JEOTERMAL KAYNAKLAR VE
DOĞAL MİNERALLİ SULAR KANUNU Kanun No :
5686 Kabul Tarihi : 3 Haziran 2007
Yayını: 13 Haziran 2007 tarih ve 26551 sayılı Resmî Gazete Birinci
Bölüm Genel
Hükümler Amaç Madde 1 – (1) Bu Kanunun amacı, jeotermal ve doğal mineralli su kaynaklarının
etkin bir şekilde aranması, araştırılması, geliştirilmesi, üretilmesi,
korunması, bu kaynaklar üzerinde hak sahibi olunması ve hakların
devredilmesi, çevre ile uyumlu olarak ekonomik şekilde değerlendirilmesi ve
terk edilmesi ile ilgili usûl ve esasları düzenlemektir. Kapsam Madde 2 –
(1) Bu Kanun, belirlenmiş veya belirlenecek jeotermal ve doğal mineralli su
kaynakları ile jeotermal kökenli gazların arama ve işletme dönemlerinde,
kaynaklar üzerinde hak sahibi olunması, devredilmesi, terk edilmesi, kaynak
kullanımının ihale edilmesi, sona erdirilmesi, denetlenmesi, kaynak ve
kaptajın korunması ile ilgili usûl ve esaslar ile yaptırımları kapsar. Tanımlar Madde 3 – (1) Bu Kanunda geçen; 1) Bakanlık: Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığını, 2) MTA: Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğünü, 3) MİGEM: Maden İşleri Genel Müdürlüğünü, 4) İdare: İl özel idarelerini, 5) Kaynak: Doğal yolla, sondaj veya kuyularla
jeotermal akışkan veya doğal mineralli su,
gaz veya bunların birlikte elde edildiği yerleri, 6) Jeotermal kaynak: Jeolojik yapıya bağlı olarak
yerkabuğu ısısının etkisiyle sıcaklığı sürekli olarak bölgesel atmosferik
yıllık ortalama sıcaklığın üzerinde olan, çevresindeki sulara göre daha fazla
miktarda erimiş madde ve gaz içerebilen, doğal olarak çıkan veya çıkarılan
su, buhar ve gazlar ile yeraltına insan düzenlemeleri vasıtasıyla
gönderilerek yerkabuğu veya kızgın kuru kayaların ısısı ile ısıtılarak su,
buhar ve gazların elde edildiği yerleri, 7) Doğal mineralli su: Yerkabuğunun farklı
derinliklerinde, uygun jeolojik şartlarda doğal olarak oluşan bir veya daha
fazla kaynaktan yeryüzüne kendiliğinden çıkan ya da çıkartılan, mineral
içeriği ve diğer bileşenleri ile tanımlanan; tedavi, şifa amaçlarıyla da
kullanılan içmece suyu, şifalı su ve benzeri adlarla anılan soğuk ve sıcak
doğal suları, 8) Jeotermal alan: Yapılan bilimsel ve teknik
çalışmalarla sınırları belirlenen ve üzerinde jeotermal kaynak veya jeotermal
kaynakla birlikte doğal mineralli suların bulunduğu alanı, 9) Jeotermal sistem: Jeotermal alan oluşumunu
sağlayan; beslenme alanı, akışkan, ısı kaynağı, rezervuar ve/veya zonu, örtü
kaya ve boşalım alanının tümünü kapsayan, jeotermal kaynak ve/veya doğal
mineralli suların çıktığı ve/veya üretildiği, kendine özgü jeolojik yapısı,
hidrojeolojik ve kimyasal özellikleri olan sistemi, 10) Jeotermal rezervuar: Sıcaklık ve jeokimyasal
açıdan doğal bir denge içinde bulunup bir bütünlük ifade eden, değişik
şekillerde dışardan beslenen yarı açık veya kapalı sıcak su ve/veya buhar
üretim ortamını, 11) Sondaj: Jeotermal akışkanları aramak, üretmek,
kullanım sonrası reenjekte etmek, rezervuarı gözlemlemek veya test etmek için
bilimsel yöntemler ve uygun araçlar kullanılarak, gereken derinlik ve çapta
yeryüzünden kaynağa doğru jeolojik takip ile delik kazma ve açma işlemi ile
jeotermal rezervuar oluşturmak için akışkan enjekte etmek için kuyu açma
işlemini, 12) Akışkan: Kaynaklardan elde edilen su, gaz ve
buharı, 13) Kaptaj: Akışkanın doğal olarak ve/veya bilimsel
yöntemler ve uygun araçlar kullanılarak rezervuardan yeryüzüne ulaşmasından
itibaren kirlenmesinin önlenerek ve korunarak daha sağlıklı şekilde
değerlendirilebilmesi için kullanım öncesi özel teknikle yapılan toplama
havuzlarında, galeri ve/veya kuyularda biriktirilmesi işlemini, 14) Koruma alanı: Kaynak ve bunların bağlı olduğu
jeotermal sistemin; bozulmasına, kirlenmesine ve sürdürülebilir özelliğinin
yitirilmesine neden olacak dış etkenlerden korumak amacıyla sahanın jeolojik,
hidrojeolojik yapısı, iklim koşulları, zemin cinsi ve tipleri, drenaj sahası
sınırı, kaynak ve kuyu çevresindeki yerleşim birimleri, endüstri tesisleri,
çevrenin topografik yapısı gibi unsurlara bağlı olarak belirlenmiş önlemler
alınması gereken, içerisinde yapılan faaliyetlerin kontrol ve denetime tâbi
olduğu ve gerektiğinde yapılaşma ve arazi kullanım faaliyetleri
kısıtlanabilir alanları, 15) Bloke alan: İşletme ruhsatı verilmiş bir jeotermal
kaynaktan yapılan üretim faaliyetlerinin etkilenmemesi için işletme ruhsatı
sahibi dışındaki talep sahiplerine kapatılmış ve işletmeye açılmayacak
alanları, 16) Enjeksiyon: Akışkanların, yapay yöntemlerle
jeolojik formasyonlara gönderilmesini, 17) Reenjeksiyon: Üretilen jeotermal akışkanların
yapay yöntemlerle kullanıldıktan sonra tamamının veya kalan kısmının
