ENERJİ VERİMLİLİĞİ KANUNU
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam
ve Tanımlar
Amaç
Madde 1 - (1) Bu Kanunun
amacı; enerjinin etkin kullanılması, israfının önlenmesi, enerji maliyetlerinin
ekonomi üzerindeki yükünün hafifletilmesi ve çevrenin korunması için enerji
kaynaklarının ve enerjinin kullanımında verimliliğin artırılmasıdır.
Kapsam
Madde 2 - (1) Bu Kanun;
enerjinin üretim, iletim, dağıtım ve tüketim aşamalarında, endüstriyel
işletmelerde, binalarda, elektrik enerjisi üretim tesislerinde, iletim ve
dağıtım şebekeleri ile ulaşımda enerji verimliliğinin artırılmasına ve
desteklenmesine, toplum genelinde enerji bilincinin geliştirilmesine,
yenilenebilir enerji kaynaklarından yararlanılmasına yönelik uygulanacak usûl ve esasları kapsar.
(2) Enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik önlemlerin
uygulanması ile özellik veya görünümleri kabul edilemez derecede değişecek olan
sanayi alanlarında işletme ve üretim faaliyetleri yürütülen, ibadet yeri olarak
kullanılan, planlanan kullanım süresi iki yıldan az olan, yılın dört ayından
daha az kullanılan, toplam kullanım alanı elli metrekarenin altında olan
binalar, koruma altındaki bina veya anıtlar,
tarımsal binalar ve atölyeler, bu Kanun kapsamı dışındadır.
Tanımlar
Madde 3 - (1) Bu Kanunun
uygulanmasında;
a)
Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
b) Genel
Müdürlük: Elektrik İşleri Etüt İdaresi Genel Müdürlüğünü,
c) Kurul:
Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulunu,
ç) Kamu
kesimi: Kamu kurum ve kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşları, üniversiteler ve mahallî idareleri,
d) Meslek
odaları: Elektrik ve makina mühendisleri odalarını,
e) Şirket:
Genel Müdürlük veya yetkilendirilmiş kurumlar ile yaptıkları yetkilendirme
anlaşması çerçevesinde, enerji verimliliği hizmetlerini yürütmek üzere yetki
belgesi verilen enerji verimliliği danışmanlık şirketlerini,
f)
Yetkilendirilmiş kurumlar: Düzenlenen yetkilendirme anlaşması çerçevesinde,
eğitim, yetkilendirme ve izleme faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdürlük
tarafından, Kurul onayı ile yetkilendirilen meslek odaları ve üniversiteleri,
g) TEP: Ton
Eşdeğer Petrolü,
ğ) Atık:
Kullanılmış lastikler, boya çamurları, solventler,
plastikler, Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından yakıt olarak kullanılması uygun
görülen atık yağlar ve diğer atıkları,
h) Bina
sahibi: Binanın maliki, varsa intifa hakkı sahibi, ikisi de yoksa binaya malik
gibi tasarruf edeni,
ı)
Endüstriyel işletme: Elektrik üretim faaliyeti gösteren lisans sahibi tüzel
kişiler dışındaki yıllık toplam enerji tüketimleri bin TEP ve üzeri olan,
ticaret ve sanayi odası, ticaret odası veya sanayi odasına bağlı olarak
faaliyet gösteren ve her türlü mal üretimi yapan işletmeleri,
i) Enerji
kimlik belgesi: Asgarî olarak binanın enerji ihtiyacı ve enerji tüketim
sınıflandırması, yalıtım özellikleri ve ısıtma ve/veya soğutma sistemlerinin
verimi ile ilgili bilgileri içeren belgeyi,
j) Enerji
verimliliği: Binalarda yaşam standardı ve hizmet kalitesinin, endüstriyel
işletmelerde ise üretim kalitesi ve miktarının düşüşüne yol açmadan enerji
tüketiminin azaltılmasını,
k) Etüt:
Enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik imkânların ortaya çıkarılması için
yapılan ve bilgi toplama, ölçüm, değerlendirme ve raporlama aşamalarından
oluşan çalışmaları,
l) Enerji
verimliliği hizmetleri: Enerji verimliliği konusunda danışmanlık, eğitim, etüt
ve uygulama hizmetlerini,
m) Enerji
yoğunluğu: Bir birim hasıla üretebilmek için tüketilen
enerji miktarını,
n) Enerji
yöneticisi ve sertifikası: Bu Kanun kapsamına giren endüstriyel işletmelerde ve
binalarda enerji yönetimi ile ilgili faaliyetleri yerine getirmekle sorumlu ve
enerji yöneticisi sertifikasına sahip kişi ile Genel Müdürlük, yetkilendirilmiş
kurumlar veya enerji verimliliği danışmanlık şirketleri tarafından enerji
yöneticileri için düzenlenen belgeyi,
o) Enerji
yönetimi: Enerji kaynaklarının ve enerjinin verimli kullanılmasını sağlamak
üzere yürütülen eğitim, etüt, ölçüm, izleme, planlama ve uygulama
faaliyetlerini,
ö) Geri
ödeme süresi: Endüstriyel işletmelerin mevcut sistemlerinde enerji
verimliliğinin artırılması amacıyla hazırladıkları veya şirketlere
hazırlattıkları projelerde ihtiyaç duyulan yatırım harcamalarının projede
öngörülen tasarruflarla geri kazanılmasını sağlayan süreyi,
p) Kojenerasyon: Isı ve elektrik ve/veya mekanik enerjinin
aynı tesiste eş zamanlı olarak üretimini,
r) Uygulama
anlaşması: Etüt çalışmaları ile belirlenen önlemlerin uygulanmasını gerçekleştirmek
amacıyla şirketlerin yaptıkları anlaşmayı,
s) Yakma
tesisleri: Yakıtın yandığı yer ile bu yere bağlı parçalar ve atık gaz
tertibatlarının dâhil olduğu ısı elde edilen tesisleri,
ş) Yetki
belgesi: Düzenlenen yetkilendirme anlaşmaları çerçevesinde, üniversitelere ve
meslek odalarına eğitim, yetkilendirme ve izleme faaliyetlerini yürütmek üzere
Kurul onayı ile Genel Müdürlük tarafından, şirketlere ise eğitim, etüt,
danışmanlık ve uygulama faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdürlük, meslek
odaları veya üniversiteler tarafından verilen belgeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kurul ve
Yetkilendirmeler
Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulu
Madde 4 - (1) Enerji verimliliği çalışmalarının ülke genelinde
tüm ilgili kuruluşlar nezdinde etkin olarak yürütülmesi, sonuçlarının izlenmesi
ve koordinasyonu amacıyla Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulu oluşturulur.
Kurulca alınan kararların uygulanmasının takibi ve sekreterlik hizmetleri Genel
Müdürlük tarafından yürütülür.
