçaların sökülerek diğer
parçalardan ayrı olarak depolanması ve çevre mevzuatına uygun şekilde geri
kazanılması veya bertaraf edilmesi gerekmektedir. Bu parçalar:
a) Poliklorlü bifeniller (PCB/PCT)
içeren kapasitör,
b)
Şalter veya arka ışık lambaları gibi cıva ihtiva eden bileşenler,
c)
Piller,
ç)
Cep telefonlarının basılı devre kartları ve diğer cihazlarda alanı 10 cm2’den
büyük devre kartları,
d)
Renkli toner dâhil olmak üzere sıvı ve katı akışkan toner kartuşları,
e) Polibromürlü bifenil (PBB), polibromürlü difenileter (PBDE)
gibi bromlu alev geciktirici içeren plastikler,
f)
Asbestli atıklar ve asbest ihtiva eden bileşenler,
g) Katod ışın tüpleri,
ğ)
Kloroflorokarbonlar (CFC), hidrokloroflorokarbonlar
(HCFC), hidroflorokarbonlar (HFC) ve hidrokarbonlar
(HC),
h)
Gaz deşarj lambaları,
ı)
Alanı 100 cm2’den büyük olan LCD ekranlar (mümkünse bulundukları
kasa ile birlikte),
i)
Dış elektrik kablolar,
j)
Yanmaz seramik lifler ihtiva eden bileşenler,
k)
Radyasyon ile ilgili kanun ve yönetmeliklerde verilen emniyet limitlerinin
altında kalanlar hariç, radyoaktif maddeleri ihtiva eden bileşenler,
l) Yüksekliği
ve çapı 25 mm’yi geçen veya benzer bir hacme sahip
olan elektrolit kapasitörlerdir.
(4)
Ozon tabakasına zarar veren gazlar, 12/11/2008 tarihli
ve 27052 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ozon Tabakasını İncelten Maddelerin
Azaltılmasına İlişkin Yönetmelik hükümlerine tabidir.
(5)
Atık elektrikli ve elektronik eşyalar ile bu atıkları depolayan, işleyen, geri
kazanan ve bertaraf eden tesislerden kaynaklanan atıkların Çevre Kanununca
Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik kapsamında çevre izin ve
lisansı almış tesislerde geri kazanılması ve/veya bertaraf edilmeleri gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Toplama, Geri Dönüşüm ve Geri Kazanım Hedefleri
Toplama hedefleri
MADDE 15 – (1) Üreticiler, aşağıda verilen
programa uygun olarak evsel AEEE toplama hedeflerine ulaşılmasını sağlar.
EEE Kategorileri |
Yıllara Göre Toplama Hedefi (kg/kişi-yıl) |
||||
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2018 |
|
1. Buzdolabı/Soğutucular/İklimlendirme cihazları |
0,05 |
0,09 |
0,17 |
0,34 |
0,68 |
2. Büyük beyaz eşyalar (Buzdolabı/ soğutucular/iklimlendirme
cihazları hariç) |
0,1 |
0,15 |
0,32 |
0,64 |
1,3 |
3. Televizyon ve monitörler |
0,06 |
0,10 |
0,22 |
0,44 |
0,86 |
4. Bilişim ve
telekomünikasyon ve tüketici ekipmanları (Televizyon
ve monitörler hariç) |
0,05 |
0,08 |
0,16 |
0,32 |
0,64 |
5. Aydınlatma ekipmanları |
0,01 |
0,02 |
0,02 |
0,04 |
0,08 |
6. Küçük ev
aletleri, elektrikli ve elektronik aletler, oyuncaklar, spor ve eğlence ekipmanları, izleme
ve kontrol aletleri |
0,03 |
0,06 |
0,11 |
0,22 |
0,44 |
TOPLAM EVSEL
AEEE (kg/kişi-yıl) |
0,3 |
0,5 |
1 |
2 |
4 |
(2) Ek-1/B’de yer alan elektrikli ve
elektronik eşyaların aşağıda verilen gruplara göre ayrı toplanması
gerçekleştirilir.
a)
Buzdolabı/Soğutucular/İklimlendirme cihazları,
b)
Büyük beyaz eşyalar ((a) bendinde belirtilenler hariç) ve otomatlar,
c)
Televizyon ve monitörler,
ç)
Bilişim ve telekomünikasyon ve tüketici ekipmanları
((c) bendinde belirtilenler hariç),
d)
Aydınlatma ekipmanları,
e)
Küçük ev aletleri, elektrikli ve elektronik aletler, oyuncaklar, spor ve
eğlence ekipmanları, tıbbi cihazlar, izleme ve kontrol
aletleri.
Geri dönüşüm ve geri kazanım hedefleri
MADDE 16 – (1) Üreticiler, lisanslı işleme
tesisleriyle Ek-1/A’da yer
alan kategorilerdeki her bir eşyanın, geri dönüşüm ve geri kazanım
miktarlarını, aşağıdaki Tablo 1 ve Tablo 2’de verilen oranlarda karşılar. Bu
oranlar hesaplanırken işlemeye gönderilen AEEE’nin
ortalama ağırlığı esas alınır.