üretildikleri jeolojik formasyonlara geri gönderilmesini/basılmasını, 18) Deşarj: Jeotermal akışkanın kullanımından sonra
reenjekte edilemeyen kısmının veya tamamının çevre kirliliğine neden
olmayacak şekilde başka alıcı ortamlara gönderilmesini, 19) Test: Rezervuarın üretimi, yönetimi ve izleme
programını oluşturmak için fiziksel ve kimyasal parametreleri belirlemeye
yönelik yürütülen çalışmaları, 20) Emniyetli verim: Jeotermal sistemi ve rezervuar
dengesini bozmayacak şekilde aynı rezervuardan birim zamanda üretilebilecek
azami akışkan miktarını, 21) Ruhsat: Sınırları belirlenmiş bir alanda kaynak
tespiti ve işletilmesi faaliyetlerinin yapılabilmesi için verilen izin
belgesini, 22) Proje: Kaynaktan yararlanmak amacıyla yapılacak
çalışmaları düzenleyen, belirlenen usûl ve esaslara göre hazırlanan, arama ve
işletme dönemindeki faaliyetlerin başlaması, gelişimi ve bitirilmesi ile
ilgili süreleri içeren, beyan niteliğindeki metni, 23) Arama: Jeotermal sistemden akışkan elde etmek
amacıyla jeolojik araştırmalarla başlatılan, jeokimyasal ve jeofizik
çalışmalarla desteklenen, yapılan tüm çalışmalara ait verilerin
değerlendirilmesi sonucu belirlenen lokasyon veya lokasyonlarda amaç ve
tekniğine uygun olarak jeolojik takiple açılan sondaj çalışmaları ile üretime
yönelik test çalışmalarını da içeren projede belirtilen faaliyetler bütününü,
24) Arama ruhsatı: Sınırları belirlenmiş bir alanda,
kaynak arama faaliyetlerinde bulunulabilmesi amacıyla projeye dayalı verilen
izin belgesini, 25) İşletme: Arama faaliyetleri sonucunda elde edilen
kaynağın üretim, kullanım, reenjeksiyon, enjeksiyon, deşarj ve bu
faaliyetlere yönelik sondaj çalışmalarını içeren projede belirtilen
faaliyetler bütününü, 26) İşletme ruhsatı: Belirli bir alanda akışkanın
üretilebilmesi ve değerlendirilmesi için projeye dayalı verilen izin
belgesini, 27) Faaliyet: Jeotermal kaynakların aranması,
geliştirilmesi, işletilmesi ve terk edilmesi ile jeotermal ve doğal mineralli
suların kullanılması hususundaki işlemleri, 28) Faaliyet raporu: Ruhsat döneminde yönetmelikle
belirlenen kıstaslara göre yıllık olarak hazırlanan ve faaliyetler ile ilgili
gelişmelerin idare ve MTA’ya bildirilmesini sağlayan raporu, 29) Kira sözleşmeleri: İşletme ruhsatına dayalı
kullanım alanlarıyla ilgili hakların, başkalarına kiralanmasını sağlayan sözleşmeleri, 30) Mücbir sebep: Sel, yangın, deprem, çökme, heyelan,
savaş hali ile yönetmelikte belirtilen diğer halleri, 31) Beklenmeyen haller: Jeoloji ve kaynak
şartlarındaki beklenmeyen fiziksel ve kimyasal değişiklikler ile ilgili
mevzuat gereğince diğer kurumlardan alınması gereken izinlerin alınamaması
durumlarını, 32) Teminat: Kaynağın değerlendirilmesine yönelik
faaliyetlerde, kamu can ve mal sağlığını etkileyecek durumların oluşması ve
ruhsat sahibi tarafından gerekli tedbirlerin alınmaması halinde kullanılmak
üzere arama, işletme ve bloke alanları için nakdi para, banka ve özel finans
teminat mektubu, Devlet bono ve tahvili olarak idareye verilen güvenceyi, 33) Gayrisafi hasılat: İşletmenin toplam yıllık cirosu
olup, işletmelere ait tahakkuk eden her türlü mal ve hizmet satış bedelleri,
faizler ile yapılan kiralamaların dahil olduğu miktarı, ifade eder. Mülkiyet ve ruhsat Madde 4 – (1) Jeotermal kaynaklar ve doğal mineralli sular, Devletin hüküm ve
tasarrufu altında olup bulundukları arzın mülkiyetine tâbi değildir. Kaynağa
ilişkin faaliyetlerin yapılabilmesi için bu Kanuna göre Ruhsat alınması
zorunludur. (2) Jeotermal
kaynaklar ve doğal mineralli sulara ilişkin haklar, medeni hakları kullanmaya
ehil Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına, statüsünde jeotermal kaynaklar ve
doğal mineralli sularla ilgili faaliyet yapabileceği hususu yer alan Türkiye
Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş tüzel kişiliği haiz şirketlere, bu
hususta yetkisi bulunan kamu iktisadi teşebbüsleri ile müesseselerine, bağlı
ortaklıkları ve iştirakleri ile diğer kamu kurum, kuruluş ve idarelerine
verilir. Jeotermal kaynaklar ve doğal mineralli sulara ilişkin haklar gerçek
veya tüzel tek kişi adına verilir. (3) Jeotermal kaynaklar ve doğal mineralli sulara
ilişkin haklar, miras yolu ile intikal eder. Bu haklar, bütün mirasçıların
vekâletini havi bir vekâletname ile ikinci fıkrada belirtilen niteliklere
sahip mirasçılardan birine veya üçüncü bir şahsa devredilir. Mirasçıların
ittifak edememeleri halinde mirasçılardan birinin müracaatı ile mahkeme
mirasçılardan bu hakkın en ehil olana
tahsisine veya bu da mümkün olmazsa ruhsatın satılmasına karar verir. Mahkeme
bu hususu basit muhakeme usûlü ile halleder. Eğer dava söz konusu değil ise
altı ay içerisinde intikal işlemleri tamamlanmayan ruhsatlar feshedilir.
