NÜKLEER TESİSLERE LİSANS
VERİLMESİNE İLİŞKİN
TÜZÜK
18 Kasım
1983 tarih ve 83/7405 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararıyla
yürürlüğe konulan bu
Tüzük, 19 Aralık 1983 tarih ve 18256 sayılı Resmî Gazete’de
yayınlanmıştır.
BİRİNCİ KISIM
Genel Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Nükleer Tesisler, Deyimler ve Terimler
Amaç:
Madde 1 - Bu Tüzüğün amacı, nükleer tesislere lisans verilmesine ilişkin
esasları düzenlemektir.
Nükleer Tesisler:
Madde 2 - Nükleer tesisler deyiminden,
nükleer reaktör tesisleriyle
nükleer yakıt çevrimi tesisleri anlaşılır.
Nükleer reaktör tesisleri;
1- Eğitim reaktörleri,
2- Araştırma reaktörleri,
3- Malzeme reaktörleri,
4- Deneme reaktörleri,
5- Prototip reaktörleri,
6- Isı üretim reaktörleri,
7- Elektrik üretim reaktörleri,
Nükleer yakıt çevrimi tesisleri;
1- Cevher çıkartma, öğütme ve arıtma tesisleri,
2- Arıtılmış cevherleri nükleer yakıt yapmaya uygun şekillere getiren dönüştürme tesisleri,
3- Zenginleştirme tesisleri,
4- Nükleer yakıt elemanı yapım tesisleri,
5- Kullanılmış yakıt elemanlarını
yeniden işleme tâbi tutan yeniden işleme tesisleri,
6- Son depolama dahil olmak üzere
radyoaktif artıkları işleyen
radyoaktif artık yönetimi tesislerini
içerir.
Deyimler ve Terimler:
Madde 3 - Bu Tüzükte geçen Kurum sözcüğü,
Türkiye Atom Enerjisi Kurumu,
Komisyon sözcüğü, Atom Enerjisi
Komisyonu, Komite sözcüğü, Nükleer Güvenlik Danışma Komitesi, kurucu
sözcüğü, nükleer tesis kuran gerçek ya da tüzel kişiler anlamına gelir.
Bu Tüzükte kullanılan teknik terimlerin
anlamı, Nükleer Tanımlar Yönetmeliğinde
belirtilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisans Verme Hizmetleri
Hizmetin Yürütülmesi:
Madde 4 - Nükleer tesislere lisans verilmesi hizmetleri:
1 - Başkan yardımcıları arasında Kurum Başkanının önerisi ve Başbakanın
onayıyla görevlendirilen Nükleer Güç ve Güvenlik Başkan Yardımcısı,
2 - Nükleer güvenlik ve lisanslama konularında yardımcı olmak üzere kurulan Nükleer Güvenlik Danışma Komitesi,
3 - Nükleer Güvenlik Dairesi,
tarafından yürütülür.
Komitenin kuruluşuna ve çalışma yöntemlerine ilişkin esaslar yönetmelikte gösterilir.
Nükleer Güvenlik Danışma Komitesinin Görevleri:
Madde 5
- Nükleer
Güvenlik Danışma Komitesi, bu Tüzükte
belirtilen görevleri yerine getirir; Kurum
Başkanlığınca gönderilen işler hakkında görüş bildirir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Lisans, Güvence ve Lisans Aşamaları
Lisans Alma Zorunluluğu ve Başvuru:
Madde 6 - Nükleer tesis kurmak ve işletmek için Kurumdan lisans almak
zorunludur. Bunun için
kurucunun, Kuruma, kurmak
istediği tesisi belirten, teknik ve malî gücünü kanıtlayan belgeleri de
eklediği bir dilekçeyle başvurması gerekir.
Güvence:
Madde 7
- Kurucu,
8.5.1961 günlü ve 229 sayılı Nükleer Enerji Sahasında Hukuki Mesuliyete
Dair Sözleşmenin Tasdiki Hakkında Kanunla ek ve değişiklikleri uyarınca sigorta ve diğer mali güvenceleri sağlamak
zorundadır.
Lisans Aşamaları:
Madde 8 - Nükleer tesislere lisans
verilmesi, aşağıdaki üç aşamada
tamamlanır:
1 - Yer lisansı,
2 - İnşaat lisansı,
3 - İşletme lisansı.
