AÐAÇLANDIRMA YÖNETMELÝÐÝ

Bu Yönetmelik 23.8.2012 tarih ve 28390 sayýlý Resmi Gazetede yayýnlanmýþtýr.

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

Amaç

MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý, aðaçlandýrma, rehabilitasyon, erozyon ve sel kontrolü, çýð ve heyelanlarýn önlenmesi, mera ýslahý, aðaç ýslahý, orman aðaç, aðaççýk ve florasýna ait tohum ve fidan üretimi, fidanlýk ve imar-ihya çalýþmalarýna iliþkin usul ve esaslarý düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik;

a) Aðaçlandýrma, rehabilitasyon, erozyon ve sel kontrolü, çýð ve heyelanlarýn önlenmesi, mera ýslahý, aðaç ýslahý, orman aðaç, aðaççýk ve florasýna ait tohum ve fidan üretimi, fidanlýk ve imar ihya çalýþmalarýna,

b) Asli ve odun dýþý orman ürünlerinin üretileceði ormanlarýn kurulmasý amacýyla, kamu kurum ve kuruluþlarý ile gerçek ve tüzel kiþiler tarafýndan yapýlacak aðaçlandýrma, erozyon kontrolü, imar-ihya ve orman fidanlýðý kurma çalýþmalarýna,

iliþkin usul ve esaslarý kapsar.

Dayanak

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelik 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayýlý Orman Kanununun 57 nci, 59 uncu, 60 ýncý, 63 üncü, ek 5 inci maddesi ve ek 12 nci maddesi ile 29/6/2011 tarihli ve 645 sayýlý Orman ve Su Ýþleri Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin 30 uncu maddesine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 4 (1) Bu Yönetmelikte yer alan;

a) Aðaç: Ormanlarda tabii olarak yetiþen veya emekle yetiþtirilen, en az 8 metre boy yapabilen, yaþý ve çapý ne olursa olsun kökü, gövdesi ve tepesi olan yerli veya egzotik orijinli odunsu bitkileri,

b) Aðaççýk: Ormanlarda tabii olarak yetiþen veya emekle yetiþtirilen, boyu 8 metreyi bulmayan, yaþý ve çapý ne olursa olsun yerli veya egzotik orijinli odunsu bitkileri,

c) Aðaçlandýrma: Saha etüdünden baþlayarak proje, tohum temini, fidan üretimi, arazi hazýrlýðý, dikim, ekim ve bakým faaliyetlerinin tümünü,

ç) Asli orman ürünü: Her çeþit aðaç, aðaççýk ve çalýlardan elde edilen tomruk, direk, sanayi odunu, kaðýtlýk odun, lif-yonga odunu, sýrýk, çubuk, yakacak odun gibi odun emvalini,

d) B tipi tali orman yolu: Trafiðe uygun platform geniþliði 3-5 metre ve hendek geniþliði 0,5-1 metre olup, toplam geniþliði 3,5-6 metre olan dere ve yamaç yollarýný,

e) Bakanlýk: Orman ve Su Ýþleri Bakanlýðýný,

f ) Bölge Müdürlüðü: Orman Bölge Müdürlüðünü,

g) Erozyon kontrolü: Yeryüzünde anakaya üzerindeki topraðýn çeþitli etkenlerle aþýnýp, taþýnmasýna karþý alýnan tedbirleri,

ð) Fidanlýk: Aðaç, aðaççýk ve orman florasýna ait tohum ve fidanlarýn üretildiði fidanlýklarý,

h) Flora: Aðaç ve aðaççýklarla birlikte orman alt tabakasýnda yetiþen, toprak muhafaza fonksiyonunu icra eden, ormanlarýn müþir bitkisi özelliðini taþýyan, gerektiðinde süs bitkileri olarak da kullanýlabilen, orman ekosisteminin canlý unsuru, odunsu ve otsu orman bitkilerini,

ý) Genel Müdürlük: Orman Genel Müdürlüðünü,

i) Hangar-depo: Aðaçlandýrma sahalarýnda elde edilen ürünlerin muhafaza edildiði, her türlü hava hallerinde çalýþanlarýn sýðýnabileceði, malzemelerin saklandýðý temelsiz, toprak veya beton zemin üzerine yapýlan geçici yapýlarý,

j) Ýmar-ihya: Ekonomiye katký saðlanmasý ve biyolojik çeþitliliðin devamý amacýyla; mevcut kök sistemi itibariyle yeterli yoðunluk ve daðýlýþ aranmaksýzýn bozuk orman alanlarýnýn koruma ile birlikte canlandýrma kesimi, aþýlama ve boþluklarýn uygun türlerle, ekim veya dikim yoluyla doldurularak verimli hale dönüþtürülmesini,

k) Ýþletme müdürlüðü: Orman iþletme müdürlüðünü,

l) Ýþletme þefliði: Orman iþletme þefliðini,

m) Kýyý kenar çizgisi: Deniz, tabii ve suni göl ve akarsularda, kýyý çizgisinden sonraki kara yönünde, su hareketlerinin oluþturduðu kumluk, çakýllýk, kayalýk, taþlýk, sazlýk, bataklýk ve benzeri alanlarýn tabii sýnýrlarýný,