Tablo 1 Geri Dönüşüm Hedefleri
Elektrikli ve Elektronik Eşya Kategorileri |
Yıllar |
||
2013 |
2018 |
||
Ağırlıkça (%) olarak |
|||
Büyük ev eşyaları (%) |
65 |
75 |
|
Küçük ev aletleri (%) |
40 |
50 |
|
Bilişim ve telekomünikasyon ekipmanları (%) |
50 |
65 |
|
Tüketici
ekipmanları (%) |
50 |
65 |
|
|
Işıklandırma cihaz ve aletleri (%) |
20 |
50 |
Gaz deşarj lambaları |
55 |
80 |
|
Elektrikli ve elektronik aletler (%) |
40 |
50 |
|
Oyuncaklar,
eğlence, spor aletleri (%) |
40 |
50 |
|
Tıbbi cihazlar (%) |
--- |
--- |
|
İzleme ve
kontrol cihaz ve aletleri (%) |
40 |
50 |
|
Otomatlar (%) |
65 |
75 |
Tablo 2 Geri
kazanım Hedefleri
Elektrikli ve Elektronik Eşya Kategorileri |
Yıllar |
||
2013 |
2018 |
||
Ağırlıkça (%) olarak |
|||
Büyük ev eşyaları (%) |
75 |
80 |
|
Küçük ev aletleri (%) |
55 |
70 |
|
Bilişim ve telekomünikasyon ekipmanları (%) |
60 |
75 |
|
Tüketici
ekipmanları (%) |
60 |
75 |
|
|
Işıklandırma
cihaz ve aletleri (%) |
50 |
70 |
Gaz deşarj
lambaları |
70 |
80 |
|
Elektrikli ve elektronik
aletler (%) |
50 |
70 |
|
Oyuncaklar, eğlence, spor aletleri (%) |
50 |
70 |
|
Tıbbi cihazlar (%) |
--- |
--- |
|
İzleme ve
kontrol aletleri (%) |
50 |
70 |
|
Otomatlar
(%) |
70 |
80 |
(2)
Elektrikli ve elektronik eşyaların bir bütün olarak yeniden kullanıma alınması
durumunda, bu eşyalar geri dönüşüm ve geri kazanım hesaplamalarına dâhil
edilmez.
(3)
Bakanlık, teknik ve ekonomik veri ve tecrübelere dayanarak ve üreticilerin
önerilerini de dikkate alarak, Tablo 1 ve Tablo 2’de yer alan tıbbi cihazlar
için geri dönüşüm ve geri kazanım hedeflerini belirler.
BEŞİNCİ BÖLÜM
AEEE Toplama ve Geri Dönüşüm Faaliyetlerinin
Finansmanı
Evsel AEEE yönetiminin finansmanı
MADDE 17 – (1) Üreticiler, bu
Yönetmelikten kaynaklanan maliyetleri teminat altına almak üzere piyasaya
sürecekleri ürünler için teminat vermekle yükümlüdürler. Yetkilendirilmiş
kuruluşlara üyelik teminat olarak kabul edilir. Teminat ve yetkilendirilmiş
kuruluşlara ilişkin esaslar Bakanlıkça düzenlenir.
(2)
Üreticiler, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihinden sonra, tarihsel
atıklar için Ek-1/A’da yer
alan 1 inci kategorideki ürünlerde on, diğer kategorilerdeki ürünlerde sekiz
yıllık geçici süreyle AEEE’lerin toplanması,
işlenmesi ve/veya bertarafına ilişkin toplam
maliyetleri ayrı bir satırda görünecek şekilde yeni ürünün satış faturasında
gösterebilir. Toplanacak tutar AEEE’lerin idari ve
teknik yönetim maliyetlerini geçemez. Ortak kurulacak sistemlerde toplanacak
tutarın tamamının yetkilendirilmiş kuruluşa aktarılması zorunludur. Fatura
üzerinden biriktirilen gelirler amaç dışı kullanılmaz. Bir önceki yıl
kullanılamayan meblağ bir sonraki yıl AEEE’lerin
yönetim maliyetleri hesaplamalarına dâhil edilir.
(3)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce piyasaya sürülen ürünlerden
kaynaklanan tarihsel AEEE’lerin yönetim maliyeti,
faaliyette olan üreticilerin iç piyasadaki paylarıyla orantılı olarak
paylaştırılarak karşılanır.
(4)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra piyasaya sürülen EEE’lerden kaynaklanacak sahipsiz AEEE’lerin
yönetim maliyeti, bahse konu EEE üreticisinden alınan teminat ile karşılanır.
Evsel olmayan AEEE yönetiminin finansmanı
MADDE 18 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
giriş tarihinden sonra piyasaya sürülen ürünlerden kaynaklanan evsel olmayan AEEE’lerin toplanması, nakliyesi, işlenmesi ve bertaraf maliyetleri
üreticisi tarafından üstlenilir.
(2)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe giriş tarihinden önce piyasaya sürülen ürünlerden
kaynaklanan tarihsel AEEE’lerin yönetim maliyeti,
eşdeğer veya aynı işlevi gören yeni ürünlerlerle
değişim yapılması durumunda bu ürünleri temin eden üreticiler tarafından, diğer
durumlarda ise tüketiciler tarafından karşılanır. Ancak tüketiciler tarafından
üreticiler ile başka finansman anlaşmaları da yapılabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Tüketicilerin bilgilendirilmesi
MADDE 19 – (1) Üreticiler, EEE’lerde bulunan tehlikeli maddelerin çevre ve insan
sağlığı üzerine olumsuz etkileri ile tüketicilerin AEEE ayrı toplama
sistemlerine katkıda bulunmaları amacıyla bilgi vermekle yükümlüdür.
İşleme tesislerinin bilgilendirilmesi
MADDE 20 – (1) Üreticiler; AEEE’lerini toplama, yeniden kullanım, geri dönüşüm ve geri
kazanım dâhil olmak üzere teknik kriterlere uygun
olarak işlenmesini sağlamak amacıyla, piyasaya sürülen her yeni EEE için bu
ürünün bileşenleri, kullanılan malzemeler ve ürünün ihtiva ettiği tehlikeli
madde ve müstahzarların yeri ile ilgili bilgilerden oluşan el kitabı veya
elektronik bilgi kaynağını işleme tesislerinin kullanımına sunmakla yükümlüdür.