İKİNCİ KISIM
Nükleer Reaktör
Tesislerine Lisans Verilmesi
BİRİNCİ BÖLÜM
Nükleer Reaktör Tesislerinde Yer Lisansı
Başvuru ve Yer Raporu:
Madde 9 - Kurucu, yer lisansı almak için Kurum Başkanlığına yapacağı başvuruya
aşağıdaki bilgileri kapsayan yer raporunu ekler:
1 - Kurulacak nükleer reaktör
tesisinin kullanılma amacı, yaklaşık
olarak gücü, hangi reaktör tipleri
arasından seçileceğine ilişkin bilgiler,
2 - Kurucunun ve kurucu adına
yer araştırmalarını yürüten
kuruluşların, teknik potansiyelini, bilgisini ve deneyimini belirten bilgiler,
3 - Seçilen yerin coğrafî
durumunu açık olarak gösteren bölge
haritası, reaktör yakın çevresinin özelliklerini ortaya koyan ayrıntılı
haritalar,
4 - Seçilen yerin topografik, jeolojik, jeoteknik, hidrolojik,
sismolojik ve meteorolojik özelliklerine
ilişkin bilgi ve incelemeler,
5 - Düşünülen reaktör
tiplerine göre önerilen yer için yerleşim planları seçenekleri,
6 -Seçilen yerin deprem, sel baskını, fırtına gibi doğal olaylar ve bu olayların ikincil
etkileri yönünden değerlendirilmesine
ilişkin bilgiler,
7 - Seçilen yerin uçak
düşmesi, yangın, patlama, baraj çökmesi gibi olaylar sonucu meydana
gelebilecek dış tehlikelere karşı değerlendirilmesine ilişkin bilgiler,
8 - Seçilen yerde soğutma
suyu amacıyla kullanılacak su
kaynaklarının yeterliliğine ilişkin bilgiler,
9 - Yöre halkının, olağan ve
olağanüstü işletme koşullarıyla kaza hallerinde çevreye salınan sıvı ve gaz
radyoaktif artıklardan radyolojik yönden etkilenmelerine ilişkin ön incelemeler (Bu incelemeler
yapılırken, yukarıda anılan radyoaktif artıkların çevreye yayılma
şekilleri, yöredeki nüfus dağılımıyla
muhtemel nüfus değişmeleri, yöredeki su
kaynaklarının içme suyu olarak kullanımı, yöredeki süt ve yiyecek üretimi ve radyoekolojik
yönden yöre özellikleri gözönüne alınacaktır),
10 -Seçilen yerin ulusal
elektrik sistemine bağlantı şekli ve dış besleme sisteminin
güvenilirliğiyle ilgili
bilgiler,
11 -Ayrıntılı yer
incelemelerinin kalite temini programı,
12 -Nükleer güvenlik
konusundaki gelişme ve uygulamaların
ışığı altında gerekli örünen diğer ek bilgiler.
Yer raporunda yer incelemelerinin yeterli
olarak yapılmış olması, yerin, mümkün
görülen en önemli kaza halinde bile, çevrenin kabul edilebilen
sınırların üstünde zarar görmeyeceği biçimde seçilmiş olduğunun
belirlenmesi gerekir. Ayrıca, nükleer
reaktör tesisinin önerilen yerde
kurulmasını teknolojik yönden imkânsız kılacak yer özellikleriyle karşılaşılmayacağı ve
önerilen reaktör yerinin güvenlik açısından önemli özelliklerine ilişkin
parametrik değerlerin en son teknolojik uygulamalara göre kabul edilen sınır değerlerin altında kalacağı
gösterilmelidir.
Yer Raporunun Verilmesi:
Madde 10 - Yer
raporu, Kurum Başkanlığına on nüsha verilir; bir nüshası komiteye iletilerek
görüşü istenir. Yer raporunda görülen eksiklikler kurucuya
bildirilir. Kurucu, bunları, en kısa sürede tamamlayarak kuruma vermekle
yükümlüdür.
Yer Raporunun Değerlendirilmesi:
Madde 11 - Nükleer Güvenlik Dairesi, önerilen tesis yerinde Kurumca yapılan denetleme sonuçlarını inceledikten
sonra, Komitenin görüşünü de içeren yer değerlendirme raporunu düzenler. Nükleer Güç ve Güvenlik Başkan Yardımcısı, yer değerlendirme raporunun
sonuçlarını ve yapılan çalışmaları belirten bir raporu Kurum Başkanına verir.
Yer Lisansının Verilmesi:
Madde 12 - Kurum Başkanı, yer değerlendirme raporunu, bu konuda 11 inci madde
uyarınca Başkan Yardımcısı tarafından düzenlenen raporla birlikte,
komisyonun ilk toplantısına götürür. Komisyon, yer değerlendirme
raporunu yeterli bulmazsa, yeniden incelenmek üzere Kurum Başkanlığına geri gönderebilir; gerektiğinde çağıracağı
uzmanların görüşünü alır ve kararını
verir. Karar, Kurum Başkanlığınca,
kurucuya bildirilir.
Olumlu bildirim, yer lisansı adını taşır.
Lisans koşulları, lisans ekinde kurucuya
verilir.
Kurucu, yer lisansını aldıktan sonra,
yerin düzenlenmesine, yol, su,
elektrik, liman, vb. nükleer reaktör
tesis dışındaki bina ve tesislerin yapımına başlayabilir ve nükleer
reaktör tesis yerinde yapılan ayrıntılı
araştırmaların sonuçlarını ve yerle ilgili projelendirme parametrelerinin
kesin değerlerini saptayıp, sınırlı
çalışma izni başvurusundan önce
Kurum Başkanlığının onayına sunar.
İKİNCİ BÖLÜM
Nükleer Reaktör Tesislerinde
İnşaat Lisansı
Başvuru ve Lisansın Adımları:
Madde 13 - İnşaat
lisansı almak için, kurucunun, yer lisansı almış olması ve ön güvenlik analizi
raporunu ekleyeceği bir dilekçeyle Kuruma başvurması gerekir.
İnşaat lisansının verilmesi iki adımda
tamamlanır:
1 - Sınırlı çalışma izni,
2 - İnşaat lisansı.
Ön Güvenlik Analiz Raporu:
Madde 14 - Ön güvenlik analizi raporunda aşağıdaki bilgilerin bulunması gerekir:
1 - Çevre ve yerle ilgili
olarak yer raporunun verilmesinden
sonra elde edilen yeni bilgiler,
2 - Projelendirme, inşaat,
kalite temini, tesisin hizmete sokulması, işletilmesi ve hizmetten
çıkarılması için uygulanması önerilen güvenlik ilkeleri, kriterleri
ve standartları,
3 - Tesisin genel karakteristikleriyle yapıların, sistemlerin,
bileşenlerin yerleşim planları ve
projelendirme esasları,
4 - Yapıların, sistemlerin ve bileşenlerin sismik, güvenlik ve kalite
sınıflandırmalarını gösteren listeler,
5 - Tesisin ana ve güvenlik sistemlerinin projelendirilmeleriyle
ilgili bilgiler,
6 - Radyasyondan korunma,
radyoaktif artık sistemleri, işletme sırasında denetim, bakım
ve hizmetten çıkarma konularında
alınacak önlemler,
7 - Tesisin olağan ve olağanüstü işletme olayları ve kaza
koşulları için yapılan güvenlik analizi,
8 - Kalite temininin
hedefleri ve tanımıyla kalite temini organizasyonu ve uygulamaya ilişkin
bilgileri de içeren kalite temini programı,
9 - Kurucu ve yapımcı
kuruluşların teknik potansiyeli, bilgi ve deneyimiyle projeye
ilişkin organizasyonu hakkındaki bilgiler,
10 -Hizmete sokmayla ilgili
ön bilgiler,
11 -Nükleer güvenlik
konusundaki gelişme ve uygulamaların
ışığı altında gerekli görülen diğer ek bilgiler.