n) Mera ýslahý: Çayýr ve otlaklarýn yem verimini kalite ve kantite yönünden yükseltmek için; sulama, gübreleme, zararlý ot mücadelesi, tohumlama, bitkilendirme, fidan dikimi ve benzeri biyolojik tekniklerle birlikte, otlatmayý kolaylastýrýcý tesislerin yapýlmasý, toprak muhafaza gayesiyle çesitli fiziksel, teknik ve idari tedbirlerin uygulanmasýný,

o) Mücbir sebep: Yetkili merciler tarafýndan tanzim edilen belge ile belgelendirilen tabii afetler, genel salgýn hastalýk, tutukluluk, mahkûmiyet, kýsmi veya genel seferberlik ilaný, Bakanlýk, orman idaresi veya kamu kurum ve kuruluþlarýndan kaynaklanan gecikmeler, kamu kurum ve kuruluþlarýna ait fidanlýklar ile özel fidanlýklardan uygun orijinde yeterli fidan bulunamamasý, arazi çalýþmalarýnýn gerçekleþtirilmesini teknik yönden imkânsýz kýlan ve topraðýn tav halini bozan aþýrý don ve kuraklýk ile çalýþmayý engelleyecek þiddet ve miktarda yaðmur ve kar yaðýþýný,

ö) Odun dýþý orman ürünü: Her türlü orman aðaç, aðaççýk, çalý ve otsu bitkilerinden elde edilen balzami yaðlar ile bunlarýn kabuk, meyve, sürgün, yaprak, çiçek, tohum, kök, soðan, yumru ve rizomlarý ile mantar ve benzeri ürünleri,

p) Orman idaresi: Orman Genel Müdürlüðünün merkez ve taþra teþkilatýný,

r) Ormancýlýk bürolarý: 8/4/2009 tarihli ve 27194 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Ormancýlýk ve Orman Ürünleri Bürolarýnýn Kuruluþ ve Çalýþma Esaslarý Yönetmeliði hükümlerine göre kurulan serbest ormancýlýk veya serbest yeminli ormancýlýk bürolarý ile þirketlerini,

s) Rehabilitasyon: Bozuk veya verimsiz orman alanlarýnda mevcut türlerden gerekenlerin korunmasý, aþýlanmasý, canlandýrma kesimi, boþluk alanlara ormanlarda tabii olarak yetiþen türlerin ekimi ve bu türlerin aþýlý veya aþýsýz fidanlarýnýn dikimini,

þ) Uygulama projesi: Özel Aðaçlandýrma, Özel Erozyon Kontrolü, Özel Ýmar-Ýhya projelerini,

t) Tarife bedeli: 6831 sayýlý Orman Kanununun 29 uncu maddesi gereðince; Devlet ormanlarýndan elde edilecek orman ürünlerinin piyasa þartlarýna göre her yýl Orman Genel Müdürlüðünce tespit edilen ve Orman ve Su Ýþleri Bakanlýðýnca tasdik olunan üretim öncesi bedelini,

ifade eder.

 

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

(Deðiþiklik: 22.10.2013 - 28799 sayýlý R.G.)

Genel Müdürlük Tarafýndan Yapýlacak Çalýþmalar

 

Devlet ormanlarýnda yapýlacak çalýþmalar

MADDE 5 (1) Bozuk orman alanlarýnda, orman içi açýklýklarda, gerektiðinde verimli ormanlarda ve ilgili kurumlarýn uygun görmesi halinde de; kültür ve turizm koruma ve geliþim bölgeleri ve turizm merkezleri kapsamýnda bulunan alanlarda, doðal tarihi ve arkeolojik sit alanlarýnda, Bakanlar Kurulu Kararýyla muhafazaya ayrýlan ve ilan edilen yerlerde, yaban hayatý geliþtirme sahalarýnda, 2873 sayýlý Milli Parklar Kanunu kapsamýndaki yerlerde, 2872 sayýlý Çevre Kanununa göre özel çevre koruma bölgesi olarak ilan edilen yerlerde, Bakanlýkça tescil ve ilan edilen örnek avlaklar ile endemik aðaç, aðaççýklar ve korunmasý gereken nadir ekosistemlerin bulunduðu alanlarda aðaçlandýrma, erozyon ve sel kontrolü, çýð ve heyelanlarýn önlenmesi, mera ýslahý, aðaç ýslahý, orman aðaç, aðaççýk ve florasýna ait tohum ve fidan üretimi, fidanlýk, rehabilitasyon ve imar-ihya çalýþmalarý Genel Müdürlükçe yapýlýr veya yaptýrýlýr.