(2)
Üreticiler, AEEE’lerin uygun teknolojiler
kullanılarak işlenmesine katkıda bulunmak amacıyla işleme tesislerinde çalışan
personelin eğitilmesi konusunda birinci fıkrada belirtilen hususlarla ilgili
eğitim programları düzenler.
Çevre izin ve lisansı
MADDE 21 – (1) Geçici depolama ve işleme
tesisleri 13 üncü ve 14 üncü maddelerde yer alan teknik kriterlere
uygun olarak kurulur ve işletilir. Bu faaliyetler için Çevre Kanununca Alınması
Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik kapsamında çevre izin ve lisansı
alınması zorunludur.
(2)
İşleme tesisleri, lisans aldıktan sonra bir yıl içinde çevre yönetim sistemini
kurarak, akreditasyona sahip belgelendirme kuruluşundan tercihen TS EN ISO
14001 veya eşdeğeri çevre yönetim sistemi belgesi almak ve Bakanlığa
belgelemekle yükümlüdür.
Koordinasyon Merkezinin oluşturulması
MADDE 22 – (1) Yetkilendirilmiş
kuruluşların ve yetkilendirilmiş kuruluş yapısına girmeden 17 nci maddeye göre teminat sunan üreticilerin, Bakanlıkla ve
yerel yönetimlerle olan koordinasyonlarının sağlanması amacıyla, kâr amacı
gütmeyen ortak bir Koordinasyon Merkezi kurmaları zorunludur. Birden fazla
koordinasyon merkezi kurulamaz. Koordinasyon Merkezi yönetimi, yetkilendirilmiş
kuruluş temsilcileri ve yetkilendirilmiş kuruluş yapısına girmeden 17 nci maddeye göre teminat sunan üreticiler tarafından
oluşturulur.
(2)
Koordinasyon Merkezi;
a)
Toplanan evsel AEEE’lerin üreticilerin pazar
paylarına göre paylaştırılmasını sağlamakla,
b)
Bakanlık tarafından oluşturulacak kayıt sistemine kayıt olan üreticilerin kayıt
bilgilerinin doğrulamasını sağlamakla,
c)
Belediyelerce toplanan evsel AEEE’lerin işleme
tesislerine taşınarak çevre lisanslı tesislerde geri kazanım veya bertarafını sağlamakla,
ç)
Her yıl Şubat ayı sonuna kadar Ek-5’de yer alan tablolarla piyasaya sürülen,
toplanan, ihraç edilen, yeniden kullanılan, geri dönüştürülen ve geri kazanılan
AEEE miktarları ve oranları hakkında Bakanlığa rapor sunmakla ve bu bilgi ve
belgeleri beş yıl süreyle muhafaza etmekle,
d)
Bakanlık tarafından gerekli görülmesi halinde faaliyetlerini bağımsız denetim
kuruluşlarına inceletmek ve inceleme raporunu Bakanlığa sunmakla,
yükümlüdür.
(3)
Üretici, yetkilendirilmiş kuruluş ve Koordinasyon Merkezi tarafından yapılan
bildirim kayıt ve belgelendirmelerin doğru olmadığının tespit edilmesi halinde,
25 inci maddeye göre işlem yapılır. Koordinasyon Merkezi 7/12/1994
tarihli ve 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanuna aykırı faaliyetlerde
bulunamaz.
EEE’lerin ithalatı
MADDE 23 – (1) İthal edilecek elektrikli
ve elektronik eşyaların bu Yönetmeliğe uygunluğunun kontrolü, Ekonomi
Bakanlığının düzenlemelerine göre yapılır.
Taşıma lisansı
MADDE 24 – (1) AEEE’lerin
getirme merkezleri, dağıtıcılar ve aktarma merkezlerinden işleme veya bertaraf
tesislerine taşınması lisans almış araçlarla gerçekleştirilir. Taşımaya ilişkin
esaslar Bakanlıkça düzenlenir.
Yönetmeliğe aykırılık
MADDE 25 – (1) Bu Yönetmeliğe aykırı
faaliyet gösterenler hakkında, 2872 sayılı Çevre Kanununun 15, 20 ve 23 üncü
madde hükümleri uygulanır.
(2)
Ürünlerin bu Yönetmelik hükümlerine aykırılığının tespiti halinde, 2872 sayılı
Çevre Kanunu ile 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve
Uygulanmasına Dair Kanunun ilgili idari yaptırım hükümleri uygulanır.
(3)
22 nci maddenin üçüncü fıkrasına aykırılık halinde,
4054 sayılı Kanun çerçevesinde idari para cezası hükümleri uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 26 – (1) 30/5/2008
tarihli ve 26891 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrikli ve Elektronik
Eşyalarda Bazı Zararlı Maddelerin Kullanımının Sınırlandırılmasına Dair
Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
30/5/2009 tarihinden önce ithal ve imal edilen eşyalar
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 30/5/2009
tarihinden önce ithal veya imal yoluyla piyasaya sürülen elektrikli ve
elektronik eşyalara ilişkin olarak 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi
hükümleri ile 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (b) bendi hükümleri
uygulanmaz.