(2) Kurul;
Bakanlığın Genel Müdürlüğün ilgilendirildiği müsteşar yardımcısı başkanlığında,
İçişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı, Bakanlık, Çevre ve Orman Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu, Türk
Standartları Enstitüsü, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu,
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Türkiye Mühendis ve Mimar Odaları Birliği
ve Türkiye Belediyeler Birliğinin birer üst düzey temsilcisinden oluşur.
(3) Kurulun
görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a) Ulusal
düzeyde enerji verimliliği stratejileri, planları ve programları hazırlamak,
bunların etkinliğini değerlendirmek, gerektiğinde revize edilmelerini, yeni
önlemlerin alınmasını ve uygulanmasını koordine etmek.
b) Genel
Müdürlük tarafından yürütülen enerji verimliliği çalışmalarını yönlendirmek ve
enerji verimliliği hizmetlerinin yaygınlaştırılmasında, Genel Müdürlük
tarafından meslek odalarına ve üniversitelere verilen yetki belgelerini
onaylamak.
c) 8 inci
maddenin birinci fıkrasının (a) bendi ve 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (a)
bendi kapsamındaki uygulamalardan yararlanmak isteyen endüstriyel işletmelerin
yaptıkları veya şirketlere hazırlattıkları uygulama projelerini, 8 inci
maddenin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki gönüllü anlaşmaları
onaylamak ve uygulamanın sonuçlarını izlemek.
ç) Kurula
verilen görevler kapsamında ve gerekli gördüğü hallerde, giderleri Genel Müdürlük
bütçesinden karşılanmak üzere, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının,
üniversitelerin, özel sektörün ve sivil toplum kuruluşlarının katılımı ile
geçici ihtisas komisyonları oluşturmak.
d)
Yetkilendirilmiş kurumların, şirketlerin, kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşlarının ve sivil toplum kuruluşlarının katılımı ile her yıl Kasım ayında
Genel Müdürlük tarafından düzenlenecek danışma kurulu toplantılarının gündemini
ve toplantıya katılacak kuruluşları belirlemek, toplantı sonuç
değerlendirmelerini ve önlem önerilerini onaylamak.
e) Her yıl
Ocak ayı içinde yetki belgesi ve enerji yöneticisi sertifikası bedellerini
belirlemek ve yayımlamak.
(4) Kurul
her yıl Mart, Haziran, Eylül ve Aralık aylarında olmak üzere, dört kez olağan
olarak toplanır. Ayrıca, Kurul Başkanının gerekli görmesi halinde, yapılan
çağrı üzerine olağanüstü olarak da toplanır. Toplantı yeter sayısı için üçte
iki çoğunluk aranır ve kararlar toplantıya katılanların oy çokluğu ile alınır.
Oyların eşit olması halinde Başkanın oyu iki oy sayılır.
(5) Genel
Müdürlük bütçesinden karşılanmak üzere, her toplantı günü için, Kurul Başkanı
ve üyelerine, yılda dörtten fazla olmamak üzere uhdesinde kamu görevi
bulunanlara (2.000), uhdesinde herhangi bir kamu görevi bulunmayanlara ise
(3.000) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucunda
bulunacak miktarda huzur hakkı ödenir.
Yetkilendirmeler
Madde 5 - (1) Enerji verimliliği hizmetlerinin yürütülmesine
yönelik yetkilendirmeler ve bu kapsamdaki faaliyetler aşağıdaki esaslar çerçevesinde
gerçekleştirilir.
a)
Yetkilendirmeler ve yetki belgesine ilişkin işlemler şunlardır:
1)
Üniversitelere ve meslek odalarına uygulamalı eğitim yapabilmeleri ve
şirketleri yetkilendirebilmeleri için Kurul onayı ile Genel Müdürlük tarafından
yetki belgesi verilir. Bu belgeler bu Kanun ve ilgili yönetmeliklerde
belirlenen usûl ve esaslara aykırı bir durum
olmadıkça her beş yılda bir yenilenir. Yetki belgesi yenilenmeyen kurumların
şirketlere verdikleri yetki belgeleri ile ilgili işlemler, süreleri doluncaya
kadar Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
2) Şirketlere eğitim,
etüt, danışmanlık ve uygulama faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdürlük
ve/veya yetkilendirilmiş kurumlar tarafından yetki belgesi verilir. Bu belgeler
bu Kanun ve ilgili yönetmeliklerde belirlenen usûl ve
esaslara aykırı bir durum olmadıkça her üç yılda bir yenilenir. Şirketler,
yetki belgesi bedelinin tamamını ve enerji yöneticisi sertifikası bedelinin
yüzde onundan fazla olmamak kaydıyla Kurul tarafından belirlenen bölümünü
yetkilendirme anlaşması yaptıkları kurum veya kuruluşa öder.
b)
Yetkilendirilmiş kurumlar ve şirketler, Genel Müdürlük tarafından kamuoyuna
duyurulur.
c) Genel
Müdürlük, yetkilendirilmiş kurumlar ve şirketler ile bunlar adına hareket eden
görevlileri, enerji verimliliği ile ilgili çalışmaları sırasında elde ettikleri
ve müşterilerinin ticarî ilişkilerine zarar verecek ticarî sırları gizli
tutmakla yükümlüdür. Bu sırları gizli tutmakla yükümlü olanlar, görevlerinden
ayrılmış olsalar dahi bu sırları kendi menfaatlerine ve başkalarının lehine
kullanamaz.
ç) Genel
Müdürlük ve yetkilendirilmiş kurumlar tarafından yürütülecek faaliyetler
şunlardır:
1) Genel
Müdürlük veya yetkilendirilmiş kurumlar, şirketlere yetki belgesi verir, enerji
yöneticisi eğitimi ve sertifikalandırma faaliyetlerini yürütür.
2)
Yetkilendirilmiş kurumlar yetki belgesi verdikleri şirketlerin faaliyetlerini
izler, bu Kanun ve bu Kanunun uygulanmasına yönelik olarak Bakanlık tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmelik hükümlerine aykırılık teşkil eden hususları otuz
gün içerisinde Genel Müdürlüğe bildirir.
3) Genel
Müdürlük, televizyon ve radyo kanallarında yayınlanmak üzere bilinçlendirme ve
bilgilendirme amaçlı eğitim programları, yarışmalar, kısa süreli film ve/veya
çizgi filmler hazırlar veya hazırlattırır.
4)
Yetkilendirilmiş kurumlar Genel Müdürlüğe her yıl faaliyet raporu sunar.
d)
Şirketlerin görevleri şunlardır:
1) Eğitim,
sertifikalandırma, endüstriyel işletmeler, bina sahipleri veya yönetimleri ile aralarında
yapılan hizmet anlaşmaları çerçevesinde, etüt ve danışmanlık faaliyetleri
yürütmek.