Devir ve intikal işlemlerinin ne şekilde yapılacağı yönetmelikle belirlenir. İkinci BölümRuhsatlar Arama ruhsatı Madde 5 – (1) Arama ruhsatı müracaatları, talep sahibi tarafından 1/25000
ölçekli pafta adı ve koordinatları belirtilerek beş bin hektarı geçmeyecek
şekilde arama projesi ile birlikte idareye yapılır. Müracaatlarda öncelik
hakkı esastır. Aynı yer için aynı anda birden fazla talep olması halinde,
projeler incelenerek en hızlı ve en fazla yatırımı teklif eden proje
sahibinin talebi tercih edilir. (2) İdare, müracaat alanı hakkında bilgileri MİGEM’e
bildirir. Arama için başvurulan saha, önceki diğer başvurular ile
çakışıyorsa, MİGEM çakışan kısımları çıkararak kalan saha için "arama
ruhsatı" verilebileceğini idareye bildirir. İdare, verilen ruhsatı
koordinatları ile birlikte kayıtlara alınmak üzere MİGEM’e bildirir. (3) Arama ruhsat süresi üç yıldır. Faaliyetlerin
olumlu gelişmesi ve ilave etütlere ihtiyaç duyulması halinde revize proje
verildikten sonra idarece uygun bulunması halinde bir yıl uzatılır ve uzatma
MİGEM’e bildirilir. Arama ruhsatı süre uzatım talebi, ruhsat süresi
bitiminden önce idareye yapılır. (4) Arama ruhsatı döneminde idarenin bilgisi
dahilinde, çevrenin kirletilmemesi kaydı ile sadece test amaçlı üretim
yapılabilir. (5) Birden fazla ili içine alan arama ve işletme
faaliyetlerinde başvurular alanın büyük olduğu il idaresine yapılır ve
işlemler alanın küçük olduğu il idaresine bildirilir. İşletme ruhsatı Madde 6 – (1) Arama ruhsatı sahibinin, arama ruhsat süresinin son günü akşamına
kadar işletme projesi ile idareye işletme ruhsatı başvurusunda bulunması
halinde "işletme ruhsatı" verilir ve varsa tespit edilen bloke
alanıyla birlikte MİGEM’e bildirilir. (2) İşletme
ruhsatı sahipleri, işletme faaliyetine geçmek için ilgili kurumlardan gerekli
izinleri almakla yükümlüdür. (3) İşletme ruhsatı sahibi, projesinde belirtilen süre
içinde işletmeye geçmez veya herhangi bir sebeple işletme ruhsatının iptal
edilmesi durumunda teminat irat kaydedilir ve saha idare tarafından ihaleye
çıkarılır. İşletme projeleri ile ihaleye katılan isteklilerden idareye en
fazla geliri teklif eden istekliye işletme ruhsatı verilir ve MİGEM’e
bildirilir. (4) İdareden izin alınmaksızın, projede yer alan
herhangi bir kuyunun yenilenmesi, sayısının ve kapasitesinin artırılması,
enjeksiyon, reenjeksiyon, üretim amaçlı tüm sondaj faaliyetleri ile diğer
proje değişiklikleri ve revizyonları yapılamaz. İdare, gerekli görülen hallerde,
bedelini ödemek kaydıyla, MTA’dan değerlendirme isteyebilir. (5) İşletme ruhsatı süresi otuz yıldır. Süre sonunda
ruhsat sahibinin talep etmesi durumunda onar yıllık dönemler halinde
uzatılır. Süre uzatımları MİGEM’e bildirilir. (6) Doğal çıkış halindeki jeotermal ve doğal mineralli
sular için, kaptajı yapılarak doğrudan işletme talepleri de İdarece bu Kanun
hükümlerine göre işletme ruhsatına bağlanır ve MİGEM’e bildirilir. Teknik sorumluluk ve faaliyet
raporu Madde 7 –
(1) Arama ve işletme ruhsatı süresince, faaliyetlerin ilgili mühendislik
dallarından bir mühendisin sorumluluğunda sürdürülmesi zorunludur. Teknik
sorumlu olmaksızın faaliyette bulunulması halinde, ruhsat teminatı irat
kaydedilerek, faaliyetler durdurulur. (2) Teknik sorumlu; kaynağın aranması, araştırılması,
geliştirilmesi ve üretiminde bilimsel ve teknik esasları gözeterek görev ve
sorumluluklarını yerine getirir. Ancak doğal mineralli su işletmelerinde
ilgili mühendislik fakültesi mezunu herhangi bir kişi teknik sorumlu olarak
bulunabilir. (3) Teknik sorumlu veya sorumlularca hazırlanan yıllık
arama ve işletme faaliyet raporlarının ruhsat sahibince iki nüsha olarak
takip eden yılın Mart ayı sonuna kadar idareye verilmesi zorunludur. Faaliyet
raporlarının bir nüshası idare tarafından MTA’ya gönderilir. (4) Arama ve işletme faaliyet raporlarının süresi
içerisinde idareye verilmemesi halinde, teminatı irat kaydedilerek iki aylık