Mevcut işleme tesisleri
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı
tarihinde Bakanlıkça daha önce düzenlenen “Uygunluk Yazısı” çerçevesinde
faaliyet gösteren işleme tesisleri, bu Yönetmeliğin yayımından itibaren en geç
altı ay içinde Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında
Yönetmelik kapsamında çevre izin ve lisansına başvurur. Mevcut tesislerin
uygunluk yazıları, bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren bir yıl süre ile
geçerlidir.
Ürün bilgisi açıklamaları
GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı
tarihinden itibaren üç yıl süreyle “EEE Yönetmeliğine Uygundur.” ürün bilgisi
açıklamasına sahip EEE’ler için, 9 uncu maddenin
birinci fıkrasının (ç) bendi şartı aranmaz.
Koordinasyon Merkezinin kurulması
GEÇİCİ MADDE 4 – (1) Toplanan AEEE’ler, 22 nci maddede
düzenlenen Koordinasyon Merkezi kuruluncaya kadar, Bakanlıktan uygunluk
yazısına sahip işleme tesisleri ile bu Yönetmeliğe göre çevre lisansı almış
işleme tesislerinde işlenir.
Yürürlük
MADDE 27 – (1) Bu Yönetmeliğin;
a) 9
uncu maddesinin birinci fıkrasının (f) ve (j) bendleri
ile 22 nci maddesi yayımı tarihinden bir yıl sonra,
b)
Diğer maddeleri yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik
Bakanı yürütür.
Ek-1/A
ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYA KATEGORİLERİ
1.
Büyük ev eşyaları
2.
Küçük ev aletleri
3.
Bilişim ve telekomünikasyon ekipmanları
4.
Tüketici ekipmanları
5.
Aydınlatma ekipmanları
6.
Elektrikli ve elektronik aletler
(büyük ve sabit sanayi aletleri hariç olmak üzere)
7.
Oyuncaklar, eğlence ve
spor ekipmanları
8.
Tıbbi cihazlar
9.
İzleme ve kontrol aletleri
10. Otomatlar
Ek-1/B
ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYA KATEGORİLERİ AYRINTILI LİSTESİ
1. Büyük ev eşyaları
a) Büyük soğutucu cihazlar
b) Buzdolapları
c) Dondurucular
ç) Gıdaların soğutulması,
korunması ve saklanması için kullanılan diğer büyük cihazlar
d) Çamaşır makineleri
e) Çamaşır kurutma makineleri
f) Bulaşık makineleri
g) Pişirme cihazları
ğ) Elektrikli ocaklar
h) Elektrikli saclar
ı) Mikrodalga fırınlar
i) Gıda pişirici ve hazırlayıcı
diğer büyük cihazlar
j) Elektrikli ısıtıcılar
k) Elektrikli radyatörler
l) Odaların, yatakların ve oturma
gruplarının ısıtılmasında kullanılan diğer büyük cihazlar
m) Elektrikli
vantilatörler/aspiratörler
n) İklimlendirme cihazları
o) Diğer fan, havalandırma ve
iklimlendirme ekipmanları
ö) Elektrikli ve elektronik eşya tanımı kapsamındaki diğer büyük ev eşyaları
2. Küçük ev aletleri
a) Elektrikli
süpürgeler
b) Halı yıkama makineleri
c) Diğer temizleme makineleri
ç) Örgü, dokuma, dikiş makineleri
ve diğer kumaş işleyici makineler
d) Ütü makineleri, ütüleme ve
diğer giysi bakım aletleri
e) Tost makineleri
f) Kızartma makineleri
g) Öğütücüler, kahve makineleri,
paketleme cihazları
ğ)
Elektrikli bıçaklar
h) Saç kesimi, saç kurutucu, diş
fırçalama, tıraş, masaj ve diğer vücut bakım aletleri
ı) Duvar ve kol
saatleri ve diğer zaman ölçümü ve göstergesi veya kaydı için kullanılan
aygıtlar
i)Tartılar
j) Elektrikli ve elektronik eşya tanımı kapsamındaki diğer küçük ev aletleri
3. Bilişim ve telekomünikasyon ekipmanları
a) Merkezi veri işlemesi:
1) Ana
bilgisayarlar (Mainframe)
2) Mini
bilgisayarlar
3) Yazıcı
Birimleri
b) Kişisel bilgisayar ekipmanları:
1) Kişisel bilgisayarlar (Merkezi işleme birimi, fare,
ekran ve klavye dâhil)
2) Dizüstü
bilgisayarlar (Merkezi işleme birimi, fare, ekran ve klavye dâhil
olmak üzere notebook, laptop ve benzeri)
3) Avuçiçi
bilgisayarlar (Notepad ve benzeri)
4) Yazıcılar
5) Kopyalama
ekipmanı
6) Elektrikli ve
elektronik daktilolar
7) Cep ve masa
hesap makineleri ve elektronik bilgi toplama, muhafaza etme, işleme, sunma veya
iletme için kullanılan diğer ürün ve ekipmanlar
8) Kullanıcı terminalleri ve sistemleri
9) Faks makineleri
10) Teleks
11) Telefonlar
12) Ankesörlü telefonlar
13) Kablosuz telefonlar
14) Cep telefonları
15) Telesekreterler ve
telekomünikasyon vasıtasıyla ses, görüntü ve başka bilgilerin iletilmesi için
kullanılan diğer ürün ve ekipmanlar
16) Elektrikli ve
elektronik eşya tanımı kapsamındaki diğer bilişim ve telekomünikasyon