2) Enerji
verimliliği etüt çalışması ile belirledikleri önlemlerin uygulanmasına yönelik
projeyi hazırlamak.
3) Uygulama
anlaşması kapsamındaki tadilatları proje doğrultusunda gerçekleştirmek ve
enerji tasarruf miktarını garanti etmek.
4) Yetki
aldıkları kuruma her yıl faaliyet raporu sunmak.
e) Enerji
tasarruf miktarı ile ilgili olarak yapılan uygulama anlaşması kapsamında
garanti ettiği taahhüdünü, uygulama öncesi ve sonrası yapacağı ölçümlerle
endüstriyel işletmenin ve yetkilendirildiği kurumun temsilcileri huzurunda
kanıtlayamayan şirket, yetkilendirildiği kurum tarafından internet üzerinden
ilan edilir. En fazla üç uygulama anlaşmasındaki taahhüdünü yerine getiremeyen
şirketin yetki belgesi, bir yıl sonra yenilenebilmek üzere iptal edilir.
f)
Şirketlerin uygulama anlaşmaları kapsamında ölçümlerle kanıtladıkları tasarruf
miktarları, yetkilendirildikleri kurumlar tarafından internet üzerinden ilan
edilir.
(2) Yetki
belgesinin verilmesine, yetkilendirilecek kurumlarda ve şirketlerde aranacak
niteliklere, yetki belgesi ve enerji yöneticisi sertifikasına ilişkin hususlar
ile bu madde kapsamındaki yetkilendirmelere, faaliyetlere ve görevlere ilişkin usûl ve esaslar Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak
yönetmelikle düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim,
Bilinçlendirme ve Uygulamalar
Eğitim ve Bilinçlendirme
Madde 6 - (1) Enerji verimliliği hizmetlerinin etkinliğini ve
enerji bilincini artırmak amacıyla aşağıdaki esaslar çerçevesinde eğitim ve
bilinçlendirme faaliyetleri gerçekleştirilir.
a) Bakanlık
tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikte tanımlanan usûl
ve esaslar çerçevesinde;
1)
Şirketler için Genel Müdürlük ve/veya yetkilendirilmiş kurumlar tarafından,
enerji yöneticileri için Genel Müdürlük, yetkilendirilmiş kurumlar ve şirketler
tarafından teorik ve uygulamalı eğitim programları düzenlenir.
2) Genel
Müdürlük veya yetkilendirilmiş kurumlar, yetkilendirme anlaşması yaptıkları
şirketlerin eğitim programlarına laboratuvar kullanım
desteği sağlar.
b) Enerji ve enerji verimliliği ile ilgili temel kavramlar,
Türkiye’nin genel enerji durumu, enerji kaynakları, enerji üretim teknikleri,
günlük hayatta enerjinin verimli kullanımı ile iklim değişikliği ve çevrenin
korunmasında enerji verimliliğinin önemi konularında teorik ve pratik bilgiler
verilmek üzere, Milli Savunma Bakanlığı tarafından, askeri liseler ile er-erbaş
eğitim merkezlerinde ders ve eğitim programları yürütülür; örgün ve yaygın
eğitim kurumlarının ders programlarında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından, kamu
kurum ve kuruluşlarının hizmet içi eğitimlerinde ilgili kurum ve kuruluşlar
tarafından gerekli düzenlemeler yapılır.
c)
Enerjinin verimli kullanımının yaygınlaştırılması amacıyla kamuoyunun
bilinçlendirilmesine yönelik yapılacak faaliyetler şunlardır:
1) Ulusal
ve/veya bölgesel yayın yapan televizyon ve radyo kanalları, Genel Müdürlük
tarafından hazırlanan veya hazırlattırılan enerjinin verimli kullanılması ile
ilgili eğitim programlarını, yarışmaları, kısa süreli film ve/veya çizgi
filmleri, 13/4/1994
tarihli ve 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında
Kanunun 31 inci maddesi gereğince bilinçlendirme ve bilgilendirme amaçlı eğitim
programları kapsamında, toplam yayın süresi ayda asgarî otuz dakikadan az
olmamak üzere 07:00 ila 23:00 saatleri arasında yayınlar.
2)
Lisansları kapsamında elektrik ve/veya doğal gaz satışı yapan tüzel kişiler bir
önceki malî yıla ait tüketim miktarı ve bu miktara karşılık gelen tüketim
bedelini içeren aylık bazdaki bilgileri internet
ortamında müşterilerinin bilgisine sunar.
3)
Üreticiler ve ithalatçılar, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından tespit ve
ilan edilen Türkçe kullanım ve tanıtma kılavuzu ile satılmak zorunda olan
enerji tüketen malların kullanım kılavuzlarında, malın enerji tüketimi
açısından verimli kullanımı ile ilgili bilgilere ayrı bir bölümde yer verir. Bu
hükmün uygulanması Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından denetlenir.
4) Milli
Eğitim Bakanlığı, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu, meslek
odaları ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği işbirliği ile Genel Müdürlük
tarafından her yıl Ocak ayının ikinci haftasında Enerji Verimliliği Haftası
etkinlikleri düzenlenir. Bu kapsamdaki etkinliklerin nitelikleri Kurul tarafından
belirlenir.
Uygulamalar
Madde 7 -
(1) Enerji verimliliğinin artırılması amacıyla aşağıdaki uygulamalar
gerçekleştirilir.
a) Enerji
yönetimi ile ilgili olarak yürütülecek faaliyetler şunlardır:
1)
Endüstriyel işletmeler, çalışanları arasından enerji yöneticisi görevlendirir.
Organize sanayi bölgelerinde, bölgedeki bin TEP’ten
daha az enerji tüketimi bulunan endüstriyel işletmelere hizmet vermek üzere
enerji yönetim birimi kurulur.
2) Toplam
inşaat alanı en az yirmibin metrekare veya yıllık
enerji tüketimi beşyüz TEP ve üzeri olan ticarî
binaların, hizmet binalarının ve kamu kesimi binalarının yönetimleri,
yönetimlerin bulunmadığı hallerde bina sahipleri, enerji yöneticisi
görevlendirir veya enerji yöneticilerinden hizmet alır.
3) Kamu kesimi
dışında kalan ve yıllık toplam enerji tüketimleri ellibin
TEP ve üzeri olan endüstriyel işletmelerde, enerji yöneticisinin sorumluluğunda
enerji yönetim birimi kurulur. Organizasyonlarında kalite yönetim birimi
bulunan endüstriyel işletmeler, bu birimlerini enerji yönetim birimi olarak da
görevlendirebilir.