Ayrıca, tesisin fiziksel korunma programıyla
ilgili bilgiler, ön güvenlik analizi raporuna ekli olarak (çok gizli) kaydıyla verilir.
Ön Güvenlik Analizi Raporunun Verilmesi:
Madde 15 - Ön güvenlik analizi raporu Kurum Başkanlığına on nüsha verilir; bir
nüshası komiteye iletilerek görüşü istenir. Raporda görülen eksiklikler,
kurucuya bildirilir.
Kurucu, bunları, inceleme sırasında değerlendirme için gerekli görülen diğer bilgileri ve belgeleri, en kısa sürede, kuruma vermek zorundadır.
Ön Güvenlik Analizi Raporunun Değerlendirilmesi:
Madde 16 - Nükleer Güvenlik Dairesi, ön güvenlik analizi raporunu inceledikten
sonra, Komitenin görüşlerini de içeren sınırlı çalışma izni değerlendirme
raporunu düzenler. Nükleer Güç ve
Güvenlik Başkan Yardımcısı, sınırlı çalışma izni değerlendirme raporunun
sonuçlarını ve yapılan çalışmaları belirten bir raporu, Kurum Başkanına verir.
Sınırlı Çalışma İzninin Verilmesi:
Madde 17 - Kurum Başkanı, sınırlı çalışma izni değerlendirme raporunu, bu konuda
16 ncı madde uyarınca Başkan Yardımcısı tarafından düzenlenen raporla birlikte
Komisyonun ilk toplantısına götürür. Komisyon, sınırlı çalışma izni
değerlendirme raporunu yeterli bulmazsa, yeniden incelenmek üzere Kurum Başkanlığına geri gönderebilir; gerektiğinde çağıracağı uzmanların görüşünü alır; korunma önlemlerinin yeterliliği, tesisin
çevre halkının güvenliğine ve sağlığına
zarar vermeden çalıştırabileceği kanısına varırsa, sınırlı çalışma izni
verilmesine karar verir. Karar, Kurum
Başkanlığınca kurucuya bildirilir.
Olumlu bildirim, sınırlı çalışma izni adını
taşır.
Sınırlı çalışma izni alan kurucu, reaktör
ve çevre güvenliğiyle ilgili bina ve tesisler için temel yapımına,
bunların dışındaki yapıların, sistemlerin ve bileşenlerin yapımına
başlaya-bilir.
Sınırlı Çalışma İzninin Koşulları:
Madde 18 - Sınırlı çalışma izni, yerin ve tesisin özelliğinin gerektirdiği özel koşulların yanı sıra, aşağıdaki genel koşullarla verilir:
1 - Sınırlı çalışma izni, bu konudaki olumlu bildirimden başlayarak
oniki ay içinde inşaata başlanmaması halinde geçerliliğini kaybeder.
Ancak, bu süre, haklı
nedenlerle uzatılabilir.
2 - Sürdürülecek olan güvenlik analizi
değerlendirilmesinin tamamlanmasına kadar, kurucu, gerekli görülen inceleme ve araştırmaları yapmak ya da
yaptırmakla yükümlüdür.
3 - Tesise lisans verilmesi, tesisin yapım ve işletilmesinde pratik
olarak kazanılan deneyim, araştırmalar ve yeni bilimsel veriler, güvenlik
açısından bazı ek çalışmaların ve değişikliklerin yapılmasını gerekli
kılıyorsa, sınırlı çalışma izninin
koşullarında bazı değişiklikler
yapılabilir. Kurucu, bu değişiklikleri yerine getirmekle yükümlüdür.
4 - Reaktör ve çevre güvenliğiyle ilgili bina ve tesislerin temel kazıları sırasında, kurucu
ya da Kurum denetçileri tarafından
reaktörü ya da çevre güvenliğini olumsuz yönde etkileyebilecek ve yer
araştırmaları sırasında saptanmayan
yeni jeolojik ve jeoteknik bilgiler elde
edilirse, kurucu tarafından, durumu ve önerilen çözüm yollarını açıklayan bir rapor, Kuruma
verilecek ve Kurum uzmanlarınca yapılacak incelemelere ve değerlendirmelere
göre, Kurumun onayı alınmadan temel inşaatına başlanılmayacaktır.
Ön Güvenlik Analizi Raporunun
İnşaat Lisansı Yönünden Değerlendirilmesi:
Madde 19 - Sınırlı çalışma izni verilmesinden sonra, ön güvenlik analizi raporunun inşaat lisansı yönünden değerlendirilmesi çalışmaları sürdürülür.
Nükleer Güvenlik Dairesi, tesis yerinde
yapılan çalışmaları inceledikten sonra, Komitenin görüşlerini de içeren inşaat
lisansı değerlendirme raporunu
düzenler. Nükleer Güç ve Güvenlik Başkan Yardımcısı, inşaat lisansı
değerlendirme raporunun sonuçlarını ve
yapılan çalışmaları belirten bir
raporu, Kurum Başkanına verir.
