Amaç ve Kapsam
Madde 1 - Bu Tüzük, Türk Boğazları’nda seyir, can, mal ve çevre güvenliğini sağlamak amacıyla deniz trafik düzenlemesini gerçekleştirmek için hazırlanmış olup Türk Boğazları’nda seyir yapacak olan gemileri kapsar.
Tanımlar ve Kısaltmalar
Madde 2 - Bu Tüzükte geçen;
a) İdare: Başbakanlık Denizcilik Müsteşarlığı,
b) Türk Boğazları: İstanbul Boğazı, Çanakkale Boğazı ve Marmara Denizi’nden gemilerin geçiş alanı ile bu alanı çevreleyen kıyı şeridi,
c) Mevzuat: Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası andlaşmalar, Türk Yasaları, Tüzükleri ve Yönetmelikleri.
d) Trafik ayırım şeridi içinde seyretme güçlüğü olan gemiler: Tam boyu 150 metre ve daha büyük olan ya da su çekimi 10 metre ve daha büyük olan gemiler ile teknik durumları bakımından bu Tüzükte öngörülen trafik ayırım şeridi içerisinde seyretme güçlüğü olan gemiler,
e) Gemi: Denizde kürekten başka bir araçla yola çıkabilen her türlü araç,
f) Uğraklı geçiş yapan gemi: Seferi Türk Boğazları’ndan bir liman, ya da iskeleye varmak ya da uğramak üzere planlanmış gemi ile uğraksız geçişi bozulan ya da uğraksız geçişini bozan gemi,
g) Uğraksız geçen gemi: Seyri Türk Boğazları’nda bir liman, iskele ya da bir yere uğramamak üzere planlanmış ve bu husus gemi kaptanı tarafından Türk Boğazları’na girişten önce Türk Makamlarına bildirilmiş olan gemi,
h) Uğraksız geçişini bozan gemi: Uğraksız geçiş yaparken, kaptanı tarafından uğraksız geçişten vazgeçtiğini bildiren gemi,
i) Uğraksız geçişi bozulan gemi: Türk Boğazları’nda çatma, karaya oturma, başka bir deniz kazasına karışma gibi tehlike sebepleriyle ve mevzuat gereğince hakkında Türk idari ya da adli mercilerince araştırma, soruşturma veya kovuşturma yapılması gereken gemi,
j) Derin su çekimli gemi: En büyük su çekimi 15 metre ve daha büyük olan gemiler,
k) Büyük gemi: Tam boyu 200 metre ve daha büyük olan gemiler,
l) Toplam yedek boyu: Yedek çeken römorkörün başı ile yedeklenenin kıçı arasındaki, ya da iten römorkörün kıçı ile itilenin başı arasındaki tam yolla çalışma sırasındaki uzunluk,
m) İstanbul Boğazı Kuzey sınırı: Anadolu Fenerini, Türkeli Fenerine birleştiren çizgi,
n) İstanbul Boğazı Güney sınırı: Ahırkapı Fenerini, Kadıköy İnciburnu/Mendirek Fenerine birleştiren çizgi,
o) Çanakkale Boğazı Kuzey sınırı: Zincirbozan Fenerinden geçen boylam,
p) Çanakkale Boğazı Güney sınırı: Mehmetçik Burnu Fenerini, Kumkale Fenerine birleştiren çizgi,
r) Gündüz: Güneşin doğuşundan batışına kadar geçen süre,
s) Gece: Güneşin batışından doğuşuna kadar geçen süre,
t) TÜBRAP: Seyir Planı-I ve II ile Mevki raporu ve Çağırma Noktası Raporunu kapsa-yan Türk Boğazları Rapor sistemi,
anlamında kullanılmıştır.
Trafik Ayrım Düzeni ve Sınırları
Madde 3 - Türk Boğazları ile yaklaşmalarında, Ek 1’de betirtilen ve Denizde Çatışmayı
Önleme Sözleşmesinin (COLREG 72) 10 uncu kuralına göre düzenlenen ve IMO
tarafından kabul edilen trafik ayırım düzenleri tesis edilmiştir.
Türk Boğazları’nda
uygulanacak trafik ayırım düzeninin sınırları aşağıda gösterilmiştir.
Kuzeyde:
41° 16' N 028°
55' E
41° 21' N 028°
55' E
41° 21' N 029°
16' E
41° 14' N 029°
16' E
noktalarını birleştiren
alanın Kuzey sınırı.
Güneyde:
40° 05' N 026° 11' E
40° 02' N 025° 55' E
39° 50' N 025° 53' E
39° 44' N 025° 55' E
39° 44' N 026° 09' E
noktalarını birleştiren
alanın Güney sınırı.
Trafik Kontrol Merkez ve İstasyonları
Madde 4 - İdare,
trafik ayırım düzeninin uygulanması, denetlenmesi ve rapor sisteminin işlerliği
için, Trafik Kontrol Merkez ve İstasyonları kurar.
Türk Boğazları’ndan Geçecek Gemilerin Teknik Durumları ve Bildirimleri
Madde 5 - İstanbul
ve Çanakkale Boğazları’na girecek bütün gemiler,
a) Bayrağını taşıdıkları ülkenin mevzuatına ve uluslararası kurallara
göre denize elverişli olacaktır.
b) Gemi kaptanları 6 ncı Maddenin (b) bendinde belirtilen Seyir Planı
II’yi vermeden önce, gemilerin teknik bakımdan aşağıda belirtilen koşullara
uygun olduğunu saptayacak ve bu durumu jurnallerine yazacaklardır.
1) Ana yürütme makine ve yardımcıları çalışır durumda olacak ve her an manevraya hazır bulundurulacaktır.
2) Acil durum jeneratörleri
her an devreye girebilecek durumda olacaktır.
3) Ana ve yedek dümen
donanımı ile pusula ve radar normal çalışır durumda olacaktır.
4) Köprü üstü pervane devir
sayısı, dümen ve pervane dönüş açısı göstergeleri çalışır ve ışıklandırılmış
durumda olacaktır.
5) Seyir fenerleri, gemi
düdüğü çalışır durumda ve köprü üstü teçhizatı tamam durumda olacaktır.
6) Köprü üstü ile baş, kıç,
dümen ve makine dairesi arasındakiler başta olmak üzere, tüm gemi iç haberleşme
sistemleri ve alarmları işler durumda olacaktır.
7) VHF cihazı veya cihazları
iyi çalışır durumda olacaktır.
8) lşıldak ve iyi durumda en
az bir dürbün, köprü üstlerinde, gece ve gündüz her an kullanıma hazır
olacaktır.
9) Irgat ve donanımı çalışır
durumda ve her iki demir fundaya hazır olacak, başında personel
bulundurulacaktır.
10) Gemilerde baş ve kıçta kullanılmaya hazır birer yedekleme halatı ve
elinceleri ile roket tüfeği ve savloları bulundurulacak, tehlikeli yük taşıyan
gemilerde ise, bunlara ilaveten baş ve kıç tarafta birer özel yedekleme tel
halatı kullanılmaya hazır bulundurulacaktır.
11) Gemi, manevrayı ve dümen tutmayı olumsuz etkileyecek kadar kıçlı
olmayacak ve hiç bir gemi Türk Boğazları’na girişlerinde başa trimli
olmayacaktır.
12) Gemi, olanaklar elverdiği sürece pervanesi tamamen su düzeyinin
altında kalacak şekilde trimlendirilmiş olacak ve zorunlu hallerde su düzeyinin
üstünde kalan pervane kanadı kısmı pervane çapının % 5’ini geçmeyecektir.
13) Gemi, köprü üstünden bakıldığında, pruva ve ilerisindeki alanının
kolayca görülebileceği biçimde trimlendirilmiş ve yüklenmiş olacaktır.
14) Bu Tüzük ve Tüzük ile ilgili notik neşriyatlar ve son düzeltmeleri
yapmış Türk Boğazları’na ait seyir haritaları gemide bulundurulacaktır.
15) Gemiler, Gemi adamlarının Eğitim, Belgelendirme ve Vardiya
Standartları Hakkındaki Uluslararası Sözleşmeye (STCW/78-95) uygun personelle
donatılmış olacaktır.
16) Gemiler olası bir kaza veya yangın durumunda, müdahale ve mücadele için gerekli önlemleri alarak, uygulanacak plan ve programları hazırlayacak, bununla ilgili ekipmanı çalışır durumda bulunduracaklardır.
Yukarıda sayılan koşulları taşımayan gemilerin
kaptanları, Trafik Kontrol Merkezine durumlarını bildireceklerdir. İdare,
bildirimde bulunması gerektiği halde bulunmadığı saptanan gemiler için de 7 nci
maddenin ikinci fıkrasında belirtilen işlemleri uygulayacaktır.