(2) Genel Müdürlükçe yapýlacak veya yaptýrýlacak aðaçlandýrma, erozyon ve sel kontrolü, çýð ve heyelanlarýn önlenmesi, imar-ihya, rehabilitasyon ve suni gençleþtirme çalýþmalarýnda ihtiyaç duyulan orman aðaç, aðaççýk ve florasýna ait fidanlar ile kamu kurum ve kuruluþlarýnýn, gerçek ve tüzel kiþilerin yapacaðý aðaçlandýrmalarda ve kent aðaçlandýrmalarýnda, park bahçe tanziminde ihtiyaç duyulan, boylu, formlu orman aðaç, aðaççýk ve florasýna ait fidanlarý ve orman bitkileri orijinli süs bitkisi fidanlarýný üretmek amacýyla Genel Müdürlükçe fidanlýk kurulur veya kurdurulur. Bu fidanlýklarýn kurulma esaslarýný ve üretilen fidanlarýn deðerlendirme usulleri Genel Müdürlükçe belirlenir.

Hazine arazilerinde yapýlacak çalýþmalar

MADDE 6 (1) Orman alanýný arttýrmak amacý ile Maliye Bakanlýðý tarafýndan Genel Müdürlük adýna tahsis olunan arazilerde aðaçlandýrma, erozyon ve sel kontrolü, çýð ve heyelanlarýn önlenmesi, aðaç ýslahý, orman aðaç, aðaççýk ve florasýna ait tohum ve fidan üretimi, fidanlýk, rehabilitasyon ve imar-ihya çalýþmalarý Genel Müdürlükçe yapýlýr veya yaptýrýlýr.

Gerçek ve tüzel kiþilere ait arazilerde yapýlacak çalýþmalar

MADDE 7 (1) Genel Müdürlükçe uygun görülmesi halinde;

a) Kamu kurum ve kuruluþlarýna ait arazilerde, talep etmeleri halinde aðaçlandýrma, erozyon ve sel kontrolü, çýð ve heyelanlarýn önlenmesi, rehabilitasyon ve imar-ihya çalýþmasý yapýlabilir veya yaptýrýlabilir.

b) Gerçek kiþiler ile kamu kurum ve kuruluþlarý haricindeki diðer tüzel kiþilere ait arazilerde ise sadece erozyon ve sel kontrolü, çýð ve heyelanlarýn önlenmesine yönelik çalýþmalar yapýlabilir veya yaptýrýlabilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Diðer Kamu Kurum ve Kuruluþlarý ile Gerçek ve

Tüzel Kiþilerce Yapýlacak Çalýþmalar

Devlet ormanlarýnda çalýþmalara izin verilebilecek yerlerin tespiti ve izni

MADDE 8 (1) Devlet ormanlarýnda özel aðaçlandýrma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya çalýþmalarýna izin verilebilecek yerler aþaðýda belirtilmiþtir.

a) Amenajman planýnda ve aktüelde verimli orman olmayan yerler,

b) Maden ruhsatý kapsamýnda bulunmasýna raðmen Bakanlýkça muvafakat veya izne konu edilmemiþ alanlar.

(2) Devlet ormanlarýnda özel aðaçlandýrma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya çalýþmalarýna izin verilemeyecek yerler aþaðýda belirtilmiþtir.

a) Kültür ve turizm koruma ve geliþim bölgeleri ve turizm merkezleri kapsamýnda bulunan alanlar, doðal tarihi ve arkeolojik sit alanlarý, Bakanlar Kurulu kararýyla muhafazaya ayrýlan ve ilan edilen yerler, yaban hayatý geliþtirme sahalarý, 2873 sayýlý Milli Parklar Kanunu kapsamýndaki yerler, 2872 sayýlý Çevre Kanununa göre özel çevre koruma bölgesi olarak ilan edilen yerler, otlatma planý ile ayrýlan sahalar, kadimden beri kullanýlan yaylak ve kýþlaklara geçiþ yollarý, madencilik faaliyeti sonucu tabii yapýsý bozulmuþ sahalar, Bakanlýkça tescil ve ilan edilen örnek avlaklar,

b) Amenajman planlarýnda; bozuk orman, orman topraðý, orman içi açýklýk olarak görünmesine raðmen verimli orman niteliðini kazanmýþ alanlar,

c) Deniz kýyý kenar çizgisinden itibaren kara yönünde yatay olarak 2000 metrelik mesafe içinde bulunan yerler ile tabii göl kýyý kenar çizgisinden itibaren kara yönünde yatay olarak 500 metrelik mesafe içinde bulunan yerler.

Hazine arazilerinde tespit ve izin

MADDE 9 (1) Hazineye ait olan ve Maliye Bakanlýðýnca bu Yönetmelik veya mülga aðaçlandýrma yönetmelikleri kapsamýnda kiraya verilen veya irtifak hakký tesis edilen orman kurmaya elveriþli beþ (V) ve daha yukarý sýnýftaki araziler üzerinde, uygulama projesinde belirtilen idare müddeti boyunca; asli ve odun dýþý orman ürünü veren türler kullanýlarak gerçek ve tüzel kiþilerce özel aðaçlandýrma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya yapýlabilir.