İnşaat Lisansının Verilmesi ve Hükmü:
Madde 20 - Kurum Başkanı, inşaat
lisansı değerlendirme raporunu,
bu konuda 19 uncu madde uyarınca Başkan
Yardımcısı tarafından düzenlenen raporla birlikte Komisyonun ilk
toplantısına götürür. Komisyon, bu raporu yeterli bulmazsa, yeniden incelenmek üzere, Kurum Başkanlığına geri
gönderebilir; gerektiğinde çağıracağı
uzmanların görüşünü alır;
kararını verir. Son güvenlik analizi raporuna eklenmesi istenilen konuları da
içeren karar, Kurum Başkanlığınca, kurucuya bildirilir.
Olumlu bildirim inşaat lisansı adını taşır.
İnşaat lisansı, kurucuya, nükleer reaktör
tesisinin tüm yapılarının yapımına
ve sistemlerinin montajına
başlama yetkisi verir.
İnşaat Lisansının Koşulları:
Madde 21 - İnşaat lisansı, yerin ve
tesisin özelliğinin gerektirdiği özel
koşulların yanı sıra, aşağıdaki
genel koşullarla verilir:
1 - İnşaat ve montaj süresince kurucu,
Kurum Başkanlığınca gerekli
görülen her türlü ek bilgileri vermek, inceleme ve araştırmaları yapmak ya da
yaptırmakla yükümlüdür.
2 - Tesise lisans verilmesi, tesisin yapım ve işletilmesinde pratik
olarak kazanılan deneyim, araştırmalar ve yeni bilimsel veriler güvenlik
açısından bazı ek çalışmaların ve değişikliklerin yapılmasını gerekli
kılıyorsa, inşaat lisansının
koşullarında sonradan bazı
değişiklikler yapılabilir. Kurucu, bu değişiklikleri yerine
getirmekle yükümlüdür.
3 - Kurucu, yapım ve kurma aşamalarında, önceden herhangi bir nedenle
saptanmamış, sonradan düzeltilmesi ya
da tamamlatılması mümkün olmayan, fakat tesisin ömrü boyunca herhangi bir zamanda etkili
olabilecek, güvenlik bakımından önemli
projelendirme ve inşaat eksiklikleri ya da
yetersizlikleri gördüğünde derhal, Kurum Başkanlığına bildirmekle
yükümlüdür. Durum, Kurumca değerlendirilir; değişiklik yapılması gerekli
görülürse, ikinci bent hükümlerine göre işlem yapılır.
4 - Tesiste, güvenliği etkileyebilecek her türlü değişiklik kurumun
onayına bağlıdır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Nükleer Reaktör Tesislerinde İşletme Lisansı
İşletme Lisansının Adımları:
Madde 22 - İşletme lisansı üç adımla tamamlanır:
1 - Hizmete sokma izni,
2 - Yakıt yükleme ve deneme işletmelerine başlama izni,
3 - Tam güçte çalışma izni ve işletme lisansı.
Hizmete Sokma İzni Başvurusu:
Madde 23 -
İnşaat lisansı almış olan kurucunun,
nükleer güvenlik ve çevre güvenliği yönünden özel önem taşıyan, belirli bileşen ve sistemlerin
hizmete sokulmasından en az altı ay önce, hizmete sokma izni için
aşağıdaki belgeleri ekleyeceği bir
dilekçeyle Kuruma başvurması gerekir:
1 - Bileşen ve sistemlerin son projeleri,
2 - Sözkonusu bileşen ve sistemlerin kalite kontrolu ve teminiyle ilgili belgeler,
3 - Hizmete sokma programı,
4 - İşletme öncesi deneme sonuçları,
5 - Hizmete sokma personelinin yeterliliğini ve organizasyonunu gösteren belgeler,
6 - İşletme sınırları ve koşullarıyla ilgili ön bilgiler,
7 - Bileşen ve sistemlerin işletme yönerge ve yöntemleri,
8 - Nükleer güvenlik konusundaki gelişme ve uygulamaların ışığı altında, gerekli görülen diğer ek bilgiler.
Bu belgeler üçer nüsha verilir. Birer nüshası
Komiteye iletilerek görüşü istenir.
Hizmete Sokma İzni Başvurusunun Değerlendirilmesi:
Madde 24 - 23 üncü maddede istenilen belgelerin ve inşaat süresince yapılan
denetimlere ilişkin raporların Nükleer Güvenlik Dairesince, Komitenin görüşü de
gözönüne alınarak değerlendirilmesinden sonra,
Kurum Başkanlığınca hizmete
sokma izni verilir.
Nükleer Yakıtın Tesise Getirilmesi:
Madde 25 - Nükleer reaktör tesisinin fiziksel
korunma programlarıyla nükleer maddenin sayım ve kontrolüne, ağır su tipi reaktörlerde, ağır su temini,
taşınması, depolanması, sayım ve
kontrolüne ilişkin olarak alınan
önlemlere ait belgeler kuruma verilip uygunlukları onaylanmadığı sürece
reaktör yerine, nükleer yakıtın, ağır
sulu reaktörlerde nükleer
yakıtla birlikte ağır suyun
getirilmesine izin verilmez.