Türk Boğazları’nda Rapor Sistemi (TÜBRAP)
Madde 6 - a) Seyir
Planı I: Tehlikeli yük taşıyan gemilerle, 500 GT ve daha büyük gemilerin
kaptan, donatan ya da acentaları İstanbul Boğazı ya da Çanakkale Boğazı’na
girişten en az 24 saat önce, Trafik Kontrol Merkezine yazılı olarak şekli IMO
standartlarına göre İdare’ce belirlenmiş Seyir Planı I’i vereceklerdir.
Trafik ayırım şeritleri içinde seyretme güçlüğü
olan gemiler Seyir Planı I Raporunu 25inci maddede belirtilen süreler içinde
vereceklerdir.
Marmara
Limanlarından kalkacak tehlikeli yük taşıyan gemilerle, 500 GT ve daha büyük
gemiler ise Seyir Planı I’i kalkışlarından en az 6 saat önce vereceklerdir.
b) Seyir Planı II: (SP-I)’i vermiş olan ve teknik bakımdan gemisinin 5
inci maddeye uygun durumda olduğunu saptayan gemi kaptanları, İstanbul veya
Çanakkale Boğazına girişten 2 saat önce, ya da 20 mil kala (hangisi önce
gerçekleşirse) VHF ile Trafik Kontrol İstasyonuna şekli IMO standartlarına göre
İdare’ce belirlenmiş Seyir Planı II’yi vereceklerdir.
Gemiler Seyir Planı-II’yi
verdikten sonra, Trafik Kontrol İstasyonu tarafından verilecek bilgiyi göz
önünde tutarak hareket edecekler. Seyir Planı II’yi verdiklerini ve Boğaz
trafiği ile ilgili aldıkları bilgiyi jurnallerine yazacaklardır.
c) Mevki Raporu: Boğazlar’a girecek boyu 20 metre ve daha büyük
gemiler, Boğaz girişlerine 5 mil kala VHF ile giriş tarafındaki Trafik Kontrol
İstasyonuna kendilerini tanıtacak bilgileri içeren, şekli IMO standartlarına
göre İdare’ce belirlenmiş Mevki Raporunu vereceklerdir.
d) Çağırma Noktası Raporu: İstanbul Boğazı ve Çanakkale Boğazı’ndan
geçiş yapan boyu 20 metre ve daha büyük gemiler, VHF ile ilgili Trafik Kontrol
İstasyonuna içeriği IMO standartlarına uygun Çağırma Noktası Raporunu İdare’ce
belirlenmiş mevkilerde vereceklerdir.
Güvenli Seyir Yapma Yeteneğini Kaybeden Gemiler
Madde 7 - Türk
Boğazları’na girmeden önce, seyir cihazı arızaları da dahil olmak üzere herhangi
bir teknik nedenle güvenli seyir yapma yeteneğini kaybeden gemiler; telefon,
faks ya da VHF ile durumlarını Trafik Kontrol Merkezine bildireceklerdir.
Trafik Kontrol Merkezi; birinci fıkra uyarınca
bildirimde bulunan gemiye ve durumu 5 inci maddenin son fıkrasına uyan gemiye
sörvey ve onarım işleri için demirde bekleyeceği yeri en kısa zamanda
bildirecektir. Sörvey ve onarım işleri ve elde edilen sonuçlar hakkında bilgi
verilen Merkez, bu bilgileri değerlendirerek ya geminin olağan geçiş yapabileceğini
ya da güvenli geçiş için belirli tedbirler alınmak suretiyle geçiş
yapabileceğini ilgili geminin kaptanına bildirir.
Kılavuz Kaptan İşareti
Madde 8 - Türk Boğazları’ndan kılavuz kaptan alarak geçen gemiler gündüzleri (H)
sancağını çekeceklerdir.
Uğraksız Geçiş İşareti
Madde 9 - Türk Boğazları’ndan uğraksız geçiş yapan gemiler
seyirde ve demirde, gündüzleri (T) sancağını çekeceklerdir. Geceleri de ufkun
her yerinden görülebilen bir yeşil fener göstereceklerdir.
Uğraksız geçişini bozan ya da
uğraksız geçişi bozulan gemi (T) sancağını ve yeşil fenerini göstermeyecektir.
Uğraksız Geçen Gemilerin Demirleme Şartları
Madde 10 - Türk Boğazları’ndan uğraksız geçiş yapan gemiler, zorunlu
gereksinimlerini karşılamak üzere, Trafik Kontrol Merkezi’nden izin almak şartıyla
23 üncü maddede gösterilen demirleme yerlerinde ilgili kuruluşların gözetimi
altında serbest pratika almaksızın 48 saat kalabilirler.
Bu süre içinde, gemilerde;
ölüm, hastalık, gemi adamı değişimi, izin veya acenta teması, yakıt, kumanya
ikmali, arıza onarımı ve benzeri zorunluluk hallerine ilişkin faaliyetler icra
edilebilir.
48 saatten fazla limanda
kalmak isteyen uğraksız geçiş yapan gemiler, gösterilen demir yerlerine
demirleyip, serbest pratika almak zorundadır. Demirlemek suretiyle uğraksız geçişini
bozan gemilere emniyet, gümrük ve diğer mevzuatın gerektirdiği denetim ve
işlemler uygulanır.
Geçiş İçin Alınacak Önlemler
Madde 11 - Gemi kaptanları, İstanbul ve Çanakkale Boğazları’ndan geçinceye kadar
köprü üstü, harita kamarası ve kırlangıçlara görevlilerden başkasının girmesini
önleyecek ve görevlilerin kumanda etme, çevreyi izleme ve gözlemlerini
zorlaştırmayacak gerekli önlemleri alacaklardır.
İstanbul ve Çanakkale
Boğazları’nda, seyreden gemilerde, ana makine kontrol istasyonu, makine
dairesinde veya dışında da olsa ana makinenin başında yetkili personel
bulunacaktır.
İstanbul ve Çanakkale
Boğazları’nda seyreden gemilerde, dümen elle tutulacak ve dümen tutmak için
otomatik pilot aygıtı kullanılmayacaktır. Yedek dümen donanımı her an
kullanılmaya hazır olacak ve başında görevli bulunacaktır.
Dümen Tutma Feneri
Madde 12 - Köprü üstleri pruva gönderinden 150 metreden daha uzak gemilerle, köprü
üstleri pruvanın dönüşünü gözle rahatça denetlemeye uygun olmayan vasıftaki
gemiler, geceleri pruvalarında yalnızca köprü üstlerinden görülecek biçimde
siperlenmiş, beyaz renkten başka renkte ışık gösteren bir dümen tutma feneri
taşıyacaklardır.
Hız
Madde 13 - Gemilerin İstanbul ve Çanakkale Boğazları’ndan geçiş hızı karaya göre
saatte 10 deniz milidir. Ancak dümen dinleme yolu elde edilemediğinde, Trafik
Kontrol İstasyonuna bilgi verilerek çatma ve çatışmayı önlemeye ve çevreye
zarar verici dalgalar yaratmamaya özen göstererek bu hız aşılabilir.
Yetişen Gemi
Madde 14 - İstanbul ve Çanakkale Boğazları’ndan geçiş yapan gemiler, zorunluluk
olmadıkça önlerinde seyreden gemiyi geçmeyeceklerdir.
a) İstanbul ve Çanakkale Boğazları’ndan aynı istikamette geçiş yapan
gemiler, aralarında en az sekiz gomina mesafe bırakacaklardır. Trafik Kontrol
Merkezi gemi tipini gözönüne alarak bu mesafeyi arttırabilir.
b) İstanbul ve Çanakkale Boğazları’nda seyretmekteyken herhangi bir
nedenle hızını azaltacak gemiler, arkalarından gelmekte olan gemilere yol
keseceklerini önceden bildireceklerdir.
c) Kendi makine gücüyle düşük yol yapan gemiler, kendi trafik ayırım
şeritlerinin mümkün olan en sancak tarafında seyredecekler ve daha hızlı giden
gemilerin kendilerini geçmelerine izin vereceklerdir.
d) İstanbul ve Çanakkale Boğazları’nda önden giden yavaş gemiyi geçmek
zorunluluğu duyan bir gemi, böyle bir geçişi yapmadan önce, Trafik Kontrol
İstasyonundan bölgedeki trafik durumunu öğrenecek ve durum elverişli ise öndeki
gemiyi durumdan haberdar edecektir. Öndeki gemiyi geçiş manevrası tek
rotadayken gerçekleştirilmeye çalışacaktır.
e) İstanbul Boğazı’nda Vaniköy ve Kanlıca arasında, Çanakkale
Boğazı’nda Nara ve Kilitbahir Burnu arasında önde seyreden gemi
geçilmeyecektir.
Geçiş Sırasında Kaza ve Arıza
Madde 15 - İstanbul ve Çanakkale Boğazları’ndan geçerken kaza, arıza, zorunlu
demirleme gibi bir nedenle uğraksız geçişi bozulan gemi, Trafik Kontrol
İstasyonuna hemen bilgi vererek tavsiye ve talimat isteyeceklerdir. İlgili
Trafik Kontrol İstasyonunca kendilerinin ve çevrenin güvenliğini sağlayacak
önlemler tamamlandıktan sonra kılavuz kaptan alacaklar ve geçişin tamamlanması
için öngörülenleri yerine getireceklerdir.