(2) Hazineye ait olan ve Maliye Bakanlýðýnca bu Yönetmelik veya mülga aðaçlandýrma yönetmelikleri kapsamýnda kiraya verilen veya irtifak hakký tesis edilen dördüncü sýnýfa (I-IV) kadar ki araziler üzerinde uygulama projesinde belirtilen idare müddeti boyunca; kavak, kýzýlaðaç, okaliptüs ve benzeri hýzlý geliþen orman aðacý türleri ve ceviz, kestane, antepfýstýðý, badem, iðde, melengiç, harnup ve zeytin gibi odun dýþý orman ürünü veren türler ile gerçek ve tüzel kiþilerce özel aðaçlandýrma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya yapýlabilir ve özel fidanlýk kurulabilir.

(3) Maliye Bakanlýðýnca kiraya verilerek özel aðaçlandýrma, özel erozyon kontrolü, özel imar-ihya ve özel orman fidanlýðý yapýlan taþýnmazlarda, idare müddeti sonuna kadar uygulama projesine ve taahhütnameye uygun çalýþýlmasý þartýyla kira sözleþmesi yenilenir.

Sahipli yerlerde izin

MADDE 10 (1) Gerçek ve tüzel kiþiler bu Yönetmelik kapsamýnda, kendilerine ait taþýnmazlarda özel aðaçlandýrma, özel imar-ihya ve özel erozyon kontrolü yapabilirler. Özel orman fidanlýðý kurabilirler.

(2) Gerçek ve tüzel kiþilerin bu Yönetmelik kapsamýnda özel aðaçlandýrma, özel imar-ihya ve özel erozyon kontrolü yapmak istemeleri halinde, söz konusu sahanýn en küçük parçasýnýn 0,5 hektar büyüklüðünde olmasý gerekir.

Müracaat

MADDE 11 (1) Özel aðaçlandýrma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya yapmak isteyen gerçek ve tüzel kiþilerin talep edecekleri saha;

a) Devlet ormaný ise; ilan edilen yerlerden talep edeceði sahanýn iþletme müdürlüðü, þefliði, serisi, bölme ve parça nolarýnýn belirtildiði dilekçe ile orman idaresine,

b) Hazinenin özel mülkiyetindeki yerlerden ise; en son duruma göre düzenlenecek tapu senedinin ve çaplý tasarruf vesikasýnýn bir örneðini, Devletin hüküm ve tasarrufu altýnda bulunan yerlerden ise sahaya ait kroki veya haritayý dilekçeye ekleyerek illerde valiliklere, ilçelerde kaymakamlýklara,

c) Sahipli arazi ise; müracaat sahasýnýn tapu belgesini, tapu müdürlüklerinden temin edilen tapu çapý ve tapu sýnýrlarýnýn gösterildiði koordinatlý haritayý dilekçeye ekleyerek orman idaresine,

müracaatta bulunulur.

Devlet ormanlarýnda yapýlacak aðaçlandýrma, erozyon kontrolü, imar-ihya çalýþmalarý ve hak sahibi tespiti

MADDE 12 (1) Devlet ormanlarýnda özel aðaçlandýrma, özel erozyon kontrolü veya özel imar-ihya yapýlacak sahalar orman idaresi tarafýndan tespit edilir. Tespit edilen bu sahalar;

a) Orman idaresi tarafýndan köy tüzel kiþiliði adýna aðaçlandýrma, erozyon kontrolü ve imar-ihya yapýlacak sahalar,

b) Gerçek ve tüzel kiþilere özel aðaçlandýrma, özel erozyon kontrolü veya özel imar-ihya amacýyla izin verilebilecek sahalar,

c) Gerçek veya tüzel kiþiler tarafýndan çeþitli gayelerle kullanýlmakta iken kesinleþen orman kadastrosu veya mahkeme kararý ile orman sayýlan yerler içerisinde kalan özel aðaçlandýrmaya konu sahalar,

olmak üzere tefrik edilir.

(2) Orman idaresi tarafýndan köy tüzel kiþiliði adýna aðaçlandýrma, imar-ihya veya erozyon kontrolü çalýþmalarý yapýlabilir. Bu çalýþmalarýn yapýlacaðý sahalar öncelikli olarak köy yerleþim yerlerine yakýn yerlerden seçilir. Çalýþmalarda, yetiþme muhiti þartlarýnýn uygun olmasý halinde öncelikli olarak, odunundan ziyade meyvesinden yararlanýlan odun dýþý orman ürünü veren türler kullanýlýr. Orman idaresi tarafýndan köy tüzel kiþiliði adýna tesis edilen aðaçlandýrma, erozyon kontrolü ve imar-ihya sahalarýnýn bakýmlarý köy tüzel kiþilikleri tarafýndan yapýlabileceði gibi o köyde ikamet eden hane sahiplerinin nüfus sayýlarý dikkate alýnarak talep eden hanelere kura usulü ile paylaþtýrýlmak suretiyle de yaptýrýlabilir. Sahanýn bakýmýný yapanlara, bu sahalardan elde edilen odun dýþý orman ürünleri tarife bedeli ile verilir.

(3) Gerçek ve tüzel kiþilerin özel aðaçlandýrma, özel erozyon kontrolü veya özel imar-ihya yapmalarý gayesiyle tefrik edilen alanlar yýlda en az bir defa orman idaresine ait internet sitelerinde 30 gün süreyle ilan edilir. Ayrýca ilan edilen bu sahalardan köy ve belde mülki hudutlarý içerisinde bulunanlar ayný süre içerisinde ilgili köy ve beldenin uygun yerlerine asýlmak suretiyle de ilan edilir.