ek süre verilir ve teminat iki ay içerisinde iki katına tamamlattırılır. Bu
süre sonunda da faaliyet raporunun verilmemesi halinde arama ruhsatı iptal
edilir ve MİGEM’e bildirilir. Mücbir sebep ve beklenmeyen hal Madde 8 –
(1) Ruhsat sahibi, mücbir sebep veya beklenmeyen halin ortaya çıkması
durumunda, gerekçe ve süre belirtilmek kaydıyla on gün içinde idareye
müracaat ederek geçen sürenin ruhsat süresine eklenmesini ve bu sürede
yükümlülüklerinin askıya alınmasını talep eder. Ruhsat sahibi tarafından
idareye yapılan müracaat tarihi, mücbir sebebin başlama tarihi olarak kabul
edilir. (2) Ruhsat
sahibi, mücbir sebep veya beklenmeyen hallerin ortadan kalkmasından itibaren
en geç üç ay içinde faaliyete geçmek zorundadır. Bu süre içinde faaliyete
geçilmediği takdirde, teminatı irat kaydedilerek yeniden teminat vermesi ve
faaliyete geçmesi için ruhsat sahibine üç ay ek süre verilir. Bu süre sonunda
da teminat yatırılmaz ve faaliyete geçilmez ise ruhsat iptal edilir. Üçüncü BölümOrtak
Hükümler Faaliyetlerin denetlenmesi Madde 9 – (1) Faaliyetler her yıl idare tarafından denetlenir. Gerektiğinde
idarece talep edilmesi halinde MTA tarafından da denetim yapılır. Denetimler,
14 üncü maddede belirtilen hususlar ve diğer maddelerde belirtilen ilkeler
dikkate alınarak yapılır. Denetimler için ruhsat sahibi tarafından MTA’ya
1000 Türk Lirası ödenir. Bu miktar, MTA tarafından yıllık ÜFE’ye göre
artırılır. (2) Memuriyet mahalli dışında MTA’ca görevlendirilen
konuyla ilgili ve yardımcı personele, 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı
Harcırah Kanununun 50 nci maddesi ile ilişkilendirilmeksizin, her yıl Bütçe
Kanunu ile belirlenen gündelik harcırah miktarının iki katı tutarında 6245
sayılı Harcırah Kanunu genel hükümlerine göre harcırah ödenir. Bu madde
kapsamında ödenen gündelik tutarından herhangi bir ad altında kesinti
yapılmaz. (3) MTA, yapacağı denetim ve incelemeler için gerekli
görmesi halinde, diğer ilgili bakanlık, kamu kurum ve kuruluşlarının da
katılımını isteyebilir. Devir, sicil, ihale, harç,
teminat ve idare payı Madde 10 – (1) Devir, sicil, ihale, harç, teminat ve idare payına ilişkin esaslar
aşağıdaki şekildedir: a) Devir: Arama ve işletme ruhsatları devredilebilir. b) Sicil: İdare, kaynağa ilişkin hakların devir,
haciz, rehin ve ipotek veya sona erme hususlarını içeren bir sicil tutmakla
yükümlüdür. Ruhsatın sınırları, kuyuların koordinatları, akışkanın parametreleri,
devir, ihtiyati haciz, rehin, ihtiyati tedbir, ipoteğe ilişkin bilgiler ve
akışkanın kullanımına ilişkin kira ve benzeri sözleşmeler ile hakların sona
ermesi sicile işlenir. Haklar, ancak sicile işlendiği takdirde hüküm ve sonuç
doğurur. İlgililer, sicil kayıtlarının idarenin sicil memurlarından biri
huzurunda gösterilmesini isteyebilir. Sicil alenidir ve kaynak sicilindeki
kayıtların bilinmediği iddia edilemez. Haklara ilişkin olarak yapılan
sözleşmeler, idarece sicile işlenmedikçe üçüncü kişilere karşı ileri
sürülemez. c) İhale: Herhangi bir sebeple hükümden düşmüş, terk
edilmiş veya taksir edilmiş ruhsatlar, İdarece ihale yoluyla aramalara ve
işletmeye açılır. İhale ilanı Resmî Gazete’de yayımlanır. İhale süresi içinde
müracaat olmaması halinde ruhsat alanları başka bir işleme gerek kalmaksızın
idare tarafından MİGEM’e bildirilerek arama ve işletme müracaatlarına açık
hale gelir. ç) Harç: Jeotermal kaynaklar için 1000 Türk Lirası,
doğal mineralli sular için 500 Türk Lirası arama ruhsat harcı alınır. İşletme
ruhsatları için bu harç miktarları dört kat olarak uygulanır. d) Teminat: Ruhsat aşamasına bağlı olarak, hektar
başına, ruhsat harcının % 1’i tutarında ruhsat teminatı alınır. Bu oranı, %
50 oranında artırmaya veya eksiltmeye Bakanlar Kurulu yetkilidir. Ancak
teminat 15.000 Türk Lirasından az olamaz. Teminatın asgarî miktarı ve
harçlar, her yıl Maliye Bakanlığınca belirlenen yeniden değerleme oranlarına
göre artırılır. Bu madde uyarınca önceden alınan işletme ruhsatı teminatları,