Kumanda Altında
Olmayan Gemi
Madde 16 - Denizde Çatışmayı Önleme Sözleşmesinde tanımı yapılan “kumanda altında
bulunmayan tekne” ile “manevra kabiliyeti sınırlı tekne”nin İstanbul ve
Çanakkale Boğazları’ndan geçmesi İdare’nin özel iznine bağlıdır.
Bir gemi, İstanbul ve
Çanakkale Boğazları’ndan geçerken “kumanda altında bulunmayan tekne” konumuna
düşerse, gemi kaptanı derhal bu durumu Trafik Kontrol İstasyonuna bildirecek ve
kendilerine verilen talimata uyacaktır.
Yedekleme
Madde 17 - Güvenli seyir sağlamak için bir gemi ya da cisim, Türk Boğazları’ndan
yalnızca o işe uygun ve yeterli çekme kuvvetinde olan römork ya da
römorkörlerle veya yedekleme için uygun şekilde donatılmış olan ve römorkör
özelliği taşıdığı IMO standartlarına göre belgelenmiş gemiler tarafından
yedeklenerek çekilebilir.
a) Yedekleme
halatı, İstanbul ve Çanakkale Boğazları’na girmeden önce uygun biçimde
kısaltılacaktır.
b) İdare
gerekli gördüğünde, toplam yedek boyu 150 metre ve daha çok olan gemilerin ve
yedeğinin rotalarını koruyabilmeleri için önlemler alacaktır.
c) Yedekte çekilen gemilerde ve cisimlerde, yedek halatının herhangi
bir nedenle kopması durumunda, hemen yerine verilecek yeterli sağlamlıkta bir
halatla, bu halatı verecek yeterli sayıda gemi adamı bulunacaktır.
d) Mümkün olabildiği takdirde yedekte çekilen gemide pervane
çalıştırılacak ve dümen tutulacaktır.
İstanbul ve Çanakkale Boğazları’ndan Kalkan Gemiler
Madde 18 - İstanbul ve Çanakkale Boğazları’ndaki rıhtım,
iskele ve demirleme yerlerinden kalkan gemiler Trafik Kontrol İstasyonuna
kalkışlarını önceden bildirecekler ve durum hakkında bilgi alacaklardır.
Bu gemiler trafiğe katılabilmek için trafiğin neta
olmasını bekleyeceklerdir.
Trafik Ayırım Düzeninden Ayrılma
Madde 19 - Türk Boğazları’nda trafik ayırım düzeni içinde seyretmekteyken,
rıhtımlara veya iskelelere yanaşma, şamandıralara bağlama, demirleme, dönme,
arıza, olağanüstü durum ve benzeri nedenlerle trafik ayırım düzeninden
ayrılması gereken gemiler, bu durumu Trafik Kontrol İstasyonuna ve varsa yakın
çevrelerindeki gemilere duyuracaklardır.
Trafiğin Geçici Olarak Durdurulması
Madde 20 - Türk Boğazları’nın bütününde ya da bazı
kısımlarında deniz trafiği,
a) Mücbir sebeplerle,
b) Çatma, karaya oturma, yangın, kamu güvenliği, çevre kirlenmesi gibi
tehlike durum-larında,
c) Köprü/tünel inşaatı, sondaj vb. sualtı ve su üstü çalışmaları gibi
kamu yararına yapılan büyük inşaatlarda,
d) Geçiş trafiğini askıya almayı gerektiren ciddi ve beklenmedik
seyrüsefer tehlikele-rinde,
İdare’ce geçici olarak
durdurulabilir.
İdare bu durdurmanın imkan
nispetinde kısa sürmesi için gerekli önlemleri alacaktır.
Geçişin durdurulması veya başlatılması,
ilgili Liman Başkanlığı ve Trafik Kontrol İstasyonlarınca gemilere ve
ilgililere duyurulacaktır.
Türk Boğazları’nda trafiğin
geçici olarak durdurulmasından sonra açılması üzerine, bekleyen gemilerin Türk
Boğazları’na girişleri, trafik akışını hızlandırmak için Türk Boğazları Rapor
Hadde Verme Sistemi’ne göre tespit edilen geçiş sırasına ve gemilerin
niteliklerine göre belirlenerek gemilere ve ilgililere duyurulur.
Trafik Ayırım Şeritleri İçinde Seyretme
Madde 21 - Türk Boğazları’nda seyreden;
a) Uğraksız geçiş yapan veya trafik ayrım düzenine katılan veya daha
sonra trafik ayırım düzeninden ayrılacak gemiler trafik akış yönüne uygun
trafik şeridi içinde seyretmek zorundadır.
b) Trafik ayırım şeridi içinde seyretme güçlüğü olan gemiler için İdare
güvenli geçişi sağlayacak gerekli önlemleri alır.
c) Bu maddenin (b) bendinde belirtilen gemiler haricindeki gemilerden,
trafik ayırım şeritlerine uymayanlar IMO’ya ve bayrak devletine bildirilir.
Derin Su Çekimli Gemiler
Madde 22 - Türk Boğazları’ndan geçiş yapan derin su çekimli gemiler, geceleri
ufkun her yönünden görünen dikey bir doğru üzerinde üç kırmızı fener,
gündüzleri ise yine ufkun her yönünden görünen silindir biçiminde bir işaret
göstereceklerdir.
Türk Boğazları’nda seyreden diğer gemiler,
derin su çekimli gemilerin manevralarını kısıtlamayacak ve yeterli bir seyir
alanı bırakacaklardır.
Türk Boğazları’nda seyreden
diğer gemiler, trafik ayırım düzeninin kesişme ve kavşak noktalarında, bu düzen
içinde seyreden derin su çekimli gemilerin yolundan çıkacaklardır.
Demirleme Yerleri
Madde 23 - Trafik düzeninin uygulanabilmesi bakımından demirlemek isteyen
gemilerin demirleme yerleri aşağıda belirtilmiştir.
a) İstanbul Boğazı Kuzey Girişi demirleme yerleri (Ek2)’dedir.
b) İstanbul Boğazı Güney Girişi demirleme yerleri (Ek3)’dedir.
c) Çanakkale Boğazı Kuzey Girişi demirleme yerleri (Ek4)’dedir.
d) Çanakkale Boğazı İçi Karanlık Liman demirleme yeri (Ek5)’dedir.
e) Çanakkale Boğazı Güney Girişi demirleme yerleri (Ek 6)’dadır.
İdare demirleme yerleri için
tahsisli demirleme mevkileri tesis edebilir.
a, b, c ve d bentlerinde
sayılan demir yerlerine kılavuz kaptanla demirlenir ve kalkılır.
Gemiler, belirtilen demirleme
yerlerinde saldıkları zaman demirleme yeri alanının sınırları dışına taşmayacak
şekilde demirleyeceklerdir.
Bu demirleme yerlerinin
sahilden itibaren 2.5 gominası içinde demirlemek yasaktır.
Saklı Hükümler
Madde 24 - Bu bölümde yer alan hükümler, İstanbul Limanı ve Çanakkale Limanı ile
ilgili mevzuat hükümleri saklı kalmak üzere, her iki Boğaz için de geçerlidir.
Trafik Ayırım Şeridinde Seyretme Güçlüğü Olan Gemiler
Madde 25 - a) Boyları 150-200 metre
ve/veya su çekimleri 10-15 metre arasında olan gemiler SP-I raporunu Türk Boğazları’na
girmeden en az 24 saat önce, boyları 200-300 metre ve/veya su çekimleri 15
metreden daha büyük olan gemiler SP-I raporunu Türk Boğazları’na girmeden en az
48 saat önce; Trafik Kontrol Merkezine vereceklerdir.
b) Boyları 300 metre ve daha büyük olan gemilerin donatanı ya da
işleticisi tarafından, seferlerin planlanması aşamasında İdare’ye, gemi
nitelikleri ve yükü hakkında bilgi verilecektir. Trafik Kontrol Merkez ve
gerektiğinde İdare, gemiler hakkındaki bu bilgilere dayanarak, gemilerin
boyutları ve manevra yeteneği de dahil bütün özelliklerini, Türk Boğazları’nın
morfolojik ve fiziksel yapısını, mevsim şartlarını, can, mal ve çevre
güvenliğiyle deniz trafiğini göz önünde bulundurarak, Türk Boğazları’ndan
güvenli bir geçişi sağlamak için gerekli olan şartları ve varsa tavsiyelerini
ilgili geminin donatanına, işletenine ya da kaptanına bildirir; bahse konu
gemilerden geçiş için gerekli şartları taşıyanlar en az 72 saat önceden SP-I
Raporunu vereceklerdir.
c) Trafik Kontrol Merkezi, (a) ve (b) bentlerinde belirtilen gemiler
ile tehlikeli yük taşıyan gemilerin güvenli geçiş yapmasını sağlamak üzere
önlem alır, gerekli gördüğü durumlarda belli bir bölgede trafik ayırım
şeritleri içinde seyretme kuralını askıya alabilir.
d) Tehlikeli yük taşıyan; (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen nitelikleri haiz bir gemi; İstanbul Boğazı’na Kuzey’den girdiğinde
Boğaziçi Köprüsü’nü, Güney’den girdiğinde Hamsi Burnu-Fil Burnu hattını geçene
kadar: Çanakkale Boğazı’nda ise, önde giden geminin Nara Burnu bölgesini
terketmesine kadar aynı nitelikte başka bir gemi Boğazlar’dan içeri alınmaz.