(4) Bölge müdürlüðünce özel aðaçlandýrma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya müracaatlarýnýn deðerlendirilmesi için, bölge müdür yardýmcýsý baþkanlýðýnda ilgili iþletme müdürü veya iþletme müdür yardýmcýsý, ilgili orman iþletme þefi, varsa aðaçlandýrma ve toprak muhafaza þefi ile kadastro ve mülkiyet þefinden oluþacak en az 3 kiþilik komisyon kurulur.

(5) Ýnternet sitelerinde ilaný yapýlan sahalara; ilan süresi içerisinde tek bir müracaatýn olmasý halinde müracaatçý, birden fazla müracaatýn olmasý halinde ise kura sonucu belirlenen gerçek veya tüzel kiþi hak sahibi olur.

(6) Kura çekiliþi, ayný sahaya birden fazla müracaatýn yapýlmasý halinde ilanýn bitiþ tarihinden itibaren en geç 30 gün içerisinde yapýlýr. Kura çekiliþi için iþletme müdürlüðünce kura çekiliþinin yapýlacaðý yer, tarih ve saat, yatýrmalarý gerekli baþvuru bedeli ve baþvuru bedelinin yatýrýlacaðý tarih ve saat müracaatçýlara yazýlý olarak teblið edilir. Ayrýca ilgili köy muhtarlýklarýna ve belde belediye baþkanlýklarýna, yapýlacak kura çekiliþinde hazýr bulunmalarý hususu yazýlý olarak bildirilir.

(7) Kura çekiliþi, dördüncü fýkrada belirtilen komisyon marifetiyle ilgili köy muhtarlarý ve belde belediye baþkanlarýnýn hazýr bulunduðu ortamda yapýlýr ve ilk üç kiþinin yer aldýðý hak sahipliliði sýralama tutanaðý düzenlenir. Ýlk sýrada yer alan kiþi hak sahibi olarak belirlenir. Ýlgili köy muhtarý ve belde belediye baþkanýnýn yazýlý tebligata raðmen kura çekiliþine katýlmamasý halinde bu husus komisyon tarafýndan yazýlý olarak tutanaða baðlanýr. Bu durum kura çekiliþine engel teþkil etmez.

(8) Müracaatçýlarýn kuraya katýlabilmeleri için ilgili iþletme müdürlüðü veznesine baþvuru bedelini yatýrmalarý ve bildirilen yer ve saatte kendilerinin veya noterden onaylý özel yetki belgesine sahip temsilcilerinin bulunmalarý zorunludur. Baþvuru bedelleri her yýl ocak ayý içerisinde genel müdürlük tarafýndan belirlenir. Hak sahipliliði sýralama tutanaðýnda yer almayan müracaatçýlarýn baþvuru bedelleri iade edilir. Hak sahipliliði sýralama tutanaðýnda yer alan müracaatçýlarýn baþvuru bedelleri ise saha izni verildikten sonra iade edilir. Hak sahibinin saha izninden vazgeçmesi halinde baþvuru bedeli orman idaresine gelir kaydedilir.

(9) Ýþletme müdürlüðünce hak sahibinden, izin raporunun düzenlenmesi için özel aðaçlandýrma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya ya konu edilen sahanýn üzerinde gösterildiði koordinat özet çizelgesi (6 derecelik memleket koordinatlarý) istenir. Ýstenen belgelerin en geç 30 gün içinde iþletme müdürlüðüne teslim edilmemesi halinde hak sahipliði ortadan kalkar. Hak sahipliliði sýralama tutanaðýndaki bir sonraki müracaatçýya, ilgili belgeleri iþletme müdürlüðüne teslim etmesi için yazýlý tebligatta bulunulur. Ýkinci hak sahibinin de gerekli belgeleri zamanýnda sunmadýðý veya hakkýndan vazgeçmesi durumunda, hak sahipliliði sýralama tutanaðýndaki üçüncü sýradaki müracaatçýya tebligat yapýlýr. Þayet üçüncü sýradaki müracaatçýda hakkýndan vazgeçer veya istenen belgeleri zamanýnda sunmaz ise söz konusu saha tamamen iptal edilerek bir sonraki ilan dönemine býrakýlýr. Ýstenen belgeler iþletme müdürlüðüne teslim edildikten sonra bu maddenin dördüncü fýkrasýna göre oluþturulan komisyon tarafýndan tanzim edilen izin raporu bölge müdürlüðünce uygun görülmesi halinde onaylanýr.