beş yılda bir Maliye Bakanlığınca belirlenen yeniden değerleme oranlarına
göre artırılarak güncelleştirilir. Bu Kanuna göre tamamlanması veya
yenilenmesi gereken teminatlar güncel teminat üzerinden alınır. e) İdare payı: Akışkanın doğrudan ve/veya dolaylı
kullanıldığı tesislerin gayrisafi hasılatının % 1’i tutarında idare payı, her
yıl Haziran ayı sonuna kadar idareye ödenir. Tahsil edilen tutarın beşte
biri, idare tarafından, kaynağın bulunduğu belediye veya köy tüzel kişiliğine
bir ay içerisinde ödenir. (2) Hak sahibi, başvurunun kabul edildiğinin kendisine
bildirildiği tarihten itibaren 15 gün içerisinde harç ve teminatı yatırmadığı
takdirde, talebinden vazgeçmiş sayılır. İdarî yaptırımlar Madde 11 – (1) Faaliyetlerin, projeye göre yürütülmesi zorunludur. Ruhsat
sahibinin projesinde belirtilmeyen konularda veya izinsiz olarak faaliyette
bulunulduğu tespit edilirse, teminatı irat kaydedilerek faaliyet durdurulur
ve teminat üç katına çıkarılarak bir ay içinde tamamlattırılır. Aynı fiilin
tekrarı halinde teminat irat kaydedilerek ruhsat iptal edilir. (2) Ruhsat sahibince, kaynak koruma alanı etüdü
yapılmadan işletmeye geçilmesi veya koruma alanı etüdünde öngörülen
tedbirlere uyulmamasının tespiti halinde faaliyetler durdurularak teminat
irat kaydedilir. Altı ay içerisinde gerekli tedbirlerin alınması ve teminatın
tamamlattırılması istenir. Altı ay sonunda teminat verilmez ve tedbirler
alınmaz ise faaliyetler durdurulur. (3) İdare payının süresi içerisinde ödenmemesi
halinde, teminat irat kaydedilerek iki aylık süre verilir. Bu süre zarfında
idare payı yatırılmaz ve teminat tamamlanmaz ise faaliyetler durdurulur. (4) Ruhsat olmadan faaliyette bulunulduğunun tespiti
halinde, faaliyetler idarece durdurulur. 22/2/2005 tarihli ve 5302 sayılı İl
Özel İdaresi Kanununa göre 50.000 Türk Lirası idare tarafından idarî para
cezası tahakkuk ettirilir. (5) Ruhsat ve/veya gerekli izinler alınmadan yapılan
faaliyetler durdurulur. Kaynağın ve rezervuarın korunması ile çevre
kirliliğinin önlenmesi için acil tedbirlerin gerekli olduğu hallerde
tedbirler idarece alınır. Bu nedenle yapılan her türlü masraf, sorumlusundan
idare tarafından 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir. İrtifak ve kamulaştırma Madde 12 –
(1) Arama ruhsatı sahibi, arama faaliyetleri yapılacak alanda, özel mülkiyete
konu taşınmazın sahibi ile anlaşamaması halinde, idareye müracaat ederek
irtifak hakkı talebinde bulunabilir. (2) İşletme ruhsatı süresince sadece sondaj yerleri ve
isale hattı, kaptaj gibi gerekli olan yerler için taşınmazın sahibi ile
anlaşma sağlanamaz ise ruhsat sahibi, idareye müracaat ederek kamulaştırma
veya irtifak hakkı talebinde bulunabilir. Talep, idarece incelenip
değerlendirildikten sonra uygun bulunması halinde kamu yararı kararı alınır. (3) İrtifak ve kamulaştırma işlemleri, 4/11/1983
tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu hükümlerine göre yürütülür.
İrtifak ve kamulaştırma bedelleri ve masrafları ruhsat sahibince ödenir. (4) Kamulaştırılan taşınmaz, tapuya idare adına tescil
edilip, faaliyetler devam ettiği sürece ruhsat sahibi adına tahsis edilir. (5) Kamulaştırılan taşınmazın, faaliyetler için lüzum
kalmadığının idarece tespiti halinde, Kamulaştırma Kanununda öngörülen usûl
ve esaslara göre belirlenecek rayiç bedeli ödenmek kaydıyla kamulaştırılan
yerin eski sahibine iade edileceği hususu, ruhsat sahibi ve taşınmazın eski
sahibine tebliğ edilir. Eski sahibinin taşınmazı altı ay içerisinde almak
istememesi durumunda taşınmaz idareye kalır. (6) Tapu siciline konulan şerhler idarenin müracaatı
üzerine ayrıca mahkeme kararına gerek kalmadan silinir. (7) Hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve
tasarrufundaki yerlerde yapılan faaliyetler için bu Kanunun yürürlük
tarihinden sonra kira, ecri misil alınmaz. (8) Jeotermal kaynak dağıtımı ve üretimini yapan
şirketler sanayi kuruluşu ve atık arıtma kuruluşu olarak değerlendirilirler.