Nükleer Güçle Yürütülen, Nükleer Yük veya Atık Taşıyan, Tehlikeli ve/veya Zararlı Yük veya Atık Taşıyan Gemiler
Madde 26 - Türk Boğazları’ndan geçiş yapmak isteyen
a) Nükleer güçle yürütülen gemiler,
b) Nükleer yük veya atık taşıyan gemiler,
c)
Tehlikeli ve/veya zararlı yük veya atık
taşıyan gemiler, seferlerinin planlanması aşamasında ve 72 saatten az olmamak
koşuluyla, ilgili mevzuat uyarınca İdareye taşıdıkları yük hakkında bilgi verecek,
geminin IMO standartları ve ilgili diğer uluslararası anlaşmalarda öngörülen
kurallara uygun nitelikte olduğunu ve yükün uygun şekilde taşındığını göstermek
üzere bayrak devleti tarafından düzenlenen belgeleri ileteceklerdir.
Birinci fıkrada belirtilen
gemilerin kaptanları, İdare’nin, gemilerin Türk Boğazları’ndan güvenli
geçişlerini sağlamak üzere bildireceği geçiş koşullarına uymakla yükümlüdürler.
Söz konusu gemiler,
uluslararası düzenlemelerde öngörülen şekil ve usule uygun olarak yüklerini
taşıyacaklar, gündüz (B) sancağı çekecekler, gece de ufkun her yerinden
görü-lebilecek bir kırmızı fener göstereceklerdir.
Kılavuz Kaptan Alma
Madde 27 - Trafik kontrol merkezince Türk Boğazları’ndan uğraksız geçiş yapacak
gemilere can, mal, seyir ve çevre güvenliği bakımından kılavuz kaptan almaları
önemle tavsiye edilir.
Usulsüz Bağlama ve Demirleme
Madde 28 - Türk Boğazları trafik ayırım düzeninde seyrederken,
bildirimi dışında, izin almaksızın rıhtım ve iskelelere yanaşan, şamandıralara
bağlayan, demir yerlerine demirleyen gemiler, ilgili Liman Başkanlığı’nca
sağlanacak kılavuz kaptan ve römorkörlerle kaldırtılır. Bu iş için yapılan
giderler ilgili geminin donatanı, işleteni ya da acentasından alınır.
Trafik ayırım düzeni içinde,
büyük bir tehlike durumuyla karşılaşılmadıkça demirlenemez. Böyle bir tehlike
nedeniyle trafik ayırım düzeni içinde demirlemek zorunda kalan gemiler, durumu
hemen trafik kontrol istasyonuna bildirirler, İdare, kılavuz kaptan ve
römorkör/römorkörler sağlayarak, gemiyi trafik ayırım düzenini neta edecek
biçimde, emniyetli bir demir yerine kaldırtır. Bu iş için yapılan giderler
ilgili geminin donatanı, işleteni ya da acentasından alınır.
Çevre Kirletme Yasağı
Madde 29 - Türk Boğazları’ndan geçen gemiler, çevre kirlenmesine karşı mevzuatla
saptanmış bütün önlemleri eksiksiz almakla yükümlüdürler.
Yelkenle ve Kürekle Seyir Yasağı
Madde 30 - Türk Boğazları’nda trafik ayırım düzeni içinde yelkenle, kürekle
seyretmek, yüzmek ve avlanmak yasaktır. Ancak sportif amaçlı yelken, kürek ve
yüzme yarışları İdare’nin iznine tabidir.
Bildirim Yükümlülüğü ve Rapor
Madde 31 - a) Türk Boğazları’nda trafik ayırım düzeni içinde seyreden gemilerin
kaptanları, gemilerinde baş gösteren bulaşıcı ve salgın hastalıkları ölüm ve
yaralanma gibi olayları Trafik Kontrol İstasyonuna bildirmek zorundadır.
b) Türk Boğazları’nda yanlış seyreden ya da kurallara uymayan gemileri
gören kılavuz kaptanlar, gemi kaptanları ve kamu görevlileri bu gemileri derhal
Trafik Kontrol İstasyonuna bildirecekler ve 24 saat içinde yazılı bir rapor
vereceklerdir.
c) Kılavuz kaptanlar, kılavuzlamakta oldukları gemilerde meydana gelen
deniz kazalarını ve rotaları üzerinde seyir güvenliği bakımından saptadıkları
sakıncalı hususları, derhal Trafik Kontrol İstasyonuna bildirecekler ve 24 saat
içinde yazılı bir rapor vereceklerdir.
Sınırlar
Madde 32 - İstanbul Boğazı deniz trafik
ayırım düzeninin sınırları;
Kuzeyde:
(1) 41° 16' N 028° 55' E
(2) 41° 21' N 028° 55' E
(3) 41° 21' N 029° 16' E
(4) 41° 14' N 029° 16' E
noktaları,
Güneyde:
Büyükçekmece Bababurnu’nun
güney kerterizinde 2 mil uzaklıktaki mevki ile Yelken-kaya Fenerini birleştiren
çizgiler arasında kalan deniz alanıdır.
Hava Çekimi
Madde 33 - İstanbul Boğazı trafik ayırım düzenine uygun olarak geçiş yapan
gemiler, boğaz köprülerinin seyir güvenliği ile ilgili ikaz ışıklarına özen
göstereceklerdir.
İstanbul Boğazı’ndan, hava
çekimi 58 metre ve daha yüksek olan gemiler geçmeyecektir. Hava çekimi 54 metre
ile 58 metre arasında olan gemilere, rotalarını korumaları için, İdare’nin
gerekli gördüğü sayıda ve güçte römorkör eşlik edecektir.
Yerel Deniz Trafiği
Madde 34 - Kuzeyde Türkeli Feneri’nden, Anadolu Feneri’ne çekilen ve güneyde
Ahırkapı Feneri’nden, Kadıköy İnciburnu Mendirek Feneri’ne çekilen çizgiler
arasındaki alanda, Boğazın karşılıklı iki kıyısı arasında aykırı olarak geçiş
yapan, iskeleler arası seyreden şehir hattı gemileri ile diğer deniz araçları
trafik ayırım şeritlerini en kısa yoldan geçecekler; Karadeniz’den Marmara ve
Marmara’dan Karadeniz yönünde seyreden gemilerin yollarından çıkacaklar ve bu
gemilere çapariz vermeyeceklerdir. Ancak, çatışma olasılığı varsa, gemiler
Uluslararası Denizde Çatışmayı Önleme Sözleşmesi’nin ilgili hükümleri uyarınca
gerekli önlemleri alacaklardır.
Akıntı
Madde 35 - a) İstanbul Boğazı’nda üst akıntı şiddeti 4 mil/saat’in üstüne
çıktığında ya da Lodos nedeniyle orkoz akıntıları oluştuğunda manevra hızı 10
mil/saat ve daha aşağı olan tehlikeli yük taşıyan gemiler, büyük gemiler ve
derin su çekimli gemiler Boğaz’a girmeyecek ve akıntı şiddetinin 4 mil/saat ve
altına düşmesini veya orkoz akıntılarının ortadan kalkmasını bekleyeceklerdir.
Ancak, yukarıdaki gemilerin
dışında kalan gemiler isterlerse geçişlerini Trafik Kontrol Merkezinin
tonajlarına uygun olarak öngöreceği römorkör/römorkörleri alarak yapabilirler.
b) İstanbul Boğazı’nda üst akıntı şiddeti 6 mil/saat’in üstüne
çıktığında ya da Lodos nedeniyle kuvvetli orkoz akıntıları oluştuğunda hızı ne
olursa olsun tehlikeli yük taşıyan gemiler, büyük gemiler ve derin su çekimli
gemiler İstanbul Boğazı’na girmeyecek ve akıntı şiddetinin 6 mil/saat’in altına
düşmesini veya kuvvetli orkoz akıntılarının ortadan kalkmasını
bekleyeceklerdir.
c) İdare’ce, akıntılarla ilgili durumlar, gemilere ve ilgililere
duyurulur.
d) Akıntı şiddetinin veya düzeninin normale dönmesi üzerine, Trafik
Kontrol Merkezince, bekleyen gemilerin Boğaz’a giriş sırası, bu gemilerin en
kısa zamanda Boğaz’dan geçmelerini sağlamak için, TÜBRAP’a göre tespit edilen
geçiş sırasına ve gemile-rin niteliklerine göre belirlenerek gemilere ve
ilgililere duyurulur.