Yakıt Yükleme ve Deneme İşletmelerine Başlama İzni Başvurusu:
Madde 26 - Kurucunun, yakıt yükleme ve deneme işletmelerine başlama izni almak
için, Kuruma, aşağıdaki belgeleri ve
tesisin kurulu durumunu gösterecek biçimde 14 üncü maddedeki bilgileri içeren
son güvenlik analizi raporunu eklediği
bir dilekçeyle başvurması gerekir:
1 - Nükleer güvenlik ve çevre güvenliğiyle ilgili bileşen ve sistemlerin hizmete
sokulmaları sırasında yapılan denemelerin sonuçları ve değerlendirmeleriyle
ilgili bilgiler,
2 - Tesis için kalite teminiyle ilgili belgeler ve
işletmeyle ilgili kalite temini programı,
3 - İşletme personelinin yeterliliğini ve organizasyonunu gösteren
belgeler,
4 - Yakıt yükleme, kritikalite ve deneme işletmesi programı,
5 - İşletme sınırları ve koşullarıyla ilgili ön bilgiler,
6 - Tesisin işletme yönerge ve yöntemleri,
7 - Radyasyondan korunma programı,
8 - Tehlike durumu planları,
9 - Nükleer güvenlik konusundaki gelişme ve uygulamaların ışığı altında gerekli görülen diğer ek bilgiler.
Son güvenlik analizi raporu on, belgeler üçer
nüsha verilir. Raporun ve belgelerin
birer nüshası Komiteye iletilerek görüşü istenir.
Başvurunun Değerlendirilmesi:
Madde 27 - 26 ncı maddede istenilen
belgelerle bileşen ve
sistemlerin hizmete sokulmaları sırasında yapılan denetimlere ilişkin
raporların Nükleer Güvenlik Dairesince, komitenin görüşü de
gözönüne alınarak değerlendirilmesinden
sonra, Kurum Başkanlığınca yakıt yükleme ve deneme işletmelerine başlama izni
verilir.
Ağır Su Yükleme İzni:
Madde 28 - Reaktörlere, ağır su yüklenebilmesi için yakıt yüklemesinde ön görülen biçimde izin alınması gerekir. Bu
amaçla yapılacak başvuruya, ağır su yüklemesi sırasında alınacak önlemleri
açıklayan bilgiler eklenir.
Bu bilgilerin Nükleer Güvenlik Dairesince,
Komitenin görüşü de gözönüne alınarak değerlendirilmesinden sonra, Kurum
Başkanlığınca ağır su yükleme izni verilir.
Tam Güçte Çalışma İzni ve İşletme Lisansı Başvurusu:
Madde 29 - Kurucunun, tam güçte çalışma izni ve
işletme lisansı almak için, Kuruma, aşağıdaki belgeleri eklediği bir
dilekçeyle başvurması gerekir:
1 - Yakıt yükleme, kritikalite ve deneme işletmeleri sırasında yapılan
denemelerin sonuçları ve
değerlendirilmeleri,
2 - İşletme sınırları ve koşullarıyla ilgili son bilgiler,
3 - Aşağıdaki Konuların tümünü son şekliyle içeren işletme yönerge ve
yöntemleri;
A. Reaktöre yol verme,
B. Olağan işletme,
C. Reaktörü durdurma,
D. Yakıt değiştirme, yakıt idaresi ve taşıma,
E. Bakım,
F. Devresel testler,
G. İşletme sırasında yapılan denetim,
H. Olağanüstü işletme olayları ve kazalar,
4 - Nükleer güvenlik konusundaki gelişme ve uygulamaların ışığı altında gerekli görülen diğer ek bilgiler.
Bu belgeler üçer nüsha verilir. Birer
nüshası, Komiteye iletilerek görüşü istenir.
İşletme Lisansı İçin Değerlendirme Raporu:
Madde 30 - Nükleer Güvenlik Dairesi, 29 uncu maddede istenilen belgeler ve deneme
işletmesi süresince yapılan denetimlere ilişkin raporları inceleyerek komitenin
görüşünü de içeren tam güçte çalışma izni ve işletme lisansı değerlendirme
raporunu düzenler. Nükleer Güç ve Güvenlik Başkan Yardımcısı raporun
sonuçlarını ve yapılan çalışmaları içeren bir raporu Kurum Başkanına verir.
Tam Güçte Çalışma İzni ve İşletme Lisansının Verilmesi:
Madde 31 - Kurum Başkanı, bu raporu, bu konuda
30 uncu madde uyarınca Başkan Yardımcısı tarafından hazırlanan raporla
birlikte Komisyonun ilk toplantısına götürür. Komisyon, raporu yeterli
bulmazsa, yeniden incelenmek
üzere, Kurum Başkanlığına geri gönderebilir; gerektiğinde çağıracağı
uzmanların görüşünü alır; kararını verir. Komisyon kararı, Kurum Başkanlığınca
kurucuya bildirilir.
Olumlu bildirim, tam güçte çalışma izni
ve işletme lisansı adını taşır.
Tam Güçte Çalışma İzni ve İşletme Lisansının Koşulları:
Madde 32 - Tam güçte çalışma izni ve işletme
lisansı, tesisin özelliğinin gerektirdiği özel koşulların yanı sıra, aşağıdaki genel koşullarla verilir:
1 - İşletme lisansı Kurumdan izin
alınmadan devrolunamaz,
2 - Reaktör lisanslı operatörler
tarafından lisanslı işletme şeflerinin yönetiminde ve lisans
koşullarına uygun olarak işletilir.
3 - Kurumdan izin alınmadan nükleer
reaktör tesisinde, işletme
sınırları ve koşullarıyla işletme yönerge ve
yöntemlerinde değişiklik yapılamaz.
4 - Nükleer güvenlik alanında yeni bilimsel veriler, işletme deneyimleri
ve ulusal çıkarlar, bazı değişikliklerin yapılmasını gerekli kılıyorsa, bu
değişikliklerin yapılması kurucudan istenebilir.