4) Enerji
yöneticileri ile enerji yönetim birimlerinin görev ve sorumluluklarına ilişkin usûl ve esaslar, Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak
yönetmelikle belirlenir. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda ise enerji
yöneticisi görevlendirilmesine ilişkin usûl ve
esaslar, Bakanlık ile müştereken hazırlanarak Milli Eğitim Bakanlığı tarafından
yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle düzenlenir.
b) İzleme,
analiz ve projeksiyon çalışmalarına yönelik olarak
aşağıdaki faaliyetler yürütülür:
1) Ülke
genelinde, endüstriyel işletmelerde ve binalardaki enerji verimliliğinin
gelişimini bölge ve sektör bazında ortaya koyan envanter
ve geleceğe yönelik projeksiyonlar yetkilendirilmiş kurumların işbirliği ile
Genel Müdürlük tarafından, kamu kesimi ile ilgili olarak kendi tespit ve
değerlendirmelerini içeren yıllık raporlar ise Genel Müdürlük tarafından
hazırlanır ve yayımlanır.
2)
Endüstriyel işletmeler ve enerji yöneticisi çalıştırmakla yükümlü olan bina
sahipleri ve/veya yönetimleri istenen bilgileri, kamu kesiminde enerji
yöneticisi çalıştırmakla yükümlü olan kurum ve kuruluşlar ise formatı Genel
Müdürlük tarafından belirlenen enerji tüketim bilgileri ve kendi tespitlerini içeren raporları her
yıl Mart ayı sonuna kadar Genel Müdürlüğe verir. Endüstriyel işletmeler, Genel
Müdürlüğün yerinde yapacağı incelemelere imkân tanır.
c) Merkezî
ısıtma sistemine sahip binalarda, merkezî veya lokal
ısı veya sıcaklık kontrol cihazları ile ısınma maliyetlerinin ısı kullanım
miktarına bağlı olarak paylaşımını sağlayan sistemler kullanılır. Buna aykırı
olarak hazırlanan projeler ilgili mercilerce onaylanmaz.
ç) Toplam
inşaat alanı yönetmelikte belirlenen mesken amaçlı kullanılan binalarda, ticarî
binalarda ve hizmet binalarında uygulanmak üzere mimarî tasarım, ısıtma,
soğutma, ısı yalıtımı, sıcak su, elektrik tesisatı ve aydınlatma konularındaki
normları, standartları, asgarî performans kriterlerini, bilgi toplama ve
kontrol prosedürlerini kapsayan binalarda enerji performansına ilişkin usûl ve esaslar,
Türk Standartları Enstitüsü ve Genel Müdürlük ile müştereken
hazırlanarak Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından
yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle düzenlenir. Yönetmelik hükümlerine aykırı
hareket edilmesi halinde ilgili idare tarafından yapı kullanma izni verilmez.
d)
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından yürürlüğe
konulacak yönetmeliğe göre hazırlanan yapı projeleri kapsamında enerji kimlik
belgesi düzenlenir. Enerji kimlik belgesinde binanın enerji ihtiyacı, yalıtım
özellikleri, ısıtma ve/veya soğutma sistemlerinin verimi ve binanın enerji
tüketim sınıflandırması ile ilgili bilgiler asgarî olarak bulundurulur. Belgede
bulundurulması gereken diğer bilgiler ile belgenin yenilenmesine ve mevcut
binalar da dâhil olmak üzere uygulamaya ilişkin usûl
ve esaslar, Bakanlık ile müştereken hazırlanarak Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca yürürlüğe konulacak yönetmelikle
belirlenir. Mücavir alan dışında kalan ve toplam inşaat alanı bin metrekareden
az olan binalar için enerji kimlik belgesi düzenlenmesi zorunlu değildir.
e) Elektrik
enerjisi üretim tesisleri ile iletim ve dağıtım şebekelerinde enerji
verimliliğinin artırılmasına, talep tarafı yönetimine, termik santrallerin atık
ısılarından yararlanılmasına, açık alan aydınlatmalarına, biyoyakıt
ve hidrojen gibi alternatif yakıt kullanımının özendirilmesine ilişkin usûl ve esaslar, Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak
yönetmelikle belirlenir.
f) Ulaşımda
enerji verimliliğinin artırılması ile ilgili olarak; yurt içinde üretilen
araçların birim yakıt tüketimlerinin düşürülmesine, araçlarda verimlilik
standartlarının yükseltilmesine, toplu taşımacılığın yaygınlaştırılmasına,
gelişmiş trafik sinyalizasyon sistemlerinin kurulmasına ilişkin usûl ve esaslar, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile müştereken
hazırlanarak Ulaştırma Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle
düzenlenir.
g)
Endüstriyel işletmelerde ve binalarda yapılan etüt çalışmaları sırasında,
akredite olmuş ulusal veya uluslararası kuruluşlar tarafından kalibrasyonu yapılmış ve etiketlenmiş cihazların
kullanılması zorunludur.
ğ) Yakma
tesislerinde yer alan kazanlardan, brülörlerden, kat kaloriferi ve kombilerden
Genel Müdürlük ile müştereken hazırlanarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikte belirlenen asgarî verimlilik
değerlerini sağlamayanların satışına izin verilmez.
h) Elektrik
motorlarının, klimaların, elektrikli ev aletlerinin ve ampullerin
sınıflandırılmasına ve asgarî verimlerinin belirlenmesine ilişkin usûl ve esaslar Genel Müdürlük ile müştereken hazırlanarak
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle
düzenlenir ve asgarî sınırları sağlamayanların satışına izin verilmez.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Destekler ve
Diğer Uygulamalar
Destekler
Madde 8 -
(1) Enerji verimliliği uygulama projelerinin desteklenmesi, enerji yoğunluğunun
azaltılması, araştırma ve geliştirme projeleri ile ilgili uygulamalar aşağıdaki
usûl ve esaslara göre yürütülür.
a) Enerji
verimliliği uygulama projeleri aşağıdaki esaslara göre desteklenir:
1)
Endüstriyel işletmeler tarafından Genel Müdürlüğe sunulan, Genel Müdürlüğün
uygun görüşü ile Kurul tarafından onaylanan, geri ödeme süresi en fazla beş yıl
ve projesinde belirlenmiş bedelleri en fazla beşyüzbin
Türk Lirası olan uygulama projeleri bedellerinin en fazla yüzde yirmisi
oranında desteklenir.
2)
Verimlilik artırıcı projeleri desteklenen tüzel kişiler, bu projelerini
işletmelerinde iki yıl içinde uygular. Bu süreyi aşan veya projesinden farklı
yapılan uygulamalar desteklenmez. Uygulama öncesi ve sonrası bilgi ve
görüntüleri ihtiva eden uygulama raporları Genel Müdürlüğe gönderilir. Uygulama
sonuçları Genel Müdürlük tarafından yerinde kontrol edilir.