Görüş Uzaklığı
Madde 36 - İdare’ce, İstanbul Boğazı’nda görüş uzaklığının azalmasıyla ilgili
durumlar, gemilere ve ilgililere duyurulur.
a) İstanbul Boğazı’nın herhangi bir bölgesinde görüş uzaklığı 2 mil ve
altına düştüğünde, Boğaz’dan geçen gemiler, radarlarını sürekli ve iyi resim
verecek biçimde açık tutacaklardır. İki radar bulunan gemilerde, bir radar
kılavuz kaptanın kullanımına verilecektir.
b) İstanbul Boğazı’nın herhangi bir bölgesinde görüş uzaklığı 1 mil ve
altına düştüğünde, deniz trafiği uygun görülen tek yöne açık tutulacak ve karşı
yöne kapatılacaktır. Bu sırada, tehlikeli yük taşıyan geniler, büyük gemiler ve
derin su çekimli gemiler İstanbul Boğazı’na girmeyecektir.
c) İstanbul Boğazı’nın herhangi bir bölgesinde görüş uzaklığı yarım
mil ve altına düştüğünde İstanbul Boğazı geçiş trafiği iki yöne de
kapatılacaktır.
d) İstanbul Boğazı’nda görüş uzaklığının seyre elverişli duruma gelmesi
üzerine Trafik Kontrol Merkezince, bekleyen gemilerin Boğaz’a giriş sırası, bu
gemilerin en kısa zamanda Boğazdan geçmelerini sağlamak için, TÜBRAP’a göre
tespit edilen geçiş sırasına ve gemilerin niteliklerine göre belirlenerek
gemilere ve ilgililere duyurulur.
Kılavuzluk Hizmetleri
Madde 37 - İstanbul Boğazı’nda kılavuzluk hizmetleri aşağıdaki şekilde
yapılacaktır.
a) İstanbul Boğazı geçişi yapacak gemiler;
1) Karadeniz tarafında:
Kılavuz kaptan alma yeri: 41°
15'.15N - 29° 07'.94E mevkidir. Hava ve deniz şartlarına bağlı olarak bu mevki
ile Hamsi Limanı Feneri’ni Fil Burnu Feneri’ne birleştiren çizgi arasında,
Güney yönlü trafik şeridinin mümkün olduğunca sancak tarafından yapılır.
Kılavuz kaptan çıkartma yeri:
41° 14'.48N - 29° 09'.52E mevkidir. Hava ve deniz şartlarına bağlı olarak bu
mevki ile Hamsi Limanı Feneri’ni Fil Burnu Feneri’ne birleştiren çizgi
arasında, Kuzey yönlü trafik şeridinin mümkün olduğunca sancak tarafında
yapılır.
2) Marmara tarafında:
Kılavuz kaptan alma yeri: 40°
55'.28N - 28° 58'.75E mevkidir. Hava ve deniz şartlarına bağlı olarak bu mevki
ile Fenerbahçe Feneri’nden geçen enlem arasında Dikkatli Bulunulacak Bölge ve
Kuzey yönlü trafik şeridinin mümkün olduğunca sancak tarafında yapılır.
Kılavuz kaptan çıkartma yeri:
40° 56'.52N - 28° 54'.70E mevkidir. Hava ve deniz şartlarına bağlı olarak bu
mevki ile Fenerbahçe Feneri’nden geçen enlem arasında Dikkatli Bulunulacak
Bölge ve Güney yönlü trafik şeridinin mümkün olduğunca sancak tarafından
yapılır.
b) Limana gelen ve giden gemiler;
1) Karadeniz tarafından
limana gelen gemiler, seyir halinde iken yanaşma manevrasına elverecek yeterli
uzaklıkta, boğaz kılavuz kaptanlarını çıkartıp, liman Kılavuz kaptanları
alacaklardır.
2) Marmara tarafından limana
gelen gemiler, liman kılavuz kaptanlarını Marmara tarafından İstanbul Boğazı
geçişi yapan gemilerle aynı yerde alacaklardır.
3) Limanın, İstanbul Boğazı
dışında kalan bir yanaşma yerine Liman sınırları dışından gelen gemiler, seyir
halindeyken liman kılavuz kaptanlarını yanaşma manevrasına elverecek yeterli
mesafede alacaklardır.
4) Yukarıdaki gemiler
demirlemişlerse, liman kılavuz kaptanlarını demir yerlerinde alacaklardır.
c) İdare’ce, deniz trafiği ve seyir güvenliğinin gerektirdiği
hallerde, kılavuz kaptan alma ve çıkartma yerlerinde değişiklik yapılabilir ve
ilgililere duyurulur.
Türk Limanlarına Uğramış ya da Uğrayacak Gemilerin Emniyet ve Gümrük Denetimleri
Madde 38 - İstanbul Boğazı’nda, trafik ayırım şeritleri içinde emniyet ve gümrük
denetimleri yapılamaz. Ancak, gerekli görülen durumlarda emniyet ve gümrük
denetimleri gemiye çıkacak görevlilerce kılavuz kaptan alma yerlerinde, geminin
gideceği limana kadar yolda, limanda veya kendilerine ayrılmış demir yerlerinde
yapılır.
Sağlık Denetimleri
Madde 39 - İstanbul Boğazı’nda sağlık denetimi, kılavuz kaptan alma yerlerinden
hemen önce veya seyir güvenliğini etkilemeyecek yerlerde yapılır. Bu mevkiler
Trafik Kontrol Merkezince belirlenir ve gemilere bildirilir.
Acenta ile Buluşma Yerleri
Madde 40 - İstanbul Boğazı’nda seyreden gemiler; demir yerleri dışında acenta ile
temas yapamazlar. Ancak zorunlu hallerde, Trafik Kontrol İstasyonlarından izin
alınarak, kendi trafik ayırım şeritlerinin en sancak tarafında, trafik ayırım
düzenine uyarak ve seyir şartlarını bozmadan;
a) Güneyde 1 saati aşmayacak şekilde, Kumkapı Barınak Feneri’nden
geçen boylamın batısında,
b) Kuzeyde 15 dakikayı aşmayacak şekilde; Hamsi Limanı ile Fil
Burnu’nu birleştiren çizginin kuzeyinde acenta teması yapabilirler.
Sınırlar
Madde 41 - Çanakkale Boğazı deniz trafik ayırım düzeni sınırları;
Kuzeyde:
(1) 40° 37' N 027° 11' E
(2) 40° 27' N 027° 09' E
Güneyde:
(1) 40° 05' N 026° 11' E
(2) 40° 02' N 025° 55' E
(3) 39° 50' N 025° 53' E
(4) 39° 44' N 025° 55' E
(5) 39° 44' N 026° 09' E
noktalarını birleştiren çizgiler arasında kalan deniz alanıdır.
Yerel Deniz Trafiği
Madde 42 - Çanakkale Boğazı’nın karşılıklı iki kıyısı arasında aykırı olarak
geçiş yapan, iskeleler arası seyreden şehir hattı gemileri ile diğer deniz
araçları trafik ayırım şeritlerini en kısa yoldan geçecekler; Ege’den
Marmara’ya ve Marmara’dan Ege’ye seyreden gemilerin yollarından çıkacaklar ve
bu gemilere çapariz vermeyeceklerdir. Ancak, çatışma olasılığı varsa, gemiler
Uluslararası Denizde Çatışmayı Önleme Sözleşmesinin ilgili hükümleri uyarınca
gerekli önlemleri alacaklardır.
Akıntı
Madde 43 - a) Çanakkale Boğazı’nda üst akıntı şiddeti 4 mil/saat’in üstüne
çıktığında, manevra hızı 10 mil/saat ve daha aşağı olan tehlikeli yük taşıyan
gemiler, büyük gemiler ve derin su çekimli gemiler Boğaz’a girmeyecek ve akıntı
şiddetinin 4 mil/saat ve altına düşme-sini bekleyeceklerdir.
Ancak,
yukarıdaki gemilerin dışında kalan gemiler isterlerse geçişlerini Trafik
Kontrol Merkezi’nin tonajlarına uygun olarak öngöreceği römorkör/römorkörleri
alarak yapabilirler.
b) Çanakkale Boğazı’nda üst akıntı şiddeti 6 mil/saat’in üstüne
çıktığında hızı ne olursa olsun tehlikeli yük taşıyan gemiler, büyük gemiler ve
derin su çekimli gemiler Çanakkale Boğazı’na girmeyecek ve akıntı şiddetinin 6
mil/saat’in altına düşmesini bekleyeceklerdir.
c) İdare’ce, akıntılarla ilgili durumlar, gemilere ve ilgililere
duyurulur.
d) Akıntı şiddetinin veya düzeninin normale dönmesi üzerine, Trafik
Kontrol Merke-zince, bekleyen gemilerin Boğaz’a giriş sırası, bu gemilerin en
kısa zamanda Boğazdan geçmelerini sağlamak için, TÜBRAP’a göre tespit edilen
geçiş sırasına ve gemilerin nitelikle-rine göre belirlenerek gemilere ve
ilgililere duyurulur.