(10) Gerçek veya tüzel kiþiler tarafýndan çeþitli gayelerle kullanýlmakta iken kesinleþen orman kadastrosu neticesinde veya mahkeme kararý ile orman sayýlan yerler içerisinde kalan sahalara özel aðaçlandýrma ve özel imar ihya gayesi ile müracaatta bulunulmasý durumunda; bu sahalarda özel aðaçlandýrma ve özel imar ihya yapýlmasý amacýyla orman-halk iliþkilerinin bozulmamasý için önceden kullanan gerçek veya tüzel kiþilere izin verilebilir. Bu tür alanlarda Devlet ormanlarý için geçerli olan 0,5 hektarlýk alt sýnýr aranmaz. Bu þekilde verilecek izinlerde bölge müdürü veya yardýmcýsý baþkanlýðýnda, aðaçlandýrma/aðaçlandýrma ve silvikültür þube müdürü, ilgili iþletme müdürü, ilgili iþletme þefinden oluþan komisyon marifetiyle izin raporu düzenlenir ve saha izni Genel Müdürlükçe verilir.

Devlet ormanlarýnda saha izni, projelendirme ve saha teslimi

MADDE 13 (1) Ýþletme müdürlüðü, hak sahibinden izin raporuna uygun olarak en geç doksan gün içerisinde Genel Müdürlükçe belirlenen proje dispozisyonuna uygun uygulama projesini ormancýlýk bürolarýna tanzim ettirerek teslimini ister. Uygulama projesinin verilen sürede teslim edilmemesi durumunda, talep halinde otuz gün ek süre verilebilir. Uygulama projesinin verilen ek süre içerisinde de teslim edilmemesi halinde izin raporu bölge müdürlüðünce iptal edilir. Hak sahipliliði sýralama tutanaðýndaki bir sonraki müracaatçýya yazýlý tebligat yapýlarak özel aðaçlandýrma talebinin olmasý halinde 15 gün içinde iþletme müdürlüðüne müracaat etmesi istenir.

(2) Ýþletme müdürlüðü, uygulama projesini en geç 30 gün içinde arazide ve büroda inceleyerek onay için bölge müdürlüðüne gönderir. Uygulama projesi uygun bulunmasý halinde bölge müdürü tarafýndan onaylanýr ve uygulama projesi hariç izin raporu ve ekleri saha izni için Genel Müdürlüðe gönderilir. Genel Müdürlükçe uygun görülmesi halinde saha izni verilir.

(3) Bölge müdürlüðünce saha izin oluru, onaylý uygulama projesi ile birlikte iþletme müdürlüðüne gönderilir. Ýþletme müdürlüðünce ilgiliye projenin onaylandýðý yazýlý olarak teblið edilerek 60 gün içinde taahhüt senedinin verilmesi istenir. Taahhüt senedinin verilmesini müteakip, saha üzerinde boþaltýlmasý gereken orman emvali yok ise on beþ gün içinde, boþaltýlmasý gereken orman emvali var ise altmýþ gün içinde ilgili orman iþletme müdürlüðünce boþaltýlarak saha teslimi yapýlýr. Saha tesliminden itibaren 90 gün içerisinde iþe baþlanmasý istenir.

Hazine arazilerinde projelendirme ve saha teslimi

MADDE 14 (1) Müracaata konu saha hazine arazisi ise; iþletme müdürlüðü, ön izin sahibinden Maliye Bakanlýðýnca verilen ön izne göre Genel Müdürlükçe belirlenen proje dispozisyonuna uygun olarak, uygulama projesini ormancýlýk bürolarýna tanzim ettirerek teslimini ister.

(2) Ýþletme müdürlüðü, uygulama projesini en geç 30 gün içinde arazide ve büroda inceler ve onay için bölge müdürlüðüne gönderir. Uygulama projesi, uygun bulunmasý halinde bölge müdürü tarafýndan onaylanarak iþletme müdürlüðüne gönderilir. Ýþletme müdürlüðünce onaylý uygulama projesinin bir nüshasý, ön tahsis veya kiralama iþlemi için mal müdürlüðüne veya defterdarlýða gönderilerek ilgiliden taahhüt senedinin ve saha teslim tutanaðýnýn iþletme müdürlüðüne teslimi istenir.

(3) Ýkinci fýkrada belirtilen iþlemler Maliye Bakanlýðý tarafýndan verilen ön izin süresi içerisinde yapýlýr.

(4) Uygulama projesinin ön izin süresi içerisinde teslim edilmemesi halinde iþletme müdürlüðü tarafýndan bu durum ilgili mal müdürlüðüne veya defterdarlýða bildirilir.

(5) Kira sözleþmesi ve saha tahsisi Maliye Bakanlýðýnca, onaylý uygulama projesine dayanýlarak yapýlýr.

(6) Saha teslimi, illerde defterdarlýk, ilçelerde mal müdürlüklerince yapýlýr.

Sahipli arazilerde projelendirme

MADDE 15 (1) Müracaata konu saha sahipli arazi ise; iþletme müdürlüðü müracaatçýdan Genel Müdürlükçe belirlenen proje dispozisyonuna uygun olarak en geç 90 gün içerisinde uygulama projesini ormancýlýk bürolarýna tanzim ettirerek teslimini ister. Uygulama projesinin verilen sürede teslim edilmemesi durumunda, talep halinde 30 gün ek süre verilebilir. Uygulama projesinin verilen ek süre içerisinde de teslim edilmemesi halinde iþletme müdürlüðü tarafýndan ilgilinin dilekçesi iþlemden kaldýrýlýr.