3) Enerji
verimliliğini artırıcı uygulama projelerinin desteklenmesi ile ilgili usûl ve esaslar Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak
yönetmelikle düzenlenir.
b) Enerji
yoğunluğunun azaltılmasına yönelik aşağıdaki uygulamalar gerçekleştirilir:
1) Herhangi bir endüstriyel işletmesi için üç yıl içerisinde enerji
yoğunluğunu ortalama olarak en az yüzde on oranında azaltmayı taahhüt ederek
Genel Müdürlük ile gönüllü anlaşma yapan ve taahhüdünü yerine getiren gerçek
veya tüzel kişilerin ilgili endüstriyel işletmesinin, ödenek imkânları gözönüne alınmak ve yüzbin Türk
Lirasını geçmemek kaydıyla, anlaşmanın yapıldığı yıla ait enerji giderinin
yüzde yirmisi karşılanır.
2) Bu
bendin (1) numaralı alt bendi kapsamında taahhütlerin yerine getirildiği
endüstriyel işletmelerde, daha sonraki yıllarda enerji yoğunluklarını artıran
gerçek veya tüzel kişiler Genel Müdürlük ile ikinci defa anlaşma yapamaz.
3) Gönüllü anlaşma yapan gerçek veya tüzel kişilerin endüstriyel
işletme içinde tükettikleri enerjiden; atıkları modern yakma teknikleri ile ısı
ve elektrik enerjisine dönüştüren tesislerinde, 9 uncu maddenin birinci
fıkrasının (a) bendinde tanımlanan ve yurt içinde imal edilen kojenerasyon tesislerinde veya hidrolik, rüzgâr, jeotermal,
güneş ve biyokütle kaynaklarını kullanarak
ürettikleri enerji, enerji yoğunluğu hesabına dâhil edilmez.
4)
Bünyesinde birden fazla endüstriyel işletme bulunan gerçek veya tüzel kişilerin
gönüllü anlaşma yapmadıkları endüstriyel işletmelerindeki enerji yoğunluğu
değişimleri, Genel Müdürlük tarafından ayrıca incelenir.
5) Gönüllü
anlaşma yapılacak endüstriyel işletmelerde aranacak nitelikler, enerji
yoğunluğu hesaplama yöntemleri ve mücbir sebep halleri de dâhil olmak üzere
gönüllü anlaşmalarda bulunması gereken diğer esaslar Bakanlık tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir.
c) Enerji
verimliliği uygulama projelerinin desteklenmesi ve enerji yoğunluğunun
azaltılması uygulamalarına yönelik olarak Genel Müdürlük bütçesine gerekli
ödenek konulur. Destekler için ayrılan ve kullanılan ödenekler, desteklenen
projeler, gönüllü anlaşmalar, enerji yoğunluklarını azaltan ve artıran
endüstriyel işletmeler, eğitim ve bilinçlendirme etkinlikleri Genel Müdürlüğün
internet sayfasında ilan edilir.
ç) Türkiye
Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu, enerji verimliliğinin artırılması ile
yeni ve yenilenebilir enerji kaynaklarından yararlanılmasına yönelik araştırma
ve geliştirme projelerini öncelikle destekler; bu projelerin yönlendirilmesinde
ve değerlendirilmesinde Genel Müdürlüğün görüşünü alır.
Diğer Uygulamalar
Madde 9 - (1) Enerji verimliliğinin artırılması amacıyla aşağıdaki uygulamalar
gerçekleştirilir:
a) Endüstriyel işletmelerin mevcut sistemlerinde enerji
verimliliğinin artırılmasına yönelik olarak hazırlanan, Kurul tarafından
onaylanan ve asgarî yatırım büyüklükleri Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen
miktarın üzerinde olan projeler ile kullandıkları yakıt türleri ve
teknolojilerine bağlı olarak Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak
yönetmelikte tanımlanan yıllık ortalama verim değerlerini sağlayan kojenerasyon yatırımları, Hazine Müsteşarlığınca yatırım
teşviklerinden yararlandırılır.
b) Küçük ve
orta ölçekli işletmelere yönelik olarak, 12/4/1990
tarihli ve 3624 sayılı Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme
İdaresi Başkanlığı Kurulması Hakkında Kanunda tanımlanan işletmelerin enerji
verimliliğine yönelik alacakları eğitim, etüt ve danışmanlık hizmetleri, Küçük
ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı tarafından
desteklenir. Bu uygulama ile ilgili usûl ve esaslar,
Bakanlık ile müştereken hazırlanarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.
c) Vakıflar
tarafından kurulan şirketlerden yetki belgesi ve enerji yöneticisi
sertifikasına ilişkin herhangi bir bedel alınmaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İdarî
Yaptırımlar ve Çeşitli Hükümler
İdarî Yaptırımlar ve Uygulama
Madde 10 -
(1) Bu Kanun kapsamında, idarî para cezası vermeye yetkili olanlar tarafından
yapılan tespit ve/veya denetimler sonucu gerçek veya tüzel kişilere aşağıdaki
esaslar çerçevesinde idarî yaptırımlar uygulanır.
a) İdarî
yaptırım gerektiren haller şunlardır:
1) 5 inci
madde kapsamında yetkilendirmelerle ilgili yürürlüğe konulacak yönetmelik
hükümlerine aykırı hareket edilmesi halinde, yetkilendirme anlaşmalarında
tanımlanan usûl ve esaslara göre yetkilendirilmiş
kurumların yetki belgesi Kurul onayı ile Genel Müdürlük tarafından, şirketlerin
yetki belgeleri ise anlaşma yaptıkları kurum tarafından iptal edilir. Yetki
belgesi iptal edilen yetkilendirilmiş kurumlara veya şirketlere en az beş yıl
süre ile yetki belgesi verilmez. Yetki belgesi iptal edilen yetkilendirilmiş
kurumlar tarafından şirketler ile yapılan yetkilendirme anlaşmaları Genel
Müdürlük tarafından incelemeye alınır ve yönetmelikte tanımlanan şartları haiz
olmayanlar iptal edilir. Gerekli şartları haiz olanların anlaşmaları Genel
Müdürlük tarafından yenilenir.
2) 5 inci,
7 nci, 8 inci ve 9 uncu maddeler kapsamında istenen
bilgilerin ve inceleme yapma imkânının verilmemesi halinde istenen bilgi
ve/veya iznin verilmesi için otuz günlük süre tanınır. Verilen süre sonunda
istenen bilgilerin yanlış veya noksan verilmesi halinde onbin
Türk Lirası, hiçbir bilgi verilmemesi ve/veya yerinde inceleme imkânının
tanınmaması halinde ellibin Türk Lirası idarî para
cezası verilir.
3) Bu
bendin (2) numaralı alt bendi dışında bu Kanun ve ilgili yönetmelikler
kapsamında istenen gerekli diğer bilgilerin otuz gün içinde, doğru olarak ve
gerektiği şekilde verilmemesi halinde beşyüz Türk Lirası
idarî para cezası verilir.