Görüş Uzaklığı
Madde 44 - İdare’ce, Çanakkale Boğazı’nda görüş uzaklığının azalmasıyla ilgili
durumlar, gemilere ve ilgililere duyurulur.
a) Çanakkale Boğazı’nın herhangi bir bölgesinde görüş uzaklığı 2 mil
ve altına düştüğünde, Boğazdan geçen gemiler, radarlarını sürekli ve iyi resim
verecek biçimde açık tutacaklardır. İki radar bulunan gemilerde, bir radar
kılavuz kaptanın kullanımına verilecektir.
b) Çanakkale Boğazı’nın herhangi bir bölgesinde görüş uzaklığı 1 mi1
ve altına düştüğünde, deniz trafiği uygun görülen tek yöne açık tutulacak ve
karşı yöne kapatılacaktır. Bu sırada, tehlikeli yük taşıyan gemiler, büyük
gemiler ve derin su çekimli gemiler Çanakkale Boğazı’na girmeyecektir.
c) Çanakkale Boğazı’nın herhangi bir bölgesinde görüş uzaklığı yarım
mil ve altına düştüğünde Çanakkale Boğazı geçiş trafiği iki yöne de
kapatılacaktır.
d) Çanakkale Boğazı’nda görüş uzaklığının seyre elverişli duruma
gelmesi üzerine Trafik Kontrol Merkezince, bekleyen gemilerin Boğaza giriş
sırası, bu gemilerin en kısa zamanda Boğazdan geçmelerini sağlamak için,
TÜBRAP’a göre tespit edilen geçiş sırasına ve gemilerin niteliklerine göre
belirlenerek gemilere ve ilgililere duyurulur.
Kılavuzluk Hizmetleri
Madde 45 - Çanakkale Boğazı’nda kılavuzluk hizmetleri aşağıdaki şekilde
yapılacaktır.
a) Çanakkale Boğazı geçişi yapacak gemiler:
1) Ege tarafında:
Kılavuz kaptan alma yeri: 40°
00'.45N - 26° 08'.15E mevkidir. Hava ve deniz şartlarına bağlı olarak bu mevki
ile Kumkale Feneri’nden geçen boylam arasında, Kuzey yönlü trafik şeridinin mümkün
olduğunca sancak tarafında yapılır.
Kılavuz kaptan çıkartma yeri:
40° 01'.55N - 26° 08'.20E mevkidir. Hava ve deniz şartla-rına bağlı olarak bu
mevki ile Kumkale Fenerinden geçen boylam arasında, Güney yönlü trafik
şeridinin mümkün olduğunca sancak tarafında yapılır.
2) Marmara tarafında:
Kılavuz kaptan alma yeri: 40°
25'.70N - 26° 44'.15E mevkidir. Hava ve deniz şartlarına bağlı olarak bu mevki
ile Gelibolu Fenerinden geçen boylam arasında, Güney yönlü trafik şeridinin
mümkün olduğunca sancak tarafında yapılır.
Kılavuz kaptan çıkartma yeri:
40° 25'.05N - 26° 44'.10E mevkidir. Hava ve deniz şartla-rına bağlı olarak bu
mevki ile Gelibolu Feneri’nden geçen boylam arasında, Kuzey yönlü trafik
şeridinin mümkün olduğunca sancak tarafında yapılır.
b) Limana gelen ve giden gemiler;
1) Çanakkale Boğazı dışından
Limana gelen gemiler, boğaz kılavuz kaptanlarını, Çanakkale Boğazı geçişi yapan
gemilerle aynı yerde alacaklardır. Bu gemiler seyir halindeyken yanaşma
manevrasına elverecek yeterli uzaklıkta, boğaz kılavuz kaptanlarını çıkartıp,
liman kılavuz kaptanlarını alacaklardır.
2) Limanın, Çanakkale Boğazı dışında kalan bir yanaşma yerine Liman
sınırları dışından gelen gemiler, seyir halindeyken, liman kılavuz kaptanlarını
yanaşma manevrasına elverecek yeterli mesafede alacaklardır.
3) Yukarıdaki gemiler demirlemişlerse, liman kılavuz kaptanlarını
yerlerinde alacaklardır.
c) İdare’ce, deniz trafiği ve seyir güvenliğinin
gerektirdiği hallerde, kılavuz kaptan alma ve çıkartma yerlerinde değişiklik
yapılabilir ve ilgililere duyurulur.
Türk Limanlarına Uğramış ya da Uğrayacak Gemilerin Emniyet ve Denetimleri
Madde 46 - Çanakkale Boğazı’nda, trafik ayırım şeritleri içinde emniyet ve gümrük
denetimleri yapılamaz. Ancak, gerekli görülen durumlarda emniyet ve gümrük denetimleri
gemiye çıkacak görevlilerce kılavuz kaptan alma yerlerinde; geminin gideceği
limana kadar yolda, limanda veya kendilerine ayrılmış demir yerlerinde
yapılabilir.
Sağlık Denetimleri
Madde 47 - Çanakkale Boğazı’nda sağlık denetimi, Ege’den girişte ve kılavuz
kaptan alma yerlerinden hemen önce veya seyir güvenliğini etkilemeyecek
yerlerde yapılır. Bu mevkiler Trafik Kontrol Merkezince belirlenir ve
bildirilir.
Acente ile Buluşma Yerleri
Madde 48 - Çanakkale Boğazı’nda seyreden gemiler; demir yerleri dışında acenta
ile temas yapamazlar.
Ancak zorunlu hallerde,
Trafik Kontrol İstasyonlarından izin alınarak kendi trafik ayırım şeritlerinin
en sancak tarafında, trafik ayırım düzenine uyarak ve seyir şartlarını
bozmadan, 1 saati aşmayacak şekilde Kanlıdere ve Karanfil Fenerlerini
birleştiren hattın güneyinde acenta teması yapabilirler.
Tüzük Hükümlerinin Bir Kısmından Ayrık Tutulan Gemiler
Madde 49 - Savaş gemilerine, yardımcı savaş gemilerine ve ticari amaçla
kullanılmayan diğer devlet gemilerine bu Tüzük hükümlerinin 5, 9, 10, 11, 12,
15, 21, 25, 26, 27, 31, 38, 39, 46, 47 ve 51 inci maddeleri ve 6 ıncı maddenin
(a) bendi uygulanmaz.
Özgür Geçiş Hakkı ve Masum Geçiş Hakkı :
Madde 50 – (R.G: 5.5.1999/23686’da yayınlanan Tüzük m.1 ile yürürlükten
kaldırılmıştır.)
Tüzük Hükümlerine Aykırı Davranış
Madde 51 - Tüzük hükümlerine aykırı davrandığı saptanan gemi kaptanlarına ve gemi
adamlarına ilgili mevzuatın gerektirdiği hükümler uygulanır.
Yürürlükten Kaldırılan Hükümler
Madde 52 - 23.11.1993 tarih ve 1993/5061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla
yürürlüğe konulan “Boğazlar ve Marmara Bölgesi Deniz Trafik Düzeni Hakkındaki
Tüzük” yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
Madde 53 - T.C. Anayasası’nın 115 nci ve 3046 sayılı Bakanlıkların Kuruluş ve
Görev Esasları Hakkındaki Kanunun 37 nci Maddesi ile 618 sayılı Limanlar
Kanununun 2 nci Maddesine dayanılarak hazırlanan ve Danıştay’ca incelenmiş olan
bu Tüzük hükümleri Resmi Gazete’de yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 54 - Bu Tüzük hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
İlgili Harita: Türk deniz
haritası 1811 (INT3758), 1993 basımlı.
Not: Bu haritada Avrupa datumu
esas alınmıştır.
Trafik Ayırım Düzeninin tanımlanması
(a) Aşağıdaki mevkileri birleştiren hatların sınırladığı Kuzey - Güney
yönlü bir trafik ayırım bölgesi tesis edilmiştir.
(1) 41° 20'.50N
29° 09'.90E
(2) 41° 20'.00N
29° 12'.50E
(3) 41° 13'.60N
29° 07'.98E
(b) Yukardaki (a) paragrafı ile verilen ayırım
bölgesi ile aşağıdaki mevkileri birleştiren hat arasında Kuzeydoğu yönlü trafik
için bir trafik şeridi tesis edilmiştir.
(4) 41° 15'.50N 29° 16'.90E
(S) 41° 14'.10N
29° 10'.00E
(6) 41° 13'.36N
29° 08'.55E
(c) Yukardaki (a) paragrafı ile verilen ayırım bölgesi ile aşağıdaki
mevkileri birleştiren hat arasında Güney, Güneybatı yönlü trafik için bir
trafik şeridi tesis edilmiştir.