ekipmanları
4. Tüketici
ekipmanları
a) Radyo alıcıları
b) Televizyon alıcıları
c) Video kameraları
ç) Video kaydediciler
d) Hi-fi kaydediciler
e) Ses yükselteçleri
f) Müzik enstrümanları
g) Telekomünikasyon dışında görüntü ve sesin dağıtımını
sağlayan sinyaller ve diğer teknolojiler de dâhil olmak üzere,
görüntü ve ses kaydı veya bunların reprodüksüyonu amacıyla kullanılan diğer
ürün ve ekipmanlar
ğ) Elektrikli ve
elektronik eşya tanımı kapsamındaki diğer tüketici ekipmanları
5. Aydınlatma ekipmanları
a) Evsel kullanım hariç floresan
lambalı aydınlatıcılar
b) Düz floresan lambalar
c) Kompakt floresan lambalar
ç) Basınçlı sodyum lambalar ve metal halit lambalar dâhil
olmak üzere, yüksek güçlü deşarj lambaları
d) Düşük basınçlı sodyum lambalar
e) Akkor flamanlı ampuller hariç ışık verme veya ışık
kontrolü için kullanılan diğer ekipmanlar
f) Elektrikli ve elektronik eşya
tanımı kapsamındaki diğer aydınlatma ekipmanları
6. Elektrikli ve
elektronik aletler (büyük ve sabit sanayi aletleri hariç olmak üzere)
a) Matkaplar
b) Testereler
c) Dikiş makineleri
ç) Ahşap, metal veya diğer malzemelerin işlenmesinde
kullanılan torna, değirmen, kumlama, zımpara, kesme, parçalama, delme, delik
açma, dövme, katlama, eğme ve diğer işleme aletleri
d) Perçinleme, çivileme, vidalama; perçin, çivi ve vida
sökme ve benzer işlemler için kullanılan aletler
e) Kaynak, lehim makineleri ve benzer makineler
f) Sıvı veya gaz halindeki maddelerin sprey, dağıtma, sürme
veya diğer şekillerde uygulanması için kullanılan ekipmanlar
g) Çim biçme ve
diğer bahçıvanlık işlerinde kullanılan aletler
ğ) Elektrikli ve
elektronik eşya tanımı kapsamındaki diğer elektrikli ve elektronik aletler
7. Oyuncaklar, eğlence ve
spor ekipmanları
a) Elektrikli tren ve yarış arabası takımları
b) El tipi video oyun konsolları
c) Video oyunları
ç) Bisiklet sürme, koşma, kürek çekme vb. sporlar için
kullanılan bilgisayarlar
d) Elektrikli veya elektronik spor aletleri
e)
Jetonlu makineler
f) Elektrikli ve
elektronik eşya tanımı kapsamındaki diğer oyuncaklar, eğlence ve spor aletleri
8.Tıbbi cihazlar (emplantasyon ürünleri ve
hastalık bulaşıcı temaslarda bulunan ürünler hariç)
a) Radyoterapi ekipmanı
b) Kardiyoloji ekipmanı
c) Diyaliz
ç) Sun’i teneffüs tertibatı
d) Nükleer tıp ekipmanı
e) Tüp teşhisleri için gerekli laboratuvar ekipmanı
f) Analiz ekipmanı
g) Derin dondurucular
ğ) Üreme testleri
h) Hastalıkların, yaraların ve sakatlıkların tespit
edilmesi, önlenmesi, izlenmesi, iyileştirilmesi, hafifletilmesi için kullanılan
diğer cihaz ve aletler
ı) Elektrikli ve elektronik eşya tanımı
kapsamındaki diğer tıbbi cihazlar
9. İzleme ve kontrol aletleri
a) Duman dedektörü
b) Isı ayarlayıcıları
c) Termostatlar
ç) Evsel veya laboratuvar ortamında kullanılan ölçme,
tartma ve ayarlama cihaz ve aletleri
d) Endüstriyel tesislerde kullanılan diğer kontrol ve
izleme enstrümanları (örneğin kontrol panelleri)
e) Elektrikli ve elektronik eşya tanımı
kapsamındaki izleme ve kontrol aletleri
10. Otomatlar
a) Sıcak içecek otomatları
b) Sıcak veya soğuk şişe veya kutu otomatları
c) Katı ürünler için otomatlar
ç) Para otomatları
d) Otomatik şekilde her çeşit ürün teslim eden bütün
aletler
e)
Elektrikli ve elektronik eşya tanımı kapsamındaki diğer otomatlar
Ek-2
YÖNETMELİĞİN 5 İNCİ MADDESİNİN BİRİNCİ FIKRASININ (a) BENDİ HÜKMÜNDEN
MUAF TUTULAN KURŞUN (Pb), CIVA (Hg), ARTI ALTI DEĞERLİKLİ KROM (Cr6+),
POLİBROMÜRLÜ BİFENİLLER (PBB) VE POLİBROMÜRLÜ DİFENİL ETERLER (PBDE) İLE
KADMİYUM (Cd) UYGULAMALARI
A -
Kurşun (Pb), cıva (Hg), artı altı değerlikli krom (Cr6+), polibromürlü
bifeniller (PBB) ve polibromürlü difenil eterler (PBDE) ile kadmiyumun (Cd)
homojen bir malzemede ağırlık olarak kabul edilebilir azami düzeydeki
konsantrasyon değerleri.
Madde |
Miktar (Homojen bir
malzemede ağırlık olarak) |
Cıva
(Hg) |
% 0,1 |
Artı
altı değerlikli krom (Cr6+) |
% 0,1 |
Polibromürlü bifenil
(PBB) |
% 0,1 |
Polibromürlü difenil
eterin (PBDE) |
% 0,1 |
Kurşun
(Pb) |
% 0,1 |
Kadmiyum
(Cd) |
% 0,01 |
B -
Diğer Uygulamalar:
1. Lamba başına 5 mg’i geçmemek üzere, kompakt floresan
lambalardaki cıva.