Sınırlı Güçte Çalışma İzni:
Madde 33 - Güvenlik analizi ya da işletme denemeleri sonucunda zorunlu görülmesi
durumunda, nükleer reaktör tesisine sınırlı güçte çalışma izni verilebilir.
Sınırlama belirli bir süre içinse, yetersiz görülen hususlar tamamlatıldıktan sonra, Komisyonca, tam
güçte çalışma izni ve işletme lisansı verilir. Sürekli olarak sınırlı güçte
çalışması gereken nükleer reaktör tesisine, işletme lisansı, bu sınırlı güç
için verilir.
Program ve Raporlar:
Madde 34 - Kurucu, lisanslı işletme personelini devresel ve düzenli bir eğitime
tâbi tutmak ve bunlara ilişkin raporlarla
işletme raporlarını Kuruma vermek zorundadır.
Ayrıca, kazalarla olağanüstü işletme olayları
hakkında kurucu tarafından, Kuruma, ivedilikle bilgi verilir, işletme raporlarının hazırlanmasında ve olağanüstü
işletme ve kazalara ilişkin bilgi verilmesinde
ve kazadan sonra yeniden işletmeye geçişte izlenecek yöntem, Kurumca belirlenir.
Lisans İptali:
Madde 35 - Kurumca, nükleer reaktör tesisinin lisans koşullarına, güvenlik
gereklerine ve mevzuatına uyulmadığı,
radyasyon sızıntılarının ve tesis içindeki
radyasyon düzeylerinin kabul
edilebilen sınırları aştığı, özel nükleer maddelerle radyoaktif artıkların
gerektiği biçimde işlem görmediği ya da tesisin fiziksel
korunmasının yeterli biçimde
sağlanamadığı saptanırsa, ihmali
görülen işletme personelinin,
lisansı, geçici ya da sürekli
olarak iptal edilebilir; nükleer
reaktör tesisinin güç üretim
düzeyi sınırlandırılabilir ya da verilen işletme lisansı, geçici ya da sürekli olarak iptal
edilebilir. Bu işlemler, Komitenin
görüşlerini de içeren Nükleer
Güvenlik Dairesinin raporu, Nükleer Güç
ve Güvenlik Başkan Yardımcısının uygun görüşü, Başkanın önerisi ve
Komisyon kararıyla yapılır. Tesisin
kapatılması gerektiğinde, Komisyon kararıyla
Başbakana öneride bulunulur.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Nükleer Yakıt
Çevrimi Tesislerine Lisans Verilmesi
BİRİNCİ BÖLÜM
Nükleer Yakıt Çevrimi Tesislerinde Yer Lisansı
Başvuru ve Yer Raporu:
Madde 36 - Kurucunun, nükleer yakıt çevrimi tesisine yer lisansı almak için,
Kuruma, 9 uncu maddede öngörüldüğü biçimde başvurması gerekir. Bu başvuruya
eklenecek yer raporunda sözü edilen 9
uncu maddede istenilen
belgelerden hangilerinin yer alması gerektiği Kurumca belirlenir. Yer raporu, Kurum Başkanlığına, on nüsha
verilir.
Yer Lisansının Verilmesi:
Madde 37 - Bu Tüzüğün 10, 11 ve 12 nci maddelerinde öngörülen esaslara göre yapılan değerlendirme sonunda, yerin
uygunluğu kanısına varılırsa, Komisyonca, yer
lisansı verilmesine karar
verilir. Komisyon kararı Kurum Başkanlığınca kurucuya bildirilir.
Olumlu bildirim, yer lisansı adını taşır.
Lisans koşulları, lisans ekinde kurucuya
verilir.
Kurucu, yer lisansı aldıktan sonra yerin
düzeltilmesi, yol, su, elektrik, liman vb. nükleer yakıt çevrimi tesisi dışındaki Bina ve tesislerin yapımına
başlayabilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Nükleer Yakıt Çevrimi Tesislerinde İnşaat Lisansı
Başvuru ve Lisansın Adımları:
Madde 38 - İnşaat lisansı almak için kurucunun, yer lisansı almış olması ve ön güvenlik analizi raporunu eklediği bir
dilekçeyle, Kuruma başvurması gerekir.
İnşaat lisansının verilmesi iki adımda
tamamlanır:
1 - Sınırlı çalışma izni,
2 - İnşaat lisansı,
Ön Güvenlik Analizi Raporu:
Madde 39 - Kurucunun, nükleer yakıt çevrimi tesisine sınırlı çalışma izni almak
için, Kuruma, 14 üncü maddede öngörüldüğü biçimde başvurması gerekir. Bu
başvuruya eklenecek ön güvenlik analizi raporunda sözü edilen 14 üncü maddede
istenilen bilgilerden hangilerinin yer alması
gerektiği Kurumca belirlenir. Ön güvenlik analizi raporu, Kurum
Başkanlığına, on nüsha verilir.
Sınırlı Çalışma İzninin Verilmesi ve Hükmü:
Madde 40 - Bu Tüzüğün 15, 16 ve 17 nci maddelerinde öngörülen esaslara göre yapılan değerlendirme sonunda,
Komisyon kararıyla, sınırlı çalışma izni verilir. Komisyon kararı,
Kurum Başkanlığınca, kurucuya bildirilir.
Olumlu bildirim, sınırlı çalışma izni adını
taşır.
Sınırlı çalışma izni alan kurucu, nükleer
güvenlik ve çevre güvenliğiyle
ilgili bina ve tesisler için temel
yapımına, bunların dışındaki yapıların, sistemlerin ve bileşenlerin
yapımına başlayabilir.
Sınırlı Çalışma İzninin Koşulları:
Madde 41 - Sınırlı çalışma izni, yerin ve tesisin özelliğinin gerektirdiği özel koşulların yanı sıra,
18 inci maddede sayılan genel
koşullarla verilir.