(7) 41° 19'.40N
29° 02'.00E
(8) 41° 14'.70N
29° 07'.20E
(9) 41° 13'.80N
29° 07'.50E
İlgili Haritalar: Türk deniz
haritaları 2921 (INT3756), 1993 basımlı; 2921A, 1992 basımlı; 2921 B, 1992
basımlı Not: Bu haritalarda Avrupa datumu
esas alınmıştır.
1. İstanbul Boğazı’nda ters yönlü gemi trafiğini birbirinden ayırmak maksadıyla trafik şeritleri tesis edilmiştir.
2. İstanbul Boğazı trafik şeritlerinin tanımlanması:
Trafik şeritleri Kuzeyde
Anadolu Feneri - Rumeli Fenerini birleştiren hat ile Güneyde Ahırkapı feneri
Kadıköy İnci burnu Mendirek Fenerini birleştiren hat ve aşağıda koordinatları
verilen trafik şeritleri dış sınırları arasında kalan deniz alanıdır.
3. İstanbul Boğazı trafik şeritleri:
(a) Aşağıdaki mevkileri
birleştiren hat trafik şeritleri orta hattıdır.
3. 41° 13'.60N, 29° 07'.98E 10.
41° 12'.18N, 29° 06'.83E
11. 41° 10'.88N, 29°
05'.08E
12. 41° 09'.38N, 29° 03'.53E
13. 41° 08'.92N, 29°
03'.53E
14. 41° 07'.38N, 29° 05'.00E
15. 41° 07'.21N, 29°
05'.00E
16. 41° 06'.38N, 29° 03'.81E
17. 41° 06'.00N, 29°
03'.67E
18. 41° 04'.98N, 29° 03'.65E
19. 41° 04'.53N, 29°
03'.17E
20. 41° 03'.10N, 29° 02'.60E
21. 41° 01'.55N, 28°
59'.91E
22. 41° 01'.40N, 28° 59'.80E
23. 41° 00'.15N, 28°
59'.75E
(b) İstanbul Boğazı trafik
şeridi Doğu sınırı
24. 41°
00'.00N, 29° 00'.00E
25. 41° 01'.10N, 29° 00'.07E
26. 41°
01'.50N, 29° 00'.20E
27. 41° 03'.10N, 29° 02'.96E
28. 41°
04'.50N, 29° 03'.33E
29. 41° 04'.97N, 29° 03'.92E
30. 41°
06'.05N, 29° 03'.85E
31. 41° 06'.35N, 29° 04'.00E
32. 41°
07'.20N, 29° 05'.40E
33. 41° 07'.40N, 29° 05'.35E
34. 41°
08'.85N, 29° 03'.89E
35. 41° 09'.48N, 29° 03'.84E
36. 41°
10'.80N, 29° 05'.20E
37. 41° 11'.67N. 29° 06'.78E
38. 41°
12'.30N, 29° 07'.20E
6. 41° 13'.36N, 29° 08'.55E
(c) İstabul Boğazı trafik şeridi Batı sınırı
9. 41° 13'.80N, 29° 07'.50E 39.
41° 12'.30N, 29° 06'.63E
40. 41°
12'.00N, 29° 06'.00E 41. 41° 10'.51N, 29° 04'.50E
42. 41°
09'.52N, 29° 03'.29E 43. 41° 09'.03N, 29° 03'.27E
44. 41°
07'.48N, 29° 04'.62E 45. 41° 06'.25N. 29° 03'.50E
46. 41°
05'.13N, 29° 03'.53E 47. 41° 04'.92N, 29° 03'.40E
48. 41°
04'.57N, 29° 02'.94E
49. 41° 04'.13N, 29° 02'.85E
50. 41°
02'.97N, 29° 02'.07E 51. 41° 01'.73N, 28° 59'.73E
52. 41°
01'.29N, 28° 59'.45E 53. 41° 00'.30N, 28° 59'.42E
İSTANBUL BOĞAZI
İlgili Haritalar: Türk deniz haritaları 2923
(INT3754), 1991 basımlı; 293, 1990 basımlı; 295 (INT3752), 1988 basımlı
Not: Bu
haritalarda Avrupa datumu esas alınmıştır.
Trafik ayırım düzeninin
tanımlanması
(a) İstanbul Boğazı trafik
şeridi orta hattının devamı olan bir hat tesis edilmiştir.
(23) 41° 00'.15N, 28° 59'.75E
(54) 40° 59'.53N, 28° 59'.73E
(55) 40° 50'.80N, 28° 59'.44E
(b)
Aşağıdaki mevkileri birleştiren hatların sınırladığı bir trafik ayırım bölgesi
tesis edilmiştir.
(55) 40° 58'.80N, 28° 59'.44E
(56) 40° 57'.53N, 28° 58'.63E
(57) 40° 57'.78N, 28° 58'.11E
(c)
(58) 40° 56'.10N, 28° 57'.00E merkez olmak üzere 1,5 gomina yarıçaplı daire
şeklinde bir sakınılacak bölge ile aşağıdaki noktaları birleştiren hatların
sınırladığı, dikkatli bulunacak bölge tesis edilmiştir.
(71) 40° 58'.21N, 28° 57'.22E
(57) 40° 57'.78N, 28° 58'.11E
(S6) 40° 57'.53N, 28° 58'.63E
(81A) 40° 56'.83N, 29° 00'.06E
(81) 40° 55'.00N, 29° 00'.06E
(67) 40° 54'.70N, 28° 58'.55E
(68) 40° 53'.78N, 28° 57'.15E
(76) 40° 42'.20N, 27° 38'.09E
(59) 40° 54'.30N, 28° 55'.40E
(65) 40° 55'.58N, 28° 54'.82E
(71A) 40° 56'.83N, 28° 54'.23E
(d)
Aşağıdaki mevkileri birleştiren hatların sınırladığı bir trafik ayırım bölgesi
tesis edilmiştir.
(59) 40° 54'.30N, 28° 55'.40E
(60) 40° 52'.40N, 28° 52'.10E
(61) 40° 44'.20N, 27° 38'.09E
(62) 40° 26'.00N, 26° 45'.25E
(63) 40° 45'.42N, 27° 38'.09E
(64) 40° 53'.90N, 28° 52'.10E
(65) 40° 55'.58N, 28° 54'.82E
(e)
Aşağıdaki mevkileri birleştiren hatların sınırladığı bir trafik ayırım bölgesi
tesis edilmiştir.
(66) 40° 51'.50N, 29° 00'.31E
(67) 40° 54'.70N, 28° 58'.55E
(68) 40° 53'.78N, 28° 57'.15E
(69) 40° 51'.95N, 28° 58'.00E
(f)
Yukarıdaki (a), (b), (c) ve (d) paragraflarında tanımlanan trafik ayırım
bölgeleri / hat ile aşağıdaki mevkileri birleştiren hat arasında Marmara
Denizi’nde, Çanakkale Boğazı istikametinde bir trafik şeridi tesis edilmiştir.
(53) 41° 00'.30N, 28° 59'.42E
(70) 40° 59'.50N, 28° 59'.39E
(71) 40° 58'.21N, 28° 57'.22E
(72) 40° 55'.89N, 28° 52'.09E
(73) 40° 47'.40N, 27° 38'.09E
(74) 40° 26'.50N, 26° 45'.25E
(g)
Yukarıdaki (d), (c), (b) ve (a) paragraflarında tanımlanan trafik ayırım
bölgeleri l hat ile aşağıdaki mevkileri birleştiren hat arasında Marmara
Denizi’nde, İstanbul Boğazı istikametinde bir trafik şeridi tesis edilmiştir.
(75) 40°
25'.50N, 26° 45'.25E
(76) 40° 42'.20N, 27° 38'.09E
(77) 40° 50'.39N, 28° 52'.07E
(78) 40° 52'.90N, 28° 55'.92E
(h)
İstanbul Boğazı’nı geçip İzmit Körfezi’ne seyredecek tekneler yukarıdaki (e)
paragrafında tanımlanan trafik şeridi ve yukarıdaki (c), (e) paragraflarında
tanımlanan trafik ayırım bölgeleri ile yukarıdaki (d) paragrafında tanımlanan
trafik ayırım bölgesi ve aşağıdaki mevkilerden geçen hat arasında tesis edilmiş
güneydoğu trafik şeridini takip ederler.
(78) 40° 52'.90N, 28° 55'.92E
(79) 40° 51'.50N, 28° 56'.57E
(i)
Güney ve Doğu Marmara ile İzmit Körfezi’nden gelerek İstanbul Boğazı’na
seyre-decek tekneler için (e) paragrafında tanımlanan trafik ayırım bölgesi ile
aşağıdaki mevkileri birleştiren hat arasında bir trafik şeridi tesis
edilmiştir.