2. Aşağıdaki
miktarları geçmemek kaydıyla, genel kullanım amaçlı düz floresan
lambalardaki cıva:
a) Halofosfat 10
mg
b)
Normal ömürlü trifosfat 5 mg
c)
Uzun ömürlü trifosfat 8
mg
3.
Özel amaçlı düz (doğrusal) floresan lambalardaki cıva.
4.
Bu Ek’te özel olarak bahsi geçmeyen diğer lambalardaki cıva.
5.
Katod ışın tüpleri, elektronik bileşenler ve floresan tüplerin camındaki
kurşun.
6.
Alaşım maddesi olarak çelikte ağırlıkça en fazla % 0,35 oranında, alüminyumda
ağırlıkça en fazla % 0,4 oranında, bakır alaşımlarında ağırlıkça en fazla % 4
oranında kurşun.
7.
Yüksek ergime sıcaklığına sahip lehim içindeki kurşun (örnek: % 85’ten daha
fazla kurşun içeren kurşun bazlı alaşımlar):
a)
Sunucularda, veri depolama ve veri depolama dizisi sistemlerinde, anahtarlama,
sinyal, iletim ve telekomünikasyon sistemleri için ağ yönetimi ile ilgili ağ
alt yapı donanımlarında kullanılan lehimlerdeki kurşun,
b)
Elektronik seramik parçalardaki kurşun (örnek: piezzoelektronik cihazlar).
8.
Diğer ilgili mevzuat ile yasaklanmış uygulamalar hariç olmak üzere, elektrik
kontaklarında ve kadmiyum kaplamalardaki kadmiyum ve bileşikleri.
9.
Absorbsiyonlu buzdolaplarında, karbon çelik soğutma sistemlerindeki korozyon
önleyici madde olarak kullanılan krom6+ (Cr6+ ):
a)
Polimerik uygulamalarda kullanılan DecaBDE,
b)
Kurşun-bronz alaşımlı yatak ve burçlardaki kurşun.
10.
Birbiri ile uyumlu konnektör bacak sistemlerinde kullanılan kurşun.
11.
Isıl iletim modülü c-halkası için kaplama maddesi olarak kurşun.
12.
Optik ve filtre camlarda kullanılan kurşun ve kadmiyum.
13.
Mikroişlemcilerin kılıfı ile bacakların birbirlerine bağlanmasında kullanılan,
alaşımında ikiden fazla element bulunan, ağırlık olarak % 80'den fazla, %
85'den az kurşun içeren lehimlerde kullanılan kurşun.
14.
Flip-Chip entegrelerinin kılıflarındaki yarı-iletken çekirdek ile kılıf taşıyıcısı
arasındaki elektriksel bağlantıyı sağlayan lehimlerin içerdiği kurşun.
15.
Silikat kaplamalı tüp içeren lineer akkor flamanlı lambalarda kullanılan
kurşun.
16.
Profesyonel reprografi uygulamaları için kullanılan yüksek yoğunluklu deşarjlı
(HID) lambalardaki ışık sağlayıcı etken halinde bulunan kurşun-halide.
17.
BSP (BaSi2O5:Pb) gibi fosforları ihtiva eden, bronzlaştırıcı lamba olarak
kullanılan ve de diazo-baskı reprografisi, litografi, böcek öldürücüler, SMS
((Sr,Ba)2MgSi2O7:Pb) gibi fosfor içerikli foto kimyasal ve kür işlemlerindeki
özel lambalar olarak kullanılan deşarjlı lambaların floresan tozlarının içinde,
aktivatör halinde bulunan kurşun (ağırlıkça % 1 veya daha az kurşun).
18.
Özel bileşimlerde temel amalgam olarak kullanılan PbBiSn-Hg ve PbInSn-Hg içeren
kurşun ve çok küçük enerji tasarruf lambaları (ESL)’nda yardımcı amalgam olarak
kullanılan PbSn-Hg içeren kurşun.
19.
Likid kristal ekranlarda (LCD) yer alan düz floresan lambaların ön ve arka
katmanlarının birleştirilmesinde kullanılan camdaki kurşun oksit.
20.
Borosilikat camların üzerine yapılan cilalama uygulaması için kullanılan baskı
mürekkeplerindeki kurşun ve kadmiyum içerikleri.
21.
Fiber optik iletişim sistemlerinde kullanılan RIG (nadir elementler sınıfından
demir içeren grena) Faraday rotatörlerde saflığı bozan kurşun.
22.
İnce bacak aralıklı bileşenlerdeki bacak kaplamasındaki kurşun (bacak aralığı
0.65 mm’den küçük olan NiFe leadframe’e (entegre kılıflama şekli) sahip ve
bacak aralığı 0.65 mm’den küçük olan bakır leadframe’e (entegre kılıflama
şekli) sahip konnektörler hariç)
23.
Sıralı çok katmanlı seramik (disksel ve düzlemsel) delikten geçmeli
kondansatörlerin makine lehimlemelerinde kullanılan kurşun.
24.
Plazma ekran panellerinde (PDP) ve yüzey iletken elektron yayıcı ekranlarda
(SED) yapısal elemanlarda kullanılan kurşun oksit (Esasen ön ve arka cam
dielektrik katmanında, veri yolu elektrotunda, siyah şeritte, adres
elektrotunda, bariyer nervürde, sızdırmazlık fritinde ve frit halkasında, baskı
macunlarında kullanılır.).
25.
Siyah ışıklı mavi (BLB) lambaların cam kaplamasındaki kurşun oksit.
26.