(2) Ýþletme müdürlüðü, uygulama projesini en geç 30 gün içinde arazide ve büroda inceler ve onay için bölge müdürlüðüne gönderir. Uygulama projesi, uygun bulunmasý halinde bölge müdürü tarafýndan onaylanarak iþletme müdürlüðüne gönderilir. Ýþletme müdürlüðünce uygulama projesinin onaylandýðý ilgiliye yazýlý olarak teblið edilerek 60 gün içerisinde taahhüt senedinin iþletme müdürlüðüne verilmesi istenir. Taahhüt senedinin verilmesini müteakip 90 gün içerisinde iþe baþlanýr.

(3) Özel ormanlarda yapýlacak özel aðaçlandýrma müracaatlarý için ayný sahipli arazilerde olduðu gibi iþlem yapýlýr.

Projelendirmeye ait diðer esaslar

MADDE 16 (1) Uygulama projesinin tanzimi aþamasýnda hak sahibinin talep ettiði tür veya türlerin yetiþme muhiti þartlarý nedeniyle söz konusu sahada kullanýlmasýna imkan bulunmamasý halinde; ormancýlýk bürolarý, hak sahibi ile irtibata geçerek sahada kullanýlabilecek türler hakkýnda bilgi verir. Hak sahibinin, ormancýlýk bürolarýnca kendisine bildirilen sahaya uygun türlerden bir veya birkaçýnýn kullanýlmasýna rýza göstermesi halinde uygulama projesi tanzim edilir. Aksi takdirde uygulama projesi düzenlenmeden izin raporu bölge müdürlüðünce iptal edilir. Bu þekilde yapýlan iptal iþleminden dolayý orman idaresi sorumlu deðildir.

(2) Uygulama projeleri izin sahipleri tarafýndan ormancýlýk bürolarýna tanzim ettirilir. Ancak, köy tüzel kiþiliklerine ait uygulama projeleri köy tüzel kiþiliklerince ormancýlýk bürolarýna tanzim ettirilebileceði gibi, talepleri halinde bedelsiz olarak orman idaresi tarafýndan da tanzim edilebilir.

(3) Orman bölge müdürlükleri tarafýndan onaylanan uygulama projeleri, Genel Müdürlükçe belirlenecek cetvele göre uygun periyodik aralýklarla Genel Müdürlüðe bildirilir.

(4) Tüm uygulama projelerinin yatýrým giderleri Bakanlýk birim fiyatlarý kullanýlarak düzenlenir.

(5) Talep edilmesi ve orman idaresinin uygun görmesi halinde idari, hukuki ve teknik nedenlerle saha izinlerinde veya uygulama projelerinde revizyona gidilebilir. Revizyon projeleri ormancýlýk bürolarý tarafýndan tanzim edilir. Köy tüzel kiþiliklerine ait revizyon projeleri, talep etmeleri halinde bedelsiz olarak orman idaresi tarafýndan da tanzim edilebilir.

(6) Özel aðaçlandýrma sahalarýnýn tamamý veya bir bölümü, 6831 sayýlý Orman Kanununun 16 ncý ve 17 nci maddelerine göre izne konu edilebilir. Bu durumda özel aðaçlandýrma sahibinin orman idaresi tarafýndan hesaplanan bütün giderleri, adýna izin verilen gerçek veya tüzel kiþi tarafýndan özel aðaçlandýrma sahibine defaten ödenir. 6831 sayýlý Orman Kanununun 16 ncý ve 17 nci maddelerine göre izin verilen alana tekabül eden kýsým için kullandýrýlan hibe veya kredi faizsiz olarak geri alýnýr. Bedel hesabýnda geri alýndýðý yýlýn birim fiyatlarý esas alýnýr.

(7) Devlet ormanlarýndaki özel aðaçlandýrma, özel erozyon kontrolü, özel imar ihya çalýþmalarýnda verilen süre içerisinde taahhüt senedinin verilmemesi ve iþe baþlanmamasý veya vazgeçilmesi halinde saha izinleri iptal edilir ve hak sahipliliði sýralama tutanaðýnda belirlenen bir sonraki müracaatçýya saha izni verilir.

(8) Uygulama projeleri onaylanmadan saha teslimi yapýlmaz, teslim edilmeyen sahada projelendirme çalýþmalarý dýþýnda herhangi bir faaliyette bulunulamaz.

Saha büyüklüðü

MADDE 17 (1) Devlet ormanlarýnda ve sahipli arazilerde en küçük parçasý 0,5 hektardan, hazine arazilerinde ise 2 hektardan küçük olan yerler özel aðaçlandýrma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya çalýþmalarýna konu edilemez. Ancak, hazine arazilerinde imar planý içinde kalan ve aðaçlandýrýlacak alan olarak ayrýlan sahalarda 2 hektar saha büyüklüðü aranmaz.

(2) Hazine ve sahipli arazilerde gerçek ve tüzel kiþilere bir defada en fazla 300 hektar saha için özel aðaçlandýrma özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya izni verilebilir.