Bu değerlendirilmeye göre başta elektrik tarifeleri olmak üzere sanayi
kuruluşları ve atık arıtma kuruluşlarına tanınan tüm teşvik ve haklardan
yararlanırlar. Rehin, haciz, ihtiyati tedbir ve
ipotek tesisi Madde 13 –
(1) Ruhsat alanının işletilmesinde gerekli olan kuyular, her türlü tesisler,
ekipman, su taşıma hat ve sistemleri, aletleri ile bir yıllık diğer işletme
malzemesi gibi kaynağın üretimine yönelik ayrılmaz parçalar, münferiden
haczedilemez veya üzerlerine ihtiyati tedbir konulamaz ancak bir kül halinde
haczi ve ihtiyati tedbir konulması mümkündür. Bunların tamamı üzerine
ihtiyati tedbir konulması veya icraen satışlarına karar verilmesi halinde,
işletmenin faaliyetlerine müdahale edilemez. (2) İşletme ruhsatı üzerine 22/11/2001 tarihli ve 4721
sayılı Türk Medeni Kanunu ilgili hükümleri uyarınca, ruhsat süresini geçmemek
kaydıyla, ipotek tesisi mümkündür. Üzerine ipotek tesis edilmiş işletme
ruhsatının alanlarında değişiklik olduğu takdirde, mevcut ipotek, hiçbir
işleme gerek kalmaksızın yeniden verilen ruhsat üzerinde de aynı şartlarla
devam eder. (3) İşletme ruhsatının sona ermesi halinde ipotek,
kuyular ve bunların korunması için yapılmış tesisler dışında kalan ruhsat
sahibine ait tesis, vasıta, alet ve malzeme
üzerinde devam eder. Kaynak rezervuarının korunması Madde 14 –
(1) Bu Kanuna tâbi faaliyetlerde kaynağı oluşturan jeotermal sistemin
korunması, kaynağın israf edilmemesi ve çevrenin korunması esas olup işletme
faaliyeti öncesinde kaynağın koruma alanları etüdünün ruhsat sahibi
tarafından yaptırılması zorunludur. Aksi takdirde faaliyetler durdurularak
koruma alanlarının belirlenmesi için ruhsat sahibine uygun süre verilir. Bu
süre sonunda da koruma alanının belirlenmemesi halinde 11 inci madde
hükümleri uygulanır. (2) Koruma alanı etüt raporları, MTA’nın görüşü
alınarak, idare tarafından onaylanır. Arazi kullanımı ve yapılaşma ile ilgili
kaynak koruma alanları etüdünde öngörülen kısıtlama ve koşullar, imar
planlarında esas alınır. Kaynak koruma alanlarında alınacak tedbirlere
ilişkin genel ilkeler yönetmelikle belirlenir. (3) MTA tarafından yapılan denetlemelerde
faaliyetlerin öngörülen tedbirlere uygun yürütülmediğinin tespiti halinde,
faaliyetler idarece durdurulur. Alınacak tedbirler, MTA tarafından belirlenir
ve idareye bildirilir. Gerekli tedbirleri almak ve/veya aldırmakla idare
yükümlüdür. Gerekli tedbirlerin alınması için en fazla bir yıl süre verilir.
Öngörülen tedbirlerin yerine getirilmemesi halinde ruhsat iptal edilir. (4) Ruhsat sahibi, kullanım sonrası açığa çıkacak
akışkanı çevre limitlerini dikkate alarak deşarj edebilir. Akışkan içeriği
çevre limitlerine göre deşarja izin vermiyorsa reenjekte etmekle yükümlüdür.
Ancak formasyonun fiziksel ve kimyasal özellikleri nedeniyle reenjeksiyonun
gerçekleşmediğinin MTA tarafından onaylanması halinde, çevre kirlenmesini
önleyecek tedbirler alınarak deşarj yapılır. (5) Entegre jeotermal kaynak kullanım alanı dışındaki
müstakil kaplıca ve doğal mineralli su işletmelerinde reenjeksiyon ve
enjeksiyon şartı aranmayabilir. Çevre ve Orman Bakanlığının görüşü
doğrultusunda idarece karar verilir. Terk ve tesislerin intikali Madde 15 –
(1) Arama veya işletme ruhsatı sahibi, ruhsat alanının tamamını veya bir
kısmını terk talebinde bulunabilir. İdare, faaliyetle ilgili gerekli emniyet
tedbirlerinin yerine getirilmiş ve çevre düzenlenmesi yapıldığının tespitini
müteakip terk talebini kabul eder. (2) Arama ve işletme ruhsatlarının fesih, iptal, terk
veya sürenin bitmesi nedeniyle sona ermesi halinde, hak sahibine tazminat
verilmeksizin kuyular ve bunların korunması için yapılmış tesisler, gerekli
kuyu başı emniyet tedbirleri alınmış olmak kaydıyla idareye intikal eder.