Yüksek güçlü (125 dB SPL ve üzerindeki akustik güç düzeylerinde saatler boyunca
çalışacak şekilde tasarlanmış) hoparlörlerde kullanılan transdüserler için
lehim olarak kurşun alaşımları.
27.
19/3/2002 tarihli ve 24700 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kristal Cam
Ürünleri Yönetmeliği ekinde tanımlanan kristal camlarda bulunan kurşun bağı.
Ek-3
UYGUNLUK
BEYAN FORMU
.. / .. / ....
Piyasaya
sürmek istediğimiz, aşağıdaki tabloda belirtilen ürünlerimizin “AEEE
Yönetmeliği” hükümlerine uygun olarak üretilmiş olduğunu taahhüt eder,
Gereğini arz ederiz.
PİYASAYA SÜRÜLEN
ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYALAR |
|
Büyük ev eşyaları |
Var £ Yok £ |
Küçük ev aletleri |
Var £ Yok £ |
Bilişim ve telekomünikasyon ekipmanları |
Var £ Yok £ |
Tüketici ekipmanları |
Var £ Yok £ |
Aydınlatma ekipmanları |
Var £ Yok £ |
Elektrikli ve elektronik aletler |
Var £ Yok £ |
Oyuncaklar, eğlence ve spor ekipmanları |
Var £ Yok £ |
Otomatlar |
Var £ Yok £ |
Formda
verilen bilgilerin doğruluğunu kabul ederek, bu bilgilerin yanlışlığının tespit
edilmesi halinde, 2872 sayılı Çevre Kanununun 26 ncı maddesine göre gerçeğe aykırı belge
düzenleyenlere verilecek cezaların bilgim dâhilinde olduğunu kabul ederim.
Firma Unvanı
Yetkili İmza
Firmanın adresi :
Tel :
Faks :
e-posta :
Firmanın bağlı bulunduğu
vergi dairesinin adı :
Firmanın vergi sicil numarası :
Ek-4
İŞLEME TESİSLERİNDE KATEGORİLERE GÖRE
SAĞLANMASI GEREKEN ASGARİ TEKNİK ŞARTLAR
A) Buzdolabı/Soğutucular/İklimlendirme
cihazlarını işleyecek tesisler
1)
Tesiste yürüyen bant sistemi bulunur.
2)
Soğutma devreleri içerisinde bulunan
ozon tabakasına zarar veren veya sera etkisine katkı potansiyeli 15’in üzerinde
olan soğutucu gazlar ile diğer gazların çekilmesi ve depolanmasını sağlayacak ekipman ile kompresör yağlarının çekilmesini sağlayacak
ekipman tesiste bulundurulur.
3)
Buzdolabı/soğutucular mekanik olarak
kırıcı ile kırılır. Kırma sistemi kapalı bir sistem olup ortaya çıkan gazların
tutulması için uygun filtre sistemi kullanılır.
4)
Kapalı sistemlerde
buzdolabı/soğutuculardaki gaz içeren köpüklerin parlamaya neden olmaması
amacıyla azot duşu, basınç giderme sistemi, gaz alarm cihazı ve benzeri
teknolojilerle gerekli tedbirler alınır.
5)
Buzdolabı/Soğutuculardan çıkarılan ve
gazı alınan poliüretanlar (PUR) için ayrı depolama alanı bulunur.
6)
EEE üretimi yapılan yerlerde bu
Yönetmeliğin 5 nci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendine göre ozon tabakasına zarar veren veya sera etkisine katkı potansiyeli 15’in üzerinde olan
gazları içermeyen soğutucuların ve buzdolaplarının işlenmesi için kapalı sistem kırma
ünitesi aranmaz.
B) Büyük beyaz eşyalar (Buzdolabı/Soğutucular/İklimlendirme
cihazları hariç) ve otomatları işleyecek tesisler
1) Asbest içeren ekipmanlar işlemeye tabi tutulmadan önce asbest içeren
parçaları ön demontaj ile çıkartılır ve ayrı
biriktirilir. Bunun mümkün olmaması halinde ekipman işlemeye tabi
tutulmadan uygun şekilde bertaraf edilir.
2) Seramik lifler
içeren ekipmanlar işlemeye tabi tutulmadan önce
seramik lif içeren parçaları ön demontaj ile
çıkartılır ve ayrı biriktirilir.
C)
Televizyon ve monitörleri işleyecek tesisler
1)
Katot ışın
tüpleri:
a) Kapalı sistem kırıcı ile kırılması durumunda fosforun tutulması için
uygun filtre sistemi bulundurulur.
b) Kapalı sistem kırıcı bulunmaması durumunda kırma işlemi ancak fosfor
tabakası alındıktan sonra ve kapalı ünitede yapılır. Elmas uçlu ayırma
sistemleri, ısıtmalı tel yöntemi, laserli kesme veya
uygun teknoloji kullanılarak ön cam ve arka cam ayrılmalıdır. Floresan kaplamayı ve aradaki fosfor tabakasını
temizleyecek ekipman tesiste bulundurulur. Fosforun
tutulması için uygun filtre sistemi bulundurulur.
c) Kurşun içeren camlar ve kurşun içermeyen camlar ayrı biriktirilir.
2)
LCD’lerde bulunan cıva içeren floresan lambalar ekranlardan sökülüir.
Floresan bulundukları modülden
kırılmadan çıkartılır ve gerekli şekilde bertaraf edilir.
3)
Plazmalarda iki cam panel arasında
bulunan odacıklardaki gaz karışımları özel olarak alınır.
4)
Plazmalar, LCD’lerden ayrı
biriktirilir.