(3) Devlet ormanlarýnda özel aðaçlandýrma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya çalýþmalarýnda saha ile ilgili üst sýnýr Genel Müdürlükçe belirlenir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Özel Aðaçlandýrma, Özel Erozyon Kontrolü, Özel Ýmar-Ýhya ve

Özel Fidanlýk Tesisinde Uyulacak Esaslar

Özel aðaçlandýrma ve özel erozyon kontrolü tesisinde uyulacak esaslar

MADDE 18 (1) Odun veya odun dýþý orman ürünü veren türler ile yapýlacak aðaçlandýrmalarda uyulacak esaslar aþaðýda belirtilmiþtir.

a) Devlet ormaný sayýlan yerlerde; odun ürünü veren orman aðaç, aðaççýk ve flora türleri ile saf veya karýþýk olarak özel aðaçlandýrma ve özel erozyon kontrolü çalýþmalarýna izin verilebilir.

b) Devlet ormaný sayýlan yerlerde; odun dýþý orman ürünü veren orman aðaç, aðaççýk ve flora türleri ile saf veya karýþýk olarak özel aðaçlandýrma ve özel erozyon kontrolü çalýþmalarýna izin verilebilir.

c) Devlet ormaný sayýlan yerlerde; (a) ve (b) bentlerinde belirtilen türlerin karýþýmý ile özel aðaçlandýrma ve özel erozyon kontrolü çalýþmalarýna izin verilebilir.

ç) Devlet ormaný sayýlan yerlerde; odun dýþý orman ürünü veren ve ormanlarda tabii olarak yetiþen aðaç, aðaççýk ve floralarýn tohumu, fidaný ve aþýlý fidanlarýnýn veya ayný türlerin aþý kalemlerinin kullanýmý ile özel aðaçlandýrma ve özel erozyon kontrolü çalýþmalarýna izin verilebilir.

d) Devlet ormaný sayýlan yerlerde yapýlacak özel aðaçlandýrma ve özel erozyon kontrolü çalýþmalarýnda projesinde belirtilmesi kaydýyla odun veya odun dýþý orman ürünü veren aðaç ve aðaççýk türlerinin altýnda alt tür olarak; yörede tabii olarak yetiþen týbbi, aromatik, yumrulu ve soðanlý bitkilerin yetiþtirilmesine izin verilebilir.

e) Devlet ormaný sayýlan yerlerde; projesinde belirtilmesi kaydýyla izin alanýnýn % 5ini geçmemesi þartýyla özel aðaçlandýrma ve özel erozyon kontrolü çalýþmalarýnda ekolojisine uygun açýk alanlarda, biyolojik çeþitliliði korumak maksadýyla yörede tabii olarak yetiþen týbbi, aromatik, soðanlý ve yumrulu bitkilerin yetiþtirilmesine izin verilebilir.

f) Devlet ormaný sayýlan yerlerde; projesinde belirtilmesi kaydýyla izin alanýnýn % 10 unu geçmemesi þartýyla teknik olarak özel aðaçlandýrmaya uygun olmayan yerlerde saha bütünlüðünü saðlamak ve biyolojik çeþitliliði korumak maksadýyla yörede tabii olarak yetiþen týbbi, aromatik, soðanlý ve yumrulu bitkilerin yetiþtirilmesine izin verilebilir.

g) Devlet ormaný sayýlan yerlerde; endüstriyel maksatlý tesis edilen özel aðaçlandýrma sahalarýnda erozyonun önlenmesi, topraðýn korunmasý ve ýslah edilmesi, topraðýn bitki besin elementleri bakýmýndan zenginleþtirilerek verim gücünün arttýrýlmasý gayesi ile fidan aralarýnda yöre ormanlarýnda tabii olarak bulunan otsu bitkilerin yetiþtirilmesine izin verilebilir.

ð) Hazine arazilerinde ve sahipli arazilerde odun ve odun dýþý orman ürünü veren orman aðaç, aðaççýk ve flora türleri ile saf veya karýþýk yapýlacak özel aðaçlandýrma ve özel erozyon kontrolü çalýþmalarýna izin verilebileceði gibi, bu türlerle yapýlan aðaçlandýrmalarýn altýnda projesinde belirtilmesi kaydýyla; týbbi, aromatik, yumrulu ve soðanlý bitkiler ile her türlü tarým ürünlerinin yetiþtirilmesine izin verilebilir.

Özel imar-ihya tesisinde uyulacak esaslar

MADDE 19 (1) Ýmar-ihya amacýyla talepte bulunan gerçek ve tüzel kiþilere; bozuk orman alanlarýnda, hazine arazilerinde ve sahipli arazilerde canlandýrma kesimi, aþýlama, boþluklarýn uygun türlerle ekim veya dikim yoluyla doldurularak verimli hale dönüþtürülmesine izin verilebilir.

(2) Bozuk veya verimsiz orman alanlarýnda mevcut türlerden gerekenler korunur, aþýlanýr, orman içi boþluk alanlar, bölgede tabii olarak yetiþen türlerle ekim, dikim ve aþýlama suretiyle imar-ihya edilerek doldurulabilir.

Özel orman fidanlýðý tesisinde uyulacak esaslar

MADDE 20 (1)