İnşaat Lisansının Verilmesi ve Hükmü:
Madde 42 - Tüzüğün 19 uncu maddesinde öngörülen esaslara göre yapılan
değerlendirme sonucunda, ön güvenlik
analizi raporunun yeterliliği kanısına varılırsa, Komisyonca inşaat
lisansı verilmesine karar verilir. Komisyon kararı, Kurum Başkanlığınca,
Kurucuya bildirilir.
Olumlu bildirim, inşaat lisansı adını taşır.
İnşaat lisansı, kurucuya nükleer yakıt çevrimi
tesisinin tüm yapılarının yapımına ve sistemlerin montajına başlama yetkisi verir.
İnşaat Lisansının Koşulları:
Madde 43 - İnşaat lisansı, yerin ve tesisin
özelliğinin gerektirdiği özel koşullar ve Tüzüğün 21 inci maddesinin 3
ve 4 üncü bentlerinde yazılı olanların yanı sıra, aşağıdaki genel koşullarla
verilir:
1 - Kurucu, ulusal çıkarlar ve
güvenlik yönünden tesisle ilgili yeni bilimsel verileri incelemek ve
gerekli görülen araştırmaları yapmakla
yükümlüdür.
2 - Araştırmalar ve ulusal çıkarlar,
güvenlik yönünden gerekli
olduğunu ortaya koyduğu takdirde, lisans
koşullarında değişiklikler yapılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Nükleer Yakıt Çevrimi Tesislerinde İşletme Lisansı
İşletme Lisansının Adımları:
Madde 44 - İşletme Lisansı iki adımda tamamlanır:
1 - Deneme işletmelerine başlama izni,
2 - Tam kapasitede çalışma izni ve işletme lisansı,
Deneme İşletmelerine Başlama Başvurusu:
Madde 45 - Kurucunun, deneme işletmelerine başlama izni almak için, Kuruma, aşağıdaki belgeleri ve tesisin kurulu durumunu gösterecek biçimde, 39
uncu maddedeki bilgileri içeren son güvenlik analizi
raporuna eklediği bir dilekçeyle başvurması gerekir:
1 -Nükleer yakıt çevrimi tesisi için kalite teminiyle ilgili
kalite temini programı,
2 -Deneme işletme programı,
3 -İşletme personelinin yeterliliğini ve organizasyonunu gösteren
belgeler,
4 -İşletme sınırları ve koşullarıyla ilgili bilgiler,
5 -İşletme yönerge ve yöntemleri,
6 -Radyasyondan korunma programı,
7 -Tehlike durumu planları,
8 -Fiziksel korunma programları,
9 -Nükleer maddelerin sayım ve kontroluna ilişkin
önlemler,
10 -Nükleer güvenlik
konusundaki gelişme ve uygulamaların
ışığı altında gerekli görülen diğer ek bilgiler.
Son güvenlik analizi raporu on, belgeler üçer
nüsha verilir. Raporun ve belgelerin
birer nüshası Komiteye iletilerek görüşü istenir.
Deneme İşletmelerine Başlama İzni:
Madde 46 - 45 inci maddede istenilen
belgelerle bileşen ve sistemlerin
hizmete sokulmaları sırasında yapılan denetimlere ilişkin raporların, Nükleer
Güvenlik Dairesince, Komitenin görüşü
de gözönüne alınarak
değerlendirilmesinden sonra, Kurum Başkanlığınca, deneme işletmelerine başlama izni verilir.
İşletme Lisansı İçin Değerlendirme Raporu:
Madde 47 - Nükleer Güvenlik Dairesi, 45 inci maddede istenen belgeler ve deneme
işletmesi süresince yapılan denetimlere ilişkin raporları inceleyerek Komitenin
görüşünü de içeren tam kapasitede çalışma izni ve işletme lisansı değerlendirme raporunu
düzenler. Nükleer Güç ve Güvenlik Başkan Yardımcısı, Raporun
sonuçlarını ve yapılan çalışmaları içeren bir raporu Kurum Başkanına verir.
Tam Kapasitede Çalışma İzni ve İşletme Lisansının Verilmesi:
Madde 48 - Kurum Başkanı, bu raporu, bu
konuda 47 nci madde uyarınca Başkan Yardımcısı tarafından düzenlenen
raporla birlikte Komisyonun ilk toplantısına götürür. Komisyon, raporu yeterli
bulmazsa, yeniden incelenmek
üzere, Kurum Başkanlığına geri gönderebilir; gerektiğinde çağıracağı
uzmanların görüşünü alır; kararını verir.
Komisyon kararı, Kurum Başkanlığınca kurucuya bildirilir.
Olumlu bildirim, tam kapasitede çalışma izni
ve işletme lisansı adını taşır.
Tam Kapasitede Çalışma İzni ve İşletme Lisansının Koşulları:
Madde 49 - Tam Kapasitede çalışma izni ve işletme lisansı, tesisin özelliğinin
gerektirdiği özel koşulların yanı sıra,
aşağıdaki genel koşullarla verilir:
1 - Tesiste bulunan özel
nükleer maddeler ve
türemiş radyoaktif maddeler ve artıklar, nükleer güvenlik mevzuatına uygun bir biçimde işletme, taşıma
ve depolama işlemlerine tâbi olacaktır.
2 - İşletme lisansı, kurumdan izin alınmadan devrolunamaz.
3 - Kurumdan izin alınmadan nükleer yakıt çevrimi tesisinde, işletme sınır ve
koşullarıyla işletme yönerge
ve yöntemlerinde değişiklik yapılamaz.