4) 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (c) bendindeki ticarî sırları kendilerinin veya
başkalarının yararına kullananların bu Kanun kapsamına giren kuruluşlarda görev
yapmaları iki yıldan aşağı olmamak üzere yasaklanır.
5) 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinin (2) numaralı alt bendi kapsamında bu
Kanun ve çıkarılan yönetmelik hükümlerine aykırı hareket ettiği tespit edilerek
Genel Müdürlüğe bildirilen şirketlere bu bendin (1) numaralı alt bendi
hükümleri uygulanır.
6) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı
alt bendinde yer alan yayın yükümlülüğünü yerine getirmeyenler hakkında 3984
sayılı Kanun hükümleri uygulanır.
7) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (c) bendinin (2) numaralı
alt bendi ile ilgili hükümlerin yerine getirilmemesi halinde, ilgili tüzel
kişilere beşbin Türk Lirası idarî para cezası
verilir.
8)
Endüstriyel işletmeler ve binaların sahipleri veya yönetimleri, 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi ve ilgili
yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edilmesi halinde, aykırılığın giderilmesi
için ihtar edilir. Aykırılığın otuz gün içerisinde giderilmemesi halinde;
endüstriyel işletmeye, bina sahibine veya bina yönetimine yirmibin
Türk Lirası idarî para cezası verilir.
9) 7 nci maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerine
aykırı olarak satış yapan gerçek ve tüzel kişilere, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
tarafından yirmibin Türk Lirası idarî para cezası
verilir.
b) Bu
fıkranın (a) bendinin (9) numaralı alt bendi hariç olmak üzere, idarî para
cezası uygulanmasını takip eden bir yıl içinde aynı fiilin tekrarlanması
halinde idarî para cezaları iki kat artırılarak uygulanır.
c) Bu fıkranın (a) bendinin (2), (3) ve (8) numaralı alt bentleri
gereğince endüstriyel işletmelere, bina sahibine veya bina yönetimine verilmiş
olan ceza miktarlarının, cezaya muhatap gerçek veya tüzel kişinin bir önceki
malî yıla ilişkin toplam enerji harcamalarının yüzde yirmisini veya tüzel
kişinin bir önceki malî yılına ilişkin bilançosunda yer alan gelirlerinin yüzde
beşini geçmesi halinde, otuz gün içerisinde bilanço ve enerji harcamalarına
ilişkin belgelerin ibraz edilmesi şartıyla, her iki sınıra göre hesaplanan
tutarlardan düşük olanı ceza miktarı olarak hesaplanır.
ç) Bu
Kanuna göre, bir başka kamu kurum veya kuruluşu tarafından uygulanması
öngörülmeyen idarî yaptırımlar Genel Müdürlük tarafından uygulanır.
d) İdarî
para cezalarında tüzel kişilerin sorumluluğu, 29/6/1956
tarihli ve 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun 65 inci maddesine göre tayin olunur.
Bakanlığın Yetkileri
Madde 11 -
(1) Bakanlık, diğer maddelerde sayılan yetkilerinin dışında:
a) Kurul
vasıtası ile bu Kanun kapsamındaki yükümlülüklerin uygulanmasını,
yönlendirilmesini, izlenmesini, değerlendirilmesini, alınacak tedbirlerin planlanmasını
ve uygulanmasında koordinasyonu sağlar.
b) 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında enerji
yöneticisi görevlendirilmesine ve enerji yönetim birimi kurulmasına ilişkin
olarak tanımlanan rakamsal sınır değerlerini yarısına kadar azaltmaya ve iki
katına kadar artırmaya yetkilidir.
c) 8 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinin (1) numaralı alt
bendi kapsamında belirtilen proje bedeli miktarını ve projelere verilebilecek
destekleme oranını yarısına kadar azaltmaya ve iki katına kadar artırmaya, 8
inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamında
belirtilen enerji yoğunluğu azaltma oranını ve destekleme miktarını yarısına
kadar azaltmaya ve iki katına kadar artırmaya yetkilidir.
İstisnalar
Madde 12 -
(1) Türk Silahlı Kuvvetleri, Millî Savunma Bakanlığı ve bağlı kuruluşları ile
Millî İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı, 7 nci
maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendi ve (d) bendi
hükümlerinden muaftır. Aynı maddenin (a) bendi kapsamındaki hükümlere ilişkin
uygulama usûl ve esasları ise bu kurumlar tarafından
belirlenir.
Madde 13 - 14/6/1935
tarihli ve 2819 sayılı Elektrik İşleri Etüd İdaresi
Teşkiline Dair Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE
2- E.İ.E. İdaresinin görevleri şunlardır:
a) Ülkenin
hidrolik, rüzgâr, jeotermal, güneş, biyokütle ve
diğer yenilenebilir enerji kaynakları öncelikli olmak üzere tüm enerji
kaynaklarının değerlendirilmesine yönelik ölçümler yapmak, fizibilite ve örnek
uygulama projeleri hazırlamak; araştırma kurumları, yerel yönetimler ve sivil
toplum kuruluşları ile işbirliği yaparak pilot sistemler geliştirmek, tanıtım
ve danışmanlık faaliyetleri yürütmek.
b) Sanayide
ve binalarda enerjinin rasyonel kullanımı ile ilgili olarak, bilinçlendirme ve
eğitim hizmetleri vermek, üniversiteleri, meslek odalarını ve tüzel kişileri
aynı hizmetleri verebilmeleri için yetkilendirmek ve denetlemek, Enerji
Verimliliği Koordinasyon Kurulunun sekretaryasını yürütmek.
c)
Ulaşımda, elektrik enerjisi üretim tesislerinde, iletim ve dağıtım
sistemlerinde enerjinin etkin ve verimli kullanılması yönünde ilgili bakanlık
ve kuruluşlar tarafından yürütülen çalışmaları izlemek, değerlendirmek, önlem
ve/veya proje önerileri geliştirmek.
ç) Enerji
Verimliliği Koordinasyon Kurulu tarafından onaylanan enerji verimliliği
uygulama projelerini ve araştırma ve geliştirme projelerini izlemek ve
denetlemek.
d) Enerji
tüketim noktalarında çevreyi ilgilendiren zararlı atık ve emisyonların
gelişimini izlemek, değerlendirmek, projeksiyonlar üretmek ve önlem önerileri
hazırlamak.
e) Ülkede
ve dünyada enerji alanındaki çalışmaları ve gelişmeleri izlemek ve
değerlendirmek, ülkenin ihtiyaç ve şartlarına uygun olarak araştırma ve
geliştirme hedef ve önceliklerini belirlemek, bu doğrultuda araştırma ve
geliştirme çalışmaları yapmak, yaptırmak, çalışma sonuçlarını ekonomik
analizleri ile birlikte kamuoyuna sunmak.
f) Enerji
ile ilgili tüm paydaşların, doğru ve güncel bilgiye hızla erişebilmelerini
sağlamak; ulusal enerji envanterini oluşturmak ve güncel tutmak; planlama, projeksiyon, izleme ve değerlendirme çalışmalarına destek
vermek üzere ulusal enerji bilgi yönetim merkezi kurmak ve işletmek.
g) Yerli ve
yenilenebilir enerji kaynaklarının değerlendirilmesine ve enerji verimliliğinin
artırılmasına yönelik projeksiyonlar ve öneriler
geliştirmek.