D) Bilişim ve telekomünikasyon ve tüketici ekipmanlarını (Televizyon ve monitörler hariç) işleyecek
tesisler
LCD’lerde bulunan cıva içeren
floresan lambalar ekranlardan sökülür. Floresan bulundukları modülden
kırılmadan çıkartılır ve gerekli şekilde bertaraf edilir.
E) Aydınlatma ekipmanlarını
işleyecek tesisler
1)
Aydınlatma ekipmanlarında; gaz deşarj lambaların kırılmaması için
biriktirme, toplama ve taşıma esnasında gerekli tedbirler alınır.
2)
Aydınlatma ekipmanlarında
fosforun ve cıvanın ayrıştırılmasını sağlayacak ekipmanlar ile filtre
sistemleri bulunur.
3)
Ayrıştırma ekipmanları
sonucu oluşan fosfor ve cam tozu ayrı depolanır ve geri kazanımı veya bertarafı sağlanır.
F) Küçük ev aletleri, elektrikli ve elektronik
aletler, oyuncaklar, spor ve eğlence ekipmanları,
tıbbi cihazlar, izleme ve kontrol aletlerini işleyecek tesisler
1) Asbest
içeren ekipmanlar işlemeye tabi tutulmadan önce asbest
içeren parçaları ön demontaj ile çıkartılır ve ayrı
biriktirilir. Bunun mümkün olmaması halinde ekipman işlemeye tabi
tutulmadan uygun şekilde bertaraf edilir.
2) Seramik
lifler içeren ekipmanlar işlemeye tabi tutulmadan önce
seramik lif içeren parçaları ön demontaj ile
çıkartılır ve ayrı biriktirilir.
3) LCD’lerde
bulunan cıva içeren floresan lambaların ekranlardan
sökülmesi esastır. Floresan bulundukları modülden kırılmadan çıkartılır ve gerekli şekilde bertaraf
edilir. Modülün kalan kısmı metal geri kazanımı amacıyla kullanılması
gerekmektedir.
Ek-5
ÜRETİCİ RAPORLAMA TABLOLARI
Tablo 1: Toplanan ve İhraç
Edilen AEEE Miktarları
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Ürün
kategorisi |
Piyasaya
Sürülen EEE |
Toplanan
Evsel AEEE |
Toplanan
Evsel olmayan AEEE |
Toplanan
AEEE (2)+(3) |
Türkiye’de
işlenen AEEE |
AB
ülkelerine ihraç edilen AEEE |
AB
dışındaki ülkelere ihraç edilen AEEE |
Toplam Ağırlık (ton) |
Toplam Ağırlık (ton) |
Toplam Ağırlık (ton) |
Toplam Ağırlık (ton) |
Toplam Ağırlık (ton) |
Toplam Ağırlık (ton) |
Toplam Ağırlık (ton) |
|
1.
Büyük ev eşyaları |
|
|
|
|
|
|
|
2.
Küçük ev aletleri |
|
|
|
|
|
|
|
3.
Bilişim ve telekomünikasyon ekipmanları |
|
|
|
|
|
|
|
4.
Tüketici ekipmanları |
|
|
|
|
|
|
|
5.
Aydınlatma ekipmanları |
|
|
|
|
|
|
|
5a.
Gaz desarj lambaları |
|
|
|
|
|
|
|
6.
Elektrikli ve elektronik aletler |
|
|
|
|
|
|
|
7.
Oyuncaklar, eğlence ve spor ekipmanları |
|
|
|
|
|
|
|
8.
Tıbbi cihazlar |
|
|
|
|
|
|
|
9.
İzleme ve kontrol aletleri |
|
|
|
|
|
|
|
10.
Otomatlar |
|
|
|
|
|
|
|
Tablo 2: Geri Kazanım, Geri Dönüşüm ve
Yeniden Kullanım Miktarları
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Ürün
kategorisi |
Geri Kazanım |
Geri Kazanım Oranı |
Yeniden Kullanım ve Geri
dönüşüm |
Yeniden Kullanım ve Geri
Dönüşüm Oranı |
AEEE nin Bütün Olarak
Yeniden Kullanımı |
Toplam Ağırlık (ton) |
%(*) |
Toplam Ağırlık (ton) |
%(**) |
Toplam Ağırlık (ton) |
|
1.
Büyük ev eşyaları |
|
|
|
|
|
2.
Küçük ev aletleri |
|
|
|
|
|
3.
Bilişim ve telekomünikasyon ekipmanları |
|
|
|
|
|
4.
Tüketici ekipmanları |
|
|
|
|
|
5.
Aydınlatma ekipmanları |
|
|
|
|
|
5a.
Gaz desarj lambaları |
|
|
|
|
|
6.
Elektrikli ve elektronik aletler (büyük ve sabit sanayi aletleri hariç olmak
üzere) |
|
|
|
|
|
7.
Oyuncaklar, eğlence ve spor ekipmanları |
|
|
|
|
|
8.
Tıbbi cihazlar |
|
|
|
|
|
9.
İzleme ve kontrol aletleri |
|
|
|
|
|
10.
Otomatlar |
|
|
|
|
|
(*) Geri kazanım oranı,
Tablo
(**)Yeniden kullanım ve geri dönüşüm oranı, Tablo 2’deki
yeniden kullanım ve geri dönüşüm (3) miktarının Tablo 1’deki toplam işlenen
miktara (5+6+7) oranıdır.
Not:
Tabloda gri ile boyanmış alanlar isteğe bağlı olarak doldurulacaktır.
Ek-6
ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK
EŞYALARIN İŞARETLENMESİNDE KULLANILACAK SEMBOL