(80) 40° 52'.00N, 29° 01'.73E
(81) 40° 55'.00N, 29° 00'.06E
İlgili Harita:
Türk deniz haritası 212 (INT3750). 1991 basımlı
Not: Bu
haritada Avrupa datumu esas alınmıştır.
1. Çanakkale Boğazı’nda ters yönlü gemi trafiğini birbirinden ayırmak
maksadıyla trafik şeritleri tesis edilmiştir.
2. Çanakkale Boğazı trafik şeritlerinin tanımlanması: Çanakkale Boğazı
trafik şeritleri Güneybatıda Mehmetçik Burnu Fenerini, Kumkale Burnu Fenerine
birleştiren hat ile Kuzeydoğuda Gelibolu Fenerini Çardak Fenerine birleştiren
hat arasında ve aşağıda koordinatları verilen Çanakkale Boğazı trafik şeridi
dış sınırları arasında kalan deniz alanıdır.
3.
Çanakkale Boğazı trafik şeritleri:
(I)
Çanakkale Boğazı orta hattı ve Güney çıkıştaki hattın devamı olan trafik ayırım
şeridi
(a) Çanakkale
Boğazı Orta Hattı:
(62) 40°
26'.00N, 26° 45'.25E (82) 40° 24'.05N, 26° 41'.65E
(83) 40°
22'.83N, 26° 40'.21E (84) 40° 20'.90N, 26° 38'.55E
(85) 40°
18'.62N, 26° 35'.88E (86) 40° 13'.40N, 26° 27'.80E
(87) 40°
12'.11N, 26° 23'.50E (88) 40° 11'.63N, 26° 22'.95E
(89) 40°
09'.00N, 26° 23'.40E (90) 40° 08'.55N, 26° 23'.31E
(91) 40°
08'.15N, 26° 23'.09E (92) 40° 00'.25N, 26° 18'.54E
(93) 40°
02'.59N, 26° 15'.45E
(b) Orta hattın devamı olan
Trafik Ayırım Bölgesi:
(93) 40°
02'.59N, 26° 15'.45E
(120) 40°
01'.52N, 26° 11'.18E
(125) 40°
01'.28N, 26° 11',41E
(126) 40° 01'.90N, 26° 14'.32E
(II) Çanakkale Boğazı trafik
şeridi Doğu sınırı:
(94) 40°
00'.99N, 26° 11'.70E (95)
40° 01'.10N, 26° 15'.01E
(96) 40°
01'.90N, 26° 17'.22E (97)
40° 07'.70N, 26° 23'.48E
(98) 40°
08'.90N, 26° 23'.70E (99)
40° 09'.50N, 26° 23'.95E
(100) 40°
11'.84N, 26° 23'.62E (101) 40° 13'.10N, 26° 28'.90E
(102) 40°
16'.90N, 26° 34'.35E (103) 40° 18'.10N, 26° 36'.30E
(104) 40°
20'.50N, 26° 39'.18E (105) 40° 23'.65N, 26° 42'.04E
(75) 40°
25'.50N, 26° 45'.25E
(III) Çanakkale Boğazı trafik
şeridi Batı sınırı:
(74) 40°
26'.50N, 26° 45'.25E (106)
40° 24'.45N, 26° 41'.20E
(107) 40°
23'.20N, 26° 39'.25E (108)
40° 21'.30N, 26° 37'.82E
(109) 40°
19'.10N, 26° 35'.45E (110)
40° 14'.50N, 26° 27'.88E
(111) 40°
13'.12N, 26° 25'.55E (112)
40° 12'.46N, 26° 23'.31E
(113) 40°
12'.02N, 26° 22'.50E (114)
40° 11'.39N, 26° 26'.22E
(115) 40°
08'.73N, 26° 23'.10E (116)
40° 08'.42N, 26° 22'.91E
(117) 40°
05'.60N, 26° 18'.95E (118)
40° 02'.67N, 26° 13'.24E
(119) 40°
02'.00N, 26° 11'.03E
İlgili Haritalar: Türk deniz haritaları 2134, 1992 basımlı; 213, 1993
basımlı
Not: Bu haritalarda Avrupa datumu esas alınmıştır.
Trafık Ayırım Düzeninin Tanımlanması:
(a) Aşağıdaki mevkileri birleştiren hatların sınırladığı bir trafik
ayırım bölgesi tesis edilmiştir.
(120) 40° 01'.52N, 26° 11'.18E
(121) 40° 00'.20N, 25° 59'.70E
(122) 39° 58'.80N, 25° 57'.70E
(123) 39° 57'.20N, 25° 57'.70E
(124) 39° 59'.70N, 26° 00'.40E
(125) 40° 01'.28N, 26° 11'.41E
(b) (a)’da tanımlanan trafik
ayırım bölgesinin kuzey sınırı için aşağıdaki noktalar birleş-tirilmelidir.
(119) 40° 02'.00N, 26° 11'.03E
(127) 40° 01'.55N, 25° 57'.70E
(c) (a)’da tanımlanan trafik
ayırım bölgesinin güney sınırı için aşağıdaki noktalar birleşti-rilmelidir.
(94) 40° 00'.99N, 26° 11'.70E
(128) 39° 58'.29N, 26° 01'.60E
(129) 39° 55'.00N, 25° 57'.70E
A- Tehlikeli yük taşıyan
gemilerin demirleme yerleri
l. 41° 15'.40N, 28° 57'.45E
2. 41° 17'.50N, 28° 57'.45E
3. 41° 17'.50N, 29° 00'.00E
4. 41° 14'.90N, 29° 00'.00E
B- Yolcu kuru yük gemileri demirleme
yerleri
1. 41° 14'.90N,
29° 00'.00E
2. 41° 17'.50N,
29° 00'.00E
3. 41° 17'.50N,
29° 02'.37E
4. 41° 15'.90N,
29° 05'.00E
5. 41° 15'.00N,
29° 05'.00E
Bu demir yerlerinin sahilden itibaren 2,5
gominası içine demirlemek yasaktır.
Bu demir yerlerine kılavuz kaptanla demirlenir
ve kalkılır.
A- Limana Yanaşacak Gemiler
Demir Yeri
1. 41°
00'.40N, 28° 59'.15E
2. 40° 59'.39N, 28° 58'.60E
3. 40°
58'.15N, 28° 56'.50E
4. 41°
00'.15N, 28° 56'.50E
B- Limandan Kalkan ve Uzun Süreli Kalacak Gemiler Demir Yeri
1. 41°
00'.15N, 28° 56'.50E
2. 40°
58'.15N, 28° 56'.50E
3. 40°
56'.82N, 28° 53'.50E
4. 40° 58'.92N, 28° 53'.50E
C- Tehlikeli Yük Taşıyan
Gemilerin Demir Yeri
1. 40°
58'.92N, 28° 53'.50E
2. 40°
56'.82N, 28° 53'.50E
3. 40°
56'.12N, 28° 51'.95E
4. 40°
55'.88N, 28° 50'.00E
5. 40°
57'.48N, 28° 50'.00E
D- Karantina Demir Yeri
1. 40° 57'.54N, 28° 48'.70E
2. 40° 56'.10N, 28° 48'.70E
3. 40° 56'.40N, 28° 47'.40E
4. 40° 58'.23N, 28° 47'.40E
A- Tehlikeli Yük Taşıyan
Gemilerin Demirleme Yeri
1. 40° 37'.55N, 27° 10'.00E
2. 40° 36'.45N, 27° 10'.00E
3. 40° 32'.65N, 27° 00'.00E
4. 40° 33'.42N, 26° 59'.80E
B- Yolcu ve Kuru Yük Gemileri Demirleme Yeri
1. 40°
33'.42N, 26° 59'.80E
2. 40°
32'.65N, 27° 00'.00E
3. 40°
30'.00N, 26° 53'.00E
4. 40°
31'.30N, 26° 52'.40E
Bu demir yerine kılavuz
kaptanla demirlenir ve kalkılır.
1. 40° 00'.90N, 26° 15'.10E
2. 40° 01'.70N, 26° 17'.40E
3. 40° 03'.07N, 26° 18'.95E
4. 40° 02'.55N, 26° 19'.80E
5. 40° 01'.40N, 26° 18'.75E
6. 40° 00'.30N, 26° 15'.20E
A- Tehlikeli Yük Taşıyan
Gemilerin Demir Yerleri
1. 39° 49'.17N, 26° 00'.00E
2. 39° 46'.00N, 25° 57'.40E
3. 39° 46'.90N, 25° 55'.30E
4. 39° 50'.45N, 25° 53'.40E
5. 39° 54'.15N, 25° 57'.80E
6. 39° 52'.75N, 26° 00'.00E
7. 39° 50'.40N, 25° 57'.90E
B- Yolcu ve Kuru Yük Gemileri
Demirleme Yeri
1. 39° 48'.10N, 26° 04'.97E
2. 39° 44'.00N, 26° 01'.90E
3. 39° 46'.00N, 25° 57'.40E
4. 39° 49'.17N, 26° 00'.00E