ğ) Toplum
genelinde enerji bilincinin geliştirilmesi ve yeni enerji teknolojilerinden
yararlanılması amacıyla faaliyette bulunmak.
h) Enerji
verimliliği ile ilgili olarak kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler, özel
sektör ve sivil toplum örgütleri arasında etkili ve verimli işbirliğinin
geliştirilmesi yönünde koordinasyonu sağlamak.
ı) Enerji
ile ilgili konularda kamuoyunu bilgilendirmek ve bilinçlendirmek amacıyla
faaliyetlerde bulunmak.
i) Diğer
ülkelerdeki benzer ulusal ve uluslararası kuruluşlarla işbirliği yapmak ve
bilgi alışverişinde bulunmak.
j) 20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ve
bu Kanuna istinaden çıkarılmış olan Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğine göre
rüzgâr enerjisine dayalı lisans almak maksadı ile yapılan başvurulara ilişkin
olarak Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelik çerçevesinde görüş
oluşturmak.
E.İ.E.
İdaresinin görevleri aşağıdaki esaslar çerçevesinde yerine getirilir:
a) E.İ.E.
İdaresi görevleri kapsamında, gerekli gördüğü her türlü bilgiyi gerçek ve tüzel
kişilerden istemeye yetkilidir. Bilgi istenen gerçek ve tüzel kişiler gereken
bilgileri vermekle yükümlüdürler. E.İ.E. İdaresi, sağladığı bilgilerden ülkenin
emniyetine, güvenliğine ve ekonomik çıkarlarına, gerçek ve tüzel kişilerin
ticarî ilişkilerine zarar verecek bilgi ve belgelerin gizliliğine riayet eder.
b) E.İ.E. İdaresinde projelerin hazırlanması faaliyetleri ile
İdarenin görev alanına giren konularda ve uzmanlık isteyen işlerde, bakanlıklar
ile bağlı ve ilgili kuruluşlardan, üniversitelerden ve diğer kamu kurum ve
kuruluşlarından proje ve araştırmaların gerektirdiği niteliklere sahip yeterli
sayıda personel, süre ve çalışma konusu belirtilmek şartıyla geçici olarak
kurumlarının ve ilgili personelin muvafakati ve Bakan onayı ile
görevlendirilebilir. Ancak bu şekilde görevlendirilen personelin çalışma
süresi iki yılı ve her halde proje süresini aşamaz. Proje süresinin iki yılı
aşması halinde, ilgili kurumun ve personelin muvafakati kaydıyla çalışma süresi
Bakan onayı ile bir katına kadar uzatılabilir. Bu şekilde görevlendirilen
personel kurumlarından izinli sayılır ve görevlendirilen personelin aylık,
ödenek, her türlü zam ve tazminatları ile diğer malî ve sosyal hak ve
yardımları kurumlarınca ödenir.
c) E.İ.E.
İdaresi Genel Müdürlüğü bu görevlerini yerine getirirken Hidrometrik
Ölçüm İstasyonları kurar, işletir ve sondajlar yapar. Merkezde Strateji
Geliştirme Daire Başkanlığı ihdas edilir. Bu Daire Başkanlığı 5018 sayılı Kamu
Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 60 ıncı maddesinde
sayılan görevleri yürütür.
ç) E.İ.E.
İdaresine ait mallar ile her çeşit mevcutları aleyhine işlenen suçlara 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 247 ila
266 ncı maddelerinde yer alan cezalar
uygulanır."
Madde 14 - 20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası
Kanununun 1 inci maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki bentler eklenmiştir.
"51. Kojenerasyon: Isı ve elektrik ve/veya mekanik enerjinin aynı
tesiste eş zamanlı olarak üretimini,
52. Mikro kojenerasyon tesisi: Elektrik enerjisine dayalı kurulu gücü
50 kilovat ve altında olan kojenerasyon
tesisini,"
Madde 15 - 4628 sayılı
Kanunun 3 üncü maddesinin sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"Yalnızca
kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, Bakanlık tarafından yürürlüğe
konulacak yönetmelikte tanımlanan değerin üzerinde verimi olan kojenerasyon tesisi kuran gerçek ve tüzel kişilerden lisans
alma ve şirket kurma yükümlülüğünden muaf tutulacaklar, ilgili yönetmelikte
düzenlenir.
Yalnızca
kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla; yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı, kurulu gücü azami ikiyüz kilovatlık üretim
tesisi ile mikro kojenerasyon tesisi kuran gerçek ve
tüzel kişiler, lisans alma ve şirket kurma yükümlülüğünden muaftır.
Kurum,
mevcut üretim lisanslarında ve lisans başvurularında teminat ister. Teminat
alınması ve irat kaydedilmesine ilişkin hususlar ilgili yönetmelikle
düzenlenir."
Madde 16 - 23/6/1965
tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 42 nci
maddesinin dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Kat
maliklerinden birinin isteği üzerine ısı yalıtımı, ısıtma sisteminin yakıt
dönüşümü ve ısıtma sisteminin merkezi sistemden ferdi sisteme veya ferdi sistemden
merkezi sisteme dönüştürülmesi, kat maliklerinin sayı ve arsa payı çoğunluğu
ile verecekleri karar üzerine yapılır. Ancak toplam inşaat alanı ikibin metrekare ve üzeri olan binalarda merkezi ısıtma
sisteminin ferdi ısıtma sistemine dönüştürülmesi, kat maliklerinin sayı ve arsa
payı olarak oybirliği ile verecekleri karar üzerine yapılır. Bu konuda
yapılacak ortak işlerin giderleri arsa payı oranına göre ödenir. Merkezi ısıtma
sistemlerinde ısınma giderlerinin paylaştırılmasına ilişkin usûl
ve esaslar Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.
Isıtma
sisteminin merkezi sistemden ferdi sisteme veya ferdi sistemden merkezi sisteme
dönüştürülmesine karar verilmesi halinde, yönetim planının bu karara aykırı hükümleri
değiştirilmiş sayılır."