4 - Nükleer Güvenlik alanında yeni bilimsel veriler, işletme deneyimleri
ve ulusal çıkarlar, bazı değişikliklerin yapılmasını gerekli kılıyorsa, bu
değişikliklerin yapılması kurucudan istenebilir.
Lisans İptali:
Madde 50 - Kurumca, nükleer yakıt
çevrimi tesisinin lisans koşullarına,
güvenlik gereklerine ve mevzuatına uyulmadığı, radyasyon sızıntılarının ve
tesis içindeki radyasyon düzeylerinin kabul edilebilen sınırları aştığı,
özel nükleer maddelerle radyoaktif artıkların gerektiği biçimde işlem
görmediği ya da tesisin fiziksel korunmasının yeterli biçimde sağlanamadığı
saptanırsa, Kurum, tesisin üretim kapasitesini sınırlandırabilir ya da
verilen işletme lisansını geçici ya da sürekli olarak iptal
edebilir. Bu işlemler, Komitenin görüşlerini de içeren Nükleer
Güvenlik Dairesi raporu, Nükleer Güç ve Güvenlik Başkan Yardımcısının
uygun görüşü, Başkanın önerisi ve
Komisyon kararıyla yapılır.
Tesisin kapatılması gerektiğinde, Komisyon
kararıyla Başbakana öneride bulunulur.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Denetim ve Çeşitli
Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Denetim
Denetim:
Madde 51 - Bu Tüzük hükümlerine
göre, lisans verilecek nükleer
tesisler, lisans aşamalarının bütün
adımlarındaki çalışmalar sırasında ve işletme süresince tesislerin
güvenlik standart ve mevzuatına
uygun olarak yapılmasını, lisans koşullarına uyulmasını
sağlamak bakımından Kurumun denetimine
tâbidir.
Bu amaçla, kurum denetçileri, kurucunun, nükleer
tesis için önerilen yerde yapacağı ilk yer etüdlerinden başlamak üzere,
ayrıntılı yer etüdleri, yerin inşaat için hazırlanması, inşaat, imalât,
montaj, hizmete sokma
ve işletme aşamalarındaki bütün çalışmaları
görme, ilgili tesislere girme, gerekli gördükleri belgeleri isteme ve
inceleme yetkisine sahiptirler. Denetime başlanabilmesi için, kurucu, ilk
yer etüdünü başlatmadan en az bir ay
önce durumu Kuruma bildirmek
zorundadır.
Denetim Esasları:
Madde 52 - 51 inci maddede belirtilen denetimler
haberli, ya da habersiz olarak yapılabilir. Denetimin ayrıntıları yönetmelikle belirlenir.
Özel Denetim:
Madde 53 - Kazalar ve olağanüstü işletme
olayları, gerekli denetimin
yapılabilmesi için kurucu tarafından,
Kuruma bildirilir. Bu denetim sonunda kurucu, Kurumca yapılacak bildirime uymakla yükümlüdür.
İKİNCİ BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Yeniden İşletmeye Geçiş İzni:
Madde 54 - İşletme lisansı geçici olarak
iptal edilmiş bir nükleer
tesisin yeniden işletmeye geçebilmesi
için, kurucunun, gerekli önlemlerin alındığını gösterir bir raporu Kurum Başkanlığına vererek yeniden
işletmeye geçiş izni alması
gerekir. Nükleer Güvenlik Dairesi, Komitenin görüşünü de içeren yeniden
işletmeye geçiş izni değerlendirme
raporunu düzenler. Nükleer Güç ve Güvenlik
Başkan Yardımcısı, yeniden işletmeye geçiş izni değerlendirme raporunun
sonuçlarını ve yapılan çalışmaları belirten
bir raporu Kurum Başkanına verir.
Bu rapor, Komisyonun
ilk toplantısında görüşülerek karara bağlanır. Karar, kurucuya, Kurum Başkanlığınca bildirilir.
Tesiste Değişiklik Yapılması:
Madde 55 - İşletme lisansı almış bir
nükleer tesiste yapılacak değişiklikler, Kurumun iznine bağlıdır. Kurucunun değişikliğin neler olacağına,
nedenlerine ve tesisin güvenli çalışmasını bozmayacağına ilişkin
bir raporla Kurum Başkanlığına
başvurması gerekir. Nükleer Güvenlik Dairesi, tesiste yapılan denetleme
sonuçlarını değerlendirdikten
sonra, Komitenin görüşünü de içeren değerlendirme raporunu düzenler. Nükleer
Güç ve Güvenlik Başkan Yardımcısı,
değerlendirme raporunun sonuçlarını ve
yapılan çalışmaları belirten bir
raporu Kurum Başkanına verir. Bu
rapor, Komisyonun ilk
toplantısında görüşülerek karara
bağlanır. Karar, kurucuya, Kurum Başkanlığınca bildirilir.
Bağışıklıklar:
Madde 56 - Eğitim ve araştırma amacıyla kurulacak nükleer reaktör tesisleri için
verilecek olan yer raporu,
ön güvenlik analizi raporu ve son güvenlik analizi raporunda tesisin kurulacağı yerin ve
tesisin özelliğine göre hangi
hususların yer alacağı, Kurumca belirlenir.
Yönetmelikler:
Madde 57 - Bu Tüzükte sözü edilen yönetmelikler,
Tüzüğün yürürlüğe girmesinden sonraki bir yıl içinde yürürlüğe konur.
Yürürlük:
Madde 58 - 13/7/1982 gün ve 2690 sayılı
Türkiye Atom Enerjisi Kurumu
Kanununun 4 üncü maddesi (e) bendine dayanılarak hazırlanmış ve Danıştayca
incelenmiş olan bu Tüzük hükümleri Resmi Gazete'de yayımı gününde yürürlüğe
girer.
Yürütme:
Madde 59 - Bu Tüzük hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.