Diğer tesis, vasıta, alet ve malzeme ruhsat sahibine aittir. Bu şekilde
idareye intikal eden varlıklar ihale ile satışı yapılarak gerekli
ruhsatlandırma yapılır. Dördüncü
Bölüm Çeşitli
Hükümler Maden Tetkik ve Arama Genel
Müdürlüğü hizmetleri ile ilgili haklar Madde 16 – (1) MTA, jeotermal ve doğal mineralli su kaynak aramalarını ruhsat
harcından ve teminatından muaf olarak bu Kanun hükümlerine göre ruhsat alarak
yapar. MTA’nın arama ruhsatı aldığı sahalarda kaynak varlığı tespit etmesi
halinde, bu alan MTA tarafından ihale edilir ve ihale üzerinde kalan
istekliye bu alanda idarece işletme ruhsatı verilir. MTA’nın yaptığı
masraflar ihale bedeli üzerinden alındıktan sonra kalan miktar MTA ve idarece
eşit paylaşılır. (2) MTA, yürüyen ruhsat alanları dahil her yerde
ruhsat şartı olmaksızın her türlü bilimsel ve teknik çalışmayı yapabilir. Kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri ile turizm merkezlerine
ilişkin hususlar Madde 17 –
(1) 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu uyarınca ilan
edilen kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri ile turizm merkezlerinde;
a) Bu Kanun kapsamında verilecek termal turizm amaçlı
işletme faaliyet izinlerinde, imar planları ile belirlenen yatırım alanları
ve işletmelerin kapasitelerinin gerektirdiği kaynak miktarı sağlandıktan
sonra diğer kullanımlara yönelik talepler karşılanabilir. Termal turizme
yönelik kullanım alanlarında imar planı olmadan faaliyet izni verilemez. b) Turizm belgeli tesislerin jeotermal su kullanım
bedeli, kullanılan jeotermal su miktarına göre belirlenir. c) Faaliyetler için idarece önceden Kültür ve Turizm
Bakanlığının görüşü alınır. (2) Enerji üretimi ve ısıtma uygulamalarına uygun olan
akışkanlar hariç diğer akışkanların bulunduğu alanlarda termal turizm amaçlı
kullanıma öncelik tanınır. (3) Bu madde kapsamında belediyelerce kurulacak
şirketler için 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanunun 27 nci
maddesi uygulanmaz, İçişleri Bakanlığının görüşü alınır. (4) Bu maddenin uygulanması ile ilgili tüm usûl ve
esaslar, Kültür ve Turizm Bakanlığının uygun görüşü alınarak Bakanlıkça
çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Madde 18 –
(1) 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı
Maden Kanununun 47 nci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. "Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü bu Kanun
hükümlerine göre arama ruhsatı alarak bulduğu madenler için 15 inci maddeye
göre buluculuk hakkını kazanır. Arama ruhsat süresi sonuna kadar Genel
Müdürlüğe devredilen bu ruhsatlar 30 uncu madde hükümlerine göre ihale
edilir. İhale sonucu elde edilen gelirin %50’si MTA’ya kaynak geliri olarak
aktarılır." Madde 19 –
(1) MTA yurtiçi ve yurt dışında yerli ve yabancı kamu veya özel tüzel
kişilerle jeotermal kaynak ve doğal mineralli sulara yönelik olarak arama, araştırma,
geliştirme ve bilimsel ve teknik çalışma yapabilir. Asgarî %20 olmak
kaydıyla, ilgili şirket ile varılan anlaşma çerçevesinde belirlenecek oranda
işletme gelirinden pay alır. Bu maddenin uygulama usûl ve esasları Bakanlıkça
çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Yönetmelik Madde 20 – (1) Bu Kanunun uygulanmasına dair usûl ve esaslar, bu Kanunun yürürlük
tarihinden itibaren altı ay içerisinde, Bakanlık tarafından çıkarılacak
yönetmelikler ile düzenlenir. Yürürlükten kaldırılan hükümler Madde 21 –
(1) Bu Kanunla, 10/6/1926 tarihli ve 927 sayılı Sıcak ve Soğuk Maden
Sularının İstismarı ile Kaplıcalar Tesisatı Hakkında Kanun, 12/3/1982 tarihli
ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun ek 1 inci maddesi ile birlikte 26
Mart 1322 tarihli Mülga Maadin Nizamnamesinin, 26/3/1931 tarihli ve 1794 sayılı 26 Mart 1322 tarihli Maadin
Nizamnamesinin 50 nci Maddesinin Tadiline Dair Kanunun ve 17/6/1942 tarihli
ve 4268 sayılı Mülga Madenlerin Aranma ve İşletilmesi Hakkında Kanunun içmeye
ve yıkanmaya mahsus şifalı sıcak ve soğuk maden sularıyla kaplıcalar
hakkındaki hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır. Beşinci
Bölüm Geçici ve
Son Hükümler Geçici Madde 1 – (1) Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce, 26/3/1322 tarihli Mülga
Maadin Nizamnamesi, 17/6/1942 tarihli ve 4268 sayılı Mülga Madenlerin Aranma
ve İşletilmesi Hakkında Kanun, 19/2/1985
tarihli ve 3154 sayılı Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilat
ve Görevleri Hakkında Kanun, 26/5/2004 tarihli ve 5177 sayılı Maden Kanununda
ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun, 927 ve 2634 sayılı
kanunlar ile 83/6568 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca 3/3/1954 tarihli
ve 6309 sayılı Mülga Maden Kanunu kapsamında verilmiş ruhsat ve haklar
aşağıdaki şekilde intibak ettirilir. a) İl Özel
İdarelerinin işlettiği veya kiraya verdiği kaynaklar il özel idarelerine, b) İl Özel
İdarelerinin işletme ruhsatı verdiği kaynaklar ruhsat sahiplerine, c) Vilayetçe
rüsum ve temettü hisseleri devredilen kaynaklar devir alan belediye veya köy
tüzel kişiliği adına, d)
Belediyelerin işlettiği ve/veya kiraya verdiği kaynaklar belediye
tüzel kişiliği adına, e) Belediye ve
il özel idarelerinin ortağı olduğu şirketlerin işlettiği kaynaklar şirket
adına, f) MTA
tarafından bu Kanunun yayımı tarihinden önce kamu veya özel tüzel kişiler,
belediye ve özel idare ile yapılan sözleşme ve protokollerle verilen işletme
hakları, alanı MTA tarafından belirlenerek ilgili hak sahibi adına, g) 5177 sayılı
Kanunun geçici 5 inci maddesine göre
temdit talebinde bulunulan ve süresi uzatılan içmece, maden suları, ılıca ve
kaplıcalar ilgili hak sahibi adına, h) Elektrik
Üretim A.Ş. tarafından işletilen kaynak, alanı MTA tarafından belirlenerek
Elektrik Üretim A.Ş. adına, idare tarafından alan bazında intibak ettirilir.