Madde 17 - 10/5/2005
tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi
Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanunun 6 ncı
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE
6- Bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi
üretim ve ticaretinde, lisans sahibi tüzel kişiler aşağıdaki uygulama
esaslarına tâbidirler:
a)
Perakende satış lisansı sahibi tüzel kişiler, bu Kanun kapsamındaki
yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üreten YEK Belgeli
tesislerin işletmede on yılını tamamlamamış olanlarından, bu maddede belirlenen
esaslara göre elektrik enerjisi satın alırlar.
b) Bu Kanun
kapsamındaki uygulamalardan yararlanabilecek YEK Belgeli elektrik enerjisi miktarına
ilişkin bilgiler her yıl EPDK tarafından yayınlanır. Perakende satış lisansı sahibi tüzel
kişilerin her biri, bir önceki takvim yılında sattıkları elektrik enerjisi
miktarının ülkede sattıkları toplam elektrik enerjisi miktarına oranı kadar,
YEK Belgeli elektrik enerjisinden satın alırlar.
c) Bu Kanun
kapsamında satın alınacak elektrik enerjisi için uygulanacak fiyat; her yıl
için, EPDK’nın belirlediği bir önceki yıla ait
Türkiye ortalama elektrik toptan satış fiyatıdır. Ancak uygulanacak bu fiyat 5
Euro Cent/kWh karşılığı
Türk Lirasından az, 5,5 Euro Cent/kWh
karşılığı Türk Lirasından fazla olamaz. Ancak 5,5 Euro Cent/kWh sınırının üzerinde serbest piyasada satış imkânı bulan
yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı lisans sahibi tüzel kişiler bu imkândan
yararlanırlar.
Bu madde
kapsamındaki uygulamalar 31/12/2011 tarihinden önce
işletmeye giren tesisleri kapsar. Ancak Bakanlar Kurulu uygulamanın sona
ereceği tarihi, 31/12/2009 tarihine kadar Resmî
Gazetede yayımlanmak şartıyla en fazla 2 yıl süreyle uzatabilir."
Madde 18 - 5346 sayılı Kanunun 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 8- Orman veya Hazinenin özel mülkiyetinde ya da
Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan her türlü taşınmazın bu Kanun
kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üretimi
yapmak amacıyla kullanılması halinde tesis, ulaşım yolları ve şebekeye bağlantı
noktasına kadarki enerji nakil hattı için kullanılacak arazilere ilişkin olarak
Çevre ve Orman Bakanlığı veya Maliye Bakanlığı tarafından bedeli karşılığında
izin verilir, kiralama yapılır, irtifak hakkı tesis edilir veya kullanma izni
verilir. 2011 yılı sonuna kadar devreye alınacak bu tesislerden ulaşım
yollarından ve şebekeye bağlantı noktasına kadarki enerji nakil hatlarından yatırım
ve işletme dönemlerinin ilk on yılında izin, kira, irtifak hakkı ve kullanma
izni bedellerine yüzde seksenbeş indirim uygulanır.
Orman arazilerinde ORKÖY ve Ağaçlandırma Özel Ödenek Gelirleri alınmaz."
Yönetmeliklerin Düzenlenmesi
Geçici Madde 1 - (1) Bu Kanunda
yürürlüğe konulması öngörülen yönetmelikler, bu Kanunun yayımı tarihinden
itibaren bir yıl, 7 nci maddenin (ç) ve (d) bentleri
kapsamında Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından
yürürlüğe konulması öngörülen yönetmelikler ise iki yıl içinde çıkarılır.
Anılan yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar, mevcut yönetmeliklerin bu
Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.
Mevcut Yetki Belgeleri ve Enerji
Yöneticisi Sertifikalarının Geçerliliği
Geçici Madde 2 - (1) Genel
Müdürlük tarafından verilmiş olan mevcut yetki belgeleri, süreleri doluncaya
kadar geçerliliklerini korur. Bu Kanunun yayımı tarihinde mevcut olan enerji
yöneticisi sertifikaları bir yıl içerisinde ücretsiz olarak yenilenir.
Yükümlülüklere İlişkin İlk Bilgilerin
Verilmesi
Geçici Madde 3 - (1) Endüstriyel alanda faaliyet gösteren tüm işletmeler ve yapım
aşamasında hazırlanmış uygulama projelerinde veya tadilat projelerinde toplam
inşaat alanı onbin metrekare ve üzeri olan binaların
sahipleri veya yönetimleri, Genel Müdürlük tarafından bu Kanunun yayımı
tarihinden itibaren iki ay içerisinde Genel Müdürlüğün internet sayfasında
yayınlanan formatta istenen bilgileri bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç
ay içerisinde Genel Müdürlüğe bildirir.
Genel Müdürlüğün Yetkilendirme Görevi
Geçici Madde 4 - (1) 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (a) bendinin (2) numaralı alt bendi kapsamında,
Genel Müdürlüğün şirketleri yetkilendirme faaliyeti, bu Kanunun yayımlandığı
tarihten itibaren iki yıl sonra yetkilendirilmiş kurum sayısının onu aşması
halinde sona erer. İki yıl içinde yetkilendirilmiş kurum sayısı onu bulmazsa,
Genel Müdürlüğün yetkilendirme faaliyeti toplam sayı on olana kadar devam eder.
Eğitim ve Bilinçlendirme Uygulamaları
Geçici Madde 5 - (1) 6 ncı maddenin birinci
fıkrasının (b) bendinde öngörülen gerekli düzenlemeler bu Kanunun yayımı
tarihinden itibaren iki yıl içinde ilgili kurumlar tarafından yapılır.
(2) 6 ncı maddenin
birinci fıkrasının (c) bendinin (2) ve (3) numaralı alt bentlerinde yer alan
hükümler bu Kanunun yayımı tarihini takip eden birinci yılın sonundan itibaren
uygulanır.
Mevcut Binalar ve Endüstriyel İşletmeler, İnşaatı
Devam Eden Binalar ve Asgarî Sınırları Sağlama
Geçici Madde 6 - (1) Bu Kanunun
yayımı tarihinden önce mevcut olan binalar ile
inşaatı devam edip henüz yapı kullanım izni alınmamış olan binalar için, bu
Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının
(c) bendi, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren beş yıl süreyle uygulanmaz.
(2) Bu
Kanunun yayımı tarihinde mevcut olan veya yapı ruhsatı alınmış binalar hakkında
7 nci maddenin birinci fıkrasının (d) bendi hükmü, bu
Kanunun yayımı tarihinden itibaren on yıl süreyle uygulanmaz.
(3) Bu
Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç yıl süreyle 7 nci
maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde yer alan asgarî sınırları
sağlama şartı aranmaz.
Geçici Madde 7 - (1) Bu Kanunda geçen Türk Lirası ibaresi
karşılığında, uygulamada 28/01/2004 tarihli ve 5083
sayılı Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Para Birimi Hakkında Kanun hükümleri
gereğince ülkede tedavülde bulunan para Yeni Türk Lirası olarak adlandırıldığı
sürece bu ibare kullanılır.
Yürürlük
Madde 19 -
(1) Bu Kanunun;
a) 10 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin (8) numaralı alt bendi yayımı
tarihinden iki yıl sonra,
b) Diğer
hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 20 -
(1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.