Elektrik Üretim A.Ş. veya Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından bu
sahanın üçüncü kişilere ihale edilmesi halinde, ihale bedelinin %50’si MTA’ya
öz kaynak olarak aktarılır. İntibaklarda sözleşme ve işletme şartları ile
üçüncü kişilerin müktesep hakları sicile işlenir. (2) İşletme imtiyazlı ruhsatlarda ise hak sahibinin
geçmişte kullandığı süre dikkate alınarak toplam süre doksandokuz yılı
geçemez. (3) İntibakı yapılan ruhsatlar MİGEM’e bildirilir. (4) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibariyle 927
sayılı Kanuna göre süresi içinde temdit talebinde bulunulmuş ruhsatlar ile
5177 sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesine göre ruhsat almak üzere yapılan
yeni müracaatlar, il özel idarelerince müracaat tarihinde yürürlükte olan
5177 sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesi ve 927 sayılı Kanuna göre
sonuçlandırılarak uygun görülenler ruhsatlandırılarak bu Kanuna intibakı
yapılır. Geçici Madde 2 –
(1) Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce kazanılmış hakların sahipleri, bu
haklarına konu olan kaynağa ait mevcut bilgi ve belgeler ile sahadaki mevcut
tesislere ait bilgi ve projeleri, hak sahibi olduğunu gösterir ruhsat, izin,
imtiyaz, sözleşme, sicil ve benzeri belgeleri varsa işletme projesi ve
teminat makbuzları ile birlikte altı ay içerisinde idareye müracaat ederek
intibak yaptırmakla yükümlüdür. (2) Altı ay içinde intibak talebinde bulunulmayan
haklar için teminat iki katına çıkarılarak altı ay ek süre verilir. Bu süre
içerisinde de intibak talebinde bulunulmayan haklara ilişkin faaliyetler
durdurulur. (3) Kanunun yürürlük tarihi
itibariyle bir yıl boyunca müracaat kabul edilmez. Bu süre sonunda ilk hafta
yapılan müracaatlar aynı anda yapılmış kabul edilir ve öncelik sırası kura
ile belirlenir. İlk hafta içinde yapılan müracaatlardan asgarî teminat
miktarı kadar müracaat bedeli alınır. (4) İdare, il sınırları içerisindeki kaynak
ruhsatlarını ve ruhsat verilmesi MİGEM’ce uygun bulunan müracaatları, bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içerisinde; hak sahibi,
kaynak ve alan sınır koordinatları, kaynağın cinsi, süresi, mülkiyet durumu
ve diğer gerekli olan tüm bilgileri MİGEM’e bildirmek zorundadır. Geçici Madde 3 –
(1) Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce MTA tarafından, kamu veya özel tüzel
kişilere, belediyelere, özel idarelere sözleşme ile devredilen, kiraya
verilen veya kullanım hakkı verilen ve bu Kanunun yürürlük tarihi itibarı ile
sona eren kaynak veya kaynak alanları ile MTA’nın yaptığı çalışmalarla
belirlediği ve MTA adına tescil edilen ve tescil edilecek kaynak ve/veya
kaynak alanları için MTA’ya idare tarafından arama ruhsatı verilerek MİGEM’e
bildirilir. Bu ruhsat alanları, MTA tarafından ihale edilir. İhale gelirinden
MTA’nın yaptığı arama masrafları düşüldükten sonra kalan miktar MTA ile İdare
arasında eşit olarak paylaşılır. (2) MTA adına tescil edilen ve tescil edilecek bu
sahalardan herhangi bir nedenle ihale edilemeyenlerden idare payının yarısı
MTA’ya ödenir. Geçici Madde 4 –
(1) Bu Kanunda geçen Türk Lirası ibaresi karşılığında, uygulamada 28/1/2004
tarihli ve 5083 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Para Birimi Hakkında
Kanun hükümlerine göre ülkede tedavülde bulunan para "Yeni Türk
Lirası" olarak adlandırıldığı sürece bu ibare kullanılır. Geçici Madde 5 – (1) Elektrik Üretim Anonim Şirketi tarafından yapılan kömür tahsis
(rödövans) ihalesi sonucunda kömür kullanım hakkı elde edecek şirketler
tarafından yapılacak 1000 MW üzeri güçte yerli kömür yakıtlı elektrik
santrallarından 2014 yılı sonuna kadar işletmeye girenlerin ürettiği
elektrik, perakende ve toptan satış lisansı sahibi şirketler tarafından onbeş
yıl süreli ikili anlaşmalar ile satın alınır ve üstlenilecek elektrik
enerjisi alımına ilişkin hükümler bu şirketlerin lisanslarına dercedilir. (2) Toptan ve perakende satış şirketlerine satışı
yapılacak miktarla santralın üreteceği yıllık elektrik miktarı arasında ikili
anlaşmaya bağlanamayan bir üretim bakiyesi oluşursa, bu miktar için Türkiye
Elektrik Ticaret ve Taahhüt Anonim Şirketi alım anlaşması yapar. (3) Elektrik Üretim Anonim Şirketi tarafından 1000 MW üzeri güçte yerli kömür yakıtlı elektrik santralı yapılması amacıyla yapılacak kömür tahsis (rödövans) ihalelerinde isteklilerce; yıllara sâri olarak rödövans bedeli, onbeş yıllık süre için yıllara sarî olarak elektrik enerjisi üretim miktarları ve yıllık birim elektrik enerjisi satış fiyatları teklif edilecektir. Bu ihalede seçim, şartnamede belirlenecek esaslar dahilinde, teklif edilecek yıllık üretim miktarları ile yıllık birim elektrik enerjisi satış fiyatlarının çarpımı sonucu oluşacak elektrik alım bedellerinin önceden saptanmış belirli bir iskonto haddi üzerinden ihalenin yapıldığı tarihe indirgenmiş değerleri toplamı ile rödövans bedelinin değerlendirilmesi sonucunda yapılır. Yürürlük Madde 22 –
(1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 23 – (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. |
|
|